Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 01-02-10 16:56

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 824842)
Mener du en gasskomfyr??
Det blir det ikke noe lukt av, nei.
Vel, det lukter litt i det du skrur på gassen. Ellers syntes jeg at det ble mye fuktighet på kjøkkenet hvis jeg hadde noe på langtidskoking. (Vi hadde gasskomfyr i tre år. Stekovnen var elektrisk, så det kan jeg ikke noe om.)

Hun mente gassovn. Varmeovn som går på gass.

Gracella 01-02-10 17:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 825044)
Hun mente gassovn. Varmeovn som går på gass.

Ja, nå ser jeg jo det, hehe (leste ikke alle innleggene...)

De gassovnene lukter ikke og gir fin varme. Vi bruker en slik på hytten til oppvarming før vi har fått fyr i peisen.

Kremtoppen 01-02-10 20:40

Takk Photo for oppklaringa:), jeg må kanskje vurdere en sånn gassovn:rolleyes:?

Jeg lurer på om badet til Photo er et Kinderegg - kan tisse, vaske hender og dusje - alt på en gang. Tre ting, men er det mulig da:p?

Jeg har hørt at de derre vifteovnene som du har sett på trekker utrolig mye strøm. Men det kan jo hende at han som sa det er særdeles nøysom (les: gjerrig)? Ingen mulighet for å skru opp noe på veggen? Men så var det det med strøm da.....

Carisma 01-02-10 21:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kremtoppen (Innlegg 824697)
Jeg lurer på om det blir no ubehagelig lukt med en sånn gassovn?

Vi har propanovn på hytta, og den lukter ikke. Noe som faktyisk er en bakdel siden den bruker opp oksygenen i rommet, og man bør derfor ikke f.eks soven fra den.... :rolleyes:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kremtoppen (Innlegg 825176)
Jeg lurer på om badet til Photo er et Kinderegg - kan tisse, vaske hender og dusje - alt på en gang. Tre ting, men er det mulig da:p?.

I Københavns gamle bygårder er det nesten ingen leiligheter som har egen dusj, der har de dusjhode over do så man sitter på dolokket og dusjer :D (I rekken av utrolig unyttig informasjon jeg har i hodet :eek: )

Carisma 02-02-10 20:13

Jeg fikk helt hjernteppe på butikken i dag... Sucralose; det er det samme som i Splenda, sant? Sånn greit nok, men ikke helt stuereint miljømessig?
Lerum har begynt å søte det sukkerfrie syltetøyet sitt med sucralose, og jeg tror egentlig jeg tåler det bedre enn det heistad søter med...

Kanutten 02-02-10 20:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 825753)
Jeg fikk helt hjernteppe på butikken i dag... Sucralose; det er det samme som i Splenda, sant? Sånn greit nok, men ikke helt stuereint miljømessig?
Lerum har begynt å søte det sukkerfrie syltetøyet sitt med sucralose, og jeg tror egentlig jeg tåler det bedre enn det heistad søter med...

Sukralosen nedbrytes ikke, i såfall er det meeeeget sakte. Både hav og vann blir søtere og søtere og det takler ikke naturen. Har kuttet ut det jeg....

Photobscura 02-02-10 21:54

Hvilken type ledning bør man kjøpe for å skjøte på ledningen til en komfyr?
Det er et sånn støpsel:

http://www.clasohlson.no/Archive/Ima...132554_348.jpg

Kanutten 02-02-10 22:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 825853)
Hvilken type ledning bør man kjøpe for å skjøte på ledningen til en komfyr?
Det er et sånn støpsel:

http://www.clasohlson.no/Archive/Ima...132554_348.jpg

Det orger du IKKE med selv! Det er en kurs med høyere ampere og dermed høyere kvadrat på ledninga... Oppsøk en elektriker...

Carisma 02-02-10 22:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 825861)
Det orger du IKKE med selv! Det er en kurs med høyere ampere og dermed høyere kvadrat på ledninga... Oppsøk en elektriker...

Og hvis noe skjer, om det ikke er relatert til den kontakta i det hele tatt, kommer det til å svi på pungen i forhold til forsikring. Det er den ene kontakta man absolutt ikke skal fikle med. Selv ikke faren min, mr fixit himself rører den! :eek:

Photobscura 02-02-10 22:34

Nå har jeg lest typ ti pluss uttalelser fra elektrikere at det er helt ok å skifte fra komfyrstøpsel til vanlig støpsel, og det selv. Så går det, så skulle det vel ikke være verre å skjøte på litt ledning så lenge det er riktig type?

