Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Velkommen til spørsmål & svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6329)

akas 21-02-12 17:59

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Kanskje et dumt spørsmål, men er det gluten i kruskakli?

akas 21-02-12 18:03

Unnskyld! Fant svaret ved å bruke søkfunksjonen.

Kitt 21-02-12 18:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av akas (Innlegg 1304672)
Kanskje et dumt spørsmål, men er det gluten i kruskakli?

Jepp, vanlig kruskalkli er laget av ren hvete.
Det finnes dog glutenfri kruskakli eller du kan erstatte det med knuste linfrø, slik jeg alltid gjør. Ikkw fordi jeg ikke tåler gluten, men fordi jeg ikke kan fordra kli!:p

Sitat fra LenaBeatrice sin blogg:
Jeg kjøper Glutenfri Kruskalki på Meny. De har det på Ultra også mener jeg å huske. Det heter Pan Grati og er fra Schãr

akas 21-02-12 18:07

Takk, Kitt. Leste nettopp at man kan erstatte kruskakli med Fibrex. Det var et godt tips for meg som bor i Sverige og får tak på det i nærmeste matvarebutikk. :)

Marella77 21-02-12 19:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1304663)
ja vann er viktig for å forbrenne fettet. Så dumt at vann er dyrt. Tablettene er også viktig, men du kan helt sikkert finne de samme mineralene på helsekost der du bor. Krom, magnesium, kalsium om du ikke spiser ost eller andre melkeprodukter, sink og selen. Mangan kan du få i deg hvis du drikker mye te. Om du må velge pga pengemangel ville jeg valgt d vitamin, magnesium og krom eller fått noen til å sende deg ketolysetablettene i posten.ketolysetablettene er dyre, du kan bestille billigere på iherb.com, f.eks tabletter som inneholder alle vitaminer og mineraler. Mye billigere.

Vet du om de finnes akkurat slike vitaminer på iherb? Som på ketolyse.no? Er ikke de satt sammen slik at de ikke eliminerer hverandre om du skjønner?

Marella77 21-02-12 19:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1304665)
De som er knust eller most til smør(tahini)opptaes men ikke de hele frøene.

takk, skal begynne å knuse de ;)

Yrla 21-02-12 19:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1304696)
Vet du om de finnes akkurat slike vitaminer på iherb? Som på ketolyse.no? Er ikke de satt sammen slik at de ikke eliminerer hverandre om du skjønner?

Jeg vet ikke, tviler på at noen har komponert tilskudd helt likt, men det er vanlig med magnesium-kalsium sammen, forskjellen blir da at det ikke inneholder kalium som i en av ketolysetablettene. Det er særlig sink som bør taes alene før sengetid, og magnesium ville jeg tatt alene uten kalsium utenom måltider fordi med kalsium hemmes opptaket av magnesium men magnesium fremmer opptaket av kalsium, så magnesium-kalsium er først og fremst for å få i seg kalsium. Men mange spiser mye ost og får nok kalsium på den måten sså kun magnesium er for mange nok. Å ta det utenom måltider er litt viktig fordi den nøytraliserer syra i magen som trengs for å fordøye mat. Man kan kjøpe en multimineral og magnesium i tillegg.Pga ofte lave doser kan man ta to om dagen av begge deler.

Yrla 21-02-12 19:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1304697)
takk, skal begynne å knuse de ;)

Om du knuser litt av gangen holder de seg lengre. Tåler ikke luft sånne fettsyrer som er i frø, vet du.

Marella77 21-02-12 19:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1304665)
De som er knust eller most til smør opptaes men ikke de hele frøene. Hva med sesamfrø i form av tahini? Da får du i deg alt.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1304701)
Jeg vet ikke, tviler på at noen har komponert tilskudd helt likt, men det er vanlig med magnesium-kalsium sammen, forskjellen blir da at det ikke inneholder kalium som i en av ketolysetablettene. Det er særlig sink som bør taes alene før sengetid, og magnesium ville jeg tatt alene uten kalsium utenom måltider fordi med kalsium hemmes opptaket av magnesium men magnesium fremmer opptaket av kalsium, så magnesium-kalsium er først og fremst for å få i seg kalsium. Men mange spiser mye ost og får nok kalsium på den måten sså kun magnesium er for mange nok. Å ta det utenom måltider er litt viktig fordi den nøytraliserer syra i magen som trengs for å fordøye mat. Man kan kjøpe en multimineral og magnesium i tillegg.Pga ofte lave doser kan man ta to om dagen av begge deler.

