![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
Hos mine kom det som regel i overgang mellom vinter og vår og mellom sommer og høst! Det varte jo kun noen få timer av gangen vha behandling med kald luft og evnt stikkpiller, men kom gjerne 2-3 kvelder på rad. Sønnen fikk det først i den alderen han skulle ha vokst det av seg, ca 5-6 år, og hadde det et par år. Snuppa debuterte den våren hun var nesten året og hadde det vel et par tre ganger i året frem til hun var 4, tror jeg! |
Jeg mer hvor lenge et anfall varer. Var på legevakta og fikk konstatert det i natt ved to-tida, men han er ikke merkbart bedre enda... Litt mindre tungpustet, men hosten er verre og han griner veldig hver gang han må hoste. Men feberen er borte da....
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Han har nok vondt i halsen etter nattens "bjeffing", så pass på at han drikker nok. Pass også på at han ikke blir for varm, det trigger bare mer hoste, og la han sitte, ikke ligge! Masse god bedring! Slitsomt med sykt barn! :klem: Har to syke barn hjemme i dag, men de er 12 og 18 år gamle og er nok slitsomme, men heldigvis ikke på samme måte lenger!;) |
Sitat:
Minsten min fikk det første anfallet 2 måneder gammel og hadde jevnlig anfall frem til han var fem år. Eldstemann fikk det første våren etter at han ble 6 år og hadde det jevnlig til han var ni år. |
Sitat:
Sitat:
Tips: Husk mascaraen tørker fortere ut, enn den blir tom. Så tørk av kosten med papir av og til. Og skru mascaraen ned, ikke dytt den ned. Da dytter du luft ned også, og den blir fortere tørr. Et annet tips... Når du holder kosten helt inntil, ta den litt frem og tilbake, sånn sikksakk, for så å dra ut... Gjenta mange ganger, helt til lokkene er lokkende ;) hehe... |
Takk for alle svar ang. flytur og barn. Ps, trodde man måtte ha med fullmakt fra far fordi jeg har hørt det, men tydeligvis bare tull det da, heldigvis :)
|
Hvordan foregår en utredning med mistanke om ME??
Jeg skal til legen i neste uke for å starte en utredning. Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
- når det står 1-4 ts vaniljesukker i en oppskrift, kan man da bytte det ut med 1-4 ts med vaniljepulver fra helsekosten?
|
Sitat:
ME-diagnose er i grunnen en utelukkelses-diagnose der man tester for andre ting som kunne gitt symptomene (f.eks. stoffskiftet), og er alt i orden så ender man med ME-diagnosen hvis symptomene har vart minimum 6 måneder. Det er en lang vei for og få stilt diagnosen, dessverre. Håper du ikke har ME, ingen gøy sykdom og ha..... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Tipsene visste jeg om! :heia: Men gode tips for de som ikke visste da :cool: |
Sitat:
Den har jeg nå, og det er som regel den jeg vender tilbake til, ettersom jeg aldri klarer å finne en som er like "tilfredsstillende". |
Sitat:
:cool: I utredningen fokuseres det på å utelukke tilstander som "ligner" - typisk er at man må innom nevrolog, indremedisiner og evt psykolog. I Oslo ender man gjerne runden sin ved ME-avdelingen på Aker for konsultasjon med tverrfaglig team av ME-spesialist, sosionom, ergoterapeut og fysioterapeut. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Når man er på ketolysedietten, anbefales det å ta en del vitaminer. Her frarådet det... Hva sier dere til det? Er det noe å bry seg om?
|
Jeg finner stadig diverse skrekk og advarsler om ting, men akkurat ketolysetablettene ville jeg ikke bekymre meg for. Torkil er jo lege, og det står litt om disse her
|
Er det mye A, E og betakaroten i ketolysepillene?
|
|
Sitat:
|
Kan noen hente fram sin sjette sans og se hvor jeg har stuet unna sengeteppet?... :rolleyes:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
LilleMy, tusen takk for oversikt. Jeg skulle gjerne prøvd å finne litt forskning på dette også. Ser at de sier du ikke skal spise mettet fett og samtidig øke omega 3. På nei-lista står både egg, kjøtt og meieriprodukter (i tillegg til sukker, raffinerte karbohydrater, hvete og noen andre ting). Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal kunne spise slik. Men jeg tenker at reduksjon av omega 6 og øking av omega 3 er bra. Vegetarisk blir jeg aldri å klare å spise. Jeg får prøve å redusere meieriproduktene. Skulle ønske det var mer grunngitt hva som gjorde noe bra og noe dårlig.. Uansett spiser jeg mest etter prinsipper "hva går ned" disse dager. I dag var havregryn med fløte utblandet med vann. Det er vel ikke egentlig så dårlig. Men ellers har det blitt frukt og litt karbonader. Noen som har et godt tips til noe som er lett å få ned når man er kvalm og ikke vil ha mat? Prøver å drikke ingefærte for å bli kvitt kvalmen. |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg trenger lim. Men hvilket lim?! Det må være fint til å lime plastikk med (og faktisk holde), bli blankt når det tørker og aller aller aller helst ikke være dyrt.Hvilket kjøper jeg? Og hvor kjøper jeg det?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hvor lenge må et fryseskap som ha ligget vandrett en liten tur stå, før vi kan sette det på igjen? Vi bare flyttet det litt
Elin |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17. |