Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   PCOS og karbohydratkontroll (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80)
-   -   En kort innføring i PCOS (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=989)

Ninafina 09-07-11 01:22

Sv: En kort innføring i PCOS

Jeg er ei jente på 18 år, og jeg er helt sikker på at jeg har PCOS. Jeg er overvektig (veier 83 kg og er 172 høy), har uønsket hårvekst i ansiktet og på magen, kviser og uren hud og uregelmessig mens.. Nå prøver jeg meg på lavkarbo for å gå ned i vekt, og ikke minst fordi karbohydrater ikke er bra når en har PCOS. Problemet er bare det at jeg ikke kan være sikker på at jeg har det, fordi jeg var hos legen å hun bare sa at uønsket hårvekst var helt normalt og ingenting å bekymre seg for, at det bare var å spise sunt og mosjonere ang vekt, og med mensen sa hun at det var helt vanlig i tenårene. Fikk absolutt ingenting ut av det, å ble så skuffet! Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, er det noen som har noen forslag til meg? Nytter jo ikke å dra til legen tydeligvis, og jeg sliter virkelig med usikherheten rundt dette.

Carisma 09-07-11 12:00

Stol på deg selv :ja: Og lavkarbo er uansett bra for kroppen om du ikke har PCOS også. Og siden du er såpass ung kan det hende den ikke har utviklet seg enda, og da kan du stoppe den med rett kost. Jeg skulle ønske jeg visste om LK da jeg var 18! :rolleyes:

Sunniva37 27-07-11 00:23

Hei! :) Takk for mange gode innlegg her. Og som mange andre av dere gir uttrykk for, så er det godt å høre om andre som er i samme pcos-båt. Jeg fikk dignostisert pcos da jeg var 24-25år gammel og normalvektig. Har gått opp en 15-20kg siden da. Har slitt/sliter med de fleste symtomene, men spesielt plaget av økt kroppsbehåring samtidig som håravfall på isse, overvekt og migrene pga Dianebeh, liten energi og lavt stemningsleie. Det positive jeg kan bidra med er at jeg lyktes å bli gravid, før jeg visste om at jeg hadde dette, da jeg var 21. Og da mannen min og jeg ønsket å forsøke å få barn for 5år siden, så sluttet jeg med Diane etter 8års bruk, og ble spontant gravid etter 4mnd uten hjelpemidler. :D Og fikk en nydelig datter i 2007. :) Noe leger og jordmødre undret seg over. :p Vil nå forsøke lavkarbokosthold for å se om det kan hjelpe min totale helsesituasjon. Lurer spesielt på om noen har opplevd å få mer hår på hodet/mindre sjimpansebehåring på kroppen ifm lavkarbokosthold? Spesielt det første er noe som oppleves vanskelig. Kvinner skal ikke få tilnærmet måne... :(
Ønsker ellers alle pcos'ere lykke til!

anett21 03-10-11 23:25

hei eg har og pcos. og er usikker på hva eg kann spise til snacs...
har hørt man kan spise nøtter men probelemet er at eg tåler ikke nøtter. men har og hørt man kan spise baconkrips. noen som vet hvilket slag?

Jumbo76 01-11-11 21:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av valkerut (Innlegg 954751)
Jammen lærer jeg masse her inne, er helt imponert jeg over all kunnskapen folk innehar :)
Jeg har også PCO. Har også prøvd å få barn - tatt hormoner og startet IVF uten pos. resultat....kanskje lavkarbokosten kan hjelpe meg også...??

