Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanskje 12-04-12 17:11

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1329394)
Klør disse utslettene? Hvis ikke, kan det være en type sopp som opptrer i sånne rundinger, og det er ganske enkelt å behandle. Dette er instuksjonene jeg fikk av legen:
1. Kjøp Selsun shampoo på apoteket (reseptfritt)
2. I løpet av en kveld smører du inn utslettene godt med shampooen 3 ganger og lar det trekke godt inn og tørke mellom hver gang, og så sover du med det om natta.
3. Etter ei uke gjentar du samme prosedyre.
4. En måned etter det igjen, gjentar du det en siste gang.

Hvis du vil kan du jo prøve dette, hvis du blir kvitt det er jo saken grei. Hvis ikke bør du vel oppsøke lege for å finne ut hva det er. Eventuelt kan du besøke legen først.

Hm, de klør når jeg tar på dem, men det er sikkert fordi det irriterer. Fikk tips om å ta noen spesielle D vitamin dråper i dag. Og så har jeg legetime neste uke.

Huldr 12-04-12 17:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1329468)
visdomstann kirurgisk fjerna nå. fått pinex forte, men den tar bare toppen av smertene. hjelp?? hva gjør jeg?

Jeg synes ikke Pinex forte hjalp noe mot tannsmerter i det hele tatt, ble bare groggy. Ibux, 600 mg hjelper mye bedre på meg :)

Carisma 12-04-12 18:05

Pinex hjelper ikke på meg, hverken vanlige eller sterke. Apoteket tror meg ikke, siden det er samme virkestoffer som i paracet, men det er faktisk sånn. Paracet funker da.

Sanney 12-04-12 18:08

tja, jeg blir dårlig av ibux, men ibumetin funker finfint på meg... skal jo lissom være det samme... pinex forte hjalp meg da jeg trakk mine 3 visdomstenner. men jeg brukte ikke opp første pakka engang, gikk over til vanlige smertestillende dagen etter.

vaskeklut 12-04-12 18:20

Nai. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre altså. Jeg har så absurd lav smerteterskel:o Men det er greiere nå enn hva det var da jeg våkna av at bedøvelsen var gått ut, da holdt jeg på å kaste opp av smerte :eek: sank sammen på kjøkkengulvet i krampegråt mens jeg brakk meg. Nå gjør det heldigvis bare veldig vondt :lol:

amritam 12-04-12 18:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1329484)
Hm, de klør når jeg tar på dem, men det er sikkert fordi det irriterer. Fikk tips om å ta noen spesielle D vitamin dråper i dag. Og så har jeg legetime neste uke.

Da er det kanskje noe annet. Mine klødde ikke i det hele tatt. Lykke til hos legen!

Huldr 12-04-12 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1329533)
Nai. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre altså. Jeg har så absurd lav smerteterskel:o Men det er greiere nå enn hva det var da jeg våkna av at bedøvelsen var gått ut, da holdt jeg på å kaste opp av smerte :eek: sank sammen på kjøkkengulvet i krampegråt mens jeg brakk meg. Nå gjør det heldigvis bare veldig vondt :lol:

Uff :klem:

Men det kan være verdt å prøve Ibux altså, dama jeg snakket med på apoteket den gangen sa også at det var mye bedre i forhold til tannsmerter. Og det er det jeg har fått hos tannlegen også når det har vært noe, visdomstenner eller en stor fylling som jeg måtte ta i fjor da det var blitt hull under en tidligere fylling ... Men det bør være litt stor dose for at det skal hjelpe.

Når jeg tenker på det husker jeg at jeg ikke bare følte meg groggy, men fikk vondt i hodet av Pinex forte. Men det er vel den eneste gangen jeg har tatt det, så vidt jeg kan husker (kanskje noe for mange år siden, men er usikker), så har ikke noen bred erfaring ...

Carisma 12-04-12 19:26

Sitat:

Legg en isbit på

shailene 12-04-12 19:36

Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Uff, så fælt.. Har man ikke tannlegeskrekk fra før av.. :(

Har dessverre ikke noen gode råd å komme med.. Men håper det går over snart!

vaskeklut 12-04-12 19:44

Yeah, har prøvd ibux nå, nå er alt mye lettere :D til og med fått i meg litt mat! Hurra!

Charlott 12-04-12 19:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1329628)
Yeah, har prøvd ibux nå, nå er alt mye lettere :D til og med fått i meg litt mat! Hurra!

