![]() |
Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet
Sitat:
|
Dette blir egentlig ikke en kommentar til Kari Jaquesson, men... det beste må jo være å etterstrebe det kostholdet som fungerer best i forhold til hver enkelts forutsetninger?
Jeg synes alle disse debattene ender med å handle om tall og regnskap og teorier som støtter det ene eller det andre, og fokus havner sjelden på velvære. Det å ha det bra, å føle seg bra, å eliminere negative faktorer i hverdagen. Det som betyr mest for de fleste av oss - for meg er det i alle fall mye viktigere at jeg ikke er syk av sukkerhunger og har klart å nærme meg normalvekt til tross for kronisk sykdom som hindrer trening - at jeg slipper å være sulten store deler av dagen, at jeg har det godt i kroppen - det er så mye viktigere enn spekulering i "kunne du ikke fått samme vektnedgang med en annen metode" at jeg klarer ikke å formulere en beskrivende setning for det, engang. :o |
Jeg orker ikke å irritere meg over folk som slipper til i media med de lite gjennomtenkte kommentarene sine. Jeg har bedre ting å bruke tiden min på.
|
Sitat:
Når friske mennekser som ønsker å gå ned i vekt ikke går en liten tur engang ala dagen tror jeg nok at lavkarbo er valgt på grunn av quick-fix-tankegangen. Mitt personlige mening er at de fleste (selvfølgelig ikke alle) mennesker har godt av litt mer bevegelse og litt mindre karbohydrater. |
Sitat:
|
Sitat:
Kroppen har uansett godt av bevegelse! Jeg trimmer ikke, har ikke gjort det. Men jeg skal begynne for jeg kjenner jo hvordan kroppen stivner etterhvert og DET kan ikke lavkarbo fikse. Da må det trening til. Kroppen "eirer" akkurat som metall. Skal ting fungere knirkefritt må det brukes kontinuerlig. |
Velvelvel. Når jeg ikke er gravid, sur og lat, så trener jeg faktisk GANSKE mye. Og da mener jeg ganske mye. Vi snakker timesvis hver eneste dag.
Jeg er i utgangspunktet noe lubben. Og når jeg sier dette til mennesker som ikke helt kjenner meg eller min situasjon, så ser de opp og ned på meg og tenker "no way". Litt provoserende å bli bedt om å bevege seg mer når man allerede faktisk er ett av de mest aktive menneskene man selv kjenner? Når man allerede er ett av de menneskene som er mest opptatt av helse, trening og kosthold i veldig periferi bekjentskapskrets? Når man allerede vet så mye om helse, trening og kosthold og rådgiver andre mennesker i overvektssituasjoner? Ja, det er litt provoserende. NEI vent, det er VELDIG provoserende. Fat people can also move. Heldigvis anser jeg at jeg vet så mye om helse, trening, kosthold, overvekt, livsstil og kroppers individuelle forskjeller at jeg forstår at det er mye mer bak en sunn livsstil og sunn helse enn bare "spis mindre, bevege deg mer, nei takk og ræva i gir - din feiting" |
Sitat:
Så det er ikke lov å synse om trening, mens alt annet (blant annet Kari`s meninger) er lov å synse om? |
Trening har jo så mange helsemessigefordeler, så å slenge seg ut på lavkarbo for da slipper man å mosjonere.. Det blir litt å skyte segselv i foten, SYNES JEG (blir dårlig med innlegg her inne hvis man ikke får lov til å synse litt) Der og da, mens man enda er ung er det sikkert greit å slippe å bevege på seg, men det er noe man vil merke når man blir eldre. Det må selvfølgelig være opp til hver enkelt å velge dette selv, men det må gå ann å påpeke dette.:) På en grei måte.. Kanskje ikke folk er klar over det engang?