Ser at dette er en gammel tråd, og håper du har lykkes i å bli gravid siden du skrev dette. Jeg har også pco og prøvde i flere år å bli gravid. Etter flere hormonkurer ble det akupunktur som gjorde susen. Anbefaler på det sterkeste å gå til en akupunktør som også er homøopat; han jeg gikk til var ekspert på ufrivillig barnløshet. Send meg gjerne en pm hvis du vil vite mer!
:goodluck:

L@dy jojo 22-11-11 23:59

Jeg er relativt ny her i forumet, og har også pcos. Jeg har sett flere tråder med overskrift som inneholdt ordet PCOS, men har ikke tenkt noe mer over det. Før jeg altså helt tilfeldig finner denne tråden! PCOS står jo for Polie cystie ovarie syndrom!!:o:o

En utrolig lærerik og nyttig tråd!! Og ikke minst, herlig å kunne ha et sted hvor "likesinnede" kan prate sammen og utveksle erfaringer

Jeg har alle symptomene på pcos, fikk diagnosen i en alder av 25år, jeg fikk litt av et sjokk da legen fortalte meg at jeg ikke kunne få barn (hans eksakte ord), tenk at leger kan få seg til å si slikt!! :eek:
Årene har gått og symptomene har bare blitt verre og verre.
Helt til jeg endret kostholdet mitt til lav-karbo. Har alt hatt menstruasjon 2 ganger :D siden jeg begynte på lav-karbo diett alt (med maaange sprekker).

Framtiden ser lys ut:)

Carisma 23-11-11 00:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hesteoghundejenta (Innlegg 1255295)
jeg fikk litt av et sjokk da legen fortalte meg at jeg ikke kunne få barn (hans eksakte ord), tenk at leger kan få seg til å si slikt!! :eek:

Men det er jo desverre realiteten for mange med dette. :o Jeg var glad for å få vite det jeg da, selv om det nå i ettertid visste seg å være noe ukorrekt :D
Med glad for å få vite det mener jeg at jeg hvertfall hadde noe konkret å forhold meg til.

L@dy jojo 23-11-11 00:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1255296)
Men det er jo desverre realiteten for mange med dette. :o Jeg var glad for å få vite det jeg da, selv om det nå i ettertid visste seg å være noe ukorrekt :D
Med glad for å få vite det mener jeg at jeg hvertfall hadde noe konkret å forhold meg til.

Om jeg hadde vist noe om sykdommen da jeg fikk diagnosen ville jeg kanskje ventet at han skulle si noe slikt; "Det vil være nødvendig for deg å få hjelp til å få barn, 80% blir gravide ved å gå igjennom en hormonbehandling, de resterende 20% trenger litt mer hjelp, men som regel klarer vi å hjelpe de fleste."

"Du kan ikke få barn", var ensbetydende for meg at det ikke fantes en mulighet engang. Jeg fikk mildt sagt sjokk!!

Klara 23-11-11 23:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hesteoghundejenta (Innlegg 1255326)
Om jeg hadde vist noe om sykdommen da jeg fikk diagnosen ville jeg kanskje ventet at han skulle si noe slikt; "Det vil være nødvendig for deg å få hjelp til å få barn, 80% blir gravide ved å gå igjennom en hormonbehandling, de resterende 20% trenger litt mer hjelp, men som regel klarer vi å hjelpe de fleste."

"Du kan ikke få barn", var ensbetydende for meg at det ikke fantes en mulighet engang. Jeg fikk mildt sagt sjokk!!

Veldig enig :ja: For en ting å si!

Velkommen hit! :)

L@dy jojo 24-11-11 13:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1255961)
Veldig enig :ja: For en ting å si!

Velkommen hit! :)

Takk for det :).

Dette forumet er bare helt fantastisk!! Blir så motivert, også så mange dyktige mennesker her inne :).

simplicity 30-05-12 14:05

Hei :)

Jeg er ei jente på 22 år. Jeg har alltid vært litt lubben, men da jeg kom i tenårene føk jeg opp i vekt til tross for at jeg spiste akkurat det samme som alle vennene mine. Jeg trente en periode 25 timer i uken, og det irriterte meg grenseløst at jeg bare la på meg når alle venninnene mine holdt seg på en noenlunde stabil vekt.

