Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Velkommen til spørsmål & svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6329)

nellie 23-02-12 18:35

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Spiser du ketogent er du i ketose. Så får du ikke utslag og har mensen, så er det nok derfor.

Marella77 23-02-12 18:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1305612)
Det har skjedd meg flere ganger :)

"godt å høre" hehe :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1305613)
Spiser du ketogent er du i ketose. Så får du ikke utslag og har mensen, så er det nok derfor.

Skulle ønske at jeg hadde din styrke Nellie. Du virker veldig sterk... :)

nellie 23-02-12 18:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1305616)
"godt å høre" hehe :)

Skulle ønske at jeg hadde din styrke Nellie. Du virker veldig sterk... :)

Nei, jeg er bare ikke flink til å bruke smileyer.:p Det er ikke så lett å slå seg til ro med alt, selv om man vet det.. Som f.eks at man ikke trenger måle med sticks så lenge man spiser riktig.:)

Yrla 23-02-12 20:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1305586)

å da blir det ikke billig,om det blir 27 dollar i frakt. denne da? eller andre, det er flere rimelige der http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas...54-g/2506?at=0

nellie 23-02-12 20:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1305651)
å da blir det ikke billig,om det blir 27 dollar i frakt. denne da? eller andre, det er flere rimelige der http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas...54-g/2506?at=0

Hmm? Den jeg linket til er det 6 dollar i frakt på.. Og den du linker til der akkurat samme bare halvparten av mengden!:)

Yrla 23-02-12 21:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1305660)
Hmm? Den jeg linket til er det 6 dollar i frakt på.. Og den du linker til der akkurat samme bare halvparten av mengden!:)

Jeg visste ikke at du linket til et alternativ jeg. Javel, da er det jo også et alternativ.

Erina 25-02-12 00:30

Jeg er en relativt normalvektig jente på 26 år som ikke først og fremst har lyst å begynne på lavkarbo for vektnedgang (selv om jeg ønsker å gå ned noen kilo), men for andre helsegevinster som stabilt blodsukker osv.

Hvilken retning innen lavkarbo bør jeg velge? Hvor mye karbs bør jeg ligge på til dagen? Er helt blank....

Kitt 25-02-12 00:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Erina (Innlegg 1306358)
Jeg er en relativt normalvektig jente på 26 år som ikke først og fremst har lyst å begynne på lavkarbo for vektnedgang (selv om jeg ønsker å gå ned noen kilo), men for andre helsegevinster som stabilt blodsukker osv.

Hvilken retning innen lavkarbo bør jeg velge? Hvor mye karbs bør jeg ligge på til dagen? Er helt blank....

Foreslår at du begynner med å lese vår flotte nybegynnertråd!
Mange gode tips og mye bra lærdom på veien til å finne ut hvilken retning som passer best for deg!
Lykke til!:)

Marella77 25-02-12 14:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1305617)
Nei, jeg er bare ikke flink til å bruke smileyer.:p Det er ikke så lett å slå seg til ro med alt, selv om man vet det.. Som f.eks at man ikke trenger måle med sticks så lenge man spiser riktig.:)

Jeg spiser jo riktig, men teller ikke kh... Og kan jo spise for mye kanskje av og til... Men nå har jeg utslag igjen, og spiser det samme, så da var det nok mensen ja...

Yrla 26-02-12 12:12

Er det noen som kan si meg hvor mye et kryddermål stevia pulver fra nustevia(konsentrert stevia) tilsvarer i teskjeer sukker?

Marella77 27-02-12 16:31

Sp.mål:
Når det står "siste forbruksdag" på Salmalaksen og kjøttdeigen, kan man steke det den dagen, for så å holde det kaldt i kjøleskapet noen dager?
Takk for svar :)

Yrla 27-02-12 17:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1307493)
Sp.mål:
Når det står "siste forbruksdag" på Salmalaksen og kjøttdeigen, kan man steke det den dagen, for så å holde det kaldt i kjøleskapet noen dager?

