Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Hvor mye penger på julegaver? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49603)

ToreH 04-12-11 21:10

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1261459)
Ja, huff enn om jeg skulle gi den vekk til noen på forumet og var så dum å dele bildet her da! KJIPT!

Jeg synes nå det aller morsomte er å ikke vite hva jeg får....spenningen i øynene til kidsa når de pakker opp er halve moroa :)

Jeg hadde ikke fått lov til å gi noe selv i gave til meg selv jeg. Her hjemme bestemmer jeg ikke får jeg melding om her...hahaha.

Cherry 04-12-11 21:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1261404)
I tillegg er jeg glad i unga mine, noe jeg påstår foreldre som kjøper Biltema sykkel til unga sine ikke er.... :)

Alvorlig talt!!

Dette må være med noe av det frekkeste og mest sårende jeg NOENSINNE har lest.

ToreH 04-12-11 21:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1261455)
Vi hadde kunne kjøpt om vi måtte, men det er veldig fint å faktisk spare både lommeboka OG miljøet( ja, vi er litt vel opptatt av miljøvern her i huset).

Jeg er svært miljøbevisst, såpass miljøbevisst at vårt hus er designet mht på miljøvennlige løsninger.

Men, å være miljøbevisst DET er dyrt det. Skal vi se:

Bergvarmepumpe: 120 000,- (gir gratis varmtvann i huset)
Bore hull i fjell for varme: 65000,-
Balansert ventilasjon: 30-50 000,-
Lavenergihus: 20% dyrere enn std hus.
Vannbåren varme i hus: 150 000,-
Kvalitets hvitevarer med energiklasse A+++ og minimalt med vannforbruk: Typisk 15-20 000,- for vask, oppvask og tørketrommel PR STK.

Men alt dette gjør at vi å vårt hus forbruker ca halvparten så mye energi som naboen i samme huset. Vi ligger på ca 18-20000 kwh pr år på 260m2 oppvarmet areale, han er nærmere 35-40000 kwh...
Hadde vi hatt 100m2 så ville vi antakelig ligget rundt 6-7000kwh med bruk av samme energibesparende teknologi pr år.

Og ja, vi har selvsagt ikke vedfyring, DET er jammen miljøsvin nummer 1....men det er det visst ikke lov til å si i Norge ;)

Nerthus 04-12-11 21:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1261462)
Jeg synes nå det aller morsomte er å ikke vite hva jeg får....spenningen i øynene til kidsa når de pakker opp er halve moroa :)

Jeg hadde ikke fått lov til å gi noe selv i gave til meg selv jeg. Her hjemme bestemmer jeg ikke får jeg melding om her...hahaha.

Du nevner jo selv at du stadig vekk kjøper dyre kvalitetsting til deg selv?
Du "får ikke lov til å gi noe selv i gave til deg selv"? Det var da voldsomt til husregler - men du trenger de kanskje? ;)

JEG bestemmer ihvertfall selv - det samme gjør sambo, så får du heller håndtere din situasjon som fruen bestemmer ;)

Cherry 04-12-11 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1261449)
Fant meg et gerilja-broderi på julemesse som jeg bare MÅTTE kjøpe :D

AAH, kjenner gjengen som broderer disse :P

ToreH 04-12-11 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1261463)
Alvorlig talt!!

Dette må være med noe av det frekkeste og mest sårende jeg NOENSINNE har lest.

Øh...du ser vel at du må lese det i kontekst og at det er inkludert et smilefjes, ikke sant? Dvs du må lese det med litt humor i blikket :)

j88 04-12-11 21:21

Men den diskusjonen skal jeg ikke begi meg ut på da jeg er aktiv syklist og sykkelreparatør. I tillegg er jeg glad i unga mine, noe jeg påstår foreldre som kjøper Biltema sykkel til unga sine ikke er.... :)
[/quote]

Mener du virkelig at foreldre som ikke har råd til dyre sykler eller andre gaver ikke er like glad i dem som du som har råd til å kjøpe det?

