Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

vaskeklut 11-04-12 00:35

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1328477)

:eek: :eek: :eek:

nå sier jeg opp medlemsskapet mitt som trønder og blir østerdøl i stedet :eek:

smgj 11-04-12 09:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Catwoman (Innlegg 1328467)
Gode råd for å få litt sövn mottas med takk.. Bronkitt og lungebetennelse har tatt knekken på meg her. Det surkler og piper på både inn og utpust her :o Tenkte kanskje det ble lettere hvis jeg halvsatt opp, men kjennes ut som en sementsekk i brystet mitt. Så nå er jeg på forumet istedet...

Hvit eller rød tigerbalsam massert inn på bryst og rygg... Ikke behagelig, men virksomt. :( God bedring.

Kanskje 11-04-12 19:46

Dette liker jeg ikke. Jeg har de siste par ukene fått noen flekker med noe jeg mener er atopisk eksem. De er omtrent runde og på strl med ett kronestykke. En på ryggen, en bak på hoften, og nå dukket det opp en bak på overarmen. Dette liker jeg ikke, og er redd for at det skal dukke opp flere, på synlige steder slik som på armen.

Skal for sikkerhetsskyld bytte på sengen.

Bør jeg smørre disse flekkene med feit krem, eller med hydrokortison?

manne 11-04-12 19:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1328848)
Dette liker jeg ikke. Jeg har de siste par ukene fått noen flekker med noe jeg mener er atopisk eksem. De er omtrent runde og på strl med ett kronestykke. En på ryggen, en bak på hoften, og nå dukket det opp en bak på overarmen. Dette liker jeg ikke, og er redd for at det skal dukke opp flere, på synlige steder slik som på armen.

Er huden like ru på hele feltet eller er huden friskere i midten? OM den er frisk i midten av flekkene og du har vært bortpå katt eller hund i det siste kan det være Ringorm. Er det det får du salve på apoteket som tar det bort. :)

nellie 11-04-12 19:51

Når begynner de å klippe skiltene til de som ikke har betalt veiavgift? (Kjære NAV, please send meg penger snart!)

Bønna200 11-04-12 19:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1328851)
Når begynner de å klippe skiltene til de som ikke har betalt veiavgift? (Kjære NAV, please send meg penger snart!)

Det vet jeg ikke. Men OI! Det hadde jeg glemt. Takk for påminnelsen. :o

Kitsu 11-04-12 20:24

Sitat:

Har du hatt eksem før? Hvis ikke er det vel liten sjanse for at det er atopisk eksem. Er det det, så funker vel både kortison og fet krem, men greit å prøve kremen først. Kortison skal ikke brukes over lengre tid.

vaskeklut 11-04-12 20:57

hvorfor må alle på død og liv fortelle meg hvor fælt jeg kommer til å ha det etter tanntrekking i morra?? jeg som ikke grudde meg i hele tatt er begynt å grue meg masse, ettersom jeg har veldig lav smerteterskel... :(

Rin 11-04-12 21:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1328914)
hvorfor må alle på død og liv fortelle meg hvor fælt jeg kommer til å ha det etter tanntrekking i morra?? jeg som ikke grudde meg i hele tatt er begynt å grue meg masse, ettersom jeg har veldig lav smerteterskel... :(

Jeg har trukket samtlige visdomstenner og to til før regulering en gang i tida - og jeg har aldri hatt smerter etter at bedøvelsen har gått ut i det hele tatt.

:klem: Prøv å slappe av og ikke ta smerten på forskudd - det kommer bare til å bli utrolig deilig å bli kvitt en tann som faktisk gjør vondt. Tannpine er verst!

smgj 11-04-12 21:14

Sitat:

Men JEG har trekt visdomstann både oppe og nede og begge gangene var gruingen mye verre enn å gjøre det. Litt verre i underkjeven enn i overkjeven, men ikke noe problem noen av gangene, egentlig.
Overkjeven var omtrent som å felle en melketann (tannlegen min setter godt med bedøvelse og venter til den virker, fordi hun vet jeg kan komme til å bite... ;) fakta!) - litt "rart", men ikke vondt.

Og underkjeven var litt skummel fordi da tanna var "løs".. var den ikke løs likevel. Tannlegen delte den og det viste seg at den hadde to røtter som pekte mot hverandre som LJ. Men ikke vondt da heller.

