Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

silje21 22-06-11 12:56

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1145045)
Fordi det ikke er alle som vil ha/kan få barn? Fordi man blir lei av å høre kommentarer om det? Jeg mener i alle fall at ingen, heller ikke familie, har noe med å spørre og grave om sånt. Det kan ha noe med at jeg har mange venner som er ufrivillig barnløse å gjøre, jeg ser hcor sårende det er for dem.

Veldig enig :)
Min søster ønsker seg barn så utrolig hardt, mens samboern hennes har trege svømmere og hun pcos, og begge er sterkt overvektige.
Jeg på min side, vil ikke ha barn, og er heldig som har en mann som ikke heller vil.
For begge oss parene er det slitsomt å få "barn/produksjon-kommentarer", av ulike grunner :)
Hvis man selv tar opp temaet, så er det jo greit, men å få random kommentarer ang det, selv av familie, er ikke greit:)

Anarko 22-06-11 13:16

Jeg har en sweet chili saus som er sukkerfri. Den er søtet med maltitol, som jeg dessverre ikke tåler noe særlig. Jeg lurer da på om maltitol ikke får samme effekten på magen om den blir varmebehandlet?

kattungen 22-06-11 13:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1145057)
Jeg har en sweet chili saus som er sukkerfri. Den er søtet med maltitol, som jeg dessverre ikke tåler noe særlig. Jeg lurer da på om maltitol ikke får samme effekten på magen om den blir varmebehandlet?

Jeg har dessverre ikke noe svar til deg, men et spørsmål :p Hvor har du fått tak i sukkerfri sweet chili? :D

Supera 22-06-11 13:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av chippy (Innlegg 1145007)
Ny på forumet og lurer egentlig på hva jeg bør ligge på i fett(g) om dagen (på diett.no) ved lavkarbo. Leste noe om vekt = gram fett som du trenger om dagen.

Jeg kjører 10-15 karbs om dagen

Det spørs hvor mange kcal du spiser. Få i deg nok proteiner og så fyll på med fett til du blir mett. Ca fordeling av energi blir da:
fett: 70-80%
proteiner: 20-25%
karbohydrater: 0-5%

Og hvor mye proteiner du trenger spørs på hvor aktiv du er og hvor mye du veier.

Cherry 22-06-11 14:23

Er det natt TIL sankt.hans eller natten etterpå hvor man skal legge sju slag blomter under puta for å drømme om den man gifter seg med?

Zillah 22-06-11 14:27

Du skal plukke dei på sankthansaften og sove med under puta natt til den 24. Gjerne flette ein blomsterkrans av dei. Det gjer eg. Gjorde det da eg var ung, og skal gjere det igjen i år :-D

Kanutten 22-06-11 14:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1145112)
Du skal plukke dei på sankthansaften og sove med under puta natt til den 24. Gjerne flette ein blomsterkrans av dei. Det gjer eg. Gjorde det da eg var ung, og skal gjere det igjen i år :-D

Du kan ikke snakke mens du plukker dem og ikke snakke etterpå heller. :o

vaskeklut 22-06-11 15:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1145126)

jeg trodde det var midtsommernatt man skulle gjøre det jeg??:confused:

Kanutten 22-06-11 15:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1145144)
jeg trodde det var midtsommernatt man skulle gjøre det jeg??:confused:

Midtsommernatt var i går. Tenk at sola har snudd allerede! :eek:

vaskeklut 22-06-11 15:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1145151)
Midtsommernatt var i går. Tenk at sola har snudd allerede! :eek:

Ja, det vet jeg :p Men jeg mener fortsatt å huske at det er midtsommernatt? Er det ikke det da?

Kanutten 22-06-11 15:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1145152)
Ja, det vet jeg :p Men jeg mener fortsatt å huske at det er midtsommernatt? Er det ikke det da?

Nei, det er St Hans.

Kanutten 22-06-11 15:29

Jeg kjøpte i dag min dyreste bh noensinne. Den kostet 900 kr! Kommer jeg til å angre på den? Den ER jo god å ha på, og jeg får ikke skvisevalker der jeg får skvisevalker med billigere bher i samme størrelse. Lurer fælt... Bruker sjelden mye penger på meg selv. :o

Kitsu 22-06-11 15:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1145156)
Jeg kjøpte i dag min dyreste bh noensinne. Den kostet 900 kr! Kommer jeg til å angre på den? Den ER jo god å ha på, og jeg får ikke skvisevalker der jeg får skvisevalker med billigere bher i samme størrelse. Lurer fælt... Bruker sjelden mye penger på meg selv. :o

Nope, du fortjener å bruke litt penger på deg selv, og en god BH er fantastisk.

arnakristin 22-06-11 16:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kattungen (Innlegg 1145064)
Jeg har dessverre ikke noe svar til deg, men et spørsmål :p Hvor har du fått tak i sukkerfri sweet chili? :D

Mer info finner du her: Sukkerfri sweet chilisaus

silje21 22-06-11 16:45

går det an å bruke plastboller til vannbad, altså ha de i vannet, om man er forsiktig med varmen??