ToreH 04-12-11 21:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1261467)
Du nevner jo selv at du stadig vekk kjøper dyre kvalitetsting til deg selv?
Du "får ikke lov til å gi noe selv i gave til deg selv"? Det var da voldsomt til husregler - men du trenger de kanskje? ;)

JEG bestemmer ihvertfall selv - det samme gjør sambo, så får du heller håndtere din situasjon som fruen bestemmer ;)

Igjen, det var nå vel mest ment som et humoristisk innslag fra min side, men det slo antakelig ikke an? :)

ToreH 04-12-11 21:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1261470)
Men den diskusjonen skal jeg ikke begi meg ut på da jeg er aktiv syklist og sykkelreparatør. I tillegg er jeg glad i unga mine, noe jeg påstår foreldre som kjøper Biltema sykkel til unga sine ikke er.... :)

Mener du virkelig at foreldre som ikke har råd til dyre sykler eller andre gaver ikke er like glad i dem som du som har råd til å kjøpe det?

Bra, da ble det fart i sakene her. :)

NEI, jeg mener IKKE at jo dyrere sykler jo mer glad i ungene sine er man. Da er jammen ikke min mor mye glad i meg gitt siden jeg ikke engang fikk sykkel...;)

Jeg har vel redegjort for Biltemasykkelen overfor, og som andre også har observert, Biltema er noe forbanna dritkvalitet på barnesykler. Men, du må lese dette i kontekst med at jeg er aktiv syklist og har god erfaring med sykler da.
Jeg er ikke så opptatt av prisen, men på kvaliteten og trafikksikkerheten. Dessverre så er de billigste syklene til Biltema et kompromiss mellom kvalitet og pris, en kamp kvaliteten og sikkerheten taper dessverre. Nå har Biltema blitt flinkere og mer bevisste, da syklene de tar inn holder bedre stand enn for bare noen få år siden. Da måtte de jo trekke tilbake sykler fordi de var trafikkfarlige.

Vi snakker her om bremsebelegg, skiver, hjulsett, rammesveising og vekt på Biltemasyklene. Den har vært særdeles slett, og har ikke tålt den bruken over tid som en barnesykkel gjerne blir utsatt for. Vekten på en 24" barne Biltemasykkel er mye mer enn en voksensykkel. For et barn å håndtere en tung sykkel er særdeles mye vanskeligere enn lett sykkel og kan i verste fall føre til at barnet mister kontrollen. Når bremsene i tillegg ikke er optimale, ja da er det kort mellom himmel og helvete dessverre.

Gode bremser, justerte gir, smurte kjeder og rette eiker og en lettere sykkel gir sykkelglede og ikke minst gir poden bedre kontroll på kjøretøyet.

Du har da vel ikke villet kjøpe en trafikkfarlig bil med dårlige bremser, dekk og en ramme som kan knekke til poden din når han skal ut å kjøre bil for første gang? Eller? ;)

Sitat:

eller andre gaver ikke er like glad i dem som du som har råd til å kjøpe det?
Nei, overhodet ikke, da tror jeg ikke du har lest hva jeg faktisk har skrevet, men tror du tolker litt vel mye ut fra din egen situasjon?

Nerthus 04-12-11 21:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1261469)
Øh...du ser vel at du må lese det i kontekst og at det er inkludert et smilefjes, ikke sant? Dvs du må lese det med litt humor i blikket :)

Du kan ikke legge alt ansvar på at mottakeren skal forstå hva du EGENTLIG mener, du har litt ansvar selv også. Siden dette ikke er første gangen du blir "misforstått", kan det jo være et hint om at du selv kanskje kan ordlegge deg litt tydeligere. Et standard smilefjes viser ikke automatisk at du er ironisk. Eller morsom som du sier i dette tilfellet :)

Eller kanskje du legger opp til at du SKAL bli misforstått slik at du kan si at mottakeren ikke har "sans for humor"? Personlig synes jeg og "spøke" med at foreldre som kjøper biltema-sykler til barna sine ikke er så glade i de som DU er - er HELT på viddene. Du har kanskje en litt velutviklet spesiell sans for humor som det er vanskelig for andre og forstå? Da er det jo enda viktigere at du ordlegger deg tydelig - siden andre ikke er på samme "nivå" som deg humormessig. Det vil si - om du reelt ønsker og bli forstått på riktig måte i utgangspunktet da... :)

j88 04-12-11 21:34

Nå var det ikke det med sykkelen jeg reagerte på heller, men det du sa om at de var mindre glad i barna sine. Selvfølgelig er kvalitetssykler det beste, men som det også er skrevet her, så har folk god erafring med biltema sykler også. Noen foreldre har jo ikke råd til dyre sykler, da er det vel bedre med en biltema sykkel?

