Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Naboen til Torkil sitt grove soya protein brød (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6079)

Vigdinil 15-02-06 17:42

Sv: Naboen til Torkil sitt grove soya protein brød

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Albertine
Du får kjøpt det på Ultra blant annet. Jeg synes pannekakene får en mye bedre smak med bakemix enn med soyaprotein. En helt annen konsistens også, luftigere og mindre seigt. Min mening...;)

Hva er ultra? En butikk? Jeg bor i sandefjord, har ikke sett den her, eller er det en internettbutikk?:)

Iset 15-02-06 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vigdinil
Hva er ultra? En butikk? Jeg bor i sandefjord, har ikke sett den her, eller er det en internettbutikk?:)

Kjempebra butikkjede med ALT mulig. De har nesten ALT, kjempespennende. Vi fikk den nettopp hit til Stavanger. :hyper:

http://www.ultra.no/

Iset 15-02-06 20:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vigdinil
:)
hvor fårman tak i dette bakemixet? På hvilken måte er det bedre?:confused: :)

Atkins bakemix selges i helsekostbutikker, og jeg har også sett det både på Rema og Obs.

Vigdinil 15-02-06 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Atkins bakemix selges i helsekostbutikker, og jeg har også sett det både på Rema og Obs.

Takk Iset, skal se etter det! Vet du hvordan det er med karboer i forhold til ketolyses soyaprotein? :)

Iset 16-02-06 15:30

Hehe nei, jeg aner ikke... Men noen andre vet kanskje?
Forresten, Bakemix inneholder jo endel mer karber enn soyaprotein, gjør det ikke? Tror det.

Kia 16-02-06 16:10

hei på pakken min står det 3 g net carbs og kan brukes i alle faser også induksjon så mye karber er det ikke.

Prøvde brødet smaker delvis greit, men smaker mye baqkepulver og litt rart.

Lagde og blåbærmuffins med halvpart bakemix halvpart malte mandler, så dødsdigg ut, smakte møkk... æsj likte ikke bakemixsmaken...

Ble skuffet ja....:eek:

luringen 17-02-06 08:37

hehe..Aj nåvv de fiiling! Har laga ymse kaker og greier etter oppskrifter rundt om nå. Uten sukker, og med div remedier. Må si at jeg dessverre blir skuffa ja...

Albertine 18-02-06 01:08

OK, dere som synes at bakemixen smaker fælt: Prøv denne oppskriften, og bli overbevist!

Lavkarbovafler:

2 egg
søtstoff etter smak
2 ss bakemix
1 liten ts bakepulver
masse kardemomme
100 gram smør
0,75 dl fløte

La svelle i ti minutter, stek, enjoy!
Serveres med rømme og rørte bær

Nille 18-02-06 01:16

Den skal jeg jammen prøve !! Hva betyr "masse kardemomme", 1 ts, 1ss, 2 ss ?? Jeg har "drept" mat med kardemomme før ser du...bare derfor jeg lurer ....:o

Kia 18-02-06 01:46

ok, skal teste i morgen prøver meg på en halv porsjon..,.
Er smøret ment å smeltes å ha i røren eller skal det stekes i det. Henger deigen sammen med så mye smør??

Albertine 18-02-06 10:05

Jeg bruker såpass mye smør, men du kan kutte ned til 75 gram. Mye av smaken i f.eks. kardemomme kommer så godt fram med smør. Smeltet, i røra. Jeg bruker ca. 1 ss kardemomme uten at det blir noe særlig fremtredende. Bare pass på at dere steker vaflene lett, at de blir gyllenbrune og myke. Blir de mørke og harde er de ikke så gode (akkurat som vanlige vafler, gitt!)

Fjonken 06-03-06 16:08

Jeg har ikke tid til å lete gjennom hele tråden nå. Så jeg spør bare jeg. Duger sånne frøbrød på induksjon? Er det tillatt liksom?:confused:

Nille 06-03-06 19:55

Nope, sorry, må vente til vedvarende med dette brødet ja !
:D

Fjonken 06-03-06 21:34

Ja vel, var vel ikke annet å vente. Det var liksom litt for godt til å være sant. Snufs..:(

luringen 07-03-06 08:58

oki...prøver sånne vafler og jeg! Gir meg ikke vettu. Har tro på at kaker etc smaker bedre med stevia enn med fake sukker og...må bare får bakelyst igjen..