Ja, dessuten er siste forbruksdag litt underdrevet tidsmessig for å være på den sikre siden. Egg kan man bruke langt over tiden det går ut. Det visste ikke jeg før så jeg har kasta mange egg unødvendig. Lukt på det:) Det gjorde de i gamle dager.

Carisma 27-02-12 19:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1307493)
Sp.mål:

Salmalaksen ville jeg vært forsiktig med... Hiv den heller i fryseren.

Lillemy71 28-02-12 10:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1306779)
Er det noen som kan si meg hvor mye et kryddermål stevia pulver fra nustevia(konsentrert stevia) tilsvarer i teskjeer sukker?

Sjekk denne konverteringstabellen. Ikke samme type stevia som du nevner, men den hvite steviaen her er veldig ren og konsentrert så dette burde ihvertfall gi deg en pekepinn.

Marella77 28-02-12 11:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1307608)
Salmalaksen ville jeg vært forsiktig med... Hiv den heller i fryseren.

Hvorfor akkurat salmalaksen? Har du hørt at den blir fort dårlig? Ps, mener du at bakterier dør i fryseren eller? Jeg stekte den, og spiser av den i dag. Og tenker å gjøre det i morra... Men om jeg fryser restene nå, er det da tryggere å spise det i morra?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1307543)
Ja, dessuten er siste forbruksdag litt underdrevet tidsmessig for å være på den sikre siden. Egg kan man bruke langt over tiden det går ut. Det visste ikke jeg før så jeg har kasta mange egg unødvendig. Lukt på det:) Det gjorde de i gamle dager.

Ja, egg bruker jeg også lengre. Men er det noe som lukter vondt FØR utløpstiden, skal man da kaste det? Syns ofte kyllingfilet lukter ille når jeg åpner pakken... Også hendt med karbonadedeig...

Ps, takk for svar jenter!

Kitt 28-02-12 12:33

Jeg har brukt salmalaksen etter utløpsdato uten problemer. Kjøper bare til halv pris rett for utløpsdato, ellers så er den jo så innmari dyr!
Men sånn rent generelt er dårlig fisk ikke akkurat sunt, liksom!:p
Er fisken stekt, holder den seg jo noen dager(2-3) til i kjøleskapet!
Og ja, bakterier dør i fryseren. Fisk til sushi og gravlaks skal vel feks helst ha vært frossen om du ikke vet at den er blodfersk!

Egg holder seg ca 3 måneder etter det som står på pakken. Dumme EU- regler har gjort at de måtte sette så kort holdbarhet. Som om vi har slamonella og sånt tull her i landet, liksom!

Når du åpner kylling(og annet) før utløpsdato og det lukter vondt, er det bare gassen som er sprøytet inn i pakken for at kjøttet skal se apetittelig ut som lukter. Merker det særlig på kylligfilet og kyllingkjøttdeig, ja!

Marella77 28-02-12 16:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1307961)
Jeg har brukt salmalaksen etter utløpsdato uten problemer. Kjøper bare til halv pris rett for utløpsdato, ellers så er den jo så innmari dyr!
Men sånn rent generelt er dårlig fisk ikke akkurat sunt, liksom!:p
Er fisken stekt, holder den seg jo noen dager(2-3) til i kjøleskapet!
Og ja, bakterier dør i fryseren. Fisk til sushi og gravlaks skal vel feks helst ha vært frossen om du ikke vet at den er blodfersk!

Egg holder seg ca 3 måneder etter det som står på pakken. Dumme EU- regler har gjort at de måtte sette så kort holdbarhet. Som om vi har slamonella og sånt tull her i landet, liksom!

Når du åpner kylling(og annet) før utløpsdato og det lukter vondt, er det bare gassen som er sprøytet inn i pakken for at kjøttet skal se apetittelig ut som lukter. Merker det særlig på kylligfilet og kyllingkjøttdeig, ja!