Nerthus 04-12-11 21:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1261471)
Igjen, det var nå vel mest ment som et humoristisk innslag fra min side, men det slo antakelig ikke an? :)

Slo an og slo an - jeg mener bestemt at jeg svarte ganske så humoristisk tilbake - men det kom kanskje ikke klart fram?? Mener at blunkefjesene burde gitt noen hint der?

ToreH 04-12-11 21:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1261474)
Du kan ikke legge alt ansvar på at mottakeren skal forstå hva du EGENTLIG mener, du har litt ansvar selv også. Siden dette ikke er første gangen du blir "misforstått", kan det jo være et hint om at du selv kanskje kan ordlegge deg litt tydeligere. Et standard smilefjes viser ikke automatisk at du er ironisk. Eller morsom som du sier i dette tilfellet :)

Eller kanskje du legger opp til at du SKAL bli misforstått slik at du kan si at mottakeren ikke har "sans for humor"? Personlig synes jeg og "spøke" med at foreldre som kjøper biltema-sykler til barna sine ikke er så glade i de som DU er - er HELT på viddene. Du har kanskje en litt velutviklet spesiell sans for humor som det er vanskelig for andre og forstå? Da er det jo enda viktigere at du ordlegger deg tydelig - siden andre ikke er på samme "nivå" som deg humormessig. Det vil si - om du reelt ønsker og bli forstått på riktig måte i utgangspunktet da... :)

I utgangspunktet er jeg med for å diskutere og legge frem hva jeg mener om en sak i forumet. Det er dog lett å bli misforstått på det skrevne ord, men normalt så bruker jeg ordlegge meg brukbart, noe jeg vil påstå siden jeg stort sett får A og B på skriftlige argumentasjonsoppgaver på universitet og høyskole. Men, på et forum som dette så vil man alltid møte på ulike meninger og ytringer og noen vil ALLTID tolke ut fra sine preferanser. Men dette kan da ikke legge sensur på hva den enkelte mener, jeg mener det vil være feil.

Det å mene er ikke en populæritetskonkurranse, jeg respekterer at folk har sine meninger og gir uttrykk for de, jeg er dog kanskje mer nysgjerrig på å finne ut hva som ligger bak og de gode diskusjoner kommer frem når man beveger seg på kanten, ikke sant Nerthus? :)

At vi ikke er på samme nivå rent "humormessig" er nå vel engang bare slik vi er sammenskrudd, noe annet ville jo vært fryktelig.

Jeg respekterer dere alle her inne og aksepterer forskjellighet.

ToreH 04-12-11 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1261480)
Slo an og slo an - jeg mener bestemt at jeg svarte ganske så humoristisk tilbake - men det kom kanskje ikke klart fram?? Mener at blunkefjesene burde gitt noen hint der?

De gjorde det Nerthus, du svarte på en meget humoristisk måte du. Hurra! Jeg forstår humoren din! og du forstår min?????Ehhh, eller kanskje ikke ser jeg nå... ;)

Photobscura 04-12-11 21:42

Så, hva var det denne tråden handlet om igjen ... var det ikke noe om pengebruk på julegaver? :snill:

ToreH 04-12-11 21:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1261477)
Nå var det ikke det med sykkelen jeg reagerte på heller, men det du sa om at de var mindre glad i barna sine. Selvfølgelig er kvalitetssykler det beste, men som det også er skrevet her, så har folk god erafring med biltema sykler også. Noen foreldre har jo ikke råd til dyre sykler, da er det vel bedre med en biltema sykkel?

Da er vi enige da! :) Men jeg er uenig i at det er bedre med en sykkel enn ikke noe i det hele tatt. La vær å kjøpe en trafikkfarlig sykkel er min påstand.

