Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

vaskeklut 19-06-11 17:11

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1142538)
Demp alle lys og gjør rommet svalt er lettere sagt enn gjort... Det er midnattsol her nord og knallvarme med lite vind! Jeg har sagt jeg kunne sette inn ei vifte, men det vil hun ikke. Den bråker for mye. Synes synd på jenta jeg....:(

Om hun ikke har medisiner for det så har du egentlig gjort alt du kan... Har du en øyemaske eller noe du kan låne henne da? Det bruker å hjelpe litt for meg når migrenen min sprenger som verst og det ikke går å få rommet mørkt.

Kanutten 19-06-11 17:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1142559)
Om hun ikke har medisiner for det så har du egentlig gjort alt du kan... Har du en øyemaske eller noe du kan låne henne da? Det bruker å hjelpe litt for meg når migrenen min sprenger som verst og det ikke går å få rommet mørkt.

Jeg har laget en "øyemaske " av frosne erter og en kopphåndduk..

Kitsu 19-06-11 17:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1142556)
Norgesplaster? Jeg tåler overhodet ikke Norgesplaser, men alle andre merker går helt fint. Blir rød og hoven som du beskriver.

Tror faktisk ikke det er Norgesplaster, kom fra førstehjelpsboksen på jobb. Teipen minnet mer om bandasjeteip enn Norgesplaster. Tåler den i alle fall ikke, fy pokker som det klør.

Glorfinia 19-06-11 20:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1142249)
Det stemmer, jeg kommer til å få utbetalt minstesats etter vanlige satser i følge veilederen min. Men kan jeg spørre om hvor mye du får? Jeg antar jeg kommer til å få ca det samme.

Jeg får før skatt 5800,- pr. to uker, ca 4500,- etter skatt. Jeg får i tillegg bostøtte på litt over 2000,- i måneden. Om du oppfyller kravene til det, så vil jeg råde deg til å søke. Det er ikke fett å leve på AAP som du ser, jeg hadde ikke hatt råd til å spise lavkarbo hadde det ikke vært for bostøtta.

vaskeklut 19-06-11 20:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1142643)
Jeg får før skatt 5800,- pr. to uker, ca 4500,- etter skatt. Jeg får i tillegg bostøtte på litt over 2000,- i måneden. Om du oppfyller kravene til det, så vil jeg råde deg til å søke. Det er ikke fett å leve på AAP som du ser, jeg hadde ikke hatt råd til å spise lavkarbo hadde det ikke vært for bostøtta.

Aha, skjønner. Jeg skal høre med veileder i morra om jeg oppfyller kravene til bostøtte :) Tusen takk for svar og råd!

BenteR 19-06-11 22:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1142563)
Jeg har laget en "øyemaske " av frosne erter og en kopphåndduk..

Her i huset klarer vi å stoppe eller begrense migrene-anfallene med å drikke Rooibush-te.
Nevnte det for øyenlegen en gang, og han sa han hadde hørt det samme fra andre også.....
Det fine med Rooibush-te er at det smaker godt og ikke har uheldige bivirkninger, noe medisinene vi tok før hadde.

Kanskje 19-06-11 22:46

Jeg lurer på en ting.

Finnes det noe man kan kjøpe og ha utenpå brusflasker, for å holde innholdet avkjølt?

Skal til syden i sommer, og da drar vi jo med oss masse flasker med vann på stranden. Men det vannet blir jo bare varmere og varmere etter som timene går selv om det ligger i skyggen.

Så om jeg hadde noe jeg kunne trukket utenpå flaskene, så hadde de kanskje holdt seg litt svalere litt lengre. Det er bare ekkelt å drikke vann som har gått over grensen fra å være pisselunka til å bli for varmt.

Supera 19-06-11 22:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1142790)
Jeg lurer på en ting.

Finnes det noe man kan kjøpe og ha utenpå brusflasker, for å holde innholdet avkjølt?

Skal til syden i sommer, og da drar vi jo med oss masse flasker med vann på stranden. Men det vannet blir jo bare varmere og varmere etter som timene går selv om det ligger i skyggen.

Så om jeg hadde noe jeg kunne trukket utenpå flaskene, så hadde de kanskje holdt seg litt svalere litt lengre. Det er bare ekkelt å drikke vann som har gått over grensen fra å være pisselunka til å bli for varmt.

Ta ett vått håndkle rundt og legg det i sola. ;)

Photobscura 19-06-11 23:30

Sitat:

Jeg lurer på en ting.