I mai 2010 dro jeg på ferie med ei venninne. Jeg fikk mensen, men tenkte ikke så mye over det. I august samme år var jeg drittlei av å ha mensen, og for hver dag som gikk blødde jeg mer og mer. Det kom til et punkt der jeg måtte bruke både tampong og bind samtidig, og jeg blødde gjennom etter 10 minutter...
Jeg var da på ferie i Trondheim og dro til legevakten og ba om hjelp. De sendte meg til gyn. poliklinikk der de tok prøver og ultralyd. Jeg fikk Cyklokapron mot blødningene og etter en ukes tid stoppet blødningene helt.

I 2011 dro jeg til legen med mistanke om PCOS da mamma også har det. Legen sa: "... Men det står jo i journalen din at du har PCOS." Jeg hadde aldri fått beskjed om dette, og ble mildt sagt oppgitt.

Jeg begynte på LCHF etter tips fra legen min, og per dags dato har jeg gått ned 18 kilo og menstruasjonen er noenlunde regelmessig nå.

Jeg sliter med mannlig hårvekst, mye kviser og fedme. Er det noen andre med PCOS som har problemer med hårtap? Jeg mister så ekstremt mye hår, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å fikse på det.

Vipp!! 07-02-14 22:25

Har hatt PCOS med økt behåring, kviser, blemmer ved hårsekkar der nede eller kva eg skal kalle det og div andre symptom, dokumentert hos gyn på sjukehuset fleire undersøkelsar. Har hypotyreose / lavt stoffskifte og tek medisinar for dette, har også insulinresistens, så det var nesten umuleg å gå ned i vekt. Var svært overvektig og hadde problem med å bli gravid. Skulle igang med utredning pga barnløshet etter å ha forsøkt i nokre år, då begynte eg hos akupunktør/homeopat, som har eit meir heilheitleg bilde, og etter ca 4 veker var eg gravid når fekk innkalling til utredninga! Følte heile kroppen responderte på det som vart gjort, hadde 3 behandlingar pr veke i 2-3 veker, og so 1 g i veka mot kvalme resten av svangerskapet.... ;) Anbefaler dette!
Når nr 2 kom, forventa vi 2-3 år med prøving, sidan mensen og cystene styra på fole som sist...men gjekk til akupunktør igjen og var gravid etter 1 mnd!

Har no i ettertid gått ned ca 50 kg på lavkarbo, som er den einaste måten å gå ned i vekt for oss med PCOS og lavt stoffskifte. Var til gyn for en mnd sidan og tok ultralyd, nei her var ingen tegn til PCOS cyster, so at eg hadde det var berre tull, gyn flira av meg, nei det har ikkje du. Har dessverre alle andre symptoma fortsatt, men cystene såg tydlegvis normale ut. Likte ikkje heilt at gyn flira av meg når han heldt på der nede då men, haha! Ville berre dele det med dåkke andre PCOS'ere. Lavkarbo funka!

Carisma 18-07-14 13:15

Dette var en veldig bra side ift PCOS: https://www.facebook.com/PCOSDietSupport?fref=ts

nbrath 26-11-14 22:29

Ser det er en gammel tråd, men slenger meg inn her. Bør jeg prøve meg på LCHF dietten? Eller bare holde meg unna karbo generelt, og ikke øke inntak av fett?

Jammo 27-11-14 13:53

Henger meg på :D

Carisma 27-11-14 14:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nbrath (Innlegg 1500158)
Ser det er en gammel tråd, men slenger meg inn her. Bør jeg prøve meg på LCHF dietten? Eller bare holde meg unna karbo generelt, og ikke øke inntak av fett?

Først og fremst bør du lese deg opp på noen retninger. Noen sverger til Fedon og har gode resultater (som er omtrent det du sier, mindre karbo og ikke noe særlig fett), mens andre følger LCHF (gjerne ala Hexeberg som har god peiling på PCOS) eller Ketolyse.
Selv har jeg klart best erfaring ift hormonbalanse med mye fett og veldig lite karbo i kosten. Vekta derimot, den er litt mer gjenstridig... Men, man må fikse innsida først.

Lilibird 14-02-15 21:30

Dere som sliter med uønsket hårvekst, hva gjør dere med det?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.