Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Novemberstarterne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53364)

Appelsinpiken 03-12-12 11:19

Sv: Novemberstarterne

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tins (Innlegg 1407607)
Masse lykke til novemberstartere! Blir så inspirert av å se hvor bra det går med enkelte av dere. Jeg henger meg med 2. januar ;-)

Så bra at du vil legge om kostholdet!
Du kan jo begynne litt allerede nå med en moderat variant av lavkarbo? Spis litt mindre potet og grønnsaker som vokser under jorden enn hva du ellers gjør, og spis "lovlige" grønnsaker i fleng!
Spis knekkebrød istedet for vanlig brød. En skive grovbrød (ca 40 gram) har ca 90 gram karbohydrater i seg, men et havre-knekkebrød fra wasa har 10,5. Hjemmelagde knekkebrød har enda mindre karbo i seg :)

Hvis magen din vender seg til litt høyere fettinntak nå før jul (pass på julegodteriet, du kan lage dine egne lavkarbovarianter uten alt sukkeret og melet!) så blir du ikke så tung i magen etter julemiddagen heller.
Surkål kan du forresten lage selv (oppskrift her på forumet), så da kan hele familien spise surkål uten alt sukkeret.

Det er ingen grunn til å ikke begynne allerede nå, og så gå over til ketolyse etter nyttår.

Appelsinpiken 03-12-12 11:38

I går dro jeg på middag hos svigers.
Skrev inn det jeg regnet med å spise på diett.no før jeg dro og hadde regnet inn litt potet og litt surkål, og holdt meg innenfor kvoten min.
Så langt, så vel.

Men så utover kvelden, så ble jeg litt kvalm, og det var først da jeg innså at jeg satt med hånda nedi skåla med nonstop :eek:!

Har regnet inn ca så mye jeg tror jeg spiste, og skrev det inn på diett.no og tror jeg endte på ca 53 karbohydrater. Prøvde å veie opp for fadesen med egg og bacon da jeg kom hjem, men i dag er jeg litt mer sulten enn jeg har vært de andre dagene.
Ketostixen i går kveld viste at jeg fortsatt var i ketose, så blir spennende å se hva den sier i kveld. Håper den fortsatt er lilla i kveld.

Pokker!
(Men jeg har gått ned 1,3 kilo denne uken, så får tenke på det istedet)

annabanana 03-12-12 12:01

Hei:)

Hiver meg på her siden jeg startet i november. Jeg er 178 cm høy.

26.11.2012 - 81,6 kg
3.12.2012 - 78,3 kg MINUS: 3,3 kg første uken på ketolyse :):)
Ny BMI: 24,7

På fredag var jeg på julebord og spiste menger med julemat (minus det med mest karbo selvsagt), og drakk over 1 flaske rødvin *kremt*:p

Så jeg er strålende fornøyd. Har tidligere gått ned 10 kg med ketolyse, og satser på det samme igjen :)

Smiline 03-12-12 14:57

Wohooo!
Nå har vekten gått opp, ned og stått stille siden første uken. Og så, plutselig! I natt har kroppen kvittet seg med oppblåstheten, ned 2 cm rundt magen(under navel), -2 cm rundt hoftene og -1,3 kilo siden i går! :heia:
Da øyner jeg håp!:D

Maten i går var røklaks, eggerøre av ett egg og en dæsj med rømme. Det samme til lunsj/middag og så fiskeburger med dampet blomkål og smør. Ellers ikke noe mer i magen enn kaffe og vann.

...står mer i bloggen.

Sjøstjerne 03-12-12 18:34

I dag har vært bra, men begynner å bli temmelig lei eggerøre til Lunsj og frokost. Salat er jeg heller ikke noe keen på siden jeg spiste meg ihjel på det i sommer.
Hva spiser dere til lunsj!?

TovHus 03-12-12 19:24

Går nok i salat til lunsj her:-) Har salatbar i kantina på jobben, men der er alltid godt og variert utvalg, så har til dags dato ikkje gått lei av salaten der;-)

Appelsinpiken 03-12-12 19:28

Sjøstjerne:
Hva med hjemmelagde knekkebrød? Da kan du ha vanlig pålegg på (bare sjekk karboinnholdet). Eller avocado og reker?
Røkelaks, kokt egg og majones?
Salatrull (stort salatblad rullet sammen) med laks, løk og rømme / tunfisk og majones / roastbiff, remulade og oppkuttet sylteagurk - fantasien setter grenser.
Eller en liten boks makrell i tomat med majones.

