Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Yrla 03-04-12 20:15

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1325490)
NAV setter pengene rett inn på vår konto. Det var en betingelse vi satte.

Elin

da er du heldig. ville prata med nav hvordan skrive i kontrakten da

vaskeklut 03-04-12 21:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1325549)
Litt sent svar, men min bruker også å skille seg, men blir bra dersom jeg rører kraftig eller tar en liten skvett kald fløte og rører godt..

fant løsningen!svak varme som økes litt etter hvert, og røring veeeeldig ofte. og når det tykner og koker litt så røres det hele tida :)

Ziltoidia 04-04-12 10:33

Mens vi snakker om å ha skilt seg... SKILT KOKOSMELK: er det noen som vet om det er noen forskjell i næringsinnhold (i så fall hva) mellom den flytende og faste delen?

Dietta 04-04-12 10:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1325723)
Mens vi snakker om å ha skilt seg... SKILT KOKOSMELK: er det noen som vet om det er noen forskjell i næringsinnhold (i så fall hva) mellom den flytende og faste delen?

Jeg har en boks med kokoskrem, den er merket 3 kh/100 (fra Kara). Kokosmelken fra Santa Maria er merket 1 kh/100.
Innbiller meg at den høyere kh'n i kremen er fordi det er ren krem uten melk. Når de merker varer, skal det jo gjenspeile snittet hvis det er flere indigredienser, så jeg tror du må regne litt mer i den skilte melken :)

Yrla 04-04-12 12:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1325723)

den faste delen tro jeg er mer fet pga mindre vanninnhold, men hvor karbohydratandelen er størst vet jeg ikke, men antakeligvis i den flytende delen.

Dietta 04-04-12 12:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1325771)
den faste delen tro jeg er mer fet pga mindre vanninnhold, men hvor karbohydratandelen er størst vet jeg ikke, men antakeligvis i den flytende delen.

Det hadde jo vært supert for oss, men hvorfor er da ren kokoskrem merket mye høyere i kh ?

Rin 04-04-12 14:07

Bør man ikke være i ketose ved narkose? Eller er det en myte? Skal gjøre noe fikkel med narkose i begynnelsen av mai, bare lurer på om jeg må forberede meg matmessig også. :cool:

Ziltoidia 04-04-12 14:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1325782)
Det hadde jo vært supert for oss, men hvorfor er da ren kokoskrem merket mye høyere i kh ?

Hm... nå ble jeg bare enda mer nysgjerrig. :P Er jo den faste delen som er best, så det hadde jo vært greit å vite.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1325825)
Bør man ikke være i ketose ved narkose? Eller er det en myte? Skal gjøre noe fikkel med narkose i begynnelsen av mai, bare lurer på om jeg må forberede meg matmessig også. :cool:

Jeg var i narkose i desember, og fikk aldri beskjed om det. Jeg tror også at legene visste sånn nogenlunde at jeg var i ketose.
Dvs noen dager før tok de urinprøve, og sa at "det var utslag som sikkert bare var pga at jeg ikke hadde spist på en stund" - og jeg fikk jo beskjed om å ikke spise før operasjonen. Så, en skulle jo tro at legene tok i betraktning at jeg kunne være i ketose da også, dersom det var det han refererte til i utgangspunktet.
Uansett var jeg i ketose, og det gikk helt fint!

Kanutten 04-04-12 14:25

Sitat:

Det eneste jeg har fått høre er at man kanskje trenger litt lavere dose av narkosemiddelet.

Photobscura 04-04-12 14:37

Sitat:

Jeg har vært i narkose flere ganger i ketose, null problem. :) Eneste jeg har vært påpasselig med er å nevne at jeg ikke skal ha glukose i IV-en.

Kitt 04-04-12 15:03

Sitat:

Dr Torkil anbefaler at man går ut av ketose på forhånd dersom det er snakk om større inngrep med flere innleggelses- døgn og lang rekovalens.
Ved dagkirurgi der de kun gir deg Ringer- oppløsning iv bør det ikke være noe problem å være i ketose!

Yrla 04-04-12 17:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1325782)

kokoskrem er jo et annet produkt, du kan jo spørre produsenten om det er mest karbo i det faste eller flytende, jeg vet ikke

vimsen85 05-04-12 14:48

Vi skal ha ost og kjeks en kveld i påsken. Er det noen som har en god oppskrift på kjeks som er uten gluten og kli?

Kitt 05-04-12 14:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1326131)
Vi skal ha ost og kjeks en kveld i påsken. Er det noen som har en god oppskrift på kjeks som er uten gluten og kli?

Du kan jo titte litt nedi denne tråden!
Eller denne!
Eller du kan søke opp Gerds grove eller fine brødpinner!

Yrla 05-04-12 15:45

hva er det billigste, men holdbart, produktet jeg kan kjøpe for å få lagd mandelsmør selv?

