Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Gracella 20-04-12 12:50

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

En annen pussighet, er at jeg drikker hvitvinen mye raskere enn jeg drikker rødvinen. det burde jo tilsi at jeg burde bli fortere påvirket??

Er alkoholprosenten i hvitvin generelt svakere enn i rødvin f.eks??

Gracella 20-04-12 12:54

Hehe, nå ble jeg litt fandenivolsk og tenkte jeg skulle si at jeg er ikke noe særlig beruset hvis jeg drikker en flaske hvitvin. Men når jeg fyller på med en flaske rødvin etterpå, så er jeg temmelig påseilet. Så, joda, jeg blir myyyye fullere av rødvin :D:D

(Nei, jeg drikker ikke to flasker vin i slengen!!! ;))

Runegutt 20-04-12 13:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1334912)
Jeg kan iallfall love at for min del forsvinner hvitvin raskere ut av glasset enn rødvina gjør... Rødvin går som regel til mat, sjelden ellers. Hvitt kan jeg ha i glasset uten selskap av mat...
Holder en knapp på fusel-teorien...

Fuseloljer blir man dårlig av. (Dagen derpå)

Når det gjelder mengde ved inntak: I utgangspunktet er dette ikke nøyaktig nok, men om du drikker 0,75 l av alkoholholdig drikk med 7vol % alkohol, og du drikker like mye med 14vol % alkohol, så forutsatt alt annet likt, blir du en smule mer beruset av drikken med høyest vol % alkohol.

Så hvis problemet fremkommer fordi man drikker hvitvin med 7 vol % alkohol, og rødvin med 14 vol % alkohol, så sier det seg selv at man bør tåle mindre av rødvinen enn av hvitvinen.

Bønna200 20-04-12 13:33

Jeg så på "Du er hva du spiser" en gang og der sa de at lyse væsker som vodka og hvitvin forbrennes lettere enn mørke som rødvin og wiskey. :)

Carisma 20-04-12 14:00

Jeg er helt motsatt. Kan drikke en flaske rødvin og bare bli litt varm i kinnene, men hvitvin blir jeg snøvlete av et par glass. Musserende skal vi ikke nevne engang.... :_plystre:

Er det forresten slemt av meg å godte meg litt over at junior er mye lenger i utviklinga enn den jevnglame sønnen til ei som er spesialpedagog? Siden jeg ikke har snøring på hva jeg driver med?..... :o

Kanutten 20-04-12 14:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1334916)
Hehe, nå ble jeg litt fandenivolsk og tenkte jeg skulle si at jeg er ikke noe særlig beruset hvis jeg drikker en flaske hvitvin. Men når jeg fyller på med en flaske rødvin etterpå, så er jeg temmelig påseilet. Så, joda, jeg blir myyyye fullere av rødvin :D:D

(Nei, jeg drikker ikke to flasker vin i slengen!!! ;))

Jeg trenger bare et glass vin for å bli på en snurr; det siste. :D

Runegutt 20-04-12 14:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1334970)

Er det forresten slemt av meg å godte meg litt over at junior er mye lenger i utviklinga enn den jevnglame sønnen til ei som er spesialpedagog? Siden jeg ikke har snøring på hva jeg driver med?..... :o

Bjørkvold ( Søk etter det musiske mennesket) åpnet et svært foredrag jeg var å¨med flg. utsagn "Ingen har gjort så mye galt i den norske skolen som spesialpedagogene"

Spes. Ped er slettes ikke noe bra utgangspunkt til å oppdra egne barn.
Noen pedagogiske prinsipper er aldeles udmerkede, og kan brukes, men man må ikke teoretisere dette ihjel. "SuperNanny" har satt oppdragelse i system. Hun følger faktisk sunne pedagogiske prinsipper, uten å påberope seg spes.ped.

Generelt vil der være stor varians i utviklingen av små barn, også innenfor en gruppe med rimelig like forhold. Hormoner etc. spiller en ganske stor rolle i å trigge utviklinga.
Modenhet for utvikling+riktig stimulans=utvikling.

For et lite barn, er det å få lov å utforske verden, uten paniske foreldre, gull verd.

