Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kitt 19-06-11 00:31

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1142166)
Det er nok i forbindelse med modning. Men det kommer en runde med mye blod (som kraftig mens) for så å bli mindre et par dager, før det samme skjer igjen... :rolleyes:

Høres jo ut som dere er godt passet på, men det er ikke ok å ha det slik! Er ikke uvanlig med blødninger man ikke finner ut av, men dette var litt mye, syns jeg!
Håper det gir seg fort!:suss:

Regret 19-06-11 00:50

Føler jeg svikter forumet ved å spørre :p men er det noen som vet om et annet forum eller nettside som hovedsaklig dreier seg om lavkalori og ikke lavkarbo? Eller kan man bruke dette til det også? Føler lavkalori er så fyfy her, men er veeeldig glad i forumet også. Aldri fått så mye hjelp og støtte på et forum som jeg har her!

Glorfinia 19-06-11 04:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1142135)
Kan man be NAV trekke mer i skatt enn det som skatteetaten oppgir at man skal skatte?

Du kan logge deg inn på din side på nav, gå via pensjon (tror jeg), så profil, og der kan du fastsette et beløp i kroner de trekker deg ekstra for hver måned.

Glorfinia 19-06-11 05:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1142075)
Sjansen for at hun får igjen hvert øre av det hun betaler er stor, da! Kan ikke være stort hun får etter å ha vært student. Samtidig skal hun vel ha penger etter ung-ufør satser, så .......

Får igjen penger? Hvordan da egentlig? Jeg går på AAP, og får minstesats ettersom jeg var student da jeg ble syk og derfor hadde liten inntekt å beregne ut fra. Jeg betaler rett over 20% skatt, og har aldri fått igjen noe. :)

Og for å pirke enda litt, så får man ikke ung ufør-sats før man er bevist ufør, og det ikke er noe håp om bedring. Veldig høy terskel med andre ord. AAP får man når utsikten for bedring, enten delvis eller helt, er tilstede. Så vaskeklut får nok utbetalt AAP etter vanlige satser.

Lillemy71 19-06-11 07:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1142174)
Føler jeg svikter forumet ved å spørre :p men er det noen som vet om et annet forum eller nettside som hovedsaklig dreier seg om lavkalori og ikke lavkarbo? Eller kan man bruke dette til det også? Føler lavkalori er så fyfy her, men er veeeldig glad i forumet også. Aldri fått så mye hjelp og støtte på et forum som jeg har her!

Vektklubb, Grete Rode har vel begge diskusjonsforum?

Rin 19-06-11 08:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1142087)
Heldigvis er det ikke mange som kommer rett fra skolebenken til AAP, men som sagt tror jeg de får litt mer i AAP pga ung-ufør tillegg!

Er det noe ung-ufør-tillegg på AAP? :eek: Det har jeg aldri blitt informert om - mine utbetalinger er på ca 3500 kr, jeg aner ikke om det er mer eller mindre enn "voksne uføre" får. Jeg trodde ikke det var noe sånt tillegg, siden jeg aldri hørte om "ung"-tillegg for yrkesrettet attføring eller TUF, som nå heter AAP. At det bare var en faktor når man snakket om en varig uføretrygd, altså.

Regret 19-06-11 09:06

Er ikke begge betalte forum?

vaskeklut 19-06-11 09:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1142198)
Får igjen penger? Hvordan da egentlig? Jeg går på AAP, og får minstesats ettersom jeg var student da jeg ble syk og derfor hadde liten inntekt å beregne ut fra. Jeg betaler rett over 20% skatt, og har aldri fått igjen noe. :)

Og for å pirke enda litt, så får man ikke ung ufør-sats før man er bevist ufør, og det ikke er noe håp om bedring. Veldig høy terskel med andre ord. AAP får man når utsikten for bedring, enten delvis eller helt, er tilstede. Så vaskeklut får nok utbetalt AAP etter vanlige satser.

