Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Verdens beste lavkarbo rundstykker (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54238)

Dilly 13-05-13 20:20

Sv: Verdens beste lavkarbo rundstykker

3 Vedlegg
Jeg rasper osten på et gammelt rivjern, ganske grovt..
I kveld laget jeg dobbelt porsjon av denne, som jeg fordelte i 12 store muffinsformer. Pisket et egg og smurte på toppen og drysset på litt valmuefrø og oregano. Nå er morgendagens nistemat laget, og resten ligger i en plastpose i kjøleskapet. Er ganske godt fornøyd med disse rundstykkene.

Moogie 13-05-13 21:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1442717)
Hvor grov/fin har dere osten? Jeg får store tydelige flekker der osten er.. Jeg rasper den grovt.

Jeg skal lage nytt i morgen, men da skal jeg prøve å smelte osten på forhånd og blande det andre oppi.

Jeg rasper fint. Da blir den ikke så synlig.

Marella77 14-05-13 00:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1442731)
Jeg rasper osten på et gammelt rivjern, ganske grovt..
I kveld laget jeg dobbelt porsjon av denne, som jeg fordelte i 12 store muffinsformer. Pisket et egg og smurte på toppen og drysset på litt valmuefrø og oregano. Nå er morgendagens nistemat laget, og resten ligger i en plastpose i kjøleskapet. Er ganske godt fornøyd med disse rundstykkene.

Nam- nam :) Takk for at du la ut bilder! :)

Marella77 14-05-13 14:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1442762)
Jeg rasper fint. Da blir den ikke så synlig.

Er det en lur ide å bruke stavmikser til røren tror du? Slik at osten og alt blir veldig godt blandet? Jeg bruker revet ost fra Tine... tenker å bake nå, blir glad om du svarer nå, om du tilfeldigvis er på nettet nå ;)

Moogie 14-05-13 16:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1442835)
Er det en lur ide å bruke stavmikser til røren tror du? Slik at osten og alt blir veldig godt blandet? Jeg bruker revet ost fra Tine... tenker å bake nå, blir glad om du svarer nå, om du tilfeldigvis er på nettet nå ;)

har ikke prøvd med stavmikser... det er jo mulig at det skal gå an å bruke den til osten, men tviler på at det skal fungere bra til hele røra. For den er veldig lett å blande/røre med skje også blir den fort tykk. Blir kanskje fort tungt for en stavmikser?

Vet ikke om du allerede har bakt og prøvd det ut? i Så fall, fortell hvordan det gikk :)

Dolsi 14-05-13 18:34

Bakte disse i dag. Fikk bare 5 rundstykker jeg da og de skal vi prøve oss på i kveld.
Hadde i bare halvparten av majonesen da jeg ikke vil ha majonessmak på dem.
Hvordan skal de oppbevares?

Moogie 14-05-13 21:12

Jeg har oppbevart disse både i kjøleskapet og på benken og prøvd å fryse de. Alt fungerer like greit :)

Marella77 15-05-13 00:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1442858)
har ikke prøvd med stavmikser... det er jo mulig at det skal gå an å bruke den til osten, men tviler på at det skal fungere bra til hele røra. For den er veldig lett å blande/røre med skje også blir den fort tykk. Blir kanskje fort tungt for en stavmikser?

Vet ikke om du allerede har bakt og prøvd det ut? i Så fall, fortell hvordan det gikk :)

Tusen takk for svar. Det ble ikke til at jeg bakte i dag, men høgskole si i fra når jeg har prøvd ;)

Dietta 15-05-13 15:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1442911)
Tusen takk for svar. Det ble ikke til at jeg bakte i dag, men høgskole si i fra når jeg har prøvd ;)

Ha, ha. Autokorrekt er morsomt :lol:

Marella77 16-05-13 00:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1443005)
Ha, ha. Autokorrekt er morsomt :lol:

Haha!!! :)

Kuredu 16-05-13 09:18

Nå er jeg så spent - har laget disse nå og de steker i ovnen! Gleder meg til å prøve :)

Kuredu 16-05-13 11:01

Min mening: svært enkle å lage, gikk raskt og lettvint. Doblet røren og fikk 14 stk. Toppet noen av de med linfrø, solsikkefrø og gresskarfrø - delikat! De hevet seg en del i ovnen, men falt litt sammen igjen da de var ferdig stekt. Godt å ha pålegg på noe, synes kanskje de var litt svampete, men skal teste et til nå som de er avkjølt.