Kjøp da heller en brukt kvalitetssykkel som er godt vedlikeholdt fremfor en Biltemasykkel. Enda verre blir det jo hvis du kjøper/arver en brukt Biltemasykkel....

Eller utsett det til man har spart opp litt mer penger og gå for en skikkelig sak.

Beveger du deg opp på 1500-2000,- for en barnesykkel rammestr 20"-24" er det et hav av kvalitetsforskjell fremfor den superbillige til 599-699-799,- hos Biltema....

For 1500-2000,- får du forresten en jævlig bra brukt kvalitetssykkel av et anerkjent merke med gode komponenter OG sikre bremser.

ToreH 04-12-11 21:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1261483)
Så, hva var det denne tråden handlet om igjen ... var det ikke noe om pengebruk på julegaver? :snill:

Jo, det og blant annet :) Tråden åpner for å diskutere pengebruken på julegaver, noe vi diskuterer nå eller? ;) Biltemasykkel til julegave f.eks, fordeler og ulemper...ehhe

ToreH 04-12-11 22:02

Men for å spore tilbake til tråden. Jeg vil tipse om en nettside som selger svært billige sportsklær på nett. Rask på levering og utrolig bra service. Så har dere noen i familien som er sportsidioter og trener mye så er det kanskje verdt å ta en titt?

www.wiggle.co.uk

For å få korrekt pris på velg da at pakker skal sendes til Norge. Da får du nemlig opp en annen pris enn om det står avmerket for Storbritannia (mva trekkes fra)

Nerthus 04-12-11 22:06

Godt forslag hypah, jeg kan anbefale www.coolstuff.no for rimelige og ganske artige julegaver, kanskje spesielt de som har "alt". Mine nieser har ønsket seg "air swimmers" - og det får de også ;) (De er ikke gamle nok til å være på forumet så jeg antar at det burde gå greit og fortelle det her, selv om mamman er innom av og til - men hun er jo informert på forhånd;))

Jeg brukte ganske mye penger på julegaver det året jeg solgte en leilighet med ganske mye pluss. DET var gøy! Da kunne jeg kjøpe det jeg visste den enkelte ønsket seg og trengte uten og tenke på økonomien. Det ble dog med den ene gangen da ;)

ToreH 04-12-11 22:38

Den coolstuff var konge! Masse flott til den som har alt og som egentlig ikke trenger noe spess. Takk for tips

Ja og her er en til for de som skal ha diverse ting og tang for de som har alt. Men inniblant her får du tak i utrolig mye rart som faktisk holder bra kvalitet også. Men, strengt tatt så er ting så billige her at du griner ikke over ødelagte ting, du kjøper bare nytt.

www.dealextreme.com

ToreH 04-12-11 22:41

Denne her var tøff til kun 69,- http://www.coolstuff.no/Snowball-Maker

ftdmia 04-12-11 23:02

Mitt bidrag:

Mamma: 200kroner for et håndpleiesett + litt til. Hun ønsker seg en ny kjøkkenvekt så da blir det kanskje det. Kjøper det hos arbeidsgiver så da blir det billig. Type 3-400 kroner til sammen. Kjøper kanskje litt til til henne <3

Pappa: bruker vel 3-400 kronasjer på ham også, men jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe enda. Tenker noe i retning en god bok? Vi er jo ganske like tross alt, og det er en av tingene jeg ønsker meg. Hehe.

Stemor: 2-400 kroner, aner ikke hva enda. Hun liker økologisk hudpleie og sånne ting, men hun har jo liksom alt da. Er ikke så lett å vite hva hun trenger! hihi :)

Lillesøstrene mine får en bok hver og en liten ekstrating hver. Det ble vel ca 200 kroner på den ene, og 350 kroner på den andre.. litt "urettferdig", men jeg tror at i deres øyne vil gaven ha like stor verdi - og det er jo viktig, ellers blir det ramaskrik. Det var bare det at den ene boken var så mye dyrere enn den andre.. (lillesøstrene mine er henholdsvis 8 og 11 år).

Storebror får barbermaskin! Dette blir kombinert bursdags- og julegave, og jeg er innstilt på å bruke rundt 5-600 på det. Kjøper av arbeidsgiver, så utropsprisen på varen vil nok være litt høyere. Får en grei barbermaskin til den prisen.

