Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Charlott 21-03-12 13:49

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1318903)
:klem: Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger! :klem:

Jeg snakket med NAV i dag. Jeg kan gå ut i 100% aap på dagen, men av hensyn til arbeidsgiver og at han må finne vikar for meg skal jeg la det gå en måned før jeg reduserer.

Jeg snakket med min kloke storebror som sa at nå måtte jeg overføre jobbstoltheten til familiestolthet. Dvs være like ivrig til å følge opp familien som jeg har vært til å gjennomføre jobben. Jeg ser frem til å begynne med det. :love: Både sambo og ungene fortjener virkelig at jeg er tilstedet og ikke bare et slakt med pustemaske i senga. De har vært så tålmodige og ventet på at jeg skulle bli frisk, men så snart jeg har hatt et lite overskudd av energi har den gått rett til jobben. Jeg er glad jeg har bestemt meg for dette og jeg er glad for at NAV støtter det. Legen støtter det også og ikke minst manuellputten som treffer meg de dagene jeg har fri fra jobb og derfor som oftest er dårlig. Bare jobben som ikke er helt enig for de ser meg jo bare når jeg har ladet opp og virker megasprek! Men når har jeg altså bestemt meg. Fra 1. mai blir jeg å ta permisjon i et år. Og det er IKKE mitt ansvar å finne vikar for meg og jeg skal IKKE ha dårlig samvittighet for at jeg går ut i permisjon.

:heia: for klok storebror!

Visst skal du prioritere helsa, vakre du! Arbeidstakere finnes det plenty av, men du og din familie har bare en Kanutten vet du :love:

Supera 21-03-12 14:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1318810)
ja, jeg har sett det finnes med mandelmel også, men trooor det er kokosmel som funker best. Det med at den krever mer væske er interessant. Har du fått det til med kokosmel uten at det ble tørt? Hvis ikke kjøper jeg det ikke. Men jeg vil gjerne vite hvor jeg får tak i det billigst.( Med prottispulver blir det lett seigt om det ikke er nok væske.)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1318914)
Uansett hvor mye ekstra væske jeg har i, synes jeg bakst med kokosmel har lett for å virke tørt. Har også forsøkt å øke mengden med fett i, men fortsatt tørt.

Men, smaken er veldig god :D

Samme erfaring som Charlott. Men jeg har ikke prøvd samme oppskrift med mandelmel, så jeg vet ikke om det blir mindre tørt da.

Dietta 21-03-12 14:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1318903)
:klem: Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger! :klem:

Jeg snakket med NAV i dag. Jeg kan gå ut i 100% aap på dagen, men av hensyn til arbeidsgiver og at han må finne vikar for meg skal jeg la det gå en måned før jeg reduserer.

Jeg snakket med min kloke storebror som sa at nå måtte jeg overføre jobbstoltheten til familiestolthet. Dvs være like ivrig til å følge opp familien som jeg har vært til å gjennomføre jobben. Jeg ser frem til å begynne med det. :love: Både sambo og ungene fortjener virkelig at jeg er tilstedet og ikke bare et slakt med pustemaske i senga. De har vært så tålmodige og ventet på at jeg skulle bli frisk, men så snart jeg har hatt et lite overskudd av energi har den gått rett til jobben. Jeg er glad jeg har bestemt meg for dette og jeg er glad for at NAV støtter det. Legen støtter det også og ikke minst manuellputten som treffer meg de dagene jeg har fri fra jobb og derfor som oftest er dårlig. Bare jobben som ikke er helt enig for de ser meg jo bare når jeg har ladet opp og virker megasprek! Men når har jeg altså bestemt meg. Fra 1. mai blir jeg å ta permisjon i et år. Og det er IKKE mitt ansvar å finne vikar for meg og jeg skal IKKE ha dårlig samvittighet for at jeg går ut i permisjon.

