Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Velkommen til spørsmål & svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6329)

Photobscura 24-01-12 18:54

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Jeg brukte som sagt tre måneder på å i det hele tatt komme opp i angitt dose (3x500), så bare vær tålmodig. :) Ellers kan du også kjøpe en pilledeler på apoteket for å gjøre overgangen enda mer smooth. Hadde jeg visst at det fantes den gangen, hadde jeg nok gått til anskaffelse av en sånn en. :) Og husk å spise nok! Jeg kan fortsatt bli kvalm om jeg spiser for lite. ;) Lykke til!

Carisma 24-01-12 21:17

Jeg måtte kutte ut tablett nr 2, selv om jeg venta lenge med å leggje den til. Ventet noen mnd og prøvde iggjen, da gikk det mye bedre. Tror jeg brukte halvannet år på å komme opp på dosen jeg er i dag, 2x500mg.
I følge legen er det de som trenger det som får bivirkninger, om det er noen trøst... :o

Iseliin90 25-01-12 00:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1289412)
Ellers kan du også kjøpe en pilledeler på apoteket for å gjøre overgangen enda mer smooth. Hadde jeg visst at det fantes den gangen, hadde jeg nok gått til anskaffelse av en sånn en. :) Og husk å spise nok! Jeg kan fortsatt bli kvalm om jeg spiser for lite. ;) Lykke til!

Det har jeg aldri tenkt på og kjøpe, må gå til anskaffelse av det etter helga :) Smart sak det sikkert :) Takk ! :-)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1289465)
Jeg måtte kutte ut tablett nr 2, selv om jeg venta lenge med å leggje den til. Ventet noen mnd og prøvde iggjen, da gikk det mye bedre. Tror jeg brukte halvannet år på å komme opp på dosen jeg er i dag, 2x500mg.
I følge legen er det de som trenger det som får bivirkninger, om det er noen trøst... :o

Oi, det var lenge det. Får håpe det går litt bedre til meg denne gangen å.
Ja, er jo bra det iallefall. Vet nå at det funker også da sånn sett :)

Marella77 27-01-12 16:31

Spørsmål:

Jeg går på ketolysedietten, og jeg tar disse vitaminene...

I dag klarte jeg å ta Magnesiummen til frokost isteden for den jeg skulle ta til frokost. Nå blir hele vitamin-planen for dagen forflyttet... Gjør det noe? Kommer jeg til å få leggkramper til kvelds da eller?

Yrla 27-01-12 17:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1291208)
Spørsmål:

Jeg går på ketolysedietten, og jeg tar disse vitaminene...

I dag klarte jeg å ta Magnesiummen til frokost isteden for den jeg skulle ta til frokost. Nå blir hele vitamin-planen for dagen forflyttet... Gjør det noe? Kommer jeg til å få leggkramper til kvelds da eller?

Sikkert iorden, men du kan godt ta en til på kvelden, hvis du ikke allerede har løs avføring.Jeg tar flere om dagen selv. Eller er det mer enn magnesium i den du tar, kanskje? Da ville jeg droppet å ta en til kvelden.

Marella77 27-01-12 17:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1291230)
Sikkert iorden, men du kan godt ta en til på kvelden, hvis du ikke allerede har løs avføring.Jeg tar flere om dagen selv.

ok, tusen takk :) (får man løs mage av magnesium?)

Photobscura 27-01-12 17:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1291233)
(får man løs mage av magnesium?)

Bare hvis du tar litt for mye. Jeg tar i blant store doser magnesium hvis jeg har problemer med å komme til ro om kvelden, og da hender det at magen ikke blir helt blid på meg ... :o

Marella77 27-01-12 18:11

Men da er det på en måte et avføringsmiddel da?

Photobscura 27-01-12 18:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1291257)
Men da er det på en måte et avføringsmiddel da?

Hehe, nei. Det er et mineral, men en viss mengde kan virke avførende. ;)

Marella77 27-01-12 18:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1291258)
Hehe, nei. Det er et mineral, men en viss mengde kan virke avførende. ;)

okidoki ;)

Yrla 27-01-12 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1291233)
ok, tusen takk :) (får man løs mage av magnesium?)

Noe typer, som magnesiumoxid og magnesiumsitrat kan gi løsere avføring. Og om du har fått overdose av magnesium skilles overskuddet ut og du kan oppleve løs mage. Har ennå ikke opplevd det selv om jeg har tatt flere tabl dgl i lang tid. Vil bare slenge inn at leggkramper mange tar magnesium for kan også avhjelpes med kalium. Men de fleste trenger magnesiumtilskudd så det er ikke noe i vegen for å prøve det først uansett om det er kaliumbehov eller ikke.