Det stemmer, jeg kommer til å få utbetalt minstesats etter vanlige satser i følge veilederen min. Men kan jeg spørre om hvor mye du får? Jeg antar jeg kommer til å få ca det samme.

Zillah 19-06-11 09:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1142135)
Kan man be NAV trekke mer i skatt enn det som skatteetaten oppgir at man skal skatte?

Det ordnar skatteetaten. Gå til likningskontoret og be dei sette opp skattetrekket ditt, ad blir det utskrive nytt skattekort som du skal gi til NAV så blir du trekt ein høgare sum. Kan også gjere det på skatteetaten sine nettsider, men det syns eg har vore litt tungvint og omstendeleg så ... oj, no vart eg påmint om at eg faktisk må endre skattekortet mitt. Eg har feil skatteklasse.

Zillah 19-06-11 09:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1142237)
Er det noe ung-ufør-tillegg på AAP? :eek: Det har jeg aldri blitt informert om - mine utbetalinger er på ca 3500 kr, jeg aner ikke om det er mer eller mindre enn "voksne uføre" får. Jeg trodde ikke det var noe sånt tillegg, siden jeg aldri hørte om "ung"-tillegg for yrkesrettet attføring eller TUF, som nå heter AAP. At det bare var en faktor når man snakket om en varig uføretrygd, altså.

Eg fikk trygd som ung ufør da eg hadde TUF, og eg får det same no i AAP - muligens på grunn av overgangsreglane for oss som var på TUF da det gikk over til AAP. Tidspunkt for uførhet (dvs da du først blei sjuk av det du no er arbeidsudyktig av) måtte vere sett til før du fylte 26 år.

Rin 19-06-11 10:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1142260)
Eg fikk trygd som ung ufør da eg hadde TUF, og eg får det same no i AAP - muligens på grunn av overgangsreglane for oss som var på TUF da det gikk over til AAP. Tidspunkt for uførhet (dvs da du først blei sjuk av det du no er arbeidsudyktig av) måtte vere sett til før du fylte 26 år.

Ah, ja. Jeg hadde søknaden inne for TUF, men i de sju månedene de brukte på å behandle søknaden ble alt til AAP. Så da gikk jeg vel glipp av den fordelen. :rolleyes: Jeg har jo vært syk i mange år - så jeg bør få ung ufør nå, om det blir varig ufør for meg, blah!

vaskeklut 19-06-11 11:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1142255)
Det ordnar skatteetaten. Gå til likningskontoret og be dei sette opp skattetrekket ditt, ad blir det utskrive nytt skattekort som du skal gi til NAV så blir du trekt ein høgare sum. Kan også gjere det på skatteetaten sine nettsider, men det syns eg har vore litt tungvint og omstendeleg så ... oj, no vart eg påmint om at eg faktisk må endre skattekortet mitt. Eg har feil skatteklasse.

Takk :) Da skal jeg dra dit en dag og få ordna det :)

Regret 19-06-11 11:14

Hvor strengt er det ang grilling i offentlig park hvor grillingen skjer på asfalt med lik null sjangs for brann?

Kanutten 19-06-11 12:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1141809)
Noen som følger med HER?? Hurtigruten minutt for minutt?

Har fulgt med siden tidlig i morrest og må nok sitte pal en god del timer til skal jeg få med meg de områdene jeg kjenner til. :love:

Photobscura 19-06-11 12:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1142307)
Hvor strengt er det ang grilling i offentlig park hvor grillingen skjer på asfalt med lik null sjangs for brann?

Ingen regler for grilling i park i Oslo i alle fall. Det er åpen ild som er forbudt mellom april og september.

Regret 19-06-11 12:21

ok.. har ikke hørt at det er hverken lov eller ikke lov med grilling i kr.sund, men jeg vet når russen griller og alkohol er inn i bildet så blir de gjerne tatt for det.

vaskeklut 19-06-11 12:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1142369)
ok.. har ikke hørt at det er hverken lov eller ikke lov med grilling i kr.sund, men jeg vet når russen griller og alkohol er inn i bildet så blir de gjerne tatt for det.