|
Sitat:
Er ikke det fint da, hvis det er det de har lyst til? Jeg ser ikke noe moralsk forkastelig i å forbedre helsen uten å lide for det. - |
Sitat:
Så det å bevege seg er en lidelse? |
Sitat:
Det var trening jeg snakket om, ikke det å bevege seg. Det er vel svært få som ikke beveger seg hver dag? - |
Jeg skal ikke si noe særlig om trening, men for min egen del forbedret jeg helsen 100% da jeg la om kostholdet, ettersom jeg i grunn ikke har trent noe (med mindre gåing og litt sporadisk yoga kan kalles trening) verken før eller etter. Men det er ikke det samme som å si at trening ikke er bra (enn om vi kanskje har forskjellige syn på hva trening skal være), men kostholdsomlegging er uansett en stor forbedreing kontra det å ikke endre noen av delene. ;)
|
Sitat:
Nå er det vel ingen som har sagt at ikke en kostholdsomlegging ikke er en stor forbedring kontra å ikke gjøre noe som helst? Du trener Yoga innimellom og virker da som at du trives med det? Pluss at du går mye og da får du jo opp pulsen. Så du mosjonerer:p Det er ikke sikkert man trenger å trene så ille mye når man er 30, men man skal(kan) tross alt bli 70-80-90, da:) Føler ikke at godene man får av å få opp pulsen noen ganger i uka kan diskuteres egentlig. De er vel opplest og vedtatt med gjentatte studier.. |
Sitat:
Innbiller meg at det vil være enklere og mer motiverende å bevege seg mer/trene når man først har gått ned litt. Alt man gjør for helsa er et pluss, vil man sitte på sofaen og spise seg slankere er da det mange ganger bedre enn å sitte i sofaen og spise seg større :p Jeg SER ikke syk ut (mer riktig å si SÅ ikke syk ut nå kanskje :p ), burde jeg da opplyse folk rundt meg at jeg ikke KAN trene pga helsa, så jeg ikke risikerer å bli stemplet som lat? |
Sitat:
Jeg kjenner en del mennesker som selv sier de går på lavkarbo for å slippe å trene. Jeg velger å tro dem. Uansett hvordan man vrir og vender på det er det å bevege seg mer en hva de fleste gjør både sunt og positivt for vektnedgang, og det har abselutt helsemessige fordeler. |
Sitat:
Jeg tror noen forbinder trening med hardt slit, og det er det nok også for enkelte. Det blir jo hva man gjør det til. Jeg snakker om å bevege seg mer. Selv de sykeste pasientene vi får inn blir oppfordret til å bevege seg mer da det fremmer helse. Klarer/orker man ikke trene er det mange andre muligheter til økt fysisk aktivitet. Alle monner drar, selv enkle øvelser. |
Sitat:
Trening er jo supert, selv om man aldri finner meg i et treningsstudio, så skal jeg aldri komme å si annet. Og jeg går så det ryker av meg, for jeg har bodd så lenge i denne byen at jeg har sett alt før. :p |
Merkelig det der at det blir MINDRE og MINDRE innlegg i denne tråden, hvem er det som sletter? Mod eller bruker? :P
|
Jeg slettet noen av mine innlegg.
|
Tror kanskje vi skal skille mellom mosjon og trening? Mosjon er generelt alltid bra, trening er ikke nødvendigvis bra med mindre man er frisk (nok).
|
Jeg må ærlig tilstå at jeg ikke har gått på noen trening siden jeg trente karate fem ganger i uka og sykkel fire ganger uka. Da var jeg seksten sytten år.
Etter hvert tok livet og hverdagen meg, og selv om jeg alltid har vært aktiv (lange turer med bikkjer uansett vær og vind, fjellturer og overnatting i telt, hagearbeid, tung fysisk jobb, svømming med ungene og turer jevnlig i ulendt terreng /strand for at ungene skulle få styrket sin motorikk), så tok dette også slutt. I dag tar jeg mine daglige qigong-øvelser, tai-chi eller yoga en sjelden gang og tur med bikkjene de dagene jeg orker. På det jevne er mine daglige turer nå redusert til ca 15 minutt. Jeg er heldig som har en ekstremt høy forbrenning, men hadde jeg hatt lav forbrenning ville det og trene kiloene vekk, vært tilnærmet umulig. Jeg er absolutt ikke alene om og ha mistet helsen altfor tidlig, og jeg synest det er flott at lavkarbo finnes! Om noen friske mennesker tror at lavkarbo er en sånn vidunderting som ikke bare gjør at man ser bra ut på bildene tatt i syden der man poserer lettkledd, men at det også betyr at man kan sitte på rumpa og få topp muskler og kondisjon, så er jeg rimelig sikker på at de relativt kjapt oppdager at det ikke stemmer. |
Så nå plutselig så kan man ikke gå på lavkarbo? hadde ikke begynt engang x] så.. forvirra.. hjelp plizz?
|
Sitat:
|
Sitat:
Det er vel derfor jeg skriver bevege seg mer og ikke trening, for det er som du sier, ikke alle kan trene. De fleste kan nok bevege seg mer en de gjør i dag, det omså bare en ekstra tur ut med søpla. Alle monner drar, og helsegevinsten er kanskje større en man tror. |
I forhold til trening og vektnedgang, har jeg lest et "ordtak": kostholdet tar kiloene, mens trening tar grammene. Dette innebærer rett og slett at det er vanskelig å trene seg ned i vekt.