Dama til broren min og kusina mi får en slik gavepakning hver:

http://img-3.fruugo.com/product/7/31/842317_max.jpg
Kostet 200 kroner på nelly.com, men det er dessverre utsolgt nå. Jeg er jo personlig en neglelakkentusiast, og China Glaze har alltid vært ett av mine favorittmerker.

Den siste på lista mi er da altså sønnen til kusinen min, og han er hvertfall vanskelig å finne noe til - men jeg er jo tross alt fadder til ham så jeg må finne på noe lurt! Kanskje en photoshoot så de får tatt noen fine barnebilder?

Bruker ikke så mye penger på hver, men jeg er tross alt student og familien min skjønner jo det :)

langaard 04-12-11 23:17

Noen som kan hjelpe meg med hva jeg skal kjøpe til svigers?? De har alt, og like vanskelig hver jul:confused:(1000kr + -)

Imse 04-12-11 23:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1261527)
Noen som kan hjelpe meg med hva jeg skal kjøpe til svigers?? De har alt, og like vanskelig hver jul:confused:(1000kr + -)

Hva er interessene deres da?

Hva med feks et gavekort på feks et resturantbesøk, kino el.l?

Dietta 04-12-11 23:26

Sitat:

Kurv med gode oster, kjeks, fenalår, røkelaks etc.... Sleng på en flaske god vin eller en liten knert ;) for eksempel ?
Synes også det er vanskelig kjøpe noe til de godt voksne som er etablert og har absolutt alt.

langaard 04-12-11 23:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1261533)
Hva er interessene deres da?

Hva med feks et gavekort på feks et resturantbesøk, kino el.l?

Takk, det har jeg faktisk ikke tenkt på:D

Carisma 04-12-11 23:55

Ftdmia: hva med en bok til stemora, den av jan Thomas eller vendela, siden hun er intr. i hudpleie? De er jo et par år nå, og kan sikkert fås rimeligere.
Til sønnen til kusina: hvor gammel er han? Hva med gavekort på noe dere kan gjøre sammen? Kino, lekeland, togtur e.l... Det er jo litt gave til mora også om du kan henge med han et par timer. Dessuten trenger det nesten ikke koste noe.

ToreH 05-12-11 15:23

En annen gave som er antakelig noe av det smarte er å kjøpe et medlemsskap i et boligbyggelag. Orker ikke gå inn på alle detaljer her nå, men er vel et råd som de fleste forståsegpåere innen økonomisk forvaltning stiller seg bak.

Jeg er "litt bitter" på at mutter ikke begynte med BSU for meg i julegave, DET hadde vært en gave jeg ville fått utrolig mye mer igjen for over tid enn slalomski eksvis. ;)

Nerthus 05-12-11 15:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1261849)
En annen gave som er antakelig noe av det smarte er å kjøpe et medlemsskap i et boligbyggelag. Orker ikke gå inn på alle detaljer her nå, men er vel et råd som de fleste forståsegpåere innen økonomisk forvaltning stiller seg bak.

Jeg er "litt bitter" på at mutter ikke begynte med BSU for meg i julegave, DET hadde vært en gave jeg ville fått utrolig mye mer igjen for over tid enn slalomski eksvis. ;)

Igjen et godt forslag :) Mine to nieser fikk dette av min far på dåpsdagen sin :) Når de så blir gamle nok til å skulle kjøpe seg eget, vil de ha mange års medlemsskap bak seg og dermed øke sjansen for å få tilslag på ønsket bolig :)

Kitt 05-12-11 15:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1261850)
Igjen et godt forslag :) Mine to nieser fikk dette av min far på dåpsdagen sin :) Når de så blir gamle nok til å skulle kjøpe seg eget, vil de ha mange års medlemsskap bak seg og dermed øke sjansen for å få tilslag på ønsket bolig :)

Tror man må sjekke ut hvilken alder som gjelder for oppstart. Har vært borte i at medlemskap ikke teller før ved fylte 18 år, feks.
Og hva om jeg gir medlemskap i Asker og Bærum Boligbyggelag og Snuppa vil flytte til Trondheim....:p

Noen av de pengene min sønn fikk til dåpen og som bare har stått på noen kontoer så lenge, brukte han til å åpne BSU- konto med da han nå ble 18 år, forresten!:)

Opheliia 05-12-11 16:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1261563)
Ftdmia: hva med en bok til stemora, den av jan Thomas eller vendela, siden hun er intr. i hudpleie? De er jo et par år nå, og kan sikkert fås rimeligere.