Zillah 22-06-11 17:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1145126)

Å gurimalla, det hadde eg gløymd! Da må eg ut på blomsterplukkejakt etter at ungane har lagt seg, ellers kan eg ikkje vere tyssssssst. Godt at du minte meg på det. Og gratulerer med BHen. Om det er noko ei dame skal kunne unne seg, så er det godt undertøy, spesielt bh. Eller juroppheng, som det kunne kallast her i gården. Eg er på jakt etter ein om-ikkje-perfekt-så-nesten bh sjølv. Det er verdt å investere i. Eg trur ikkje du angrar. Eg håpar du vil elske den.

smgj 22-06-11 17:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1145188)
går det an å bruke plastboller til vannbad, altså ha de i vannet, om man er forsiktig med varmen??

Ja, om det er riktig plast og den er tynn nok til å lede nok varme til det du skal ha i vannbadet. Men det er BEDRE med en glassbolle. ;)

silje21 22-06-11 17:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1145216)
Ja, om det er riktig plast og den er tynn nok til å lede nok varme til det du skal ha i vannbadet. Men det er BEDRE med en glassbolle. ;)

hadde jeg Hatt en glassbolle, så hadde jeg gjerne brukt den^^ nærmeste jeg har er dype tallerkner xD

Spørsmål til, om man smelter inn litt smør eller feks fløte i sjokolade, i vannbad, vil sjokoladen stivne når den blir kald igjen??

huff meg og "mat" altså <.<

Supera 22-06-11 18:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1145216)

Eller metall. :snill:
http://www.ikea.com/PIAimages/65122_PE175851_S2.jpg

Anarko 22-06-11 19:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kattungen (Innlegg 1145064)

Jeg fikk tak i det på vektertorget i Bergen. En sjappe med mye asiatisk og annen utenlandsk mat.

senorita 22-06-11 22:44

Hvordan vet man om en tå er brukket? Moste tåa mi på mandag og nå er den lilla over det hele og gjør kjempevondt.. Som regel når jeg dunker den så blir den ikke blå og gjør såå vondt.. Men klarer å gå og bevege den.. Forstuet kanskje?

Kitt 22-06-11 23:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1145532)
Hvordan vet man om en tå er brukket? Moste tåa mi på mandag og nå er den lilla over det hele og gjør kjempevondt.. Som regel når jeg dunker den så blir den ikke blå og gjør såå vondt.. Men klarer å gå og bevege den.. Forstuet kanskje?

Kan du gå og bevege den, spiller det egentlig ingen rolle om den er forslått, forstuet eller brukket! Behandlingen er den samme: stødige sko med harde såler til den verste smerten gir seg!
Om mulig kan du tape sammen 2-3 tær slik at det blir enda vanskeligere å bøye den vonde tåen mye!
Sitt gjerne med foten høyt når du har anledning og du kan ta 400mg Ibumetin sammen med 500mg Paracetamol inntil 4 ganger pr døgn!

God bedring!:klem:

Lava 23-06-11 00:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1145532)

Jeg slo tåa kraftig, og fikk stadig mer trøbbel med å gå. Rett før jeg skulle bestille time hos legen, slo jeg tåa på nytt, og ble fin igjen! :lol:
Den var nok "ute av ledd" og kom på plass igjen med nytt dunk..

Zillah 23-06-11 06:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1145224)
Spørsmål til, om man smelter inn litt smør eller feks fløte i sjokolade, i vannbad, vil sjokoladen stivne når den blir kald igjen??

huff meg og &quot;mat&quot; altså <.<

Den vil stivne igjen så langt som det er mogleg for den å stivne, jo meir fløte eller smør det er iblanda, jo mjukare vil den halde seg. Om du skal trekke ei kake med sjokolade, til dømes, så vil litt smør gjere at du kan skjære eit stykke utan at det slår store sprekker i eit steinhardt trekk. Og matlaging er i stor grad ei erfaringssak, så ingen grunn til å bli oppgitt over seg sjølv eller føle seg dum. Det kjem etter kvart som du prøver og lærer :)

silje21 23-06-11 08:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1145644)
Den vil stivne igjen så langt som det er mogleg for den å stivne, jo meir fløte eller smør det er iblanda, jo mjukare vil den halde seg. Om du skal trekke ei kake med sjokolade, til dømes, så vil litt smør gjere at du kan skjære eit stykke utan at det slår store sprekker i eit steinhardt trekk. Og matlaging er i stor grad ei erfaringssak, så ingen grunn til å bli oppgitt over seg sjølv eller føle seg dum. Det kjem etter kvart som du prøver og lærer :)

har aldri likt å lage mat, men liker heller ikke ferdigmat i den forstand, og har også vokst opp med mat som stort sett alltid har vært laget fra bunnen, høykarbo delux da :D
Men har lyst å prøve så utrolig mange av de fine oppskriftene på forumet her, bare blitt litt mye godsaker først :)
Men 4dager fri, feriepenger,skattepenger og et rent fint kjøkken, da skal det bli digg her :D
Mitt første forsøk ; hønsefrikkasè ala lavkarbo :D

Spørsmål; noen som har ideer til hvordan jeg kan hvertfall Prøve å lære meg å like noe som egentlig smaker... vel ikke så godt for min del.. slik som avocado og tomater:o:o

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.