Og så er det ingenting i veien for å ta middagsrester som frokost/lunsj. NAM!

Sjøstjerne 03-12-12 21:46

Appelsinpiken, masse bra her! Røkelaks, kokt egg og majones er jo kjempe godt!
Salatrull har jeg ikke prøvd, men det høres både lettvint og raskt ut!
I morgen og onsdag blir det hjemmelaget tomatsuppe med egg i alle fall!

Deilig å ikke føle seg som en ballong hele tiden, det er nok det beste med lavkarbo!

Appelsinpiken 03-12-12 23:11

Kan forresten anbefale nannahs knekkebrød!
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214

Etterhvert vil du oppdage at du ikke trenger leppomade eller fuktighetskremer (med unntak av kuldekrem, den gir jeg ikke slipp på når det er så kaldt) og sånne små nupper forsvinner også etterhvert. Det har litt med at man smører kroppen fra innsiden. Og håret kommer til å bli mye finere etterhvert også.

Som du sier så er deg herlig å ikke føle seg som en ballong. Man ser jo mye slankere ut med en gang - og så går man ned i vekt samtidig som magen er flatere. Hurra =D

Sjøstjerne 04-12-12 08:39

I dag skjedde det merkeligste. Jeg trente, først intervall hoppetau så skulle jeg ta noen enkle crunches. Å da jeg lå der ble jeg AKUTT sulten! Husker det før lavkarbo att når jeg ble så sulten som det, så hadde jeg gått lenge å "brygget" på det, men nå var det sånn "MAT! NÅ!" PANG! Løp inn til kjøkkenet og tok meg en oste bit, etter det.. Helt ok.

Er det sånn att dere tar noe ekstra fett på morgene? En spiseskje oliven olje eller noe? Jeg tar en slurk tran, før tok jeg cocosa å, men nå har jeg bare cocosa pure, vet ikke om det kan brukes som tilskudd.

EDIT: Appelsinpiken: Så noe nå nettopp, sist jeg veide meg (snikveiing) så veide jeg 66,4! :D

Appelsinpiken 04-12-12 09:42

Jeg snikveide meg i dag morges, men har gått opp 0,6 siden i går morges. Har holdt meg i ketose selv om jeg gikk på en nonstop-smell på søndag, så det føles ikke noe særlig det her.

Når det gjelder kosttilstudd så har jeg også hørt at den brune cocosaen ikke er egnet som kosttilskudd (men om det er det eneste man klarer å få i seg, så er det bedre enn ingenting).
Selv har jeg bestilt en ny flaske udos choise fra iherb (du får den på helsekost også). Den smaker grusomt, så har alltid klar en skje med sana sol + et stort glass vann for å skylle vekk smaken. Jeg syns den smaker litt verre enn tran, men den inneholder mer bra ting, og en bedre sammensetning av næringsstoffene, så jeg får i meg litt allikevel.

annabanana 04-12-12 16:42

Jeg må anbefale Lavkarbo knekkebrødene fra Brisk bakeri i Ålesund (de har nettbutikk - bare å google). Jeg baker aldri noe som helst lavkarbo "brødbakst", fordi etter å ha testet 100 oppskrifter syns jeg alle smaker dårlig. Men disse knekkebrødene er lavkarbohimmelen for meg. PRØV :D

Appelsinpiken 05-12-12 10:13

Nå må jeg skryte litt av meg selv!
Var i svømmehallen for første gang på veeldig mange år på fredag. Da svømte jeg 1000 meter på 41 minutter. I går var jeg i svømmehallen igjen, og da svømte jeg 1000 meter på 35 minutter! Helt utrolig at tiden minsket med så mye etter en gang!

Jeg endte med hånda i godteskåla på søndag, men etter å ha sjekket med ketostix i flere dager så har jeg faktisk klart å unngå å komme ut av ketose! Det er jo helt utrolig, for jeg må jo ha fått i meg minst 45-50 karbohydrater den kvelden!

Sjøstjerne 05-12-12 11:34

Veide meg i dag! Snikveide i går å var i ekstase, å fikk det konfirmert i dag. 65.1kg! Det er en kg på en uke ca!