Jeg vil ikke anbefale hverken den ene eller den andre. Det er bare pjatt:p

ToreH 05-12-11 16:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1261858)
Tror man må sjekke ut hvilken alder som gjelder for oppstart. Har vært borte i at medlemskap ikke teller før ved fylte 18 år, feks.
Og hva om jeg gir medlemskap i Asker og Bærum Boligbyggelag og Snuppa vil flytte til Trondheim....:p

Eller om ungene er barn av en Forsvarsfamilie? De drasser jo unga sine rundt halve kongeriket....hahaha :)

TrillTrall 05-12-11 18:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1261858)

Mine fikk medlemsskap i Tobb (Trondheim og omegn boligbyggelag) fra en tante da de var bittesmå. Det koster bare startutgiften (100-200,-) og så er det gratis til man er 18 år. :)

andrineandrine 09-12-11 17:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1261508)
Denne her var tøff til kun 69,- http://www.coolstuff.no/Snowball-Maker

Åh! Jeg digger den siden, den er kjempebra! Så utrolig mye morsomt der, og så har jeg inntrykket av at det ikke er så veldig mange som vet om den, det er jo alltid praktisk, siden at man kan overraske folk.

Generelt synes jeg at julegaver er ganske vanskelige. Jeg tenker liksom hvert år at jeg skal begynne tidlig, men klarer det aldri. Plutselig er desember der, og plutselig må man gå rundt på stressende handleturer i butikker stappfulle av mennesker alle ute i samme ærend, å finne personlige gaver til venner og kjære! Derfor synes jeg også at det er en god idé å lage gaver selv. En ser ofte hvor mye folk gleder seg over det. Jeg gjør i hvert fall det! Tenkte å strikke litt, men det begynner jo å bli dårlig tid igjen.. Huff.

Fant dette tilbudet på vibrasjonshøytalere (hehe, for et navn) fra Groupon i dag, det har jeg allerede kjøpt til broren min, tror han kommer til å bli glad for de. Kanskje jeg skal kjøpe til flere, vet ikke helt enda :confused: Hehe, det er jo en lett løsning, men noen ganger er det jo lurt å gjøre det enkelt for seg selv!

Ellers tenker jeg sånn,
mamma og pappa: 400
Kjæresten: 400-500
Venner: Vil helst lage selv...

Photobscura 09-12-11 18:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av andrineandrine (Innlegg 1264435)
Fant dette tilbudet på vibrasjonshøytalere (hehe, for et navn) fra Groupon i dag, det har jeg allerede kjøpt til broren min, tror han kommer til å bli glad for de. Kanskje jeg skal kjøpe til flere, vet ikke helt enda :confused: Hehe, det er jo en lett løsning, men noen ganger er det jo lurt å gjøre det enkelt for seg selv!

Uhm ... På linken din er det lanterner, gitt! :o

Vibeke-67 09-12-11 20:24

Ja, jeg har nå prøvd å være nøktern...
Til samboer har jeg kjøpt disse sokkene i alpakka:http://www.babyalpakka.no/productos....=21&IDprod=110
Til min sønn på 19 strikker jeg en deilig genser. Han er i militæret og vil sikkert like den. Myk og varm (400 i garnkostnader)
Til min yngste datter på 2.5 år har jeg kjøpt denne: http://www.purglede.no/display.aspx?...32&prodid=1458
Min søster og svigerinne har jeg strikket sånt sjal til:http://www.pickles.no/islandsk-soloppgangssjal/ (160,- i garnkostnader).
Min niese har jeg også strikket et sjal til, også får hun 500,- i penger siden hun virkelig er en 19åring som er blakk.
Min nevø har jeg kjøpt en deilig ullgenser til på salg til 250,-
Min svigermor og stemor har jeg strikket sjal til med garnkostnader på 80,- pr stykk
Min far har jeg forstørret noen bilder til, dette får også svigermor.
Også er det to svogre jeg ikke helt vet hva skal få, en sigar til 100,- tror jeg han ene får. Han andre er broren til sambo så han får litt mer.
Også julegodis til hunden vår 200,- sånn ca.