Eva 11-03-06 17:13

Hei brødelskere.:p

Dette er morsomt, for faktisk hadde jeg bakt dette brødet lenge innen naboen til Torkil ble kjent her på forummet. Jeg bruker mye frø i allting og har også alltid bakt med kli. Forskjellen er at jeg dengang bakte brødet med en pridukt kallet Qualicel. Det er fiber av bambusskudd (95 % fiber). Nå har jeg imidlertid akkurat fått Torkils soya i hus, så nå er jeg igang med å bake med det. X fingre for at det blir bra.:D

Eva 11-03-06 19:20

Brødet ble godt, alt for godt!:o

luringen 11-03-06 20:16

å hvilken av de "ørten" varianter her brukte du da??

Eva 11-03-06 21:01

Jeg brukte den varianten som står på side 1 i denn tråd, klistret av Nille.:)

Grovt soyaproteinbrød

5 egg
0,5 dl. rapsolje (eller annan olje)
1-2 ts LO-salt eller seltin.
2 dl. sæterrømme eller mat yoghurt
2dl. vatn
1 ss bakepulver
100 gr. kruskakli
100 gr. sesamfrø
100 gr. linfrø
50- 100 gr. valnøtter eller solsikkefrø
175 gr ketolyse soyaprotein

Steikast på 175 grader på midterste rille i 50 min.
Når brødet er kaldt , del det i 2. Frys halvparten . Oppbevar resten i kjøleskåp.:)

luringen 12-03-06 14:04

ok...mulig jeg prøver 1 gang til da...

luringen 12-03-06 14:35

Nå har jeg prøvd Albertines vafler...

OG JEG LIKTE DEM!! NEI..JEG ELSKER DEM!! Sååååå godt...sukk. med rømme og bringebær...ååå helledussen.

Psst; Litt justeringer; melk istedenfor fløte, 1ss mer av bakemixen...

Fjonken 12-03-06 17:58

Fjonken blir inspirert her.. vaffler som smaker godt.. Må prøves!

Fjonken 03-05-06 08:26

Nå har jeg planer om å bake til helga.. Og da blir det detta brødet. Men har noen greie på hvor store brødformer som egner seg? Vi er to på på lavkarbo i huset og et brød vil ikke holde lenge. Så hvor store blir disse brødene? Som vanlig butikkjøpt kneip eller? Går det greit å lage storporsjoner av dette og steike 6-8 brød i slengen? Tåler deigen å stå på vent før den stekes, eller må den rett i ovnen?

Nille 03-05-06 08:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fjonken
Nå har jeg planer om å bake til helga.. Og da blir det detta brødet. Men har noen greie på hvor store brødformer som egner seg? Vi er to på på lavkarbo i huset og et brød vil ikke holde lenge. Så hvor store blir disse brødene? Som vanlig butikkjøpt kneip eller? Går det greit å lage storporsjoner av dette og steike 6-8 brød i slengen? Tåler deigen å stå på vent før den stekes, eller må den rett i ovnen?

Vanlige brød/formkakeformer går bra. Som formkneipp av størrelse. Husk bakepapir i formen. Kan med fordel stå en stund, men husk at deigen ikke hever særlig, så "what you see is what you get". Og å bake 6-8 brød i slengen vet jeg ikke om jeg hadde turt !

Fjonken 03-05-06 08:31

Hvorfor ikke?

Mum 4 2 03-05-06 08:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fjonken
Hvorfor ikke?

Jeg baker prinsessebrødet (oppskrift inne i tråden et sted) og baker tre og tre i slengen. Går supert det. Men vet ikke om 6 i slengen er like kjekt. Egner seg nok ikke til å stå på vent.

Nena 03-05-06 09:31

Jeg baker også prinsessebrød - deigen eser noe når den står (pga bakepulver og syre fra creme fraiche), så jeg tror ikke det er lurt å la de vente for lenge nei - da kan de nok kollapse litt (har opplevd det en gang da jeg glemte av at jeg skulle sette forma inn i ovnen). Men får du alt inn i ovnen på en gang skulle det ikke være noen problemer.

Ellers har jeg en ss fiberhusk i røra - synes brødet smuler mindre da! Og så er det godt å variere med forskjellig krydder, jeg hadde i noe svensk brødkrydder som smakte veldig godt (dessverre oppbrukt nå, men det var bl. a. fennikel i det).

Fjonken 03-05-06 09:57

:) Jeg får 8 brødformer inn i min ovn. Har varmluftsovn så da går det greit med 2 fulle brett. Det er det jeg gjør når jeg baker vanlige brød. Må bare huske å bytte om bretta etter halve steiketida sånn at begge bretta får overvarmen og gir brun skorpe på brøda..

Ellers takk for alle innspill.

Carisma 03-05-06 10:45

Dette har sikkert blitt svart på i tråden før, men det var så himla mange innlegg... :o
Kan dette bakes i brødbakemaskin?