Appelsinpiken 05-12-12 11:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sjøstjerne (Innlegg 1408405)
Veide meg i dag! Snikveide i går å var i ekstase, å fikk det konfirmert i dag. 65.1kg! Det er en kg på en uke ca!

Kjempebra! =D
Snikveide meg i dag morges, og den viste 0,1kg ned. Krysser fingrene for at jeg har gått ned mer enn det, men at svømminga gjør at kroppen holder litt på vannet.

Sjøstjerne 05-12-12 21:12

Jeg er så glad for att det endelig går riktig vei igjen! Med denne farta har jeg nådd idealvekt lenge før Bikinisesongen! Juhu!

Men, skeiet ut med en liten porsjon lett is fra Henning Olsen i dag. Besto radio eksamen skriftelig, så det var jo stas.
Først tenkte jeg "Uhoh, slippery slope! Nå går resten av dunken å!" for det var mektig godt, men rett etter jeg var ferdig så fikk jeg hodepine og ble litt kvalm.
Jeg merker jeg har blitt sånn før å, men da i sammenheng med att jeg prøver å lage lavkarbo/sunne vafler, lapper, pannekaker etc. Lagde noen frø brød, å de har jeg ikke hatt problemer med.
Kan det være noe sukrin jeg ikke tåler? trudde før det var mandelmelet.

Appelsinpiken 06-12-12 09:54

Gratulerer med bestått eksamen. Bra jobbet!

Tror det er greit å generelt ikke få i seg for mye søtstoff, men det kan være at du rett og slett ikke tåler det.

Prøv noen dager å ikke lage noen form for erstatningsprodukter. Jeg lager kun knekkebrød, eller så bruker jeg kun rene råvarer. Knekkebrødet mitt består hovedsakelig av forskjellige typer frø.

I dag husket jeg endelig å lage meg frokost. Lagde salatrull med roastbiff, remulade, litt løk og en liten oppkuttet sylteagurk. Det var kjempegodt, mye bedre enn jeg egentlig hadde trodd. Rekker ikke å spise den hjemme, så jeg pakket den inn i aluminiumsfolie, og spiste den på bussen istedet. Anbefales!

I går var det julebord med jobben. Vi spiste ikke julemat, men fikk heller en femretters med alt annet enn julemat. Det er litt vanskelig å vite hvor mye karbohydrater jeg fikk i meg, for jeg aner jo ikke hva restauranten har hatt oppi maten. Prøvde etter beste evne å spise mest mulig riktig, men ble nok litt mer karbohydrater enn jeg burde allikevel. Magen er litt i ulage i dag, men der tror jeg kanskje alkoholen skal få skylda :rolleyes:.

Sjøstjerne 06-12-12 20:41

Skal virkelig hive meg på salatblad trenden her! Hvilke type salat er det? Snakker vi salathodet eller hjertesalat? Er bladene sterke nok til å holde på litt?
Det å ha det i foliet er jo veldig smart. Selv om det kan minne litt om rullkebab rundt sjenkestopp på bislett :P

Uansett, i dag har jeg igjen prøvd på noe egenkomponert rask. Vafler! Med bakepro og sukrin. gikk lukt til helvete. Sitter igjen med småkvalme og magevondt. Att jeg ikke lærer!? I min desperasjon på å finne ting å ha pålegg på.
Men salatblad! Det høres bra ut nå.
Skal lage frøbrød i morra da, siden jeg skal til svigers i helga. Lager sånn enkelt frøbrød med linfrø, solsikkekjerner, sesamfrø og knuste mandler. Mandler kan vel ikke skade?
Så blande inn egg og Cottage cheese? Trur det.

Sjøstjerne 06-12-12 21:03

Hooot! Sjekket meg nettopp med en stix fordi jeg var litt nervøs att de siste dagers eksperimentering med diverse erstatninger skulle ha noe effekt, vet ikke om kveldens misslyket vaffel kan innvirke enda, men den var i alle fall KNALL lilla! Selv om jeg har drukket sånn ca femti liter vann (sterk, meget sterk, overdrivelse)

Nå kan jeg legge meg lykkelig!

Appelsinpiken 07-12-12 09:53

Jeg har kjøpt rapidsalat. Den er ganske myk, sånn at det går an å "brette" den rundt pålegget uten at den sprekker opp. Den holder seg ikke stiv slik at den kan spises slik den er uten kniv og gaffel. Siden jeg tar den med meg på jobb og spiser den her, så pakker jeg den inn i aluminiumsfolie, så da minner det jo litt om en kebabrull ;p.