Kitt 03-02-10 09:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 825894)
Nå har jeg lest typ ti pluss uttalelser fra elektrikere at det er helt ok å skifte fra komfyrstøpsel til vanlig støpsel, og det selv. Så går det, så skulle det vel ikke være verre å skjøte på litt ledning så lenge det er riktig type?

Det er ikke noe problem å kjøpe ny ledning og skifte bak på komfyren! Det er lagt opp til det, sånn som ledningen er koblet til! Men tror nok en med litt peil burde gjøre det!

Man skjøter IKKE en sånn ledning!!!

Venus 03-02-10 09:34

Enig med de andre her, man tuller ikke med en slik ledning. Å bytte til en HEL lengre
ledning er nok ok, men ikke å skjøte på den gamle. :nei: Skummelt!
Her har man nettopp startet dagen, det er opphold og snø. Det er meldt pent vær og
sol, så da blir det å lufte seg litt ute senere.
Sydentur frister nå ja, det skal bli så godt når denne kuldeperioden slipper taket,
og de første vårtegnene kommer.. *drømme*

Photobscura 03-02-10 10:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 826005)
Det er ikke noe problem å kjøpe ny ledning og skifte bak på komfyren! Det er lagt opp til det, sånn som ledningen er koblet til! Men tror nok en med litt peil burde gjøre det!

Man skjøter IKKE en sånn ledning!!!

Det var vel liksom det jeg egentlig mente, hehe :o. Bare litt dårlig formulert.
Jeg har en venn som lager lamper og sånn, og er veldig flink med sådant, som skal få oppdraget.
Men det er helt vanlige strømledninger man bruker, eller? Ellers kan jeg jo alltids bare spørre i en el-sjappe.

Kitt 03-02-10 10:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 826040)
Det var vel liksom det jeg egentlig mente, hehe :o. Bare litt dårlig formulert.
Jeg har en venn som lager lamper og sånn, og er veldig flink med sådant, som skal få oppdraget.
Men det er helt vanlige strømledninger man bruker, eller? Ellers kan jeg jo alltids bare spørre i en el-sjappe.

Spør i en el- butikk, du! Sånt er liksom ikke til å kødde med!:p

Photobscura 03-02-10 10:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 826041)
Spør i en el- butikk, du! Sånt er liksom ikke til å kødde med!:p

Nei, hehe, skjønner det ;).
Uansett, ble nesten litt motløs her, for jeg vil jo så gjerne ha (din fine -tusen takk :suss:) komfyren langs kortveggen, sånn at jeg får kjøkkenkroken min! Sånn det er nå så får jeg bare plass til en stol rundt kjøkkenbordet.

Kitt 03-02-10 10:55

Slapp av, snuppa, det ordner seg!:D
Du har jo knapt nok flyttet inn! Det blir så bra, så. Med litt tålmodighet får du alt i orden litt etter hvert!:hearts::klem:

Furine 03-02-10 11:05

Er ikkje alle normalt store komfyrar trefasa i Norge? Eller var det berre før?

Kitt 03-02-10 11:06

Det var i gamle dager, det!;)

I følge elektrikeren som måtte endre ting hos oss, kommer fler og fler komfyrer med vanlig kontakt og de fleste kan byttes lett om på alt etter som!

Furine 03-02-10 11:08

Ja der ser du Kitt, eg har ikkje budd heime i Norge på snart 10 år! Og heime hos mamma og pappa har det alltid vore snakk om trefas! ;) Så har eg lært noko i dag også!

Kitt 03-02-10 11:13

Var trefase her også (huset er fra 1965). Innbyggningsovnen som sto her da vi kjøpte huset gikk i stykker og vi kjøpte ny!
Kom så glade hjem og skulle montere ovnen!
Så viste det seg at det var en helt vanlig kontakt på den!!!:eek:
Måtte ha skjøteledning til elektrikeren hadde tid til å komme å skifte kontakt!

Photobscura 03-02-10 11:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 826064)
Er ikkje alle normalt store komfyrar trefasa i Norge? Eller var det berre før?