Sånn skal det gjøres, kjære deg. Gratulerer med flott og riktig avgjørelse :klem::heia:

Kanutten 21-03-12 15:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1318943)
Sånn skal det gjøres, kjære deg. Gratulerer med flott og riktig avgjørelse :klem::heia:

:klem: Tusen takk!!!

Yrla 21-03-12 15:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1318914)
Uansett hvor mye ekstra væske jeg har i, synes jeg bakst med kokosmel har lett for å virke tørt. Har også forsøkt å øke mengden med fett i, men fortsatt tørt.

Men, smaken er veldig god :D

tusen takk, da kjøper jeg ikke det. Hasselnøttmel og mandelmel har jeg, og prottispulver er genialt i lefser og sjokolade. Hampmel skal smake dr... i bakst visst, men jeg skal kjøpe chiamel isteden.

Yrla 21-03-12 15:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1318933)
Samme erfaring som Charlott. Men jeg har ikke prøvd samme oppskrift med mandelmel, så jeg vet ikke om det blir mindre tørt da.

takk

Yrla 21-03-12 15:54

mon tro om ikke fiberhusk, johannesbrødkjernemel eller noe annet skaper mer fuktighet i bakst? noe vidundermiddel ,må jo finnes? chiafrø i vann er en ting forresten, men skulle gjerne visst om noe annet også.

Yrla 21-03-12 16:03

jbkm påståes å gi saftigere bakverk, brukte dere det i kokosbaksten?pofiber også.

Yrla 21-03-12 16:27

er dette det samme som pofiber?http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-...0-g/12295?at=0
og jhbk fant jeg ikke på iherb, kun carobpulver, men det funker vel ikke på samme måte?
pofiber skal visst gi luftigere bakst, mens xanthan gum, fiberhusk og jhkm skal gi en sammenbindende effekt. Det siste trenger jeg sjelden ,unntaket er ved laging av fiskekaker.

Photobscura 21-03-12 19:16

Noen som har prøvd å doble eller triple denne oppskriften? Har ikke SÅ mye erfaring med eggehviter, og er redd det kommer til å forringe oppskriften med større mengde. Om det er logisk, aner jeg ikke. :p

langaard 21-03-12 19:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1319073)
Noen som har prøvd å doble eller triple denne oppskriften? Har ikke SÅ mye erfaring med eggehviter, og er redd det kommer til å forringe oppskriften med større mengde. Om det er logisk, aner jeg ikke. :p

Jeg har dobla den, og det gikk helt fint:)

Dietta 21-03-12 19:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1319073)

Bare kjør på Photo, går helt fint å doble :)

Photobscura 21-03-12 19:26

Kult! Takk! :)

BenteR 21-03-12 19:32

Jeg tredobler den vanligvis (grådig familie), men jeg bruker åtte eggehviter i stedet for tolv da, og det fungerer utmerket!

Sanney 21-03-12 20:55

hvorfor er det alltid menn i 50 åra som skal lage kvalm og leke politi.....

Photobscura 21-03-12 22:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1319082)
Jeg tredobler den vanligvis (grådig familie), men jeg bruker åtte eggehviter i stedet for tolv da, og det fungerer utmerket!

Ah, takk for tips!

Ny fråga:
Jeg kjøpte nettopp billett på nettet på Timeekspressen. Valgte sms-referanse, men tenkte muligens ikke langt nok i forhold til ordet "referanse". Jeg har nemlig ikke printer! Holder det at jeg viser sms-en til bussjåføren, eller bør jeg få printa billetten ut? Jeg reiser i morgen, så da må jeg haste i vei på en nettkafé ...

silje21 21-03-12 22:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1319154)
Ah, takk for tips!