Lillemy71 05-04-12 15:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1326146)
hva er det billigste, men holdbart, produktet jeg kan kjøpe for å få lagd mandelsmør selv?

Mener du redskap??

Kanutten 05-04-12 18:23

Jeg har begynt å vemmes hver gang jeg skal til putten grunnet vekt og kroppsfasong. Pga minimalt med bevegelse de siste årene har kroppen blitt pløsete. Jeg har ikke gått opp i vekt, jeg har bare endret fasong. :(

Jeg synes som sagt at det begynner bli pinlig. Jeg liker ikke kle meg omtrent naken og 'slippe' musklene. Det er jo det han vil for det er det som er med på å gjøre meg syk, mener han.

Jeg klarer ikke nyte behandlingene lengere, jeg vemmes mest over hvordan jeg ser ut. Putten er slank, snerten og kjekk så det bidrar jo ikke akkurat på MIN følelse. Jeg ser for meg at han grøsser for hvert stryk eller hver kontakt han må ha med kroppen min. Jeg liker ikke meg selv for tiden. Så, hvordan få en stram sprek kropp på en uke?

Bønna200 05-04-12 18:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1326180)
Jeg har begynt å vemmes hver gang jeg skal til putten grunnet vekt og kroppsfasong. Pga minimalt med bevegelse de siste årene har kroppen blitt pløsete. Jeg har ikke gått opp i vekt, jeg har bare endret fasong. :(

Jeg synes som sagt at det begynner bli pinlig. Jeg liker ikke kle meg omtrent naken og 'slippe' musklene. Det er jo det han vil for det er det som er med på å gjøre meg syk, mener han.

Jeg klarer ikke nyte behandlingene lengere, jeg vemmes mest over hvordan jeg ser ut. Putten er slank, snerten og kjekk så det bidrar jo ikke akkurat på MIN følelse. Jeg ser for meg at han grøsser for hvert stryk eller hver kontakt han må ha med kroppen min. Jeg liker ikke meg selv for tiden. Så, hvordan få en stram sprek kropp på en uke?

Stoppe tiden? :p
Men trening med strikker er veldig effektivt da.

Dietta 05-04-12 18:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1326180)

Å kjære, hadde jeg vist det, hadde jeg vært et meget rik dame.
Ikke noe god følelse det der, been there - done that. Kan egentlig ikke annet enn å gi deg en veldig god trøste :klem: og husk, han har garantert sett værre.

vimsen85 05-04-12 18:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1326133)
Du kan jo titte litt nedi denne tråden!
Eller denne!
Eller du kan søke opp Gerds grove eller fine brødpinner!

Takk :) Hadde ikke ingrediensene til disse, men fant noen på LCHF-bloggen som jeg nettopp har satt i ovnen. Håper de blir gode :)

Yrla 05-04-12 20:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1326148)
Mener du redskap??

ja foodprosessor som tåler det f.eks .
er 500 watt nok?

langaard 05-04-12 21:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1326229)
er 500 watt nok?

Syns det hørtes lite ut, bør nok opp i 1000w:)

Kitsu 05-04-12 21:13

Sitat:

er 500 watt nok?

Min 450 watts stavmikser kortsluttet nylig. Den tok FYYYR! Holdt på å male nøtter. Neste blir 750 watt. MINST.

*surmuler* Har ikke råd til ny, så er masse nam jeg ikke får laget meg for tiden.

Yrla 05-04-12 22:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1326269)
Syns det hørtes lite ut, bør nok opp i 1000w:)

ok:) det blir mye kverning av nøtter helt til mos så den bør tåle litt, takk

Kanskje 05-04-12 22:59

Vurderer å kun spise skaldemans slankekjøttkaker en ukes tid, og se om dette har noen innvirkning på vektnedgangen min.:p

Men etter hva jeg leser, så er det vanskelig å få NOK fett i dem, fordi kjøttdeig og svinekjøttdeig ikke inneholder nok fett, siden de i sverige har fetere farse. :confused:

Har noen her spist disse og hvordan var resultatet? Spiste du noe annet enn disse?

Lillemy71 06-04-12 07:41

Sitat:

er 500 watt nok?

Jeg måtte ut og sjekke min lille, gamle Kenwood foodprocessor og den er på bare 400 W, ble mandelsmør i den gitt. Riktignok tok jeg ikke store mengder nøtter på en gang og jeg skrudde av innimellom pga av lyden, men det gikk uten problemer og ingenting tok fyr :D

Tror heller ikke man uten videre kan sammenligne foodp. og stavmikser på grunnlag av watt for stavmikseren min er på 350W og blir glovarm bare av å lage blomkålmos.

