Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Supera 13-06-11 22:58

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1137551)
Hvor langt er 8 inches?

Bare skriv 8 inches to cm i google. ;) Fungerer med de fleste konverteringer av måleenheter.

Lava 13-06-11 23:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1137575)
Bare skriv 8 inches to cm i google. ;) Fungerer med de fleste konverteringer av måleenheter.

Aha, lurte på hvordan det der funka, har hørt det kan gjøres men ikke prøvd :) takk

grotingeling 14-06-11 07:35

Her er en kalkulator som regner om diverse enheter, bl.a. inch til cm
Den konverterer også matlagingsmåleenheter (oz til ml/dl), så for de som finner oppskrifter på engelske/amerikanske sider så er den kjekk å ha.

Photobscura 14-06-11 08:45

Hvor lang er normalt foten på en toåring? Treåring? Fireåring?

Regret 14-06-11 09:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1137791)
Hvor lang er normalt foten på en toåring? Treåring? Fireåring?

Tenker du lengde som i f.eks skostørrelse? altså hvor lange de er under foten? eller hele beinet, hvor høy de er?

Furine 14-06-11 09:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1137837)
Tenker du lengde som i f.eks skostørrelse? altså hvor lange de er under foten? eller hele beinet, hvor høy de er?

Reknar med det har med strikkestorleik å gjere, kjenner eg Photo rett! :) Altså tøfler eller liknande, altså storleik på fotbladet.

Eg googla og fann denne, kan den brukast?

Lillemy71 14-06-11 09:25

Noen som har erfaring med å fryse ned supper/sauser o.l som er tyknet med JBK? Holder dette konsistensen ved opptining eller blir det tynt igjen som når man f.eks bruker potetmel? Skal lage rabarbrasyltetøy og fryse ned nemlig.

Regret 14-06-11 09:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1137840)
Reknar med det har med strikkestorleik å gjere, kjenner eg Photo rett! :) Altså tøfler eller liknande, altså storleik på fotbladet.

hmm der sto det at 0-2 år bruker str. 21-22 i skostørrelse, mens min på 20 måneder bruker str 24, og han er ikke over gjennomsnittet når det gjelder størrelse!

Lillemy71 14-06-11 09:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1137848)
hmm der sto det at 0-2 år bruker str. 21-22 i skostørrelse, mens min på 20 måneder bruker str 24, og han er ikke over gjennomsnittet når det gjelder størrelse!

Guttungen til venninna mi er under snitt i høyde og vekt , men langt over snitt i skostørrelse. Digre hender har han også, er alltid vanskelig å finne sko som passer uten å ha målt nøyaktig først.

Regret 14-06-11 09:31

Merkelig med det, men de er vel normale alle sammen :) Bare merkelig at det skal være såpass forskjell på barn, eller person til person uansett alder egentlig. Normal er nok mye mer enn hva vi tror :)

Photobscura 14-06-11 09:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1137837)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1137840)

Jepp jepp!
Det er nok stoooore individuelle forskjeller, har jeg skjønt (og mener jeg å huske sist jeg lurte på dette. Jeg tenderer til å lure på det samme mange ganger, for det synker jo aldri inn. :p).
Jeg strikker opp restegarnet mitt, og lager barnetøfler. De er ganske tøyelige, men greit å vite ca hvilken størrelse de er, da. Tipper de er sånn 2-4 år-ish.

Lava 14-06-11 23:33

Hva skjer med en èndagslinse når den blir brukt over lengre tid, feks en uke? Blir linsen svakere i styrke, smuldrer den bort eller virker den like godt?

Jeg tenker her IKKE på hvordan det påvirker øyet, men selve linsen.

Regret 14-06-11 23:46

Den tørker vel inn og faller i stykker? ikke 100% sikker, men er det jeg innbilder meg i såfall.. De er ikke så holdbare og kan heller ikke holde øyet ditt fuktig over lengere tid.

Huldr 14-06-11 23:51

Man må gnukke på linser for å få dem rene, og det kan man ikke med endagslinser ...

Lava 14-06-11 23:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1138792)
Den tørker vel inn og faller i stykker? ikke 100% sikker, men er det jeg innbilder meg i såfall.. De er ikke så holdbare og kan heller ikke holde øyet ditt fuktig over lengere tid.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1138795)
Man må gnukke på linser for å få dem rene, og det kan man ikke med endagslinser ...

Nei men atte.. mener jo at om linsen sitter på øyet hele tiden.

(kjenner ei som gjør dette) derfor lurer jeg :P

blåbær 15-06-11 00:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1138800)

Å herregud, jeg blir litt irritert av sånt! Jeg så at du ikke spurte om hva det gjør med øyet, men jeg må bare få sagt at det er farlig! Jeg kan aldri bruke linser mer, og har hatt MASSE problemer med det ene øyet fordi jeg sovnet med dem på en gang for mye. Jeg fikk et sår midt i pupillen, som var så stort at arret ble lagt merke til av folk jeg prata med som ikke visste om det i over et år etterpå! Det påvirka synet mitt også, lenge måtte jeg lukke det øyet for å kunne lese en tekst, fordi arret ødela for synsfeltet mitt.

