Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Tips til nybegynnere (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=708)

Runegutt 09-09-08 11:24

Sv: Tips til nybegynnere

Posesausene går bra i moderate mengder.
Har prøvd Toro Ertestuing, og den går "greit nok"

Vil heller anbefale deg endel hermetikk på "stressdager"
F.eks:
Surkål, bønner i tomat, Torskerogn (kun King Oscar som er spiselig)
Makrell i tomat
Tunfisk

Hurtigmiddag:
2 bokser tunfisk i vann, haes i stekepanna sammen med litt smør.
+ noen frosne grønnsager.

Fres dette sammen
Liker du champignon så kan du ha i det også.

Ha i et beger lettrømme, og la det småputre.
Citron og hvitløkspepper passer bra på.

Enjoy

Ellers er omelett superenkel matpakke.

scartz 09-09-08 13:09

Tunfisk oppskriften hørtes kjempegod ut, den skal jeg prøve ! :D

Men mitt problem er at når jeg er på farten, har jeg ikke tilgang til komfyr, oftest bare mikro...

Fungirl 09-09-08 13:22

Kan anbefale Ketolyse, der er det lite regler iforhold til Lindberg og Atkins etter det jeg forstår.
Masse lykke til iallefall :)

Stupedama 09-09-08 13:26

Sitat:

Men mitt problem er at når jeg er på farten, har jeg ikke tilgang til komfyr, oftest bare mikro...
Ja, sånn er det for meg også. Har gjort det til en vane og alltid lage minst trippel eller kvadrippel prosjon til middag og porsjonsfryse (kjøpt billige plastbokser på IKEA). Det gjør at jeg har verdens beste matpakker (når jeg husker å ta dem med - ellers blir det en pakke sukkererter med philadelphia eller skivet jarlsberg og skinke rullet rundt stangselleri)

Runegutt 09-09-08 14:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av scartz (Innlegg 531973)
Tunfisk oppskriften hørtes kjempegod ut, den skal jeg prøve ! :D

Micro løser jo det meste. Ellers kan du få låne en primus eller to av meg, så kan du koke mat hvorsomhelst.

Skippy 09-09-08 20:27

Mikro er fine greier å lage mat i. Går fint å lage omelett der, bare ikke med hermetiske blåskjell(kanskje de aldri smaker godt?) Har sett det påstått at det skal gå å steke bacon i dem også. Lån deg en bok om mikromat om du er henvist til bruk av mikro i langre perioder. Du finner sikkert mye der. Lykke til.

scartz 09-09-08 20:32

Ja, nå har jeg fått skumlest litt om både Fedon, Atkins og ketolyse. Personlig syntes jeg ketolyse virker mest intressant for meg! Skal ivertfall holde meg unna karbohydrater så lenge jeg klarer å holde det. Foreløbi går det greit, er ikke så glad i brødmaten uansett, bare litt stress å være kreativ da livet mitt før bestod av SUKKER!!!

Ja, god idè med lagring av rester! Har kjøpt inn lagringsbokser fra Nille, desverre holder ikke lokka seg fast! :P Må nok ta turen innom IKEA for litt mer kvalitet ;)

Er det veldig bad å gå på ketolyse uten den "pakken"? Hadde håpt jeg skulle klare meg uten de tablettene. Kommer nok til å innføre pittesmå mengder av pasta/ris til hovedmiddagen med tiden, for å få i meg LITT mer karbohydrater.

Foreløbi ligger jeg ca på 15-20 karbs per dag. Skeia ut idag da, med en isfrappè :P (dobbel islatte med fløte og sjokoladesaus (droppa sjokosausen)). var tasty tasty :D

Fungirl 09-09-08 20:52

Tablettene bør du absolutt ha på Ketolyse, er viktige vitaminer og mineraler så anbefaler deg ikke å spare de pengene.

Skal du gå på ketolyse kan du se helt vekk fra pasta og ris, da er du ute av ketosen før du veit ordet av det.
Å veie maten, altså grønnsaker og meieriprodukter som inneholder karbs er også veldig viktig i begynnelsen. Jeg har gått 16 uker på ketolyse nå og veier fortsatt maten min :)

scartz 09-09-08 21:58

Huff, det hørtes bare stress ut! er jo grete roede all over again med veiing for å telle kalorier istedet for karbs...