Absolutt noe jeg kan lage igjen.

Tusen takk for oppskrift!

Kanutten 16-05-13 17:25

Jeg synes de var bedre uten glutenmel, men jeg skjønner ikke helt hensikten med majones? Er det ikke bare å ha et egg ekstra oppi samt litt olje?

Jeg har nemlig ikke majones hjemme i dag. :p

Spinnerette 18-05-13 12:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1443230)
Jeg synes de var bedre uten glutenmel, men jeg skjønner ikke helt hensikten med majones? Er det ikke bare å ha et egg ekstra oppi samt litt olje?

Jeg har nemlig ikke majones hjemme i dag. :p

Tipper majonesen gjør at disse ikke blir så eggete :)

Sanney 20-05-13 20:02

Er osten sånn lett og luftig eller ganske pakket oppi litersmålet? syns desiliter er trøblete mål for reven ost...

Moogie 20-05-13 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1443715)
Er osten sånn lett og luftig eller ganske pakket oppi litersmålet? syns desiliter er trøblete mål for reven ost...

Jeg har veid min og mener å huske de var rundt 90 gr.

Sanney 20-05-13 21:23

woo! mål i gram! akkurat det jeg liker :)

Sanney 20-05-13 22:47

jeg fikk 4 stykker, ganske flate... men de ble brune og fine oppå etter ca 13 min, men svampete inni.. så jeg satte dem inn igjen på ganske lav varme i ca 10 min og det ble bedre. jeg brukte mozarella, mulig vanlig gulost blir bedre

monima 22-05-13 12:18

Mmmm disse er så god:)

Gabi 22-05-13 17:37

Jeg har ikkenfiberhusk, blir det helt feil å bruke pofiber?

Moogie 23-05-13 21:40

Grilldag idag i det fine været :) så da blei det 7 nye store hamburgerbrød :) jeg hadde lit mye majones denne gangen så de fløt litt utøver og ikke var så høy som vanlig. Lurer på om det er majonesen som gjør at mange opplever at de ikke heves godt nok?

Kuredu 26-05-13 08:33

OK - jeg må innrømme at jeg ikke var superfan etter første runde med rundstykker, men ville teste oppskriften som pizzabunn . og det synes jeg funket veldig bra! Lagde superdigg pizza i går. Var litt vanskelig å få bunnen flat nok da den er litt klissete. Stekte den i ca 15 min først, for deretter å legge på fyll og steke pizzaen til osten boblet. NAM sier jeg bare!!! (ps - vi hadde mye fyll på!)

Dolsi 27-05-13 08:07

Jeg opplever også at mine faller sammen når jeg tar dem ut av ovnen. Men junior synes de smaker godt da. Litt som osteloff i smak, sier han :)

elien 29-05-13 10:12

Nå har jeg eksperimentert med/på denne oppskriften.

Og har kommet til den beste måten for meg å få de luftigst på er å ha bare 2 skjeer med majones,
og bruke mixmasteren på egg og majones til det blir litt luftig
så ha i fiberhusk, bakepulver og la det gå litt med mixmasteren, og til slutt ha i ost.

Vi hadde en planlagt tur på McDonalds her en dag, då hadde jeg med meg 2 stk
brød ferdig delt. Kjøpte meg Bacon Cheese og byttet brød.
Funket helt topp det:D

Jeiform 30-05-13 21:38

1 Vedlegg
Laget hamburgerbrød av disse igår!!! Nam nam nam!!!

Dietta 31-05-13 10:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jeiform (Innlegg 1445145)
Laget hamburgerbrød av disse igår!!! Nam nam nam!!!

:sikle:

Gabi 01-06-13 21:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kuredu (Innlegg 1444486)
OK - jeg må innrømme at jeg ikke var superfan etter første runde med rundstykker, men ville teste oppskriften som pizzabunn . og det synes jeg funket veldig bra! Lagde superdigg pizza i går. Var litt vanskelig å få bunnen flat nok da den er litt klissete. Stekte den i ca 15 min først, for deretter å legge på fyll og steke pizzaen til osten boblet. NAM sier jeg bare!!! (ps - vi hadde mye fyll på!)