Jeg pleier å fryse ned halvannenliters flasker med vann i, da både holder det seg kaldt mens det smelter, og det funker også som elementer i kjølebag! :)

Batillip 19-06-11 23:36

Sitat:

Jeg lurer på en ting.

I syden henger det slike beholdere ved hver kiosk.

Kanskje 19-06-11 23:36

Fryse var en god ide, men jeg tror ikke det er fryseboks i leiligheten på hotellet.

Ser for meg at det finnes noe til å ha utenpå vannkarafler ... noe slikt til falsker kanskje?

Supera 20-06-11 00:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1142845)
Ser for meg at det finnes noe til å ha utenpå vannkarafler ... noe slikt til falsker kanskje?

Ja, men hvis du ligger på stranda har du så god tilgang på vann at det funker minst like bra å ta et vått håndkle rundt flaska og legge det i sola. Vannet i håndkleet fordamper og stjeler varme fra flaska slik at flaska blir kaldere. Ikke like greit med vått håndkle hvis du skal ha flaska i sekken, men du skrev at du skulle være på stranda.

BenteR 20-06-11 00:41

Noen som kan forklare meg hva fil er i svensk matoppskrift? TROR det er et meieriprodukt, men er ikke sikker.....

Kitt 20-06-11 00:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1142875)
Noen som kan forklare meg hva fil er i svensk matoppskrift? TROR det er et meieriprodukt, men er ikke sikker.....

Gräddfil er i hvert fall rømme!:)

Batillip 20-06-11 00:43

Rømme.

Photobscura 20-06-11 00:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1142875)

Fil er syrna melkeprodukt, f.eks er gräddfil rømme, filmjölk er noe tilsvarende kulturmelk.

BenteR 20-06-11 00:50

Takk skal dere ha!
Kjøpte meg to svenske kokebøker (LCHF og GI/GB) og klarte ikke helt finne ut hva fil er......
Har etterhvert en anseelig haug kokebøker, men altfor få lavkarbo-nøker, så jeg måtte jo bare ha noen nye:p
Siden gubben og guttene liker like godt å spise mat, som jeg liker å lage mat, blir det ingen protester på den lange hylla med kokebøker.

smgj 20-06-11 08:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1142242)
Er ikke begge betalte forum?

GR sitt var ikke betal i fjor iallfall. (Men teknisk sett uhyre dårlig...)

Kanskje 20-06-11 12:17

Bruker dere sminke på standen når dere skal bade?

Photobscura 20-06-11 12:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1143122)

Nei. Bruker nesten ikke sminke på sommeren i det hele tatt. Ikke har jeg noe vannfast heller, og så glad jeg er i å bade hadde jeg riskiert å bli ufrivillig seende ut som Robert Smith. :cool:

vaskeklut 20-06-11 13:14

Sitat:

Nei, i alle dager. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal gjøre det! ;)

Kitsu 20-06-11 13:23

Sitat:

Kanskje bittelitt foundation i kinnene - rett og slett fordi jeg har rosacea, og føler meg ukomfortabel uten sminke. Men jeg er jo klar over at det forsvinner om jeg bader, så er ikke kjempeviktig.

Batillip 20-06-11 13:28

Kan jeg spise ketolysepillene samlet? Hvis ikke, blir de visst ikke spist.

Kitsu 20-06-11 13:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1142553)
Hvilken substans i plasterlim kan være skyld i at jeg nå har to hovne, røde fikanter som klør på overarmen der jeg hadde et plaster på i går?

Bump, bump, noen som vet?

I tillegg; den minste skrape jeg får i huden blir betent. Kan det være en spesiell grunn for dette?

Kitt 20-06-11 14:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1142553)
Hvilken substans i plasterlim kan være skyld i at jeg nå har to hovne, røde fikanter som klør på overarmen der jeg hadde et plaster på i går?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1143228)
Bump, bump, noen som vet?

I tillegg; den minste skrape jeg får i huden blir betent. Kan det være en spesiell grunn for dette?

Jeg vet ikke hvilken substans det er, men den brukes i de aller fleste plaster/strips og jeg er allergisk mot dem nesten alle!:p

Lærte en gang at om man får reaksjoner på selv den minste skramme, har man anlegg for mye allergi!
Diabetikere har også lett for å få slike raksjoner pga dårlig grokjøtt.

Hvorfor bruker du sminke når du har rosacea? Da blir det jo bare verre på sikt! Det gjør i hvert fall min! Har akkurat vært å sprengt noen blodårer i ansiktet og lege var veldig streng på akkurat det. Rosex eller ikke noe!:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.