Yrla 06-04-12 10:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1326381)
Jeg måtte ut og sjekke min lille, gamle Kenwood foodprocessor og den er på bare 400 W, ble mandelsmør i den gitt. Riktignok tok jeg ikke store mengder nøtter på en gang og jeg skrudde av innimellom pga av lyden, men det gikk uten problemer og ingenting tok fyr :D

Tror heller ikke man uten videre kan sammenligne foodp. og stavmikser på grunnlag av watt for stavmikseren min er på 350W og blir glovarm bare av å lage blomkålmos.

hadde håpet jeg kunne kjøpt denne:http://www.expert.no/product/product...ntifier=169427
ei dame sa hun kunne mose nøtter med den. Om man bare tar litt av gangen er det jo lettere for maskinen også.

Huldr 06-04-12 10:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1326394)
hadde håpet jeg kunne kjøpt denne:http://www.expert.no/product/product...ntifier=169427
ei dame sa hun kunne mose nøtter med den. Om man bare tar litt av gangen er det jo lettere for maskinen også.

Så vidt jeg kan huske å ha lest er det ikke bare wattstyrken det kommer an på. Så kan godt hende den er bra. Den så i alle fall smart ut, plassbesparende, og billig! :)

Photobscura 06-04-12 10:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1326348)
Vurderer å kun spise skaldemans slankekjøttkaker en ukes tid, og se om dette har noen innvirkning på vektnedgangen min.:p

Men etter hva jeg leser, så er det vanskelig å få NOK fett i dem, fordi kjøttdeig og svinekjøttdeig ikke inneholder nok fett, siden de i sverige har fetere farse. :confused:

Har noen her spist disse og hvordan var resultatet? Spiste du noe annet enn disse?

Kjøp spekk/ister og bland i!

Yrla 06-04-12 12:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1326396)
Så vidt jeg kan huske å ha lest er det ikke bare wattstyrken det kommer an på. Så kan godt hende den er bra. Den så i alle fall smart ut, plassbesparende, og billig! :)

takk. det blir nok mest valnøtter ,ikke de harde mandlene. Et spørsmål til? kan denne maskinen lage tahini (smør) av sesamfrø også?

Lillemy71 06-04-12 15:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1326394)

Også går det jo ann å ta korte pauser i prosessen også for ikke å totalt overbelaste maskinen. Vil tro at den maskinen kan klare det, spesielt valnøtter.

Yrla 06-04-12 15:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1326480)
Også går det jo ann å ta korte pauser i prosessen også for ikke å totalt overbelaste maskinen. Vil tro at den maskinen kan klare det, spesielt valnøtter.

ja, takk

BenteR 06-04-12 17:12

Jeg lager mye mat, og sliter faktisk ut både håndmixere og foodprosessorer jevnlig. Stavmivere holder lenger.
For og ikke slite dem ut for fort, så kjører jeg aldri mer enn 30 sekunders intervaller, men likevel anser jeg maskinene som forbruksvarer som må skiftes ut ca annethvert år.

LaLa77 06-04-12 18:03

Jeg ville også tatt en stavmixer hvis man ikke har tenkt til å kjøpe en stor kjøkkenmaskin.
Vi har en superpraktisk stavmixer på hytta fra Braun, som det fulgte med kvern og visp til også. Man får ikke lagd enorme mengder av gangen, men den funker til det meste. Ikke så dyr heller, husker jeg ikke feil så kostet den ca 700 kr.

Carisma 06-04-12 20:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1326345)
ok:) det blir mye kverning av nøtter helt til mos så den bør tåle litt, takk

Jeg har hakket masse nøtter (og mye annet) med denne: http://www.elkjop.no/product/hjem-pl...lfa-stavmikser

LaLa77 06-04-12 20:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1326576)
Jeg har hakket masse nøtter (og mye annet) med denne: http://www.elkjop.no/product/hjem-pl...lfa-stavmikser

Det er nesten den samme som jeg tenkte på. Superpraktisk :D

Kitt 06-04-12 20:45

Sitat:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LaLa77 (Innlegg 1326577)
Det er nesten den samme som jeg tenkte på. Superpraktisk :D

Jeg elsker min Braun stavmikser, men har som BenteR slitt ut noen. Både motor og deler kan kjøpes separat til Braun, da, men sist kostet jeg på meg full pakke:

http://ts2.mm.bing.net/images/thumbn...0528893110b585

Det finnes også noen tråder her inne om kjøkken- gadgets for spesielt interesserte!:o

TrillTrall 06-04-12 20:46

Sitat:

Den har jeg også, to stk faktisk, en hos meg selv og en hos Lille Gubben. :) Utrolig praktisk sak!

langaard 06-04-12 20:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1326590)
Jeg elsker min Braun stavmikser, men har som BenteR slitt ut noen. Både motor og deler kan kjøpes separat til Braun, da, men sist kostet jeg på meg full pakke:

http://ts2.mm.bing.net/images/thumbn...0528893110b585

Det finnes også noen tråder her inne om kjøkken- gadgets for spesielt interesserte!:o

Samme som jeg har, og den er super:)

Kitsu 06-04-12 20:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1326592)
Samme som jeg har, og den er super:)

Det ser ut som den jeg satte fyr på, muligens hakket bedre. :P

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.