![]() |
Sv: Tagatose vs sukrin?
Sitat:
Siden det er så mye diskusjon rundt Tagatesse her, tenkte jeg at jeg ville bidra med litt informasjon som kanskje vil oppklare noen spørsmål. Ren Tagatose er 92% så søtt som sukker, og er en naturlig sukkerart (ikke en polyol/sukkeralkohol) med GI på 2. Tagatose har samme kjemiske formel som fruktose, men pga en liten forskjell tas den i liten grad opp i kroppen, og har et kaloriinnhold på max 1,5 kcal/g. I tillegg har Tagatose en rekke interessante effekter: Den forbedrer smaken (demper bismaker fra andre søtstoffer), senker blodsukkerstigningen på måltidet det inntas sammen med (såkalt ”blunting effect”), og har prebiotisk virkning (fremmer de gode bakteriene i tarmen). Tagatose har også den egenskapen at den bruner/karamelliserer. Faktisk bruner den mye lettere enn både sukker og fruktose, og om man baker med ren Tagatose vil bakverket fort bli for brunt. Derfor er Tagatesse tilsatt Isomalt, fibre og sukralose, et intenst søtstoff. Isomalt er 50% så søtt som sukker, og er en sukkeralkohol. Den er med på å nøytralisere den kraftige brunende effekten av Tagatose. Fibrene i Tagatesse (inulin, FOS) har en søtsmak på kun 10-40%, men er med på å gi bl.a. bedre bakeegenskaper (saftighet, struktur). En liten andel Sukralose øker søtsmaken til det dobbelte av vanlig sukker. Dette gjør at Tagatessen blir mye drøyere i bruk, og det minsker risikoen for å få mageubehag, siden mengdene av Tagatose, isomalt og inulin effektivt blir halvert. Hilsen Asgeir, Funksjonell Mat |
Sitat:
|
Siden jeg hadde igjen 4 eggehviter etter creme bruleen, har jeg nå en kranskakestenger-røre stående i kjøleskapet. Hittil har Tagatesse innfridd som en god sukkererstatning, bedre enn både sukrin og splenda (personlig mening) :) Veldig spent på hvordan kransekakestengene blir :)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Oppskrift på kransekakestenger fra matprat. Jeg hadde ikke nok mandler, så mine er med nesten halvparten hasselnøtt (fikk jo med en gratis pose som snart gikk ut på dato fra funksjonellmat, så da brukte jeg denne). De ble veldig gode! MEN - kan ikke stekes på 200 grader slik det står i oppskriften. Mine ble fort brune og måtte tørke/ettersteke lenge for ikke å bli helt brent. Neste gang skal jeg senke temperaturen til 160 grader, og kanskje kun bruke varmluft. Konsistensen ble nydelig og seig, akkurat som med sukker! Smakte også veldig godt - brukte halv mengde Tagatesse ift. sukker.
|
Sitat:
Neste helg blir det å lage forskjellig julegodis med Tagatesse. Nøttetopper, kransekake, brente mandler, marsipan, knekk og fløtekarameller. Kanskje jeg klarer å lage amerikanske cookies også?? Gleder meg allerede og i jula blir det karamellpudding til dessert. |
Re: Sv: Tagatose vs sukrin?
Sitat:
Laget med sukrinmelis i fjor, og de ble for tørre og harde for meg. |
Sitat:
Karbohydratene som er listet opp i Tagatesse trenger ikke telles med. Tagatose (39,9 g), er karbohydrater som ikke tas opp i kroppen. Sukkeralkoholene består av isomalt og sucralose, og disse består også av tilnærmet lik 0 karbohydrater. Så Tagatesse er et meget godt alternativ for de som vil unngå karbohydrater J Om det stemmer at karbohydratene fra tagatosen ikke taes opp i kroppen, hvor kommer da kaloriene fra? Sitat:
|
Takker for info om Tagatesse, sol-cellen!
Jeg er litt skuffet over at den inneholder sukralose som jeg ser på som "mindre naturlig". Jeg bakte med Tagatesse for noen dager siden (nøttetopper eller hva det het, oppskrift her inne, men med mandler). Jeg syntes det ble en veldig bismak - ettersmak som satt i lenge. Har ikke tenkt å gi opp, kjøpte altfor mye i slengen til å kaste inn håndkleet alt... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Noe som har funnet tagatoseproduktene i Oslo utenom på funksjonell mat? evnt hvor?
|
Sitat:
|
Re: Sv: Tagatose vs sukrin?