Tusen takk... skal alle disse vitaminene taes utenom måltider?

Yrla 21-02-12 21:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1304712)
Tusen takk... skal alle disse vitaminene taes utenom måltider?

nei, bare sink og magnesium.

Marella77 21-02-12 23:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1304763)
nei, bare sink og magnesium.

Thanks ;)

lizliz 23-02-12 16:02

Noen som kunne veid hvor mye en ts tagatesse veier for meg? har ikke vekt, og må gjøre om fra gram til ts eller ss... hadde satt veldig pris på det !

TrillTrall 23-02-12 16:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lizliz (Innlegg 1304616)
har nettopp flyttet til Nedreland og har vansker med å drikke nok vann.. max 1 liter om dagen. Vet at dette ikke er så smart, men vann er dyrt, og pillene glemte jeg å kjøpe før jeg dro..

Min venninne som er Nederlender sier at de drikker vannet i kranen der også, slik som her. :)

lizliz 23-02-12 16:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1305554)
Min venninne som er Nederlender sier at de drikker vannet i kranen der også, slik som her. :)

ja det går men smaker basseng da.. ikke no særlig

Kitt 23-02-12 16:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lizliz (Innlegg 1304616)
Vet at dette ikke er så smart, men vann er dyrt, og pillene glemte jeg å kjøpe før jeg dro..

Husk at det ikke bare er snakk om vann- inntak, men det totale væske- inntaket!;)
Selv vannet i maten du spiser kommer innen for de 2.5- 3 literene det er snakk om at man bør ha i seg!

Yrla 23-02-12 16:58

finnes det ikke noen som har lagd en dings å ha på springen som filtrerer bort kloren da? Eller kjøper alle vann?

Dietta 23-02-12 17:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lizliz (Innlegg 1305544)
Noen som kunne veid hvor mye en ts tagatesse veier for meg? har ikke vekt, og må gjøre om fra gram til ts eller ss... hadde satt veldig pris på det !

Hos meg er en ts 4,8 gram :)

Yrla 23-02-12 17:04

marella77. Istedenfor delfiafett og det å måtte kjøpe dyr cocosa fant jeg denne til deg:http://www.iherb.com/Nutiva-Organic-...-6-L/7311?at=0
Der er det mye for pengene som du ser.

lizliz 23-02-12 17:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1305569)
Hos meg er en ts 4,8 gram :)

takk skal du ha :)

Dietta 23-02-12 17:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1305575)
marella77. Istedenfor delfiafett og det å måtte kjøpe dyr cocosa fant jeg denne til deg:http://www.iherb.com/Nutiva-Organic-...-6-L/7311?at=0

Enig Yrla, men den veien over 1,8 kg, så det blir veldig dyr frakt på den :(

nellie 23-02-12 17:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1305578)
Enig Yrla, men den veien over 1,8 kg, så det blir veldig dyr frakt på den :(

http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas...08-g/7227?at=0

Dietta 23-02-12 18:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1305586)

Se der ja, da kan man bestille med lav frakt også gitt :D Supert.

Marella77 23-02-12 18:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1305575)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1305586)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1305592)
Se der ja, da kan man bestille med lav frakt også gitt :D Supert.

Takk for tipset :)

Marella77 23-02-12 18:32

Mensen og ketostiks...

Er det noen som VET om det er vanlig og ikke få utslag på ketostiksen når man har mensen?

Dietta 23-02-12 18:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1305611)
Mensen og ketostiks...

Er det noen som VET om det er vanlig og ikke få utslag på ketostiksen når man har mensen?

Det har skjedd meg flere ganger :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.