Marella77 28-01-12 00:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1291390)
Noe typer, som magnesiumoxid og magnesiumsitrat kan gi løsere avføring. Og om du har fått overdose av magnesium skilles overskuddet ut og du kan oppleve løs mage. Har ennå ikke opplevd det selv om jeg har tatt flere tabl dgl i lang tid. Vil bare slenge inn at leggkramper mange tar magnesium for kan også avhjelpes med kalium. Men de fleste trenger magnesiumtilskudd så det er ikke noe i vegen for å prøve det først uansett om det er kaliumbehov eller ikke.

Men jeg leste akkurat at Magnesium var bra for forbrenningen, så da er det vel lurt å pøse på med magnesium da, for oss som vil gå ned i vekt eller?

Yrla 28-01-12 00:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1291411)
Men jeg leste akkurat at Magnesium var bra for forbrenningen, så da er det vel lurt å pøse på med magnesium da, for oss som vil gå ned i vekt eller?

Pøse på ville jeg ikke gjort med noe mineral, selv om magnesiumoverskudd stort sett og vanligvis utskilles ved overskudd. Hvor mye tenker du på når du bruker de ordene? Mineraler, sposrstoffer og vitaminer jobber sammen og balansen dem imellom er viktig å bevare. Ikke noe vits i å overdrive er min erfaring. Det er mulig å spise mat med magnesium også, som mandler/mandelmel i bakst f.eks.og få i seg andre stoffer samtidig.

Marella77 28-01-12 00:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1291421)
Pøse på ville jeg ikke gjort med noe mineral, selv om magnesiumoverskudd stort sett og vanligvis utskilles ved overskudd. Hvor mye tenker du på når du bruker de ordene? Mineraler, sposrstoffer og vitaminer jobber sammen og balansen dem imellom er viktig å bevare. Ikke noe vits i å overdrive er min erfaring. Det er mulig å spise mat med magnesium også, som mandler/mandelmel i bakst f.eks.og få i seg andre stoffer samtidig.

Det var ment som en spøk, hehe.. Skal ikke pøse på... ;)

Marella77 10-02-12 12:58

Jeg har et spørsmål...

Jeg har holdt på med dette nå i 4 mnd, og har hatt fin vektnedgang... Den siste uken, har jeg gått litt opp, og jeg vet at det er sånn som kan skje, og at man ikke skal stresse med det... At man kan svinge litt...

Men det jeg lurer på er: Bør man forholde seg til det veiledende kcal-inntaket på DIETT.NO? Der står det at jeg må spise under 2300 kcal pr dag for å gå ned... Jeg har ikke plottet inn der i de siste månedene, men er ganske sikker på at jeg spiser over det med alt det fettet som pøses på... (avokado, feit fisk, stekefett, rømme, fløte, creme fraiche, oster osv osv...)

Jeg har bare til frokosten i dag spist 1400 kcal. Sinnsyk mye, dagens frokost var riktignok sjelden stor...

Hva tror dere? Setter pris på hjelp... :)

Charlott 10-02-12 13:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1299999)
Jeg har et spørsmål...

Jeg har holdt på med dette nå i 4 mnd, og har hatt fin vektnedgang... Den siste uken, har jeg gått litt opp, og jeg vet at det er sånn som kan skje, og at man ikke skal stresse med det... At man kan svinge litt...

Men det jeg lurer på er: Bør man forholde seg til det veiledende kcal-inntaket på DIETT.NO? Der står det at jeg må spise under 2300 kcal pr dag for å gå ned... Jeg har ikke plottet inn der i de siste månedene, men er ganske sikker på at jeg spiser over det med alt det fettet som pøses på... (avokado, feit fisk, stekefett, rømme, fløte, creme fraiche, oster osv osv...)

Jeg har bare til frokosten i dag spist 1400 kcal. Sinnsyk mye, dagens frokost var riktignok sjelden stor...

Kan være greit å ha i bakhodet at du trenger mindre energi etterhvert som du går ned i vekt. Noen kan fortsette med samme matinntaket, men de fleste kan med fordel trappe ned litt etterhvert som vekta går nedover :)

Kanskje ikke et superklart svar, men det er like individuelt som med det meste annet når det kommer til kropper og hva som funker :p

Yrla 10-02-12 13:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1299999)
Jeg har et spørsmål...

jeg synes diett.no' s veiledning stemmer bra for meg. Kanhende man tåler mer fettkalorier enn kalorier fra karbohydrater men å holde seg til 2300 skulle være mulig uansett vel? 766 kcal i 3 måltider dgl er mettende det vel?