Fortsatt god bedring! krysser fingre og knær for at du blir smertefri rimelig kjapt :klem:

Huldr 12-04-12 19:56

Sitat:

Så braaa! :klem:

Fortsatt god bedring :blomster:

Dietta 12-04-12 20:05

Sitat:

Så flott :) Ibux er tingen. Speedy recovery fra meg også :klem:

vaskeklut 12-04-12 20:19

tusen takk folkens, dere er gode! :love: (var ikke helt meninga å kuppe tråden her altså.. o.O )

Bønna200 12-04-12 20:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1329666)
tusen takk folkens, dere er gode! :love: (var ikke helt meninga å kuppe tråden her altså.. o.O )

Det hørtes ikke godt ut, kluten. :o Pinex forte virker aldri på meg heller. Men som nevnt er ibux veldig fin. Den kan fint kombineres med paracet. En av hver pleier å gjøre underverker.
Men nå går det nok fint framover. Klemme litt på deg, jeg. :klem: :suss:

Kitt 12-04-12 20:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1329672)
Det hørtes ikke godt ut, kluten. :o Pinex forte virker aldri på meg heller. Men som nevnt er ibux veldig fin. Den kan fint kombineres med paracet. En av hver pleier å gjøre underverker.
Men nå går det nok fint framover. Klemme litt på deg, jeg. :klem: :suss:

Det er paracetamol i Pinex forte, så sammen med ibumetin virker det gull på tannsmerter!
2- 3 dager så har du glemt alt om hvor vondt det var og kan glede deg til å ta de 3 neste, Vaskeklut!

vaskeklut 12-04-12 20:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1329680)
Det er paracetamol i Pinex forte, så sammen med ibumetin virker det gull på tannsmerter!
2- 3 dager så har du glemt alt om hvor vondt det var og kan glede deg til å ta de 3 neste, Vaskeklut!

:lol: jeg skal heldigvis bare ta en til :o (..håper jeg! tannlegen sa i hvertfall at de i overkjeven så fine ut og de er på plass og alt det der..)

Kitt 12-04-12 22:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1329682)
:lol: jeg skal heldigvis bare ta en til :o (..håper jeg! tannlegen sa i hvertfall at de i overkjeven så fine ut og de er på plass og alt det der..)

Så rart! Jeg og mange med meg får beskjed om at de andre må tas etterhvert(helst snart) fordi de ikke vil ha noe å tygge mot/bryne seg på og dermed vil "rotne på rot" temmelig fort!

Tannlegen min tar alltid en nede og en oppe på samme side samtidig. Da slipper man på en måte unna med 2 vondter fordi man ikke likevel ikke kan bruke den siden av munnen!;)

vaskeklut 12-04-12 22:59

Kitt: så rart! Jeg må spørre tannlegen litt mer inngående i neste uke når jeg skal ta stingene! Har jo ikke lyst på råtnende tenner heller da :eek:

Dietta 13-04-12 07:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1329841)
Så rart! Jeg og mange med meg får beskjed om at de andre må tas etterhvert(helst snart) fordi de ikke vil ha noe å tygge mot/bryne seg på og dermed vil "rotne på rot" temmelig fort!

Tannlegen min tar alltid en nede og en oppe på samme side samtidig. Da slipper man på en måte unna med 2 vondter fordi man ikke likevel ikke kan bruke den siden av munnen!;)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1329843)
Kitt: så rart! Jeg må spørre tannlegen litt mer inngående i neste uke når jeg skal ta stingene! Har jo ikke lyst på råtnende tenner heller da :eek:

Jeg opererte bort de 2 nede som 20-åring. De 2 oppe hadde seff ikke noe å tygge mot, men de holdt nå stand helt til for 1 år siden. Da var de begge litt løse, og tannlegen trakk de før det skulle gå betennelse i de.
Må nok være veldig individuelt hvor lang tid det tar før man får problemer med de gjenværende, men mine holdt ut i 25 år :eek:

Yrla 13-04-12 08:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1329468)
visdomstann kirurgisk fjerna nå. fått pinex forte, men den tar bare toppen av smertene. hjelp?? hva gjør jeg?

Ta på deg syvmils-støvlene og få akupunktur-smertebehandling av meg:) Hvordan har du det idag? Fikk du sove?