Og ikke spesielt vondt etterpå. Samt at jeg fikk med meg nok smertestillende til å bedøve en liten elefant i tilfelle jeg trengte det... Men den tanna jeg har rotfyllt var vondere før fylling enn tanntrekkingen var. Jeg har mens som er mye vondere enn det der... (Og på det verste kan jeg ta en sykedag for mensen - ikke i nærheten for tennene.)

Helt sant!

Håper du kjenner deg bedre nå.

nellie 11-04-12 21:17

Sitat:

Er det en spesiell slags tanntrekking, eller? Jeg trakk fire på en gang. Det var ikke fælt.

Kanskje 11-04-12 21:30

Manne og Kitsu, hm, ringorm var ikke noen hyggelig tanke, men tror flekkene er ru over alt. Har hatt hunder i sengen .... men de klør ikke.
Har ikke pleid å ha atopisk eksem, men har det siste året vært plaget først på pekefingeren med kløe, tynn og sprukken hud. Begynte et sted, og spredde seg til hele fingeren og så fortsvant det, og begynte på lillefinger på samme hånd. Veldig plagsomt i vinter med den tynne såre huden. Og nå disse runde flekkene.

vaskeklut 11-04-12 21:32

takk folkens! godt å høre at man ikke nødvendigvis kreperer av smerte...

nellie: det er en visdomstann som må fjernes kirurgisk...

Charlott 11-04-12 21:33

Sitat:

Mener det er etter sommerferien, type august/september :)

Bønna200 11-04-12 22:23

Sitat:

Stakkar! Lykke til. :suss: Det går som regel mye bedre enn man tror.

vaskeklut 11-04-12 22:26

takk! :) får heldigvis beroligende, og så skal mannen være med (pga beroligende medisin) og så blir han hjemme fra jobb med meg etterpå. og han har lovt å lage blomkålssuppe og kokosmelkis.. :love:

Photobscura 11-04-12 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1328948)
takk folkens! godt å høre at man ikke nødvendigvis kreperer av smerte...

nellie: det er en visdomstann som må fjernes kirurgisk...

Jeg har gjort det kirurgisk, og det er i grunn ganske smooth sailing. Eneste ubehagelig er rykkinga, liksom. Men jeg syntes ikke det var så verst vondt etterpå. Tok aldri ut forte-resept en gang. Holdt med litt paracet+ibux en gang første dagen.
Og, en morsom ting -det tok UTROLIG mye kortere tid for såret å gro siste gangen, mot den første gangen. Da hadde jeg lagt om kostholdet i mellomtiden. I det hele tatt har groevnen min tatt seg en real opptur siden dess! Og jeg tryner litt mer enn snittet ... :o

vaskeklut 11-04-12 22:40

photo: herlig! har jo merka at jeg har god ... "groevne", så satser på at det går smuuuth.

men. når man får sosialhjelp, kan man få nav til å dekke dette? det var ikke helt planlagt, kan man si. akuttime i går, hvor jeg fikk beskjed om at jeg måtte fjerne tanna. kostnaden til sammen for meg vil bli rundt tre tusen, og det er liksom ingenting man tilfeldigvis har ekstra når man har øk. sosialhjelp....

Dietta 11-04-12 22:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1328932)
Er det en spesiell slags tanntrekking, eller? Jeg trakk fire på en gang. Det var ikke fælt.

Har trukket 2 visdomstenner jeg - og det holdt med de 2 ibuxene jeg fikk hos tannlegen før jeg dro. Slapp av - dette går helt sikkert mye bedre enn du tror

Photobscura 11-04-12 22:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1329042)
photo: herlig! har jo merka at jeg har god ... "groevne", så satser på at det går smuuuth.

men. når man får sosialhjelp, kan man få nav til å dekke dette? det var ikke helt planlagt, kan man si. akuttime i går, hvor jeg fikk beskjed om at jeg måtte fjerne tanna. kostnaden til sammen for meg vil bli rundt tre tusen, og det er liksom ingenting man tilfeldigvis har ekstra når man har øk. sosialhjelp....

Det vet jeg ikke. Da må det nok i tilfelle være offentlig tannhelsetjeneste ... (Gjelder i alle fall dersom man er under f.eks. psykiatrisk behandling. Holder faktisk om man går jevnlig til psykolog).