senka 10-02-12 15:14

Hei:)
Kan jeg spørre Marella hva du har spist til frokost,fordi det hørtes veldig mye
1400cal,som jeg nesten for hele dagen :(Men det er noe annet med meg,jeg er ikke så glad i å spise :rolleyes:

Marella77 10-02-12 21:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senka (Innlegg 1300070)
Hei:)
Kan jeg spørre Marella hva du har spist til frokost,fordi det hørtes veldig mye
1400cal,som jeg nesten for hele dagen :(Men det er noe annet med meg,jeg er ikke så glad i å spise :rolleyes:

Jeg spiste en hel pakke (400g) med kjøttdeig. I hel avokado med litt rømme i. 50g smeltet cheddarost. Litt løk. Alt dette ble 1400 kcal. (og da har jeg ikke regnet med oljen jeg stekte det i... )

Marella77 10-02-12 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1300022)
jeg synes diett.no' s veiledning stemmer bra for meg. Kanhende man tåler mer fettkalorier enn kalorier fra karbohydrater men å holde seg til 2300 skulle være mulig uansett vel? 766 kcal i 3 måltider dgl er mettende det vel?

Ja, når du sier det slik, så er det jo mer enn nok. Når jeg spiser magert (knekkebrød eller salat eller kyllingfilet med grønnsaker) så går det jo helt fint. Men om man tar på rømme og avokado, og spiser kjøttdeig og ost, så blir det fort mye kcal. Takk for svar :=)

Nerthus 10-02-12 22:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1300289)
Ja, når du sier det slik, så er det jo mer enn nok. Når jeg spiser magert (knekkebrød eller salat eller kyllingfilet med grønnsaker) så går det jo helt fint. Men om man tar på rømme og avokado, og spiser kjøttdeig og ost, så blir det fort mye kcal. Takk for svar :=)

400 g kjøttdeig til frokost er ganske voldsomt, men det motsatte trenger ikke være spise magert! Halver kjøttdeigmengden og det andre, så er jo alt ok? Du trenger ikke både rømme og avokado OG ost på kjøttdeigen din heller ;) Spis heller mer grønnsaker attåt ;)

Marella77 10-02-12 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1300335)
400 g kjøttdeig til frokost er ganske voldsomt, men det motsatte trenger ikke være spise magert! Halver kjøttdeigmengden og det andre, så er jo alt ok? Du trenger ikke både rømme og avokado OG ost på kjøttdeigen din heller ;) Spis heller mer grønnsaker attåt ;)

Ja, dette var et engangstilfelle... Jeg bruker å dele opp dette i 3 måltider, men var veldig sulten i dag... ;) Bruker også å spise dette med salat, men hadde ikke i dag... Takk for tilbakemelding! Ps, digger profilbildet ditt! Vet jeg har sagt det før, men måtte bare si det igjen ;)

Yrla 11-02-12 02:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1300287)
Jeg spiste en hel pakke (400g) med kjøttdeig. I hel avokado med litt rømme i. 50g smeltet cheddarost. Litt løk. Alt dette ble 1400 kcal. (og da har jeg ikke regnet med oljen jeg stekte det i... )

noen velger å spise 1 gang om dagen og da må de jo få i seg mange kcal på en gang. Det er opp til enhver hvordan man vil dele opp energien i løpet av døgnet/dagen.

Mayrita 17-02-12 23:15

Hei, jeg er nå begynt på lavkarbo..spiser et-to egg til frokost, en boks cottage cheese til lusj, kyllingkjøttdeig og litt wok m/cream fresh eller ett egg og bacon til middag og kanskje en atkins bar eller litt naturell yoghurt til kvelds..Noen som kan svare meg på om dere tror jeg kommer i ketose med dette? bruker snus og drikker en kopp kaffe per dag..ellers bare vann:)

Takk for svar:D

Marella77 17-02-12 23:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mayrita (Innlegg 1303270)
Hei, jeg er nå begynt på lavkarbo..spiser et-to egg til frokost, en boks cottage cheese til lusj, kyllingkjøttdeig og litt wok m/cream fresh eller ett egg og bacon til middag og kanskje en atkins bar eller litt naturell yoghurt til kvelds..Noen som kan svare meg på om dere tror jeg kommer i ketose med dette? bruker snus og drikker en kopp kaffe per dag..ellers bare vann:)

Takk for svar:D

Hei, og velkommen... :)

Jeg vet ikke hvor mange karbo det er i den atkins baren, men jeg hadde droppet den og yoghurten, og spist mer grønnsaker... Men om du er under 15g kh pr dag, så kommer du i teorien i ketose. (Du kan veie og legge inn alt du spiser på www.diett.no, så får du se hvor mange kh det er pr dag. Eller du kan regne ut selv.)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:24.