![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Nå har jeg lett og lett på Nav sine sider, men det er en ting jeg ikke finner, nemlig hvilke dagsatser Nav opererer med når man går på dagpenger! Da tenker jeg på om man jobber ved siden av, så trekkes man for antall timer man jobber og fører opp på meldekortet, men jeg vet ikke hvilket grunnlag de legger for dette trekket noe sted. Noen sa at de trodde det var 130 kr per time, men finner ingenting som bekrefter det. (Og syntes dessuten det hørtes litt mye ut?!)
|
Trodde det ble regnet ut i fra grunnlaget for dagpenger, jeg!
|
Sitat:
|
Du må jo vite hve du får pr dag?!?!?
Dagpenger er 2 promille av fjorårest bruttolønn, eller snittet av de 3 siste årene om det er beste for deg! Står det ikke på slippen din hva som er grunnlag eller utbetalt pr dag? |
Sitat:
Dagpenger er 62,4 prosent av hele fjorårets inntekt (i mitt tilfelle), eller 2,4 promille pr dag. Men det er jo ikke det jeg er interessert i å vite! Jeg vil vite hvor mye jeg blir trukket for for hver time jeg noterer opp på meldekortet mitt! Jobber litt i tillegg til dagpenger. Det eneste som står er: ''Utbetalingen graderes i forhold til antall timer du har arbeidet i meldeperioden.'' Ikke noe om hvordan summen for hver enkelt time man jobber ved siden av regnes ut eller hva den er dersom det er en fast sum. |
Noen som har tips om hva det kan lønne seg å kjøpe i Spania ift lavkarbomat:confused:
|
Sitat:
Jeg ville satset på spanske spesialiter. Ikke fordi det lønner seg (mulig at det gjør det også), men fordi det er deilig å fylle opp kjøleskapet med dem. Som f.eks. Serranoskinke, chorizo, salchichon, god olivenolje, olivener, manchego, og ikke minst viiin og Cava :sikle: |
Jeg lurer på om noen vet om noen nettsider med litt sånn tullete/morsomme/kule/spesielle saker og ting. Jeg trenger gavetips til noen tenåringer som ønsker seg noe kult.
Jeg har vært innom www.gadgets.no og de har en del kult.....noen andre som vet om noen slike nettbutikker??? Helst i Norge...... |
Takk for tipseneTrillian78:) Tenkte både på spesialiteter og noen "økonomiske" råd:) Lokale spanske viner er ofte knallgode!
Noen som vet om sukrin, kokosnøttmel og stevia er billiger der nede? Men manchego? Hva er det??? |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Ibericoskinke, serranoskinke, spekepølser, diverse oster, riojaviner, cava, olivenpaste, aioli-varianter, balsamicoeddik, vineddik med diverse smaker, mørk sjokolade... Vi skulle gjerne hatt med mye, mye mer, men da hadde vi blitt nekta å fly hjem :D Så jeg måtte ofre helsekostrunden jeg hadde planlagt pga plassmangel og pengemangel, så jeg vet ikke. Stevia fant jeg forøvrig i København til 99 kr for det største glasset med strø. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Ok, jeg skal prøve å se om jeg har forstått det riktig. Jeg tjente visst litt mindre i fjor enn jeg trodde, men ...
Bruttoinntekten min i fjor var på 207 325, og dagsatsen er på 2,4 promille av den summen: 207 325 x 2,4 / 1000 = 497,58 / 7,5 = 66,34 Da er altså min brutto timessats 66 kr og 34 øre. Blir det riktig? |
Og, man kan jo bare jobbe inntil femti prosent før man mister retten på dagpenger, vil det da si at jeg kan jobbe inntil 75 timer i måneden? Eller, i og med at meldekort sendes hver andre uke, 37,5 timer for hver meldekortperiode? Må bare være sikker. Synes det er vanskelig å finne vei i vellinga i blant i systemene. Føler det alt for ofte er noen regler som overlapper noen andre etc ...
|
Takk for gode svar alle sammen:) Handleliste er skrevet;)
|
Sitat:
De hadde mange av tingene man bruker, men mye (f.eks sukrin og fiberhusk) var dyrere enn hjemme, så ha tunga rett i munnen. :ja: På stevia'n står det forresten for kosmetisk bruk, men den er helt lik den man bestiller fra USA, så jeg tror det er pga reglementet... :rolleyes: |
Kosmetisk? :p
Hvordan var kvaliteten da, Carisma? |
Ikke fått testet den enda, men den smakte veldig søtt!
|
Ikke bittert altså? Har forstått at det liksom er indikasjonen på stevia med dårlig kvalitet.
Forresten, er det noen som har sett på utregningene jeg gjorde over her, og kan bekrefte om jeg har tenkt riktig eller ei? |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Nei, jeg får jo ikke samme beløp hver fjortende dag! Jeg har jo jobbet litt ved siden av, det er derfor jeg lurer. Sånn at jeg vet hvor mye jeg kan jobbe, og om det lønner seg. (Hvilket det jo tydeligvis gjør, med den timessatsen). Synes det var et veldig lettvint regnestykke, jeg.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10. |