Et godt kosthold er viktigere for vekta enn trening. Hvilket ikke betyr at trening ikke er viktig!! Men mtp lavkarbo, og hvorvidt det er no vits eller ei, er det MANGE andre parametre enn vekt!! Sitat:
+ ; http://lillemaane.com/utdrag/doktor_...chf_utdrag.pdf |
Sitat:
|
Sitat:
For å løfte det litt opp over individnivå, så gjelder denne problemstillingen de aller færreste av oss overvektige. De fleste av oss kjenner veldig mange som spiser sunnere, trener mer og er tynnere av den grunn. |
Sitat:
Jeg er forbannet sikker på at jeg har vært mer syk enn bare stoffskiftet - OG at dette som ikke engang aksepteres som en diagnose av halve helsevesnet har hatt en kraftig innvirkning på min helse og på min evne til å gå ned i vekt og holde vekt ved hjelp av trening. Og jeg tror ikke jeg er alene. En del teorier går ut på at fedme kan være en form for selvbeskyttelse for kroppen. Stemmer disse teoriene blir de fleste ikke ikke slanke av å trene - da må man finne metoder som fjerner problemet, ikke symptomet. Det er faktisk mulig at de som er slanke har overskudd til å tene mer rett og slett fordi de er friskere... Nå kan jeg bare snakke for meg - og jeg vet at når min kropp har hatt det godt og vært i mer balanse enn i de dårlige periodene så har vekta gått ned lett, selv på et mindre optimalt kosthold. Da har jeg gjerne også overskudd til å trene. Andre ganger så går den opp til tross for god innsats - og å trene blir uoverkommelig. Jeg kan ikke svare for hvor mange dette vil kunne gjelde for, men jeg vil finne det merkelig om jeg skulle være den eneste. |
Sitat:
Vi er ikke alle like, og jeg kjenner mange småtjukke som er i ekstremt god form og som spiser fornuftig :) For MEG ble lavkarbo som en åpenbaring, siden det er litt trist når man i en alder av 38 jobber rævva av seg til punkt og prikke kostholdsmessig og treningsmessig uten at man blir noe slankere av det! Ta med at jeg tidligere har gått ned mye på lavkalori-kurer, men nå sa kroppen at nok var nok... ingen mer sultekurer på meg nei! Smjg: Du er IKKE alene om å ha det slik! Om andre da velger og tro at det ikke stemmer det du sier, som "du har nok ikke trent SÅ hardt eller SÅ mye, og du har sikkert ikke fått med deg ALT du har spist..." er deres problem, men ikke gjør det da til en sannhet at "sunn kost" og trening = slank og frisk så lenge det finnes unntak fra "regelen". |
smgj;
har du vært inne på stoffskifteforumet i det siste? Legg merke til hva som står øverst på første siden. http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ Der ser man iallefall en klar sammenheng mellom stoffskiftet og kost /vekt.... |
Jeg synes det er flott for dem som finner noe som funker, og jeg mener egentlig bare at lavkarbo funker godt uten trening og er dermed en "quick-fix" i forhold til vektnedgang uten trening. Jeg tror de fleste friske mennesker hadde gått ned i vekt med mer trening og mindre porsjoner mat, men det er tøft å legge om livet så voldsomt som det krever. Ikke feil med lavkarbo, og ikke feil med trening/lavkalori.
|
Sitat:
Jeg spiser da heller en stor bolle med salat fremfor to tynne brødskiver med pålegg. Kcal mengden kan være den samme. |
Sitat:
Hun legger på seg jevnt og trutt, det er ikke akkurat muskler som henger over bukselinninga :p Jeg er ikke fysisk i stand til å trene/mosjonere/bevege meg en brøkdel av hva hun gjør, men ned i vekt går jeg, takket være lavkarbokostholdet :D Vi fungerer ulikt, slik er det bare ja :ja: |
Sitat:
Så jeg er helt enig; vi fungerer ulikt, sånn er det bare. :ja: |
Sitat:
Det er mye vi ikke vet ennå - og skal jeg tippe leter man nøye nok med en god lege så vil man finne sykdomsårsaker som kan bidra til overvekt hos iallfall 50% av medlemmene her inne med BMI over normalvekt. Det være seg alt fra vitamin-/mineral-/hormonubalanser til betennelsestilstander til matintoleranser til metabolske syndrom. Felles for det meste vil være at kroppen KAN være i stand til å hele seg selv ut av problemet dersom vi puffer i rett retning. De fleste av oss har spist høykarbo. For mange av oss kan lavkarbo være det puffet som begynner å snu spiralen. Men mange av disse ville aldri bli bedre med et "normalt godt kosthold" uansett mengde trening... Mat er så MYE MER enn kalorier og makrosammensetning. |
Sitat:
Et godt sammensatt lavkarbokosthold er gunstig for alle som trener og alle som ikke trener og har ikke noe med quick-fix å gjøre. For mange som spiser høykarbo er det fullt mulig å gå ned i vekt (og holde den nede) kun ved å redusere porsjonsstørrelsene. Spesielt sunt er det antakelig ikke, og svært utilfredsstillende fordi man ikke spiser seg mett. God appetittregulering er en av de viktigste suksessfaktorene når man bruker lavkarbo for å redusere overvekt. Svært få mennesker orker å gå frivillig gjennom livet uten å jevnlig spise seg gode og mette. Hva du kan klare å oppdrive av viljestyrke gjennom et GR-kurs er én ting, en annen ting er hverdagen i årene etter kurset. Der har lavkarbokostholdet sin store praktiske fordel. - |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54. |