Det må nok komfyren fortsette å være også, for det er en egen kurs som kun komfyren går på, og da kommer jeg til å overbelaste hele anlegget om jeg setter på vanlig støpsel og putter den i en annen veggkontakt.
Heldigvis har de mest sannsynlig funnet ut hvorfor strømmen går her i leiligheta mi hele tiden. De innstallerte ny varmtvannsbreder her i høst, og da klarte de visstnok å koble den til feil kurs. Den skal gå på samme kurs som komfyren, men i stedet er den koblet til den vanlige kursen og tar omtrent hele kapasiteten, dermed må jeg skru av den eneste varmovnen som er på her (setter jeg på to, så går strømmen :rolleyes:) for å brygge kaffe, f.eks. Håper det bare er det, og at det blir fiksa fort, sånn at jeg kan leve normalt :p

Photobscura 03-02-10 11:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 826057)
Slapp av, snuppa, det ordner seg!:D
Du har jo knapt nok flyttet inn! Det blir så bra, så. Med litt tålmodighet får du alt i orden litt etter hvert!:hearts::klem:

Jeg vet :D. Men er jo litt utålmodig, vil jo være innflyttet og ha alt på plass i går, hehe.

Carisma 03-02-10 20:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 825894)

Mern jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke bare får den elektrikeren som kommer og skal fikse strømkretsene til å ta det samtidig jeg altså... ;) Det tar han sikkert ca 3 min å koble.

Photobscura 03-02-10 20:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 826308)
Mern jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke bare får den elektrikeren som kommer og skal fikse strømkretsene til å ta det samtidig jeg altså... ;) Det tar han sikkert ca 3 min å koble.

For det første må jeg ha en kabel først, og for det andre så er det ikke den jobben han er satt til å gjøre. Det var vel egentlig sånn at han ikke kunne på to uker, men huseier overtalte han til å komme tidligere ettersom det jo kan sies å være et nødtilfelle, så jeg tror jeg fikser det sjøl, altså. Eller, jeg får kompisen min til å gjøre det for meg, når jeg får råd til å kjøpe lenger kabel ;)

Carisma 03-02-10 20:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 826310)
For det første må jeg ha en kabel først, og for det andre så er det ikke den jobben han er satt til å gjøre.

Ville uansett spurt han om det og spilt litt hjelpeløs og feminin :D Kanskje han slenger det på om han har god tid. Timene skriver han jo uansett med gaffel vil jeg tro :rolleyes:

Carisma 03-02-10 22:49

Noen som harprøvd Roing som treningsform på senter, altså sånn time i sal? Jeg skal på det i morra tenkte jeg, men lurer veldig på nivå, hvordan det er osv :confused:

Jabba 04-02-10 13:38

Sånn greie til å ha i brun saus slik at den skal bli mørkere....er det sukkerkulør det heter?
Er det noen som bruker det på lavkarbo? Har aldri tenkt over at det sikkert er mye karber i denne før i går da jeg brukte det i fløtesausen min.....
Bruker ikke mye da men.....det er vel fy fy?
Er det karber i vanilje essens?

Lava 04-02-10 16:15

Jeg lurer på om det er smart å "skubbe" kroppen mens man er i syden?
Ikke hardt, hvertfall ikke om man er solbrent :p
Men jeg har slike hansker jeg bruker for å holde kroppen glatt, og vil gjerne ha dem
med, men er redd for å ødelegge for brunfargen...

Kitt 04-02-10 16:18

Tenker du heller skal bruke dem grundig før du drar, så alle døde hudceller og andre ulumskheter blir borte!:eek:

Da får du såååå fin farge, så!:D

Lava 04-02-10 17:26

Bruker dem i dusjen annenhver gang, den andre gangen bruker jeg sånn skrubbekrem
jeg fikk av datter til jul :ja: Ikke mye døde hudceller og slik her nå :lol:
Men da lar jeg dem være i solen, syns bare man blir så ekkel med all solkremen ..

Max 04-02-10 17:50

Hva kan man spise når man er kvalm etter omgangssyke og ikke har lyst på noe, men bør få i seg noe...?

Har fått i meg vann, litt sitronbrus og et par nannahknekkiser.. men kjenner jeg trenger mer næring snart..

Supera 04-02-10 18:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 826657)
Sånn greie til å ha i brun saus slik at den skal bli mørkere....er det sukkerkulør det heter?
Er det noen som bruker det på lavkarbo? Har aldri tenkt over at det sikkert er mye karber i denne før i går da jeg brukte det i fløtesausen min.....
Bruker ikke mye da men.....det er vel fy fy?

Sitat:

Sukkerkulør: Brunsvart masse som er dannet ved at sukker varmes opp, gir fra seg vann og karamelliserer.
Så jeg vil tro at den er veldig fy-fy...