Huldr 15-06-11 00:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1138800)

Er du sikker på at hun ikke bruker en type linse man kan gå med i en uke? For det finnes nemlig.

vaskeklut 15-06-11 00:36

Eller sånne døgnet-rundt-linser? Jeg har det, og jeg sover med de (de er beregna på det) og tar de kun ut om jeg er tørr på øya eller jeg skal skifte linser.

Huldr 15-06-11 00:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blåbær (Innlegg 1138815)
Å herregud, jeg blir litt irritert av sånt! Jeg så at du ikke spurte om hva det gjør med øyet, men jeg må bare få sagt at det er farlig! Jeg kan aldri bruke linser mer, og har hatt MASSE problemer med det ene øyet fordi jeg sovnet med dem på en gang for mye. Jeg fikk et sår midt i pupillen, som var så stort at arret ble lagt merke til av folk jeg prata med som ikke visste om det i over et år etterpå! Det påvirka synet mitt også, lenge måtte jeg lukke det øyet for å kunne lese en tekst, fordi arret ødela for synsfeltet mitt.

Å nei, stakkar deg! :eek: :klem: Jeg har også hatt på linser mens jeg har sovet, det begynner å bli mange år siden nå, da ... De klistret seg fast til øyet så jeg nesten ikke fikk dem av noen ganger. Galskap! I fjor fikk jeg tilløp til karinnvekst og arrdannelse pga for mye linsebruk, da fikk jeg meg en vekker og fikk kjøpt meg nye briller. Nå bruker jeg linser bare noen få timer daglig og ikke en gang hver dag.

Huldr 15-06-11 00:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1138818)
Eller sånne døgnet-rundt-linser? Jeg har det, og jeg sover med de (de er beregna på det) og tar de kun ut om jeg er tørr på øya eller jeg skal skifte linser.

Det var det jeg mente :ja: Hvor lenge kan du bruke dem før du skifter dem?

blåbær 15-06-11 00:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1138819)
Å nei, stakkar deg! :eek: :klem: Jeg har også hatt på linser mens jeg har sovet, det begynner å bli mange år siden nå, da ... De klistret seg fast til øyet så jeg nesten ikke fikk dem av noen ganger. Galskap! I fjor fikk jeg tilløp til karinnvekst og arrdannelse pga for mye linsebruk, da fikk jeg meg en vekker og fikk kjøpt meg nye briller. Nå bruker jeg linser bare noen få timer daglig og ikke en gang hver dag.

Hehe, det var det jeg skulle gjort første gangen det skjedde, etter en tur til legevakten ... Først andre gangen tok jeg alvoret, og da var det for seint. Men men, jeg begynner å trives med å bruke briller igjen nå :)

Regner forresten med at hun Lava kjenner må bruke linser som er ment til ikke å tas av, ja. Øynene føles jo som en ørken om man har sovet med vanlige linser på uansett! Det må være helt umulig å ha vanlige linser på en hel uke.

Lava 15-06-11 01:02

Veldig synd på dem som opplever skade på øyet sitt! :klem:

men som sagt så lurer jeg på hva som skjer med linsen, men det vet ingen tydeligvis.
Og dama jeg kjenner bruker endagslinser :ja: Kanskje hun ikke har dem på en uke av gangen, men bytter ikke hver dag.

Så da lar vi dette bare ligge, siden alle burde vite at man ikke skal bruke disse mer enn foreskrevet.

Huldr 15-06-11 01:02

Vi sa jo at den tørker ut? I alle fall burde det være lett å dra den konklusjonen ut fra hva som ble skrevet over her. Den kan også få sprekker og hakk og støv og ikke minst bakterier på seg. Men jeg skjønner ikke helt interessen for hva som skjer med linsen, og hvorfor spør du ikke hun som bruker dem?

Glorfinia 15-06-11 02:11

Jeg leste en plass at hvis man blir dårlig i magen av sukkeralkoholer, så er det et sikkert tegn på at det ikke blir tatt opp i tarmen. Ergo, blir man ikke dårlig, så blir deler av de tatt opp, noen som liksom ikke er så kult da. Noen som veit om dette stemmer?

Forsøkte å søke på forumet, men fant ikke noe i farta.

Supera 15-06-11 02:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1138837)
Jeg leste en plass at hvis man blir dårlig i magen av sukkeralkoholer, så er det et sikkert tegn på at det ikke blir tatt opp i tarmen. Ergo, blir man ikke dårlig, så blir deler av de tatt opp, noen som liksom ikke er så kult da. Noen som veit om dette stemmer?

Forsøkte å søke på forumet, men fant ikke noe i farta.

Hvilken sukkeralkohol snakker du om? Mange av sukkeralkoholene blir delvis tatt opp i tarmen. Det er få som er GI=0. Sukrin og stevia er blant de få som er GI=0, men dem blir jeg ikke dårlig i magen av i det hele tatt. Maltitol tar vi opp ca 50% av, og jeg blir utrolig dårlig i magen av maltitol. Så det høres ikke ut som at det stemmer det du har lest...

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.