Jeg likte de heller ikke som rundstykker, men som pizzabunn var de utrolig digge!

charliiie 06-06-13 21:51

Jeg så veldig fram til å teste denne oppskriften etter så masse skryt her, men må si jeg ikke var så himla imponert. Helt greit liksom, men det ble litt for svampete/eggete for min smak. Jeg synes også den smakte litt mye majones selvom jeg hadde i ei spiseskje mindre. Jeg ser at noen liker den bedre som pizzabunn, jeg får vurdere å teste den som det etterhvert.

Moogie 08-06-13 18:08

Idag bakte jeg dem som pølsebrød. Laget avlange og smale. Blei helt fine pølsebrød :) Rema har jo helt greie korte grillpølser nå med mye smak og bare 2 g karbo. Så da kan jeg også bare griller meg en pølse eller to sammen med andre på grilltur :)

Dilly 09-06-13 21:47

Pølsebrød? Takk for tipset :-)

Moogie 09-06-13 23:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1446682)
Pølsebrød? Takk for tipset :-)

Smakte utmerket med ketchup og sennep på og pølsen oppi :)

Carisma 14-06-13 00:41

Disse var fantastiske! :sikle: de smaker sånn ostebriks burde smake, nemlig ost! :D jeg var absolutt ikke sparsom hverken på osten eller majonesen, (og leste ikke hele oppskrifta og balndet all ost oppi og i genting utenpå...) og det var midt i blinken.

Tiki 14-06-13 11:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1446690)
Smakte utmerket med ketchup og sennep på og pølsen oppi :)

Har også hatt med som pølse rød på et par avslutninger nå, og det har fungert bra.

Moogie 15-06-13 22:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1447307)
Disse var fantastiske! :sikle: de smaker sånn ostebriks burde smake, nemlig ost! :D jeg var absolutt ikke sparsom hverken på osten eller majonesen, (og leste ikke hele oppskrifta og balndet all ost oppi og i genting utenpå...) og det var midt i blinken.

Jeg tar også alt av osten oppi, ingen ting over dem. Syns det blir best slik. Bruker litt krydder eller frø over.

Nemo78 05-08-13 10:47

Dette så kjempegodt ut så jeg testet det i helgen.
De både luktet å så kjempegode ut, men må si jeg ble skuffet over smaken :-(
Konsistensen og ettersmaken på dem klarte jeg dessverre ikke, så de gikk i søpla.
Men alle har selvfølgelig ulik smak....

Imse 05-08-13 10:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nemo78 (Innlegg 1453249)
Dette så kjempegodt ut så jeg testet det i helgen.
De både luktet å så kjempegode ut, men må si jeg ble skuffet over smaken :-(
Konsistensen og ettersmaken på dem klarte jeg dessverre ikke, så de gikk i søpla.
Men alle har selvfølgelig ulik smak....

Lot du de bli helt kalde før du spiste av de?

Nemo78 05-08-13 12:23

Smake på de når de var varme, men lot de stå til de ble helt kalde i tilfelle de skulle få en annen smak da.
Men det var noe med konsistensen og ettersmaken tom når de var kalde som jeg ikke klarte :-(

Dilly 05-08-13 15:25

Jeg synes fiberhusken har litt feil smak, så det hadde vært fint med et alternativ til den, men vet ikke hva det skulle være.

Rin 05-08-13 15:30

Såpass mye ost burde egentlig være tilstrekkelig "bindemiddel" alene - kanskje man bare skulle prøve å lage dette helt uten fiberhusk og se hvordan det går?

(Jeg fikk dette servert som pølsebrød i ferien, og det smakte godt, det!)

Bik 05-08-13 18:51

Disse ble nydelige. Hevet seg fint. Stekte de til de var litt gyldne. Smakte litt eggete/svampete med det samme, men ble bedre når de fikk kjølt seg litt. Gode med gräddost og paprika på :) :sikle: Nå gjelder det bare å ikke spise alle på en gang ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:35.