Så alt i alt er det vel ca 3000,-. Sambo kjøper ikke til meg nå, men han skal kjøpe et drivhus til å ha på altanen til sommeren. Dette koster 1000,-. Så da er det 4000,- til sammen fra oss to. Synes det er greit jeg.

ftdmia 09-12-11 20:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1261563)
Til sønnen til kusina: hvor gammel er han? Hva med gavekort på noe dere kan gjøre sammen? Kino, lekeland, togtur e.l... Det er jo litt gave til mora også om du kan henge med han et par timer. Dessuten trenger det nesten ikke koste noe.

Godt forslag som jeg skal ha i bakhodet til noen andre, men stemoren min er nok litt vel alternativ..tenk steinerskole og håndarbeid og sånn :) Tror nok hun ville syntes det var litt vel jålete :)

Har bestilt dessertheftene av Kristine Weber til henne nå.. problemet er jo bare at da må hun kjøpe masse dyre ingredienser... men tror det skal gå greit :) Både stemor og far er veldig obs på å ikke få i seg og barna mye sukker, så tror det kan være fine ting til inspirasjon! Så da ble det 240 kroner på henne. Kjøper kanskje en liten duppeditt på L'occitane også hvis jeg finner noe skjønt :)

Lava 09-12-11 21:53

Artig å lese hva de forskjellige gir og deler til jul.
Men syns ikke at noen skulle måtte forsvare hverken stor eller liten pengestrøm i julen. Håper alle gir med hjertet og med tanke på mottaker, før pris.
Hjemmelaget eller kjøpt, jeg setter mest pris på gaver som viser at "folk" har fulgt med og finner noe jeg faktisk trenger, enten det koster 20,- eller 2000.-

Har selv aldri vært bemidlet med mye penger, hverken i oppvekst eller som voksen, men ønsker selvsagt å gi barn og barnebarn noe av hva de faktisk ønsker seg eller trenger.

Det "dummeste" er å få en gave som ikke passer i det hele tatt, og hvis gaven i tillegg kommer fra noen som burde kjenne en... :p

Min ene datter sa det så fint; Mamma, til deg kan vi egentlig bare kjøpe det VI syns er stygt, for da vet vi at DU liker det :lol:

Håper alle blir fornøyde med sine gaver i år og at alle får en fredfull feiring! :klem:

Lava 09-12-11 21:57

Sitat:

har du vurdert å lage en fotobok til dem? Tilden prisen du snakker om, vil du kunne får enten en skikkelig flott en, eller mange :p
finnes mange nettbutikker som tilbyr dette, har selv laget og kjøpt (men ikke mottat enda) hos eurofoto.
Dette gir jeg til bla min far som er ganske så senil, bilder med navn på barn og barnebarn hjelper ham med å skjønne hvem og hva det er. Håper jeg.

Han har hvertfall hatt glede av de forrige albumene han har fått. Og pleierne kan når de har tid, sette seg ned å se i dem, sammen med far. Han glemmer juo fra gang til gang... :p

Og personer man ikke møter ofte, setter nok pris på en slik bok. :ja:

Dolsi 09-12-11 22:07

Bruker alt for mye penger på julegaver, men synes det er så morsomt å gi til mine kjære.
Nå kjøper ikke vi gaver til søsken, tanker, onkler og sånt da.
Men vi har fire voksne barn som alle får for ca 1500 kroner hver, vi har ett barnebarn som får for ca samme sum. Og jeg og mannen kjøper også tilhverandre for ca samme sum.
Ellers har vi noen tante og onkelbarn som får gave til ca 200 kr hver, og jeg kjøper for samme sum til min venninnes tre barn, og rundt 500 kr til venninna mi. Også er det en liten gave hver til mine 9 kolleger, i år får de alle luer som jeg har heklet i høst og vinter :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.