Hvor stor forskjell er det på de forskjellige diettene ang. karboinntak? Fedon har jo mye mer karbo i sin diett, og mener at man fortsatt forbrenner fett der..

Men som sagt, ris/pasta ol kommer ikke inn i koster før mye senere!
Nøt nettopp en god biff med wokgrønnsaker... :sikle:

scartz 09-09-08 22:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 531905)
Posesausene går bra i moderate mengder.
Har prøvd Toro Ertestuing, og den går "greit nok"

Hurtigmiddag:
2 bokser tunfisk i vann, haes i stekepanna sammen med litt smør.
+ noen frosne grønnsager.

Fres dette sammen
Liker du champignon så kan du ha i det også.

Ha i et beger lettrømme, og la det småputre.
Citron og hvitløkspepper passer bra på.

Denne smakte knallgodt ! Krydra retten skikkelig. Desverre fikk jeg ikke smakt så mye, da svigermor knabba hele greia! :P

Stupedama 09-09-08 22:10

Sitat:

Huff, det hørtes bare stress ut! er jo grete roede all over again med veiing for å telle kalorier istedet for karbs...
Jaa, det kan være greit å få en oversikt over de mange skjulte karbene. Men jeg veier ikke maten min, bare av og til for å få en oversikt over hvor mye 100 gram av noe egentlig er. Fungirl er supersystematiker og det går veldig bra for henne! Men for meg hadde det ikke gått, jeg blir satt ut av det. Så her finner alle sin egen metode. Og hvis det stopper opp, hvis vekta ikke går ned, kan det være lurt å veie litt, for å finne ut hva som stopper den. Men hvis jeg har forstått det riktig er du en ung mann? I såfall har du en fordel, dere går lettere ned enn kvinner og ihvertfall på ketogen kost! Tror Ketolyse kan være perfekt for deg, jeg. Men kjøp tablettene, så slipper du kramper i beina og andre ting som kan skje når kroppen ikke bare kvitter seg med fett, men også masse vann og mineraler. Nyt kuren, nyt det nye livet :D

scartz 09-09-08 22:17

Stupedama: Godt å høre at det ikke bare er jeg som blir varm i hodet av veiing! :)

Planen min foreløbi tror jeg blir (da jeg enda ikke helt har bestemt meg, er jeg ketolyse, fedon eller atkins fan? :P) å bare styra unna karbo så godt som det er mulig, og se hvordan det påvirker kiloene mine. og som du sier Stupedama; analysere det litt mer om vekten skulle stoppe opp :)

Btw, jeg er en 22 år gammel jente/kvinne (føler meg gammel når jeg skriver kvinne..) :D

Personlig tror jeg at jo mindre karbs (helst rundt 20g), jo mer vekttap.. Og opp med fettinntaket, mettet eller umettet! :)

Runegutt 09-09-08 22:37

Hm
Må jeg publisere flere av mine langtidsforska hybeloppskrifter?
Brukte forresten pasta til tunfisk i rømme, men det var før det.
Blir sussa av pasta nå.

scartz 09-09-08 22:44

Jeg er ikke vanskelig på å motta raske og smakfulle oppskrifter ! :D

Jeg fikk en knallgod oppskrift her om dagen!

400 g kjøttdeig (evt annet strimlet/oppkuttet kjøtt)
Brunes i panna.
Hiv i en halv pakke philadelphia ost i (evt litt merr for å bli merr "sausete/smakfullt"). La den smelte sammen med kjøttdeigen til det er utjevnet.
Smak retten til med mild/medium salsa, gjerne et helt (lite) glass! Retten skal ha en lys rosa farge :)

Dette hiver du på en wraps/pannekake (finn lavkarbo oppskrift), og gratinerer med norvegia.

