![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
funker det å bruke blender til å lage malte mandler? eller blir de bare finhakka?
|
Det fungerte ikke å lage marsipan av. Men funker bra til kakebunn for eksempel. Det blir ikke like finmalt som med kvern og klumper seg litt sammen..
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Skal jaggu få han til å kverne mandler jeg :cool: |
Sitat:
|
Hei :D
Er det noen her som kan forklare med hvordan tilbakemeldingene funker og hvorfor man gir dem? Har lett, men fant ikke svar.. |
Sitat:
|
Osteboller/brix!
Har lyst å lage horn/brix av typen du får kjøpt fra bakeri med ost på, har sett igjennom oppskrifter her men med lite erfaring bakemessig så lurer jeg på om noen har oppskrift de kan ambefale? :) |
Sitat:
Ellers finner du litt mer om det her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14384 |
Sitat:
|
Svigermor døde for litt over en uke siden. Sambo og søsteren har begynt å tømme huset.... Sambo kommer hjem med MASSE jeg ikke ønsker ha i huset! Det både lukter møllkuler, støv og innestengt og de fleste tingene har vi jo fra før av OG at vi har MYE fra før av og har overhodet ikke plass til mer.
Hvordan kan jeg begrense innrykket at svigermors ting?? Må jeg bare la ham holde på grunnet savn og nostalgi eller kan jeg sette ned foten av og til?? PS... De er fremdeles ikke begynt å fordele det som virkelig er noe å ta vare på; nå var det snakk om gamle matbokser, sasspon, stekespader, fat med furunålmønster, litermål etc etc. |
Sitat:
Tusen takk :D |
Sitat:
Etter at min mor døde, så klarte jeg ikke og kaste noenting. Det gikk noen år før jeg klarte det. Men det meste oppbevarte jeg i kjelleren, så kanskje det kan være en løsning? (om du har en kjeller da):klem:Til dere begge! |
Sitat:
|
Jeg bestilte 5 pakker sigaretter i posten og den pakken ble stoppet og fortollet og jeg har fått et hentebilga med beløp på over 500 kr som ikke er for produktet, kun for fortolling etc. Jeg ønsker ikke betale dette, ønsker ikke hente pakka. Får jeg inkasso da?
|
Ok, dette er ikkje eit lavkarbospørsmål, eg skal lage ei sjokoladekake på gamlemåten med mel og sukker og greier. (Eg blir nesten sjuk berre av å lese oppskrifta - 800 gram sukker. WTH!! Men eg orkar ikkje eksperimentere med lavkarbokaker i kveld, og så fant eg berre ei tilfeldig oppskrift på nettet da, som kan passe til den store forma...)
I alle fall. Kikk på denne oppskrifta her, er de snill: http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Sjok...panne/10548685 Kan det verkeleg stemme med 6 ss bakepulver? Det er jo bortimot heile boksen! :eek: |
Sitat:
|
Takk, Gerd.
5-6 ts høyrest vitterleg meir normalt ut. Eg trur eg kuttar ned litt, eg. |
Hei hei- siden dette er "lure på" tråden tror jeg at jeg prøver meg på noen nybegynner spørsmål her :o Fant ingen nybegynner-tråd.
Jeg startet på LCHF idag, og lurer jo på om jeg i det hele tatt spiser riktig? Alt har bestått av såkalt ja-mat, men jeg synes jo selv at mengden har vært mye... Er jo så indoktrinert med at slanking skal innebære sultfølelse, mens det her er stikk motsatt! Hvordan regner man ut at man ligger under 20 gram per døgn? Da er det vel fram med kjøkkenvekta for å veie maten og deretter regne ut etter varedeklarasjonen og karbohydrater? Og til sist, er den lavkarbo posen til baking av brød fra Rema 1000 ok? Ser at den inneholder 12.9 gram kh, men spiser kanskje bare to tynne skiver per dag. Hilsen nybegynner og skikkelig "grønn" :rolleyes: Tusen tusen takk for svar!! |
Sitat:
Om lavkarbobrødet (det fra møllerens?) er ok kommer helt an på hvilken retning du følger, men dersom du ligger så lavt som 20g er det mest hensiktsmessig å bruke karbene på grønnsaker. Du skal spise når du er sulten og spise til du er mett. Les nybegynnertråden først av alt :) Lykke til :) |
Sitat:
”Til alle nybegynnere på lavkarbo” :) |
Hei, og velkommen! Du må veie og regne ja, mne etter en stund gjør du dette i hodet helt automatisk:D. Ikke bry deg om mengdene, det er normalt å spise mye til å begynne med. Dette roer seg etter hvert, fett metter mye bedre enn karbo.