Carisma 11-04-12 23:02

Hvordan fjerne tran-lukt fra klær? :confused:

shailene 11-04-12 23:16

Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 1328850)
Er huden like ru på hele feltet eller er huden friskere i midten? OM den er frisk i midten av flekkene og du har vært bortpå katt eller hund i det siste kan det være Ringorm. Er det det får du salve på apoteket som tar det bort. :)

Høres ut som det kan være ringorm, ja. Men du trenger ikke å ha vært i kontakt med dyr for å få det.

Kanskje 11-04-12 23:20

Har nå sittet laaaang tid og funnet klær inne på Celbes, og skal bestille, og så får jeg opp at jeg må betale kontant. Men jeg vil ha faktura. Jeg forstår ikke dette, jeg finner ingen steder på hovedsiden hvor jeg kan registrere meg som kunde, ikke annet enn det som kommer opp når jeg prøver å bestille.
Det står at for å få faktura i posten så må man være registrert og søke om det??? Er ikke det litt tungvindt? Er det jeg som missforstår?? På ellos får jeg faktura i posten etter at varen er kommet.

Noen som vet hvorfor jeg ikke får registrert meg hos celbes, og hvorfor jeg ikke får lagt inn at jeg ønsker en faktura i posten? har ikke mulighet til å betale kontakt.

sukk får ringe dem i morgen.

Kitsu 11-04-12 23:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1328942)
Manne og Kitsu, hm, ringorm var ikke noen hyggelig tanke, men tror flekkene er ru over alt. Har hatt hunder i sengen .... men de klør ikke.
Har ikke pleid å ha atopisk eksem, men har det siste året vært plaget først på pekefingeren med kløe, tynn og sprukken hud. Begynte et sted, og spredde seg til hele fingeren og så fortsvant det, og begynte på lillefinger på samme hånd. Veldig plagsomt i vinter med den tynne såre huden. Og nå disse runde flekkene.

Atopisk eksem spesifikt er noe man ofte har fra barnsben av, men det kan jo være en annen form for eksem og. Eller at du reagerer på noe. Du kan jo prøve med f.eks. vitapan en stund og se om det hjelper, dersom du tror det er eksem.

Supera 11-04-12 23:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1328942)

Psoriasis? Faren min har psoriasis og det er visst arvelig, så hver gang jeg får et utslett så er jeg redd for at det er psoriasis.

BenteR 12-04-12 00:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1329042)

Vet ikke om det er slik enda, men før fikk man dekket noe når visdomstanna må skjæres ut.
Har fjernet tre av mine kirurgisk, og det gikk mye kjappere og var mye mindre vondt enn den som ble trukket.
Lykke til!:klem:

Sanney 12-04-12 00:08

kirurgisk fjerning koster 1800 kr per tann. (egenandelen) hvertfall det jeg betalte for et par år siden. men det er jo uansett en del penger

Photobscura 12-04-12 00:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1329114)
Vet ikke om det er slik enda, men før fikk man dekket noe når visdomstanna må skjæres ut.
Har fjernet tre av mine kirurgisk, og det gikk mye kjappere og var mye mindre vondt enn den som ble trukket.
Lykke til!:klem:

Panne! Det glemte jeg jo å si. Tannlegen min henvendte meg til kjevekirurgisk poliklinikk på Ullevål ettersom den måtte fjernest kirurgisk, og da betalte jeg bare spesialist-egenandel på ca 300 kroner (Ligger vel på 308 nå?!)

Carisma 12-04-12 08:43

Jeg har en hevelse rett der brystbeinet slutter, i mellomgulvet. Hvis jeg tar på det kjennes det ut som om noen trykker på halsen min fra innsida. I det siste har jeg også kjent at hevelsenpulserer f.eks når neg har lagt meg, noen som har noen ide om hva det kan være?

smgj 12-04-12 08:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1329175)
Jeg har en hevelse rett der brystbeinet slutter, i mellomgulvet. Hvis jeg tar på det kjennes det ut som om noen trykker på halsen min fra innsida. I det siste har jeg også kjent at hevelsenpulserer f.eks når neg har lagt meg, noen som har noen ide om hva det kan være?