Nam nam ! Veldig smakfult! :sikle:

Stupedama 09-09-08 22:51

Sitat:

Btw, jeg er en 22 år gammel jente/kvinne (føler meg gammel når jeg skriver kvinne..)
Oi, ja unnskyld :rodme: Skal du ned mye eller lite? Ketolyse passer best for dem som har mye å gå ned. Selv måtte jeg gå over på noe som ligner Lindberg, fordi jeg ikke gikk ned på ketolyse. Men Gerd er virkelig ekspert på dette altså. Finn henne :D

Ellers er oppskriften over ganske bra, høres godt ut! Bortsett fra at salsa gjerne er tilsatt sukker, men søk på forumet så finner du sikkert oppskrift som du kan lage selv og ha i kjøleskapet. Ikke vanskelig. Mama Lupes har visst veeldig gode tortillaer som er lavkarbo, folk har dilla på dem og bestiller på nettet.

scartz 09-09-08 23:08

Hehe, np Stupedama :P

Jeg skal helst ned ca 30 kg (var oppi 37 kg, mn har allerede tatt av 5 kg av grete roede kcal telling, 2 kg av lavkarbo. De sistnevnte er sikkert vann..)

Jeg er bare litt skeptisk til det der å "rase" ned i vekt.. er det ikke da det er lett å legge på seg igjen? :confused:

Tror jeg klarer meg best om jeg vimser litt rundt i de forskjellige (lavkarbo) diettene til jeg finner en plass det er behagelig. Jeg vet jo ikke enda hva kroppen min tåler eller ei, og om den er lett påvirkelig av karbs!

Ja, tenkte å kanskje bestille noen wraps fra lavkarbo Cafe, men de er utsolgt for øyeblikket. Får klare meg med lavkarbo oppskriften jeg har i mellomtiden, de fungerer bra hvis jeg har fet og smakrikt fyll :)

Stupedama 09-09-08 23:45

Sitat:

Jeg er bare litt skeptisk til det der å "rase" ned i vekt.. er det ikke da det er lett å legge på seg igjen?
Mnjo, og mnei - hvis du går ned ved å sulte deg, så går du opp igjen, fordi forbrenningen blir ødelagt. Men hvis du går ned på bra mat, som her, er det annerledes. Da er forbrenningen i gang og har noe å jobbe med hele tiden. Sånn har jeg forstått det ihvertfall. Og så er det viktig å opprettholde den muskelmassen du allerede har, fordi du bærer 30 kilo med deg hele tiden. Etterhvert som du går ned, går også vektbelastningen ned - og dermed den naturlige styrketreningen (godt det har NOEN fordeler å veie for mye :D)

Vims rundt du, Scartz-jente. Her er så mye bra å finne!

scartz 10-09-08 08:38

Så flott :D

Er utrolig glad jeg fant dette forumet! så mange positive og kjekke folk, samtidig masse nyttig info og oppskrifter!

Dere gjør hverdagen min lettere :snill:

Fungirl 10-09-08 09:40

Sitat:

Fungirl er supersystematiker og det går veldig bra for henne
:rodme: - er eg s systematisk da?

Photobscura 10-09-08 11:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 532547)
:rodme: - er eg s systematisk da?

Det er det samme som at du er flink det, jenta mi! :suss:

Fungirl 10-09-08 11:48

Sitat:

Det er det samme som at du er flink det, jenta mi! :suss:
Takk, men følte meg eg aldri så lite øyeblitt en smule fanatisk ...hehe

Stupedama 10-09-08 12:29

Ikke fanatisk, Fungirl! Det er bare så mange måter å gjøre dette på og du er systematisk, dvs har oversikten og er flink. Mens jeg må tilgi meg selv for ikke å gjøre det sånn, for da blir jeg stresset og går da ikke ned i vekt. Det er vi så forskjellige. Det synes jeg er fint :klem:

Fungirl 10-09-08 12:38

Sitat:

Ikke fanatisk, Fungirl! Det er bare så mange måter å gjøre dette på og du er systematisk, dvs har oversikten og er flink. Mens jeg må tilgi meg selv for ikke å gjøre det sånn, for da blir jeg stresset og går da ikke ned i vekt. Det er vi så forskjellige. Det synes jeg er fint :klem:
Tok den Stupedama :) Og som du sier, digg at vi alle er ulike :)

scartz 10-09-08 12:44

Er det måter å finne ut om man har insulinresistens ?