Fjonken 03-05-06 10:54

Nei.. flytende deig kan ikke kjøres i brødmaskin. Og siden det ikke er gjær i denne deigen tror jeg nok at den også er flytende.

Fridolina 26-06-06 23:49

http://www.sweetim.com/simiebar/cont...s/0002008B.gif Jag laget dette brødet idag men med 1 pose SAFRAN (0.5g),, DET BLEV KJEMPE GOTT!!!!!!!!! JIPPI

Photobscura 30-10-06 15:03

hei! som en student med støvete portemoné, så kan det være en utfordring i seg selv å ha et kosthold som holder seg innenfor et fornuftig måtehold hva angår sukker og stivelse og generell karborikdom. da jeg sjekka pris på soyaprotein så fikk jeg bakoversveis, vel er det en stor mengde, men det kosta 300 spenn for en bøtte! mens på ica hadde de en kilospose soyamel til en litt snillere pris. så enten lurer jeg på om man kan erstatte soyaprotein med soyamel, eller om noen har noen tips om noe sted i oslo hvor man kan få kjøpt fornuftige mengder soyaproptein til en fornuftig pris..!?

Mvh Jorun som savner brød, men ikke oppblåst hvetemage.

Fridolina 31-10-06 00:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 210028)
hei! som en student med støvete portemoné, så kan det være en utfordring i seg selv å ha et kosthold som holder seg innenfor et fornuftig måtehold hva angår sukker og stivelse og generell karborikdom. da jeg sjekka pris på soyaprotein så fikk jeg bakoversveis, vel er det en stor mengde, men det kosta 300 spenn for en bøtte! mens på ica hadde de en kilospose soyamel til en litt snillere pris. så enten lurer jeg på om man kan erstatte soyaprotein med soyamel, eller om noen har noen tips om noe sted i oslo hvor man kan få kjøpt fornuftige mengder soyaproptein til en fornuftig pris..!?

Mvh Jorun som savner brød, men ikke oppblåst hvetemage.

Soyaproteinet på www.ketolyse.no trur jag er billigest..

Photobscura 31-10-06 00:44

oi, men da er da nesten billigere med det som jeg har sett på vita. det er sånn kroppsbyggergreier da... men det heter soyaprotein. kosta kanskje 275 for tre kilo tror jeg. eller kanskje det faktisk var mer enn tre kilo, må gå og sjekke. det på ketolyse-netthandelen var 400 gram for 99 kroner, og så kommer fraktomkostninger i tillegg... om brødet er verdt det så kan det jo være en investering!

lurer forøvrig fortsatt på det med soyalmelet som erstatning.

Fridolina 31-10-06 14:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 210196)
oi, men da er da nesten billigere med det som jeg har sett på vita. det er sånn kroppsbyggergreier da... men det heter soyaprotein. kosta kanskje 275 for tre kilo tror jeg. eller kanskje det faktisk var mer enn tre kilo, må gå og sjekke. det på ketolyse-netthandelen var 400 gram for 99 kroner, og så kommer fraktomkostninger i tillegg... om brødet er verdt det så kan det jo være en investering!

lurer forøvrig fortsatt på det med soyalmelet som erstatning.

Kanskje noen annen borde svare på det ,men jag trur faktiskt att soyamel er noe helt annet..har aldrig hørt noen her inne bruke det..

Nille 31-10-06 14:54

Nei, soyamel og soyaprotein - det er absolutt IKKE det samme !
Bruk soyaprotein til baking.

Soyabønner kan males opp til soyamel, det inneholder ca 20gram
karbohydrat/100 gram. (men noen her har visst fått tak i et med mye mindre karber i). Det her en ganske spesiell smak.

Soyaprotein er soyamel der man fjerner det meste av karbohydratene, altså renset soyamel. Jo mer som fjernes jo dyrere blir soyaproteinet. Og så smaker det MYE bedre enn soyamel !

Photobscura 31-10-06 15:57

aha!
men de bøttene de har på f.eks vita som er sånn kroppsbygger-greier, men som heter soyaprotein, det er det samme? det må ikke være ketolyse? fantes i forskjelleige smaker, deriblandt nøytral.

Aline 31-10-06 16:00

Ja, det er det samme, men det er forskjell på karbo innholdet, så sjekk det nøye :) Og sjekk om verdiene er pr scoop eller pr 100 gr :)

Photobscura 31-10-06 16:46

okidoki! det var jo bra da. for selv om det var dyrt, så var det store mengder det var snakk om. så når stipendet tikker inn, så får jeg løpe på vita og kjøpe en bøtte med protein.:D

Titti 31-10-06 17:25

Dette skal jeg bake nå, men jeg har ikke sesamfrø eller valnøtter...går det bra tru, eller bør jeg dra ut og hamstre?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30.