Carisma 20-04-12 14:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1333987)
Eller kanskje vaniljesukker :D

Det funka!!! :heia: Til tross for at vaniljesukkeret gikk ut på dato for tre år siden til og med :rolleyes: Gned på en halv boks omtrent, lot det ligge hele kvelden og vasket den vanlig. Nå er lukta nesten borte (glemte å gni foret, men den er så svak at man må trykke nesa inni).
Det var selvfølgelig den dyreste, og beste, selebuksa som ble traninfisert, så nå er jeg superhappy!

Men, om det er vanilinen som tar lukta burde man jo kunne legge det i vann med vaniljeessens? *Notetoself: teste!*

Dietta 20-04-12 15:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1334993)
Det funka!!! :heia: Til tross for at vaniljesukkeret gikk ut på dato for tre år siden til og med :rolleyes: Gned på en halv boks omtrent, lot det ligge hele kvelden og vasket den vanlig. Nå er lukta nesten borte (glemte å gni foret, men den er så svak at man må trykke nesa inni).
Det var selvfølgelig den dyreste, og beste, selebuksa som ble traninfisert, så nå er jeg superhappy!

Men, om det er vanilinen som tar lukta burde man jo kunne legge det i vann med vaniljeessens? *Notetoself: teste!*

Så flott da Carisma :heia: Ja, der kan du se. Vaniljesukker kan brukes til alt unntagen å putte i munnen :p
Det er så typisk at det er de beste plaggene som blir ødelagt av spy, tran/fett etc. Nå skal jeg i hvert fall ikke kaste vaniljesukkeret selv om det går av dato, det er helt sikkert.

smgj 20-04-12 15:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 1334939)
Fuseloljer blir man dårlig av. (Dagen derpå)

Når det gjelder mengde ved inntak: I utgangspunktet er dette ikke nøyaktig nok, men om du drikker 0,75 l av alkoholholdig drikk med 7vol % alkohol, og du drikker like mye med 14vol % alkohol, så forutsatt alt annet likt, blir du en smule mer beruset av drikken med høyest vol % alkohol.

Så hvis problemet fremkommer fordi man drikker hvitvin med 7 vol % alkohol, og rødvin med 14 vol % alkohol, så sier det seg selv at man bør tåle mindre av rødvinen enn av hvitvinen.

Seff. Men mine hvitviner ligger som regel på 9-11 %... Så i verste fall burde halvannen flaske hvitvin være mer befyllende enn en helflaske rødvin.

Runegutt 20-04-12 16:49

Lukt og flekker:

Amerikanere og Canadiere tyr stort sett til "Bacing Soda" til flekkfjerning og luktfjerning.

Bacing soda er enten Natron eller bakepulver.

Carisma 20-04-12 17:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 1335052)
Bacing soda er enten Natron eller bakepulver.

Baking soda er vel et eget produkt? Jeg har kjøpt det på Ultra, og det er ikke det samme som hverken natron eller bakepulver.

Runegutt 20-04-12 17:10

Baking Soda har et hovedinnhold av Natriumbikarbonat.

langaard 20-04-12 17:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1334823)
Stiller meg bak denne, jeg. Huh?:confused:

Signerer , HUH:p

Runegutt 20-04-12 18:32

Har da aldri påstått at jeg ikke har gått ordentlig på snørra. Jeg bare oppfordrer dere damer til å omgås vin med litt mere stil. Er det fyll som er tingen, så velg heller renere alkoholer. Vodka av høy kvalitet blir man snurrig av, Skotsk høyfjellsvann er til for rolig nytelse.
Franskmennene lager jo også mye rart av druer. Druer=glucose=lavkarbouvennlig.

:)

Så moralen er, stammer tilblivelsen eller metoden fra Frankrike, så styr unna. Man blir pusken av det.

Bønna200 20-04-12 19:56

Er det noen som vet hvor langt det er fra Bergen sentrum til Vestlandshallen? Vi skal på Jerry Seinfeld 9. mai, men finner ikke noe info om det...

Photobscura 20-04-12 20:03

Hah, om du mener det er stiligere å drikke seg full på sprit, så har du aldri møtt meg på vodka/whisky-fylla. Sprit gjør rare ting med personligheten, ass. Velkommen tilbake forresten, Rune-gutt!

Lillemy71 20-04-12 20:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1335137)
Er det noen som vet hvor langt det er fra Bergen sentrum til Vestlandshallen? Vi skal på Jerry Seinfeld 9. mai, men finner ikke noe info om det...

