![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
|
Hvordan avgjøre om baby på åtte mnd faktisk er sulten hver tredje time på natta, eller bare har fått en dårlig uvane?
Vi har forsøkt å tynne ut melka, da våkner han etter en time og ikke tre, så det kan jo tyde på sult.... Men da får han vel ikke nok mat på dagen da? Hvor mye skal de spise? Og hvor mye kan jeg gi han? Han er jo ikke Oslos slankeste baby..... |
Babyer skal ikke være slanke!!!:love:
Han er gammel nok til å spise nok på dagtid til å ikke trenge mat om natten. Men hva han trenger og hva han ønsker, trenger ikke være det samme. Legger han på seg og vokser etter sin kurve, får han det han trenger av næring og du kan evnt bare gi han litt vann i flasken om natten noen netter før han rett og slett ikke får noen belønning for å vekke mamman sin x antall ganger for di det passer han!;) Vi slet med barn som våknet hele nattet, om igjen og om igjen i mange år, men tror ikke vi kunne ha gjort så mye annerledes. Dere må rett og slett finne deres måte å takle slike netter på. Så lenge han vokser, spiser og trives, kan du velge den metoden som fungerer for dere! De fleste unger spiser til de er mette og sier i fra når de er sultene igjen! Bare la han spise seg mett, du! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg tror kanskje jeg ikke lar han bli sulten nok på dagtid... Bare mater etter klokka. Sitat:
Han sover to ganger på dagen, fra en snau time opp til to alt ettersom. Om de er lange eller korte ser ikke ut til å ha noen virkning på nattevåken. Og så legger han seg mellom seks og halv sju. Umulig å holde han våken lenger. |
ok, da må du bare prøve å til en god rytme igjen. kanskje du kan be en helsesøster om råd til hvordan gjøre det?
|
Sitat:
|
Sitat:
Om man googler det finner man mange tusen med samme problemet mellom syv og ni mnd alder, så om ikke annet er vi ikke alene. :rolleyes: (en ekstremt fattig trøst når han er lys våken kvart over fem.) |
Sitat:
Hva definerer du som sent? Og hvordan fikk du til det? Her er det hylgrining om det blir mer enn et kvarter senere enn vanlig. I dag var det litt senere enn normalt, siden jeg prøvde å holde ham våken, men da var det førti min med hysterisk hyling før han sovnet (vanligvis ti min rolig legging uten grining ellers). Men han var jo ekstremt grei med soving de første seks og en halv mnd da, så vi måtte vel betale en gang (hadde håpet det ikke var før han var tenåring, men... :p) |
Har ikke babyer en periode rundt 8 mnds alder hvor de bla er redd fremmede, ikke liker forandringer ol? Slik at man ikke skal omøbelere stua og de kan bli skeptiske til folk de vanligvis er fortrolige med.
mange sover nok hele natten på den alderen, men like mange gjør det nok ikke. Ett brutalt middel er å ha ei uke med skrik og nattevåk, vann på flaske eller ingenting, og se om han til slutt vender seg av med å våkne... Men kanskje best å gjøre det når dere er i det nye huset? Skjer jo mye rundt ham nå sikkert, med pakking og diverse. |
Venninnen min utsatte leggingen 5 og 5 minutter i løpet av en lengre periode og fikk en datter som sov fra kl 20 til 07 i stede for fra kl 18 til 05. Hun trengte bare hjelp til å snu litt på døgnet!
Vi endte opp med en diger seng og plass til alle 4.:love: SKal man på jobb og/eller skole, må man sove innimellom og man finner som regel frem til noe som passer akkurat sin familie. Heldigvis vokser ungene også etter hvert og til slutt er man så heldig at de titter hodet inn stuedøren og sier Natta helt av seg selv sånn ca kl 2130! I hvert fall når de skal stå opp kl 0530 for å dra på jobb!:love: |
Sitat:
Sitat:
Men jeg har aldri klart det med legging jeg heller da, når jeg begynte på jobb 05:30 la jeg meg i to-tida:rolleyes: |
Sitat:
|
Sitat:
da jeg ammet (slutta da han var 6 mnd, vekket jeg han for å gi han pupp kl fem før jeg dro tidlig avgårde om morgenen. Da sovna han etterpå og pappaen tok seg av han om morgenen ,vet ikke når han våkna da, men tipper halv ni. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Litt etter, men havregrøt lages i grunn ganske enkelt ved å kjøre store havregryn og vann i mikroen i ca 90 sekunder.. Røre etter 45 og se om det trengs mer vann. Hvis man har mikro da..