Ny fråga:
Jeg kjøpte nettopp billett på nettet på Timeekspressen. Valgte sms-referanse, men tenkte muligens ikke langt nok i forhold til ordet "referanse". Jeg har nemlig ikke printer! Holder det at jeg viser sms-en til bussjåføren, eller bør jeg få printa billetten ut? Jeg reiser i morgen, så da må jeg haste i vei på en nettkafé ...

fra nettsidene:
"Få billetten på mobilen din
Nettbuss har gjort det enklere for deg å reise med oss. Kjøp billett på nett og få den tilsendt til mobilen din.
Det er lett å kjøpe billett på nettbuss.no. Søk, kjøp og ta med deg mobilen på bussen for validering. Enkelt og greit, og i tillegg billigere å kjøpe på bussen.

For å få billetten din på sms må du registrere en betalingsavtale hos Nettbuss.

For å få til dette må du kjøpe en billett hos oss, på nett, og registere deg som kunde (Det gjør du enkelt på denne siden).
Du må også registrer en betalingsavtale i det du handler billetten - da får du den tilsendt på sms og kan få det hver gang du skal reise med TIMEkspressen.

Når du er kunde får du også andre fordeler. Blant annet kan du avbestille reisen din vederlagsfritt. Er du ikke kunde må du betale en avbestillingsforsikring."

Photobscura 21-03-12 22:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1319157)
fra nettsidene:
"Få billetten på mobilen din
Nettbuss har gjort det enklere for deg å reise med oss. Kjøp billett på nett og få den tilsendt til mobilen din.
Det er lett å kjøpe billett på nettbuss.no. Søk, kjøp og ta med deg mobilen på bussen for validering. Enkelt og greit, og i tillegg billigere å kjøpe på bussen.

For å få billetten din på sms må du registrere en betalingsavtale hos Nettbuss.

For å få til dette må du kjøpe en billett hos oss, på nett, og registere deg som kunde (Det gjør du enkelt på denne siden).
Du må også registrer en betalingsavtale i det du handler billetten - da får du den tilsendt på sms og kan få det hver gang du skal reise med TIMEkspressen.

Når du er kunde får du også andre fordeler. Blant annet kan du avbestille reisen din vederlagsfritt. Er du ikke kunde må du betale en avbestillingsforsikring."

Haha, se der! Jeg lette men fant ikke noe. Men så er jeg fortsatt litt usikker. Ble litt mutt da det kom en sms, med en lenke der det sto: "Her er billetten din", og så får jeg jo ikke sett den, fordi jeg ikke har en sånn fordømt smart-mobil ... Så jeg ble veldig usikker på om den er gyldig, bare den sms-en ..!

silje21 21-03-12 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1319158)
Haha, se der! Jeg lette men fant ikke noe. Men så er jeg fortsatt litt usikker. Ble litt mutt da det kom en sms, med en lenke der det sto: "Her er billetten din", og så får jeg jo ikke sett den, fordi jeg ikke har en sånn fordømt smart-mobil ... Så jeg ble veldig usikker på om den er gyldig, bare den sms-en ..!

hmm nei da vet jeg dessverre ikke o.o
om du ikke skal reise tidligst mulig så er det kanskje greit å ringe å høre?

Kanskje 21-03-12 22:35

Og når jeg endelig er igang med lavkarbo igjen, så kommer selvsagt diareen :confused::mad: Akutt, og uten nåde.:(

MÅ det være sånn ??

Photobscura 21-03-12 22:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1319160)
hmm nei da vet jeg dessverre ikke o.o
om du ikke skal reise tidligst mulig så er det kanskje greit å ringe å høre?

Jeg reiser på ettermiddagen, så kanskje jeg bare skal gjøre det. Må skaffe meg printer, ass ... :o

Rin 21-03-12 22:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1319168)
Og når jeg endelig er igang med lavkarbo igjen, så kommer selvsagt diareen :confused::mad: Akutt, og uten nåde.:(

MÅ det være sånn ??