Prøvde å google det litt, leste bare at om man har mye fett på magen og bmi over 30 har man ca garantert insulinresistens. men duh! Jeg er overvektig, seff har jeg høy bmi og fett på magen! :P

Betyr det at alle overvektige har insulinresistens? (ca?)

Fungirl 10-09-08 12:54

Nei det betyr det ikke, heldigvis :)
Eg har skyhøy bmi, men har testet meg hos legen og det er ingenting som tilsier at eg er i nærheten av å være insulinresistent. Men som Photobscura sa, eg er nok en av de svineheldige.
Men for å svære på spørsmålet ditt, du kan teste det hos legen og det anbefaler jeg deg å gjøre, så vet du det iallefall hvis vekta stopper opp.

scartz 10-09-08 13:00

Ok! Hva slags test er det legen utfører, blodprøve? :confused:
Er det en billig legetur? :P

Fungirl 10-09-08 13:23

Jeg tok en million prøver den dagen, oki kanskje litt overdrevet, men skjemaet som eg hadde med meg fra legen og inn på labben var smekkfullt i avkrysninger, var blodprøver eg tok ja :)
Og det kosta meg en vanlig legetime.

Photobscura 10-09-08 13:39

Du må i hvert fall ta en glukosebelastning (blodsukker) og en c-peptid (insulinverdier). Den første taes på fastende mage og tar et par timer, den andre er bare en vanlig blodprøve.
Men når du først er i gang, så kan du like godt få legen din til å sende deg på en labb (f.eks Fürst) med en smørbrødliste som Fungirl beskriver. Der sjekker de det meste, kolesterol, vitaminnivåer og så videre.
Legetimene koster det de vanligvis koster, å få tatt blodprøve på labb koster førti kr, i hvert fall på Fürst :)

Det antas at opptil 80 prosent av den overvektige delen av befolkningen har insulinresistens, så som Fungirl sier, så lever hun på 20 prosent-nåden! ;)

Fungirl 10-09-08 13:56

Og Fungirl takker høyere makter for det, og håper det er flere av oss.
Hør på det Photobscura sier, den dama er full i info og kan uten tvil det meste :)

Antoinette6 10-09-08 15:14

... og legen min sier at man heldigvis kan bedre insulinresistensen sin ved å spise mindre karbohydrater slik at kroppen ikke trenger å bruke så mye insulin.

Er ikke kroppen et fantastisk tempel for sjelen? La oss passe godt på den !

scartz 11-09-08 15:57

tjohooo! :)

Får se om jeg får dratt meg selv ned til legen :P
Idag kjøpte jeg meg ketostix! testa det ut, og fargen viste enn mellomting av rosa og lilla (mellom verdi 4 og 8, hvis d sier dere noe). Er dette bra eller? I bruksanvisningen står det litt dårlig, siden det er beregna for folk som har diabetes... Burde jeg ha rosa eller lilla farge? eller skal det kanskje helst ha litt forskjellige verdier ? :confused:

Photobscura 11-09-08 16:04

Samme hva slags farge du har på stiksen. Er det utslag er du i ketose, og da har ikke fargenyansen noe å si!
Grattis :)

Runegutt 11-09-08 16:32

Ketostix beregna på diabetikere?
Kan noen opplyse meg litt?

Photobscura 11-09-08 17:23

Det er akkurat det samme som de andre sticksene, men måler også glukose i blodet. Nothing more to it.

scartz 12-09-08 21:51

Er det noen som har gode råd ang å teste hvor mange karbs man tåler?

har vel så og si gått på "ketolysekuren", da jeg spiser minimalt med karbo. Er vel kanskje derfor jeg føler det blir lite variasjon... Men har gått ned 3 kilo på denne uka, og det er så innmari kjekt! :D

Har gått på lavkarbo i en uke nå, og begynner å bli litt matlei :/ Rettere sagt, lei av å lage så mye mat !! :P Tenkte å teste ut om jeg tåler en skive eller to til frokost.. Blir så mye mer lettvindt. Lommeboka begynner å bli litt tynn også, handler jo pokker så mye kjøtt hver dag (føles ivertfall slik)