Photobscura 04-02-10 18:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Max (Innlegg 826782)
Hva kan man spise når man er kvalm etter omgangssyke og ikke har lyst på noe, men bør få i seg noe...?

Har fått i meg vann, litt sitronbrus og et par nannahknekkiser.. men kjenner jeg trenger mer næring snart..

Har du prøvd avkok med ingefær? Det er veldig effektivt mot kvalme :)
Jeg pleier å skjære noen skiver av en rot, ha i en kopp, gjerne sammen med noen sitronskiver, og helle varmt vann over, og la trekke i et par minutter. Godt er det også :)

Kitt 04-02-10 18:53

Sukkerkulør: Brunsvart masse som er dannet ved at sukker varmes opp, gir fra seg vann og karamelliserer.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 826801)
Så jeg vil tro at den er veldig fy-fy...

Så lenge man bruker den som den er ment, et par tre dråper i en liter saus, kan jeg ikke skjønne at det skal være så farlig! Om man ikke er helt fanatisk i forhold til bittelitt sukker, da!
En dråpe er 1/20 ml! Det er jammen ikke mye!

Max 04-02-10 19:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 826809)
Har du prøvd avkok med ingefær? Det er veldig effektivt mot kvalme :)
Jeg pleier å skjære noen skiver av en rot, ha i en kopp, gjerne sammen med noen sitronskiver, og helle varmt vann over, og la trekke i et par minutter. Godt er det også :)

Hadde jeg hatt ingefær så...

Har fått i meg noen av nannahs knekkebrød, men kan ikke si jeg er i spesielt god form lell.. Drakk litt sitronbrus også, men det får stå til. Tror ikke kroppen tar opp så mye av det som går rett gjennom lell ;)

Supera 04-02-10 20:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 826829)
Så lenge man bruker den som den er ment, et par tre dråper i en liter saus, kan jeg ikke skjønne at det skal være så farlig! Om man ikke er helt fanatisk i forhold til bittelitt sukker, da!

Hehe, jeg er vel av de litt fanatiske. Jeg har kastet det meste som hadde sukker i seg - inkludert sukkerkuløren. F.eks. gikk alle krydderblandingene som hadde sukker i seg rett i søpla.

Skal innrømme at det ikke er sååå ille i så små porsjoner, men jeg liker å se på hvor karbohydratene kommer fra. Men det skal vel mer enn noen dråper? Tar man ikke en sprut? Ikke det at jeg brukte sukkerkulør så forferdelig mange ganger da...

Kanutten 04-02-10 21:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 826829)

Overlykkelig for at jeg ikke er fanatisk! I så tilfelle hadde jeg nok jalla i en krok alene for meg selv.. :p Teller karber, ikkefanatisk og heller ikke fanatisk hvor de kommer fra..

Kitt 04-02-10 21:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 826896)
Overlykkelig for at jeg ikke er fanatisk! I så tilfelle hadde jeg nok jalla i en krok alene for meg selv.. :p Teller karber, ikkefanatisk og heller ikke fanatisk hvor de kommer fra..

Enig med du!:p
Burde kanskje være litt mer opptatt av hvor karbene mine kommer fra, men de få dråpene fra sukkerkuløren går ikke inn i manntallet engang!;)

Kanutten 04-02-10 21:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 826910)
Enig med du!:p
Burde kanskje være littmer opptatt av hvor karbene minekommer fra, men de få dråpene fra sukkerkuløren går ikke inn i manntallet engang!;)

Jeg har ikke kuttet karber i det siste , men har kuttet ut brus.. Lightbrus.. Skrotten er blitt en helt annen... Lightbrusen hadde mer å si enn de får karboene jeg roterer med...

Kanutten 04-02-10 22:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 819038)
Noen som har prøvd en slik en???

Nå har jeg prøvd min i et par uker, den er bare herrrlig!
jeg zumberer først og så stepper jeg på denne etterpå... Det gir en herrlig ro i hele kroppen etterpå! Ala virkningen av magnesium! jeg føler meg lett etterpå og omtrent svever opp etter trappene.. Unga sier det samme.. De føler seg knalllette i kroppen etter en tid på denne saken..

Det er merkelig å stå på denne greia.. Jeg kjenner musklene jobber oppover... Påstår at tom livmora kjenner vibreringa, for jeg får noe ala svake menssmerter hver gang jeg står på denne..
Så myten om at det rasler i eggstokkene står ved lag... :o
Og når jeg sitter på den kjenner jeg det helt oppi hodet... DER er det mye plass for romstering..

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.