Lavkarbobrød du lager selv ligger gjera lavere på karbo enn slike blandinger, men med 12,9 pr 100 kan det ikke bli veldig feil om du ikke spiser veldig mye. En tynn skive er kanskje 30 gram, så to tynne er kanskje 8-10 g karbo. Til å leve med det. Jeg for min del er så avvent at jeg synes det er litt rart å spise brød i det hele tatt. Hadde meg en skive med butikkjøpt lavkarbobrød for et par uker siden, og det var litt sånn: Jo, jo, smaker greit nok, men..:rolleyes: Ellers kan jeg anbefale diett.no, still inn på karbo og legg inn dagens meny så ser du med en gang hvor mye du får i deg. Praktisk! |
Se der var det nybegynner -tråd, tusen takk ;)
Jeg har en bok av Annika Dahlqvist, også har jeg lest litt på her på lavkarbo.no som blir omtalt i boka. Hehe visste ikke at det var flere "forfattere" med forskjellig filosofi innen lav karbo engang, ordentlig nybegynner jeg ja :D Ja jeg må nok veie litt skjønner jeg, ellers blir det lite kontroll på grammene. Mange takk for svarene! |
Hei Index og takk for svar! Ja med tid og stunder kanskje jeg også blir "avvent" brød, men foreløpig sliter hodet mitt med å akseptere at den ikke skal få spise som den har gjort i 30 år- så hvis jeg kan spise to tynne skriver i løpet av en dag, tror jeg overgangen blir berget :) Det meste sitter i hodet foreløpig iallefall, for min del.
Skal ta en titt på diett.no også- takk for tipset ;) |
Har aldri pleid å veie noe jeg egentlig. Men jeg holder meg til 40-70g pr dag sånn ca, så da har jeg litt å gå på. Har gått ned 15kg på dette siden august, så da ser jeg ingen grunn til å pine meg lengre ned på karboene. Nå kan jeg også unne meg en frukt eller to om jeg ønsker det, og gjerne en bit 70% sjokolade nå og da. Slike småting gjør kostholdet lettere å leve med, synes jeg...
|
Sitat:
Lønner seg aldri å bestille sigaretter på nettet, gitt ;) Men neida, varene blir sendt tilbake til levrandør, og du hører nok ikke mer derfra. |
Ja det er sant. Jeg trodde at for å få en boost på vektkurven måtte man holde seg på ca 20 gram, som det står i boken. Men hvis jeg kan holde meg på 40-50 og alikevel oppleve nedgang slik som du har gjort (så bra forresten!) , er det ingen tvil. Gikk inn på diett.no nå, og fant ut at to glass med H-melk (4 dl) var bortimot 10 gram kh?? Uff da er ikke 20 gram mye nei....
Man lærer vel underveis :rolleyes: |
Sitat:
|
Sitat:
Stable det bort så godt du kan og gi ham tid til å sørge og bli ferdig med det, han blir etterhvert klar for å kaste litermål og gamle matbokser skal du se. :) Om ikke så kan du lure unna litt etterhvert etter en tid. ;) Mine svigerforeldre er ikke unge lenger heller, håper jo vi har dem hos oss i mange år ennå, men jeg vet at den dagen kommer at Lille Gubben kommer hjem med alt mulig derfra så skal jeg ikke si noe om det - det er minner fra hans oppvekst og barndomshjem (mye av det i alle fall) og det skal han få gjøre som han vil med. Apropos samlere - Lille Gubben og jeg bor ikke sammen og jeg er stygt redd han kommer til å få et aldri så lite sjokk når den dagen kommer at vi skal flytte sammen og han får se flyttelasset mitt... :o |
Sitat:
|
Sitat:
Men vann er hovedinntaket av væske hos meg. Gjerne med agurkbiter, sitronskiver osv oppi :) |
Sitat:
|
Jeg begynte på min kur for 4 dager siden, hvor lang tid tar det normalt før man kommer i ketolyse?
Jeg har disse dagene spist suppe (brukt kraft kokt opp av rekeskall), har hatt torsk, reker, purreløk, paprika, fennikkel opp i suppen. Jeg har også spist kjøtt med seterrømme med salat til, paprika, salatblad, agurg og tomat. En del egg og et par brødskiver hver dag med lavkarbo brød. + litt bacon og majones:) Høres dette ut som et fornuftig kosthold? Kan Jeg spise torsk, tran, bruke rapsolje? |
Hvordan vet dere at dere er i ketose uten ketostix? (Utenom dårlig ånde :p)
Kjenner dere det på kroppen? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har en ribbe på benken som har tint i natt. Lurer på om smaken forringes mye hvis jeg krydrer og steker den i dag, i stedet for å la den ligge ferdig krydret i kjøleskapet noen dager som jeg pleier.
Vil ha ribbe nå :hungry: |
None what so ever. Nå har jeg vært i ketose storparten av de siste fire fem årene, og det har vært mulig at jeg har vært ute av ketose nå og da, ved høyere inntak av lavkarbobrød, bønner, linser og sånt, og da hatt litt hodepine når jeg har gått tilbake til "normal"kostholdet, men ingen stygg ånde, ingen vond svettelukt, normal farge på urinen (bortsett fra når jeg tar b-vitaminkompleks ;)). Kroppen har nok bare vent seg til denne tilstanden. Jeg tror uansett det er veldig individuelt. Jeg er evigglad for at den ånden bare var tilstede i et par uker ved omlegging, for det var litt som å være sperra inne på badet rett etter fjerning av neglelakk!
|
Sitat:
|
Sitat:
*løper ut på kjøkkenet og setter på stekeovnen* |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28. |