Da laget jeg kransekakepinner som Camomille refererer til fra matprat.
Ca. 200g skoldede mandler og ca. 300g vanlige malt i foodprosessor. Synes det ble så mye Tagatesse, så jeg stoppet på ca 180g og hadde oppi litt steviapulver. Stekte de på 150-160 grader og byttet på å ha de midt i ovnen og hakket lavere. De ble fremdeles litt brune, men seige og gode. Litt sånn hardseige på utsiden. Så disse er absolutt godkjent. Men ble nesten i søteste laget. Håper ikke seigheten blir borte med mindre Tagatesse da. Men nå har jeg en stor posjon, så jeg får prøve å ikke spise alt for mye på kort tid. Eller er det best å oppbevare den i fryseren kanskje, også for seigheten? |
Sitat:
|
Sv: Re: Sv: Tagatose vs sukrin?
Sitat:
|
hei,
ettersom jeg reagerte veldig på sjokolade søtet med taglitose, er det noen som vet om jeg også da vil reagere like mye på tagatesse? Jeg prøvde kun en liten bit av sjooladen |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg vil gjette på at det er akkurat som med sukrinen - du må ikke bruke for mye av det ellers blir det bismak. BTW har merket at det er bismak av vanlig sukker også, kanskje det har med smaksløkene å gjøre? :P |
Sitat:
|
Sitat:
1. De 15-20% av Tagatose som faktisk blir tatt opp og metabolisert. 2. Resten (80-85%) av Tagatosen virker som et prebiotisk fiber, og blir fermentert/omdannet til bl.a. fettsyrer i tykktarmen. Noen av disse tas opp og brukes som energi av kroppen (men øker ikke blodsukkeret). Gjennom studier har man regnet seg fram til at dette tilsammen vil gi maksimalt 1,5 kcal per gram Tagatose. |
Sitat:
|
2 calories per gram is used for isomalt. Isomalt's lower caloric value is partly due to the fact that intestinal enzymes are not able to easily hydrolyze its more stable disaccharide bond. Less of it is digested and, therefore, less absorbed from the small intestine into the blood, and this happens slowly. Supports Gut Health: Daily intake of 30 g isomalt was demonstrated to promote an increase of the “good” bacteria in the large intestine, the bifidobacteria, demonstrating the prebiotic effect of isomalt.http://www.polyol.org/fap/fap_isomalt.html
|
100 g tagatessesjokolade med appelsinsmak inneholder 48,6 g karbohydrater og 448 kcal. Kan noen av disse karbohydratene trekkes fra?
|
Sitat:
Fortsatt nam-nam ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Han ble enig med meg!
Hei, Vi takker for innspillet ditt. Vi tar dette på alvor, og vil endre informasjonen på nettsidene. Vennlig hilsen Asgeir Ruud |
Har tenkt å bestille meg tagatesse. Får man det på iherb og heter det eventuelt noe annet? Får bare opp tagatose, men den er jo ren og brunes raskt har jeg forstått. Eller bestiller man tagatesse fra funksjonell mat? Bare lurte siden jeg holder på med en bestilling fra iherb. Noen som bruker dette mye og vet? :)
|
Hei,
Tagatesse er et europeisk produkt og finnes ikke hos iHerb. Det er riktig som du sier at ren Tagatose bruner veldig raskt. Du kan kjøpe Tagatesse i alle helsekostbutikker, på butikk.funksjonellmat.no og også hos endel andre norske nettbutikker. Sitat:
|
Ok, takk for svar :blomster: Stevia smaken traff ikke meg helt, ble så voldsom og rar smak selv med lite. Så får prøve ut tagatesse. Sukrin er ok, men ikke til alt. Kan bli knasende og/ eller kaldt. Vet at mange blander ulike, går sikkert, men en risikerer jo å bomme. Så nå er jeg spent på om dette faller i smak :p
|
Bare hyggelig :) Du er ikke den eneste som ikke liker Stevia.. Sukrin fungerer bra til endel ting, men har sine begrensninger pga begrenset løselighet og kjølende effekt. Holder man seg under 20% Sukrin i oppskrifter går det som regel bra. Blandinger er ofte det beste, men skjønner at mange synes det er vrient å skulle beregne mengder da. Det er ikke mye som slår Tagatesse når det gjelder smak og konsistens, så håper du blir fornøyd med det :)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17. |