Ligger litt ove en mil nord for Bergen sentrum - se her

http://www.vestlandshallen.no/?mid=75

eller her

Google er din venn :D

Kanutten 20-04-12 20:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 1335108)
Har da aldri påstått at jeg ikke har gått ordentlig på snørra. Jeg bare oppfordrer dere damer til å omgås vin med litt mere stil. Er det fyll som er tingen, så velg heller renere alkoholer. Vodka av høy kvalitet blir man snurrig av, Skotsk høyfjellsvann er til for rolig nytelse.
Franskmennene lager jo også mye rart av druer. Druer=glucose=lavkarbouvennlig.

:)

Så moralen er, stammer tilblivelsen eller metoden fra Frankrike, så styr unna. Man blir pusken av det.

HVIS jeg skal ha noe sterkt er calvados ti ganger bedre enn druebrennevin!
Dessuten er irsk whiskey bedre enn skotsk, så det så. :p

Bønna200 20-04-12 20:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1335144)
Ligger litt ove en mil nord for Bergen sentrum - se her

http://www.vestlandshallen.no/?mid=75

eller her

Google er din venn :D

Takker og bukker. :)
Men jeg finner fortsatt ikke avstand, jeg... Begynner jeg å se dårlig? :o

Lillemy71 20-04-12 20:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1335151)
Takker og bukker. :)
Men jeg finner fortsatt ikke avstand, jeg... Begynner jeg å se dårlig? :o

Bruk kartet til å få rutebeskrivelse fra Bergen til Vestlandshallen, enkelt og greit.

Bønna200 20-04-12 20:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1335152)
Bruk kartet til å få rutebeskrivelse fra Bergen til Vestlandshallen, enkelt og greit.

:rodme: Er visst ikke bare øya det er noe feil med...

Marella77 20-04-12 20:39

Jeg lurer på... Når er forventet "sovetid" for barn på 4 og 6 år?

Yrla 20-04-12 20:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1335157)
Jeg lurer på... Når er forventet "sovetid" for barn på 4 og 6 år?

Det er viktigere å tenke på at de får nok søvn og legge dem slik at de får det de trenger innen de bør stå opp. Min sønn har veldig lenge trengt 10 timer, han er nå 6. Jeg legger han derfor 21 så han sovner innen 21:30 og vekker meg etter ti timer kl 0730.

Marella77 20-04-12 21:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1335165)
Det er viktigere å tenke på at de får nok søvn og legge dem slik at de får det de trenger innen de bør stå opp. Min sønn har veldig lenge trengt 10 timer, han er nå 6. Jeg legger han derfor 21 så han sovner innen 21:30 og vekker meg etter ti timer kl 0730.

ok, takk for svar Yrla! :) Mine vokner også 7:30, og sovnet nå litt over 21. Noe jeg synes er for sent... Men kanskje ikke da?

Kanutten 20-04-12 21:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1335174)
ok, takk for svar Yrla! :) Mine vokner også 7:30, og sovnet nå litt over 21. Noe jeg synes er for sent... Men kanskje ikke da?

Min minste sov aldri mer enn 6 timer om natta. Han la seg klokken 22 og var oppe igjen 04, holdt på å bli klin gærn jeg. Eller, jeg ble vel det. Fremdeles sover han knappe 6 timer.

Photobscura 20-04-12 21:32

Ok, dette trodde jeg aldri jeg skulle spørre om, men: Hvilken treningsmetode er best for å fort bygge muskler i lårene? Kan ikke være for hardt og uoverkommelig ... Og hvor nært på trening bør man spise? Jeg har begynt med roller derby, og det er mye både kondisjon og bruk av muskler, særlig i bein og rygg.

Marella77 20-04-12 21:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1335177)
Min minste sov aldri mer enn 6 timer om natta. Han la seg klokken 22 og var oppe igjen 04, holdt på å bli klin gærn jeg. Eller, jeg ble vel det. Fremdeles sover han knappe 6 timer.

hm... det var ikke mye søvn...

Mine vokner også rundt kl 3-5 på natta, og kommer inn til oss... Men sovner igjen til halv åtte...

Men jeg syns kvelden for oss voksne blir så kort når de sovner så sent...