Da er det nok drikking på offentlig sted de blir tatt for. Det er ulovlig. Engangsgriller er lov i Trondheim i alle fall, kan ikke se at det skal være annerledes i Kr.sund.

Furine 19-06-11 15:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1142307)

Eg ville ha ringt kommuna og spurt, om du kan vente til dei har ope sjølvsagt! :p

Fann nemleg dette då eg googla, der eg kan sitere: "Det er i utgangspunktet ikke lov til å lage bål og grille på offentlig sted, hvis det kan være til brannfare, men mange kommuner har likevel åpnet opp for unntak, ved at det er lov å grille i offentlig parker o.l. Enkelte steder er det også satt opp offentlige griller som alle kan benytte seg av. Bruk av engangsgrill er ikke anbefalt, da dette både er miljøskadelig og øker faren for brann. Reglene er litt ulike i forhold til hvilken kommune man bor i. Kommunene kan selv lage forskrifter om hvilke regler som skal gjelde i de forskjellige kommunene."

Egwene 19-06-11 16:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1142357)
Har fulgt med siden tidlig i morrest og må nok sitte pal en god del timer til skal jeg få med meg de områdene jeg kjenner til. :love:

Jeg fulgte veldig med på i går kveld, når de la til kai på Rørvik!:)
Siden jeg bor i Namsos var det artig å se kjentfolk på tv og se den fine naturen vi har her i trøndelag!
I morgen skulle visst en venn av meg være ved Finnsnes når den kommer forbi og henge en stor plakat for Juvente fra bussen sin, men da er jeg på jobb:/
Så må se det i reprise :P

Kanutten 19-06-11 16:46

Ei meget ung svigerdatter, knapt 18 år, har migrene (ekte migrene!). Hva kan jeg gjøre for henne?

Jeg har disket opp med både frosne erter (for å legge på hodet), magnesiumtbletetter og ingefærte av rot.. Pappan hennes er barnelege så jeg vil ikke finne på noe som er humbug, men jeg synes så synd i jenta.. Noen tips??

Regret 19-06-11 16:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1142533)
Ei meget ung svigerdatter, knapt 18 år, har migrene (ekte migrene!). Hva kan jeg gjøre for henne?

Jeg har disket opp med både frosne erter (for å legge på hodet), magnesiumtbletetter og ingefærte av rot.. Pappan hennes er barnelege så jeg vil ikke finne på noe som er humbug, men jeg synes så synd i jenta.. Noen tips??

La henne være i fred!
Vær stille, gi henne rom, demp all lys og gjør rommet svalt.

Carisma 19-06-11 16:50

Og over tid oppfordre henne til å minke karboinntaket... ;)

Kanutten 19-06-11 16:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1142534)
La henne være i fred!
Vær stille, gi henne rom, demp all lys og gjør rommet svalt.

Demp alle lys og gjør rommet svalt er lettere sagt enn gjort... Det er midnattsol her nord og knallvarme med lite vind! Jeg har sagt jeg kunne sette inn ei vifte, men det vil hun ikke. Den bråker for mye. Synes synd på jenta jeg....:(

Kitsu 19-06-11 17:07

Hvilken substans i plasterlim kan være skyld i at jeg nå har to hovne, røde fikanter som klør på overarmen der jeg hadde et plaster på i går?

Carisma 19-06-11 17:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1142553)
Hvilken substans i plasterlim kan være skyld i at jeg nå har to hovne, røde fikanter som klør som pokker på overarmen der jeg hadde et plaster på i går?

Norgesplaster? Jeg tåler overhodet ikke Norgesplaser, men alle andre merker går helt fint. Blir rød og hoven som du beskriver.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.