Tror jeg sliter litt om dagen. Veide meg i dag morges, og jeg har gått opp i vekt. Tror jeg glatt kan skylde på (vinen på) julebordet, men fortsatt kjipt. Og så blir jeg liksom ikke mett. Jeg spiser rett og slett ikke nok fett (som forsåvidt er grunnen til at jeg begynte å ta med en salatrull til jobben, for i den pøser jeg jo på med fett. Helgen blir superstreng, for nå må fettet inn slik at jeg kommer inn i den gode rytmen igjen. Eventuelt så må jeg begynne å stå opp litt tidligere, så jeg rekker å lage en skikkelig frokost.

Men i går hadde jeg TIDENES middag. Samboern var på julemiddag med jobben, så da stekte jeg meg en fantastisk biff, med bearnaise fra Christian Potier (1,7 karber per dl), en stekt tomat med masse hvitløkssmør og toppet det hele med tzatziki! Skal definitivt gjentas!

Sjøstjerne 07-12-12 22:38

Rapidsalat! Notet.

Har en periode nå jeg å, trur det fortsatt er tilvenning, håper det.
Ble ett glass rødvin, men det går jo greit føler jeg. Men får se i morra! Håper jeg ikke detter ut av Ketolyse.

Dette går nok bra! Ketolyseteam Go Go!

Appelsinpiken 10-12-12 11:31

I dag prøvde jeg å lage salatrullen med grønn lollo. Grønn lollo er samme typen salat som bruker å være på ferdigsmurte baguetter på kafeer osv.
Det funker også helt fint, men denne knekker litt lettere. Men den gir en større rull siden det er mer salat per salatblad. Så lenge man spiser den med aluminiumsfolke rundt, så funker dette helt fint! :)

I dag er veiedag. Ned 0,4 kilo. Snikveide meg i går, og da veide jeg det samme som forrige uke (og vekta har jevnt over vært litt høyere denne uka som har gått enn hva den var på veiedagen forrige mandag). Men som sagt, så viste vekta ned 0,4 kg, så satser på at kroppen begynner å gi litt slipp nå.

Sjøstjerne 10-12-12 18:59

Juhu! Grattis!

Selv har jeg nok gått litt opp :( OG detti ut av Ketose :( :( Så surt!
Har satt inn effektive tilbake-i-ketose tiltak! Nesten INGEN carbs! Fett! Bacon! Egg! JUHU!

Sjøstjerne 10-12-12 19:37

Er det sånn at hvis jeg faller av Ketose, å så skal inn igjen, att jeg får bivirkninger? Hodepine, kvalme etc?

I så fall hilser jeg hodepinen velkommen og gleder meg til ketose igjen! :D

Sjøstjerne 10-12-12 23:30

Jeg er i ketose igjen! :D, vi får se om utskeielsene har noe å si på vekta i morra!

Appelsinpiken 11-12-12 09:49

Hei!

Ja, hører rykter om at man må gjennom alle bivirkningene en gang til om man faller ut av ketose, men hvor ille det blir avhenger helt sikkert av hvor lenge man har vært ute av ketose, og hvor mange karbohydrater man har spist for mye.

I dag rakk jeg ikke lage frokost, så tok en liten skje med cocosa (den som smaker kokos). Så fort jeg fikk skjea i munn, så slet jeg med å få cocosaen lenger bak i munn, klumpen lå rett bak tennene lenge :p. Syns konsistensen var så ekkel. Men så fort jeg fikk klumpen bak i munn og fikk svelget så gikk det faktisk helt greit. Skylte ned med masse sanasol, og har ikke lagt noe mer merke til at jeg starta dagen med rent fett :p.

Snikveide meg i dag. Ned 0,1 siden i går. Det betyr at jeg i dag morges veide nøyaktig 10 kilo mindre enn min aller høyeste vekt! Kan ikke tro at jeg har vært 20 smørpakker tyngre!
Neste gang du er på butikken: sjekk ut hvor mye plass 20 smørpakker faktisk tar!

Sjøstjerne 11-12-12 10:41

Har å akuratt samme problemer med cocosa! Haha. at det legger seg rett bak tenna og blir der. Spesielt-

Veiedagen viste 64.8 på vekta! Trudde jeg hadde gått opp, så det var fint å se.