Marella77 20-04-12 21:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1335181)
Ok, dette trodde jeg aldri jeg skulle spørre om, men: Hvilken treningsmetode er best for å fort bygge muskler i lårene? Kan ikke være for hardt og uoverkommelig ... Og hvor nært på trening bør man spise? Jeg har begynt med roller derby, og det er mye både kondisjon og bruk av muskler, særlig i bein og rygg.

Jeg har veldig troen på knebøy og utfall (eller hva det heter) og beinpress... Har funket veldig bra for meg og mine lår...

Photobscura 20-04-12 21:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1335183)
Jeg har veldig troen på knebøy og nedfall (eller hva det heter) og benpress... Har funket veldig bra for meg og mine lår...

Host. Jeg vet liksom ikke hva noe av det er. Her må det googles! Og FYI, jeg har ikke tilgang på treningsstudio ... Det nærmeste jeg kommer utstyr hjemme er ei yoga-matte.

Marella77 20-04-12 21:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1335186)
Host. Jeg vet liksom ikke hva noe av det er. Her må det googles! Og FYI, jeg har ikke tilgang på treningsstudio ... Det nærmeste jeg kommer utstyr hjemme er ei yoga-matte.

knebøy og nedfall kan du gjøre hjemme...

google ja ;)

Photobscura 20-04-12 21:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1335187)
knebøy og nedfall kan du gjøre hjemme...

google ja ;)

Aha, knebøy var jo akkurat så enkelt som jeg forestilte meg. Men nedfall, jeg finner stort bare nedfall av livmor og hvordan trene den på plass, jeg. :cool:

langaard 20-04-12 21:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1335194)
Aha, knebøy var jo akkurat så enkelt som jeg forestilte meg. Men nedfall, jeg finner stort bare nedfall av livmor og hvordan trene den på plass, jeg. :cool:

Prøv med bulgarsk utfall;)

j88 20-04-12 21:52

Sitat:

Utfall og knebøy er noe av det beste, og de kan man også gjøre hjemme.

Kanutten 20-04-12 21:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1335183)
Jeg har veldig troen på knebøy og nedfall (eller hva det heter) og benpress... Har funket veldig bra for meg og mine lår...

Det er forskjell på muskler og muskler. Skal du ha kjappe muskler eller sterke muskler?

Gracella 20-04-12 21:55

Sitat:

Denne har jeg trua på, ser lett ut, men når du har gjort noen reps, så begynner du å kjenne det:
http://www.youtube.com/watch?v=YGaOkZqJABA

Frog squats, altså. Kan gjøres mens man ser på TV ;)

kennygirl 20-04-12 21:56

Noen som har erfaring med serum/primer som gjør øyevippene lenger/sterkere?

Photobscura 20-04-12 21:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1335196)
Prøv med bulgarsk utfall;)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1335197)
Utfall og knebøy er noe av det beste, og de kan man også gjøre hjemme.

Aha, utfall! Det var noe annet ja. Så interessant ut, gitt!
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1335198)
Det er forskjell på muskler og muskler. Skal du ha kjappe muskler eller sterke muskler?

Ja takk, begge deler! Nei, altså. Jeg er helt utrolig utrent, hadde vært greit å i alle fall hatt noen adekvate øvelser å gå ut fra, hadde vært utaktisk å spørre om en øvelse som er lite effektiv?! Har ikke tenkt å trene meg i hjel, eller få store muskelår (det har jeg vel uansett ikke annlegg til). Etter en time og ca tre kvarters rulling fungerte rett og slett ikke beina mine lenger, og jeg griner bare jeg må gå på do nå! :lol: Det går seg jo til. :)

Photobscura 20-04-12 22:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1335199)
Denne har jeg trua på, ser lett ut, men når du har gjort noen reps, så begynner du å kjenne det:
http://www.youtube.com/watch?v=YGaOkZqJABA

Frog squats, altså. Kan gjøres mens man ser på TV ;)

Haha! Det der er jo så godt som derby-stilling, det! Bare ikke SÅ lavt ned! (og bare det å stå i den stillinga tar helt sykt i ...! Au au!)
Takk!
Jeg er SÅ n00b.

Carisma 20-04-12 22:28

Sitat:

Sykling i motbakke! Ingenting slår det når det gjelder muskler. Jeg har prøvd mye forskjellig, men det er kun sykling jeg bygger muskler av.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:16.