Det er en ganske normal reaksjon hvis du plutselig øker fettinntaket. Hjelper å ta det gradvis. :cool:

silje21 21-03-12 22:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1319169)
Jeg reiser på ettermiddagen, så kanskje jeg bare skal gjøre det. Må skaffe meg printer, ass ... :o

jepp de er virkelig gull verdt^^ sitter å skriver ut timelistene mine as we speak xD veldig behagelig ;)

silje21 21-03-12 23:12

okey fra det ene til det andre.
jeg har akkurat fått timelistene fra jobb, har hele 8 dager jobb på 4 uker. og de siste 4 ukene nå har jeg tilsammen 12dager på jobb. ifjor tjente jeg etter skatt 211tusenish. Om jeg fortsetter å få så få vakter som feks 8-12 dager pr mnd, er det da mulig for meg å søke dagpenger for de resterende dagene jeg "mister" i forhold til ifjor? Og er det mulig for meg å feks BE sjefen min om å fortsette å få disse vaktene? hvis jeg evntuelt kan søke dagpenger?
noe rotete forklart ser jeg, men vet ikke helt hvordan jeg ellers skal spørre^^

langaard 21-03-12 23:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1319118)
hvorfor er det alltid menn i 50 åra som skal lage kvalm og leke politi.....

Fordi de er i "undergangsalderen":p

Lava 22-03-12 00:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1319198)
okey fra det ene til det andre.
jeg har akkurat fått timelistene fra jobb, har hele 8 dager jobb på 4 uker. og de siste 4 ukene nå har jeg tilsammen 12dager på jobb. ifjor tjente jeg etter skatt 211tusenish. Om jeg fortsetter å få så få vakter som feks 8-12 dager pr mnd, er det da mulig for meg å søke dagpenger for de resterende dagene jeg "mister" i forhold til ifjor? Og er det mulig for meg å feks BE sjefen min om å fortsette å få disse vaktene? hvis jeg evntuelt kan søke dagpenger?
noe rotete forklart ser jeg, men vet ikke helt hvordan jeg ellers skal spørre^^

Enklest å sjekke på nav sine sider kanskje?
Tror man må ha gått ned i timer/jobb så og så mye, og ha tjent så og så mye for å få dagpenger. Det skader ikke å søke.
Om du jobber mer noen uker, fyller du det bare ut på meldekort og får ikke betalt den/de ukene.

Må si det er lenge siden jeg hadde behov for dagpenger.. sikkert noen som kan dette mye bedre enn meg.

silje21 22-03-12 10:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1319224)
Enklest å sjekke på nav sine sider kanskje?
Tror man må ha gått ned i timer/jobb så og så mye, og ha tjent så og så mye for å få dagpenger. Det skader ikke å søke.
Om du jobber mer noen uker, fyller du det bare ut på meldekort og får ikke betalt den/de ukene.

Må si det er lenge siden jeg hadde behov for dagpenger.. sikkert noen som kan dette mye bedre enn meg.

jau skal ned på nav idag også,
sidene sier at man skal ha gått ned minst 50% i arbeidstid, og fått utbetalt minst 1,5G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår.

begge deler har jeg jo, men timene jeg har jobbet har ikke alltid vært mine faste timer, dvs jeg har jobbet for andre ved sykdom osv. har det noe å si??
Uansett, du har rett. Nav-kontoret neste, får vel de svarene jeg trenger der :rolleyes:

Carisma 22-03-12 10:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1318339)
Vet ikke om denne tråden skal være for bare lavkarbo-spørsmål men, her kommer et om noe annet...

Noen som har prøvd løsvippene fra HM? Lurer på om det limet svir på øynene, og hvordan det er å få av...

Hvorfor ikke bare bruke en av maskaraene fra Max factor? De gir skikkelig løsvippeeffekt og klumper ikke (reklamen er faktisk sann for en gangs skyld!) pluss at de er de eneste som er allergigodkjente.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av andrineandrine (Innlegg 1318452)
Jeg må begynne å tenke på hvor jeg skal på ferie i år! Skal reise med kjæresten og tenker å være borte i en uke ca. Fram til nå har vi bare vært i Sverige på tur. Vil til et sted hvor man kan oppleve varme, hvor det er noen butikker, men hvor det ikke er for turistifisert. Hva er ditt beste tips?? :confused:

Barcelona! Strand og storby i ett. Har enda ikke hørt om noen som ikke liker Barcelona. Evt er Palma på Mallorca Barcelonas "lillebror".
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1319169)

Får du printa fra mobilen da?