Takk for et skikkelig svar Kitt! :) Jeg syns den gasslukten lukter råttent, men får håpe du har rett, at det bare er gass... Mistet helt lysten på kylling ett år etter vondt lukt... Jeg bruker salmalaksen stekt, ikke rå, så da dør vel bakteriene også eller?

Ps, kjøpte denne pakken med salmalaks til 15 kr (!!!!) isteden for 130 som den koster tilvanlig... Røverkjøp-hehe...

(Ps2, jeg har dårlig mage i dag, kan det være laksen? Eller parasetten jeg tok i går? Får ofte dårlig mage av det... )

senka 28-02-12 19:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1308046)
Takk for et skikkelig svar Kitt! :) Jeg syns den gasslukten lukter råttent, men får håpe du har rett, at det bare er gass... Mistet helt lysten på kylling ett år etter vondt lukt... Jeg bruker salmalaksen stekt, ikke rå, så da dør vel bakteriene også eller?

Ps, kjøpte denne pakken med salmalaks til 15 kr (!!!!) isteden for 130 som den koster tilvanlig... Røverkjøp-hehe...

(Ps2, jeg har dårlig mage i dag, kan det være laksen? Eller parasetten jeg tok i går? Får ofte dårlig mage av det... )

Det var veldig billig laksen:pKitt har rett angående gass..har jobbet selv mye i ferskvaredisken i mange år.Uansett hva du åpner av kjøtt som er vakumpakket,lukter veldig vondt:eek:men det er bare i noen minutter,lukta forsvinner..Tror også at du ikke er dårlig i magen,hvis du ikke har diare eller kaster opp..men at du bare tenker sånn..at du spiste fisk som går på dato.Det går sikkert bra:)

Marella77 28-02-12 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senka (Innlegg 1308147)
Det var veldig billig laksen:pKitt har rett angående gass..har jobbet selv mye i ferskvaredisken i mange år.Uansett hva du åpner av kjøtt som er vakumpakket,lukter veldig vondt:eek:men det er bare i noen minutter,lukta forsvinner..Tror også at du ikke er dårlig i magen,hvis du ikke har diare eller kaster opp..men at du bare tenker sånn..at du spiste fisk som går på dato.Det går sikkert bra:)

Jeg har diaré... Og er litt kvalm. Men er også litt øm, litt feber, så det er vel noe annet som brygger her i gården ;)

senka 28-02-12 21:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1308187)
Jeg har diaré... Og er litt kvalm. Men er også litt øm, litt feber, så det er vel noe annet som brygger her i gården ;)

Det er bra at du ikke kaster opp.Forrige uke kjæresten min ble dårlig,hadde diare og kastet opp,legen sa det var matforgiftning,men det gir seg i løpet av 12-24 timer.Håper at du blir bra:)

Marella77 28-02-12 21:48

Takk for det :)

Marella77 29-02-12 11:52

Sp.mål ang Atkins bar som heter Advantage. 2g Net Carbs. (total Carbs 17,9 - Polyols 15,9) Er denne trygg å spise nær man er i ketose? Fordeler med å spise slike av og til? Ulemper?

Gerd 29-02-12 11:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1308498)
Sp.mål ang Atkins bar som heter Advantage. 2g Net Carbs. (total Carbs 17,9 - Polyols 15,9) Er denne trygg å spise nær man er i ketose? Fordeler med å spise slike av og til? Ulemper?

Kan påvirke blodsukkeret.

det er flere tråder om slike barer, søk i søkefeltet oppe her :)

StegforSteg 29-02-12 13:39

Kan man ta noe som forbedrer imunforsvaret? Synes alt at virus og basselusker er innom meg for tiden særlig hvis jeg ligger litt lavt på karbene.

Yrla 29-02-12 15:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg (Innlegg 1308553)
Kan man ta noe som forbedrer imunforsvaret? Synes alt at virus og basselusker er innom meg for tiden særlig hvis jeg ligger litt lavt på karbene.

Samme her. Sjekk deg hos legen og finn ut hva du mangler. Det kan være kobber, sink, jern, c-vit.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.