Skal ha "telling" på jobb i helgen, dvs to 12-timers vakter. Hørt at det eneste jobben skal servere oss er Mcdonalds og pizza :O Hvordan skal jeg overleve??? :O :O :O

Antoinette6 12-09-08 22:11

Ta med salat eller avocado og reker og majones (jada, kjepphester kan man ri i det uendelige) :) eller laks og eggerøre eller selleri og litt blåskimmelost eller... listen ER uendelig :)

Lykke til :)

scartz 15-09-08 20:43

Da var tellehelgen over, gikk greit helt til søndag. da rakk jeg ikke å ta med egen mat, dermed ble det pizza og baguette :O Både igår og idag viste stixsen lys rosa, så jeg krysser fingrene for at jeg ikke har fallt helt ut av forbrenningsmodus.. må bare stå på og unngå karbs resten av uka, antar jeg! (hadde en lattè idag :( sååå godt!)

Men jeg spør igjen, noen som har gode tips om hvordan jeg kan teste hvor mange karbs jeg tåler? Om jeg tåler 30 karbs til dagen, hadde det jo vært kjekt å vite :P Noen som har erfaring med dette?

nattfrue 15-09-08 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av scartz (Innlegg 536615)
Men jeg spør igjen, noen som har gode tips om hvordan jeg kan teste hvor mange karbs jeg tåler? Om jeg tåler 30 karbs til dagen, hadde det jo vært kjekt å vite :P Noen som har erfaring med dette?

På Ketolyse (og muligens andre dietter) øker man vel sakte karboantallet etterhvert for å se hvor mye man tåler, type 5 gram karbohydrater i uka. Men det er fremdeles ikke likegyldig hvor de kommer fra, da... :)

scartz 15-09-08 22:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nattfrue (Innlegg 536635)
Men det er fremdeles ikke likegyldig hvor de kommer fra, da... :)

Ikke ? Da regner jeg med at du mener at man ikke skal spise raske karbs (ris, pasta, melk, brød) selv om man kan ha 20 karbs ++ per dag. Men hva spiser man ellers for å fylla karbsene? Er jo grenser for hvor mye grønnsaker man kan spise... Jeg håper jo at saus er lovlig til å dekke mitt daglige karbs behov... Får egentlig ikke i meg så mye karbs ellers på en plettfri dag.

nattfrue 15-09-08 23:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av scartz (Innlegg 536731)
Ikke ? Da regner jeg med at du mener at man ikke skal spise raske karbs (ris, pasta, melk, brød) selv om man kan ha 20 karbs ++ per dag. Men hva spiser man ellers for å fylla karbsene? Er jo grenser for hvor mye grønnsaker man kan spise... Jeg håper jo at saus er lovlig til å dekke mitt daglige karbs behov... Får egentlig ikke i meg så mye karbs ellers på en plettfri dag.

Jeg ville vel først begynt med å øke mengden av de mer karborike grønnsakene, som for eksempel løk og paprika. Muligens innført litt mer bær, for eksempel. Det er vel mest det at dersom du innfører andre matvarer for å øke karboinntaket, så kan du fremdeles være i ketose - men da er du fort over på en annen diett :) (Og det er selvsagt ok, altså, men da tror jeg det er lurt å skaffe seg den tilhørende litteraturen og følge dét opplegget i stedet.)

Saus er helt fint, men det kommer an på hva slags saus. Posesauser generelt kan være skumle, for eksempel - de inneholder gjerne sukker. Lag selv i stedet :) (Utrolig hvor mye som ikke er søtt som inneholder sukker.) Men på Ketolyse skal brorparten av karbohydratene komme fra grønnsaker, og mye av årsaken til det er vel at man trenger å få tilført de næringsstoffene som finnes i grønt. Når jeg sier at det ikke er likegyldig hvor karbohydratene kommer fra, så mener jeg at det ikke hjelper om man fortsatt er i ketose dersom store deler av karbohydratinntaket kommer fra ensidige kilder som ikke har de gode effektene som grønnsaker har.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:10.