|
Sitat:
Hun har også hatt en runde med magesjau og jeg forteller meg selv at nå er det påfyll etter at hun har havnet bakpå matinntaket en periode. På dagen driver hun også innimellom og vil ha ny flaske en time etter den forrige, så kan det gå tre timer eller kanskje bare to, eller halvannen. Mønster er det jeg ønsker meg. Mat er bare interessant de første tre fire bitene, bortsett fra kjøtt som hun kan sutte på ganske lenge. Og jeg tenker ikke ta noen hylekur, denne babyen har operapotensiale, hun hyler sånn at folk snur seg et kvartal unna for å se om jeg vrir armen rundt på henne. Helsesøster ble ganske svett sist. |
Sv: Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
Så de har fantastisk kundeservice! |
Sitat:
|
Jeg skal lage focaccia. Når den er ferdig stekt skal jeg lage smørbrød av den, men hva er godt å ha oppi av pålegg? Jeg har oster (ikke mozarella), tomat, spekeskinke, aioli, basilkumpesto, soltørkede tomater, olivenringer.
Det skal være rosmarin og havsalt på focacciaen. |
Sitat:
Sitat:
|
Sv: Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
|
Dette med at babyer ikke skal ha kanel, er det pga kumarinen i juksekanel? At de kan ha litt om man bruker Hindu?
|
Sitat:
|
Noen som veit hvorfor Shopping4net ikke selger kosttilskudd lenger? Bestilte derfra seinest i midten av januar, men nå finner jeg ingenting der.
|
Jepp ... jeg fikk mail derfra i går. De har fått problemer med tollen, og bestillingen jeg har ventet på i over en uke med multivitaminer, sink, C-vitaminer og D-vitaminer var blitt kansellert. De skrev at de har tatt vekk all helsekost for norske kunder inntil videre. Tidligere i vinter fikk jeg mail om at norske myndigheter hadde nektet Shopping4net å sende både tollpliktige og tollfrie pakker til Norge, så prisene (og portoen) ble plutselig enormt mye høyere da de måtte bake inn de økte avgiftene i dem. I tillegg strammet de inn slik at man ikke kunne bestille C-vitaminer på 1000 mg før det har gått tre måneder siden forrige kjøp. Og nå altså dette. Virker som norske myndigheter har bestemt seg for å ta rotta på denne helsekosthandelen over grensa ...
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Noe så eitrande! Jeg fikk endelig d-vitaminene mine etter to og en halv uke, men nå dette? Jeg er jo helt avhengig av kosttilskuddene derfra ... :o
Jaja. Jeg får høre med faren min hvor i Sverige han bestiller ting over momsgrensa, og ordne det via det, ettersom jeg ikke har så mange muligheter for å komme meg til Strømstad. Kjenner jeg ble skikkelig sur nå. Og så jeg som følte meg så heldig som fikk Sink i dobbel dose av hva som er lovlig fra iherb! (Det var jeg nok også forsåvidt). |
Si gjerne ifra om du finner er lur løsning, Photo.
|
Vi får ta en fellesbestilling til poste restante og ta en harry-tur folkens!
|
Sitat:
Ellers er det jo fortsatt mulig å bestille fra iherb, så lenge man passer på mengdene?! Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Og ja, det kan jo løse seg med Shopping4Net også. De har visst klaget på vedtaket, og de gir seg vel ikke med det første. Kanskje man skulle hatt en brevkampanje rettet mot myndighetene i Norge angående dette ... spamme dem med klager ;) Sitat:
|
Sitat:
|
Fant en nettbutikk som ser ut til å sende til Norge her :)
|
Skal ikke påstå noe her men jeg tror tollmyndighetene har endret på hva som er lov å ta inn for jeg fikk en mail fra BigVits der de informerte om at det nå ikke er lov å ta inn bl.a. D-vitamin med styrke 10 000 IU til Norge (klassifisert som medisin), men alt under 5000 IU er ok. I tillegg er tollen blitt ekstremt detaljert i sjekkingen så lite går gjennom dersom det ikke er "lovlig" ihht lovverket.
Jeg har bestilt mye fra BigVits som aldri har blitt stoppa eller har betalt toll for, har ingen problemer med å finne varer under 200 kr, men jeg må bestille det i mange pakker med tilhørende frakt. Blir allikevel billigere og jeg får tak i "sterkere saker" enn her hjemme. Ellers hamstrer jeg alltid når jeg er Aberdeen :D |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:22. |