Sjøstjerne 11-12-12 20:35

Tok en urinstix, svaakt utslag! Vet ikke om jeg fortsatt er i ketose! Æææ!

Sjøstjerne 15-12-12 17:17

Kor e alle sammen?
Uansett, fortsatt i ketose, gått ned litt til! Snikveide meg, kom på 64.3 juhu!

Smiline 18-12-12 01:00

Ser det går unna med vekten deres! Super bra! :)

Selv har jeg slitt en del med å gå opp og ned i vekt etter at jeg ble kvitt de første kiloene de første to ukene, men nå skjer det endringer! :) nå har jeg ligget på 72,2 i to dager. Jeg har ikke gått opp i vekt! :) Det har vært ganske frustrerende å følge med på kiloene. Har vært lite motiverende, men når jeg nå ser at den er stabil så bli jeg veldig glad. Kanskje kroppen begynner å "bli seg selv" igjen?

Jeg har strevd mye med å gå opp i vekt uansett hva jeg spiste, før keto også, og kroppen har kjentes rar og fremmed. Nå derimot merker jeg en endring mot det positive.

Jeg har nå gått ned totalt 5.8 kilo siden jeg startet i november. 72,2 kilo! :) tenker mye på kaker og sjokkis nå før jul, men har ikke skeia ut en eneste gang siden start. DET et det IKKE verdt! :)

Sjøstjerne 18-12-12 08:28

Kjempe flott att vekten har stabilisert seg! Min er alltid veldig stabil rundt 65 kg, veide meg i dag på 64.9, den vil liksom ikke slippe mer.

Etter en liten utskeielse i går med en julekake eller to så gikk jeg ut av ketose, da innså jeg også att det ikke er verdt det. Har rett og slett mistet litt smaken for mat med feil ingredienser. Smaker rett og slett falskt.
Så nå har jeg ett lite mål og ønske om å være i ketose hele jula til over nyttår! :D

Smiline 18-12-12 15:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sjøstjerne (Innlegg 1411143)
Så nå har jeg ett lite mål og ønske om å være i ketose hele jula til over nyttår! :D

Veldig bra mål. Godt du fikk motivasjon ut av utskeielsene. ;)

Sjøstjerne 21-12-12 17:26

Jeg hater fiberhusk..

Smiline 05-01-13 13:34

Whop whop!
Nå er vi snart en uke inn 2013.
Her i huset ble det et opphold i ketose i romjula fra 2 dag til i går -2 dager. Totalt har det ikke vært mer enn 3 dager med utskeielser de luxe, med pizza og popcorn ol. Hjemmelaget potetmos på nyttårsaften :) I går var det grand finale med snitter og kaker i begravelse, og i dag er vi tilbake i lchf verden.

Det som var svert overraskende i går var at mine sorte støvletter PASSET?! Sist jeg brukte de før jul var det ikke sjans å få trukket opp glidelåsen med to cm! Så da føler jeg at synden i romjula ikke var så ille :) Kroppen føler seg bedre generelt, så jeg antar at de uregelmessighetene som var før starten og i begynnelsen av kuren er borte. Har gått opp litt, men det syns ikke så mye. :)

Jeg tenker å fortsette med ketogent korsthold, men vet ikke helt om jeg skal kalle det ketolyse eller lchf. Grunnpakka har jeg jo fra Torkelsen.

Uansett så har jeg reflektert litt rundt det å leve strikt en lang tid og så blir det en del av det vanlige kostholdet. Fungerte bra med meg frem til jeg møtte kjæresten, men nå er jo han med og så får vi skapt oss et felles måltidstankegang. Må jo gjøre det til en del av livet. Han har blitt veldig slank og ser ekstra fin ut. :) Jeg var til og med på et badeland for litt siden og skammet meg ikke. Det var veldig godt. :)

Uansett, 2013 skal bli et lettere og sunnere år!

Godt nytt år novemberstartere! Håper det går bra med dere. :)

TovHus 07-03-13 21:10

Har vært lite forumbesøk på meg i det siste... Er det sånn med dere andre også? Til tross for at eg har vært strikt med karbohydratene, så går det ikkje som forventa med vekta dessverre... Har stått still i ein lang periode nå... Men den har jo ikkje gått opp igjen, så kan jo ikkje gi opp!:-D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.