Det er iallfall i området solar plexus... hvor en stor vene og en stor arterie krysser hverandre...? Å trykke hardt på slike steder er gjerne veeeeldig ubehagelig, ja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Celiac_plexus

Carisma 12-04-12 09:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1329184)
Det er iallfall i området solar plexus... hvor en stor vene og en stor arterie krysser hverandre...? Å trykke hardt på slike steder er gjerne veeeeldig ubehagelig, ja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Celiac_plexus

Nei, det er lenger opp, utenpå selve brystbeinet på en måte. Ikke i "tom rommet". Når jeg ser meg sidelengs i speilet ser jeg hevelsen utenpå brystbeinet (selv med min ekstra polstring).

Kitt 12-04-12 09:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1329175)

Brissel?

Høre med legen? Rare hevelser hos relativt nybake mødre skal tas alvorlig!

Carisma 12-04-12 09:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1329194)
Brissel?

Høre med legen? Rare hevelser hos relativt nybake mødre skal tas alvorlig!

Det er i området ja :ja:

Jeg føler meg ikke så nybakt lenger... :rolleyes: Og jeg har hatt dette til og fra siden slutten av tenårene. Ble undersøkt for galleproblemer da jeg var atten pga det (da var det med smerter utover på høyre side i tillegg), men de fant ikke noe.
Uff ja, må nok til legen med det, men jeg gruer meg :o Fikk sambo til å sjekke hva han mente om hevelsen for en times tid siden, og er fortsatt kjempekvalm og har snøringsfornemmelser i halsen etterpå, selv om han ikke trykket på det, men bare strøk forsiktig over.

TrillTrall 12-04-12 10:28

Sitat:

Det er vel ikke før mye nærmere sommeren vel? I år får man ikke oblater heller så jeg i avisa forleden dag, så jeg aner ikke, men oblatene pleide da å komme et par mnd etter betalingsfristen?

Supah 12-04-12 11:08

:rolleyes: Hva gjør man når man har vunnet 15 poser chips og ikke spiser sånt?

Jeg er nødt til å hente de på postkontoret i dag.. Kanskje gi de bort til venner?

vaskeklut 12-04-12 11:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supah (Innlegg 1329245)
:rolleyes: Hva gjør man når man har vunnet 15 poser chips og ikke spiser sånt?

Jeg er nødt til å hente de på postkontoret i dag.. Kanskje gi de bort til venner?

gi de til noen du kjenner som du vet spiser slik! kanskje du kjenner noen studenter eller andre med dårlig råd?

amritam 12-04-12 14:40

Sitat:

Klør disse utslettene? Hvis ikke, kan det være en type sopp som opptrer i sånne rundinger, og det er ganske enkelt å behandle. Dette er instuksjonene jeg fikk av legen:
1. Kjøp Selsun shampoo på apoteket (reseptfritt)
2. I løpet av en kveld smører du inn utslettene godt med shampooen 3 ganger og lar det trekke godt inn og tørke mellom hver gang, og så sover du med det om natta.
3. Etter ei uke gjentar du samme prosedyre.
4. En måned etter det igjen, gjentar du det en siste gang.

Hvis du vil kan du jo prøve dette, hvis du blir kvitt det er jo saken grei. Hvis ikke bør du vel oppsøke lege for å finne ut hva det er. Eventuelt kan du besøke legen først.

nellie 12-04-12 14:48

Jeg skal på sånt halvtårsoppfølgingsmøte på NAV i morgen.. Sammen med sjefen min.. De syntes ikke jeg trengte ha med lege. Har da altså vært sykemeldt i et halvt år.. Hva kan jeg forvente meg?

Ser ikke helt poenget, siden jeg skal begynne å jobbe igjen 1. mai, men det er kanskje sånn i tilfelle jeg finner ut at jeg ikke er bra nok til å jobbe likevel?

vaskeklut 12-04-12 16:57

visdomstann kirurgisk fjerna nå. fått pinex forte, men den tar bare toppen av smertene. hjelp?? hva gjør jeg?

Kanutten 12-04-12 16:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1329468)
visdomstann kirurgisk fjerna nå. fått pinex forte, men den tar bare toppen av smertene. hjelp?? hva gjør jeg?

Hold ut, det er ikke farlig. :klem:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.