Carisma 22-03-12 10:30

Noen som har erfaring med falsk krupp hos barn? Hvor lenge varer det?

Photobscura 22-03-12 10:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1319337)
Hvorfor ikke bare bruke en av maskaraene fra Max factor? De gir skikkelig løsvippeeffekt og klumper ikke (reklamen er faktisk sann for en gangs skyld!) pluss at de er de eneste som er allergigodkjente.

Barcelona! Strand og storby i ett. Har enda ikke hørt om noen som ikke liker Barcelona. Evt er Palma på Mallorca Barcelonas "lillebror".

Får du printa fra mobilen da?

Har billetten på mail også, så bare jeg kommer meg på en nettkafé så er det nema problema.

Marella77 22-03-12 11:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1319337)

Jeg bruker faktisk akkurat den, og den er den beste, helt enig. Men har lyst på mer !!! ;)

Marella77 22-03-12 11:02

Noen som vet om man trenger pass eller noe når man reiser med små barn på fly innenlands? Og må man ha med fullmakt av far?

gamlebyen 22-03-12 11:09

Innenlands skal man da ikke trenge pass, med mindre dette er den eneste legitimasjoen man har. Bankkort, førerkort holder. og hvorfor skulle man ha fullmakt fra faren? Med mindre man har en rettskjennelse mot reising?

TrillTrall 22-03-12 11:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1319359)
Noen som vet om man trenger pass eller noe når man reiser med små barn på fly innenlands? Og må man ha med fullmakt av far?

Fløy Bergen - Trondheim med mine to små for noen år siden, hadde ikke med pass og hadde i alle fall ikke noen fullmakt fra far! Innenlands er det vel ikke legitimasjonsplikt her i landet?

elien 22-03-12 11:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1319378)
Fløy Bergen - Trondheim med mine to små for noen år siden, hadde ikke med pass og hadde i alle fall ikke noen fullmakt fra far! Innenlands er det vel ikke legitimasjonsplikt her i landet?

Tror de er nok så strenge med det nå, må nok vise legitimasjon innenlands også

Elin

TrillTrall 22-03-12 11:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1319380)

Elin

Dette sier SAS:

Til utlandet må alle passasjerer vise ID. Ved reise innen Norge må barn over 12 år som reiser alene vise ID dersom de reiser med bagasje. Når barn under 12 år reiser alene og uten ID må foresatt kunne verifisere identiteten ved sjekk inn.

Kanutten 22-03-12 11:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1319380)

Elin

Hvis man skal sende bagasje trenger man legitimasjon. Ungene mine har reist ofte uten legitimasjon, men da har de hatt kun håndbagasje.

Carisma 22-03-12 11:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1319383)
Dette sier SAS:

Til utlandet må alle passasjerer vise ID. Ved reise innen Norge må barn over 12 år som reiser alene vise ID dersom de reiser med bagasje. Når barn under 12 år reiser alene og uten ID må foresatt kunne verifisere identiteten ved sjekk inn.

Høres rart ut, jeg trodde legitimasjon ved flyreiser hadde like mye med identifisering ved eventuelle ulykker o.l å gjøre?

elien 22-03-12 11:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1319385)
Hvis man skal sende bagasje trenger man legitimasjon. Ungene mine har reist ofte uten legitimasjon, men da har de hatt kun håndbagasje.

Trodde voksne trengte leg, uansett.

Elin

LaLa77 22-03-12 12:03

Nei, du trenger ikke det for å reise innenlands.
Norwegian krever ikke id uansett om man sjekker inn bagasje eller ikke.
Innenlands kan du sånn sett reise hvor du vil iden å vise ID

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.