Photobscura 13-04-12 08:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1329841)

Nøyaktig det samme her. Tok en opp og en nede på hver side med tre års mellomrom.

smgj 13-04-12 08:43

Tror det om visdomstenner blir trukket gjerne blir vurdert ut fra
- hva tannlegen mener om visdomstenner
- hvor god plass man har i kjeven
- om de får hull (de fleste er vel enige i at det er liten vits i å lappe på visdomstennene)
- om de kommer opp "rett"

Jeg har tatt en oppe og en nede... og nå er det plass til de to andre, samt at de står rimelig rett og er friske. Min tannlege vil ikke fjerne en rett og frisk tann med god plass, selv om den tilfeldigvis er en visdomstann... (Og lommeboka mi synes jo det er helt greit.) ;)

Hun sier også at de oftere får hull siden de er vanskeligere å børste godt, men det er heller ingen grunn til å ta den sorgen på forskudd. Med elektrisk børste eller en mono-brush går det greit med mine iallfall.

vaskeklut 13-04-12 10:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1329962)
Ta på deg syvmils-støvlene og få akupunktur-smertebehandling av meg:) Hvordan har du det idag? Fikk du sove?

åååh, skulle gjerne gjort det! snille du :love: ja! jeg fikk sove, og smertene er ganske vage nå som jeg har funnet ut hvilken tablettkombo som er best. så får det bare være at jeg er litt susete. føler meg bra nok til å lage bursdagskake til fineste sambo også, tror jeg! lavkarbo, så klart! :D

(beklager igjen for trådkupping...)

Photobscura 13-04-12 10:49

Så bra at du har det godt, under omstendighetene!
Jeg har en merkelig reaksjon på forte-tabletter som ingen skjønner. Av Pinex blir jeg helt koko etter et par dagers bruk -lydsensitiv og generelt overfølsom, men av Paralgin forte skjer ikke dette. Det skal ikke være mulig, har jeg hørt. :o Det som ellers funker best på meg er Ibux+Paracet brustabletter, eller Fenazon.

Photobscura 13-04-12 10:50

Ja, og så lurer jeg på noe (kanskje jeg har spurt om det før?!): Noen som har bestilt solkrem fra Iherb og har noen å anbefale? Både for kropp og ansikt. Jeg tror jeg skal gå for faktor 20-30.

Egwene 13-04-12 10:58

Er kokosoljen fra Jarrow Formulas okei å bruke i matlaging?

vaskeklut 13-04-12 11:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1330118)
Er kokosoljen fra Jarrow Formulas okei å bruke i matlaging?

Definitivt!

vimsen85 13-04-12 11:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1330109)
Ja, og så lurer jeg på noe (kanskje jeg har spurt om det før?!): Noen som har bestilt solkrem fra Iherb og har noen å anbefale? Både for kropp og ansikt. Jeg tror jeg skal gå for faktor 20-30.

Den eneste jeg har prøvd er denne: http://www.iherb.com/Earth-s-Best-Su...oz-125-g/17731

Den var ganske ok. Litt tykk, men ikke fettete. Men det er en sunblock. Siden den er mineralbasert blir man litt hvit av den.. Men jeg ble ikke solbrent (og jeg blir alltid hummer) og jeg trengte ikke smøre meg så mange ganger..

Photobscura 13-04-12 11:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1330126)
Den eneste jeg har prøvd er denne: http://www.iherb.com/Earth-s-Best-Su...oz-125-g/17731

Den var ganske ok. Litt tykk, men ikke fettete. Men det er en sunblock. Siden den er mineralbasert blir man litt hvit av den.. Men jeg ble ikke solbrent (og jeg blir alltid hummer) og jeg trengte ikke smøre meg så mange ganger..

Takk for tips! Men sunblock vil jeg jo ikke ha ...! :o Ser at Badger Co har solkremer, jeg har veldig god erfaring med leppepomadene deres, samt at prisene er overkommelige. Får vel bare lese litt på anbefalingene. :)

smgj 13-04-12 11:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1330126)

Det som er fint med de mineralbaserter er jo at de inneholder færre av de stoffene som man anser som kreftrisikoer... (Jeg har hatt lite d-vitamin og slitt med å få det opp så solkrem brukes bare ved høy forbrenningsfare, ikke i her hjemme på berget annet enn på sjøen på sommeren...)

Photobscura 13-04-12 11:40

Hmmm ... Ser at de kaller faktor 30 for sunblock. Trodde 50+ var sunblock, jeg ...

Photobscura 13-04-12 11:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1330140)
Det som er fint med de mineralbaserter er jo at de inneholder færre av de stoffene som man anser som kreftrisikoer... (Jeg har hatt lite d-vitamin og slitt med å få det opp så solkrem brukes bare ved høy forbrenningsfare, ikke i her hjemme på berget annet enn på sjøen på sommeren...)

Det var dét jeg tenkte på. Jeg er ofte en del ute på øyene i Oslofjorden på sommeren, og der tar sola ganske heftig. Til og med jeg som sjelden blir solbrent får noen fine røde vinger på ryggen da ... Om jeg f.eks. bare henger ute i parkene så pleier jeg som regel ikke å gjøre mer enn å smøre litt øverst på kinnene og litt på nesa.

vimsen85 13-04-12 12:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1330139)
Takk for tips! Men sunblock vil jeg jo ikke ha ...! :o Ser at Badger Co har solkremer, jeg har veldig god erfaring med leppepomadene deres, samt at prisene er overkommelige. Får vel bare lese litt på anbefalingene. :)

Kom plutselig på at jeg også har brukt denne: http://www.iherb.com/Desert-Essence-...-88-7-ml/10439

Den var ganske lik i konsistensen som den andre. Denne brukte jeg i ansiktet også. Jeg har ganske normal hud som er hverken det ene eller det andre :p Så den var ganske ok. Til litt fetere hud er den kanskje ikke god i ansiktet.

vimsen85 13-04-12 12:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1330165)
Kom plutselig på at jeg også har brukt denne: http://www.iherb.com/Desert-Essence-...-88-7-ml/10439

Den var ganske lik i konsistensen som den andre. Denne brukte jeg i ansiktet også. Jeg har ganske normal hud som er hverken det ene eller det andre :p Så den var ganske ok. Til litt fetere hud er den kanskje ikke god i ansiktet.

Jeg ser nå at der står daily face protection. Jeg brukte denne på hele kroppen, men ser ut som den er beregnet ansiktet..

Photobscura 13-04-12 12:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1330165)

Ah, ja. Den så jeg på! Jeg har også helt sånn normal hud som er verken det ene eller det andre. :)
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1330166)
Jeg ser nå at der står daily face protection. Jeg brukte denne på hele kroppen, men ser ut som den er beregnet ansiktet..

Men det gjøkke no. Kan jo kjøpe denne til ansiktet, og den fra Badger til bootyen! ;)

Jabba 13-04-12 12:38

Jeg har begynt å få slike fremtredende blå "nettverk" på beina....hva heter det? Det er jo ikke åreknuter fordi det er vel slike "tråder" under huden?
Og aller viktigst - hvordan fjerner man slike?

smgj 13-04-12 13:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1330184)
Jeg har begynt å få slike fremtredende blå "nettverk" på beina....hva heter det? Det er jo ikke åreknuter fordi det er vel slike "tråder" under huden?

"Spider veins" på engelsk... ser ut som det er svake årevegger i småvenene. De fleste sier at det kun kan fjernes ved laser/kirurgisk.

Det finnes en del preventive midler på nettet - kompressjonsstrømper (andre sier at man skal unngå det), bevegelse, å ikke stå lenge stille... . Vil tror at alt som er bra for åreveggene vil være bra for småvenene også.

http://myvaricoseveinstreatment.com/

Naturlegerettet:
http://www.herbcompanion.com/health/...naturally.aspx
http://jellybellyover40.com/varicose...ins-treatment/

Photobscura 13-04-12 13:03

Sitat:

Det kan være sprengte/overfladiske blodkar, og behandles vanligvis med laser/lysbehandling. Ganske smertefritt, men man blir rød et par dager. (Ei venninne av meg hadde sånne rundt nesa, og fikk det fjernet sånn. Tor hun betalte 500 kr per behandling for en seks sju år siden).

Kitt 13-04-12 13:33

Sitat:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1330220)
Det kan være sprengte/overfladiske blodkar, og behandles vanligvis med laser/lysbehandling. Ganske smertefritt, men man blir rød et par dager. (Ei venninne av meg hadde sånne rundt nesa, og fikk det fjernet sånn. Tor hun betalte 500 kr per behandling for en seks sju år siden).

Jeg har fjernet sånne årer i ansiktet. Får det mot egenandel på Riksen fordi jeg har hudsykdommen rosacea som gir slike årer særlig i ansiktet, "portvinsnese"! Skulle hatt en ny runde nå, men må utsette det til høsten.
De som kommer på kroppen ellers, lår/legger feks, er verre å fjerne, krever maaange behandlinger og DYRT og uten garanti for at det ikke kommer tilbake i løpet av bare noen måneder. Danner man slike årer, gjør man det, liksom. Det er ikke noe man bare kan fjerne og være kvitt! Desverre! :nedfor:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:49.