Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=136)
-   -   Ammande lavkarbo"holikar"! (min tråd) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=46553)

Carisma 01-09-11 08:34

Sv: Ammande lavkarbo"holikar"! (min tråd)

Kjersti83: du bør ikke ligge så lavt som på 30 g pr dag, da er du sannsynligvis i ketose. Det anbefales ikke uner amming. Hexeberg sier rundt 100g pr dag når du ammer.

Konkelimonke 01-09-11 10:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kjersti83 (Innlegg 1196929)
ok :) ja, da blei d ikke helt samme oppskrifta, men d går vel greit :) Lurer på en ting.. i dag kom jeg på ca 60 karbs for hele dagen.. da drakk jeg en iskaffe (min store synd).. hadde d ikke vært for den ville jeg vært på 30karbs ca.. men når jeg ser på kalorier for en hel dag, ender jeg opp på nesten 2000.. er ikke kaloriene viktig når det gjelder lavkarbo? er det bare karbs d går på da? Amminga går foreløpig bra.. lurer på om produksjonen er gått litt ned, eller så har junior økedøgn.. hvor mange karbs anbefales egentlig å ha iløpet av en dag, både med og uten amming? noen som vet? lillegutt er bare to mnd, så jeg har INGEN planer om å slutte amminga d neste halve året..

Ikkje tenk på kcaloriar når du et lavkarbo - det spelar inga rolle! Feitt inneheld mykje meir kcal enn om du et feittredusert/fritt a la G.Roede...
Bra at amminga går bra! Eg merkar på meg sjølv at dei dagane eg drikk litt lite vatn, har eg mindre mjølk (men nok!) enn dei dagane eg drikk mykje. Kanskje du skal prøva å drikka meir? For om det ikkje vert nok væske i mjølka er ho gjerne meir konsentrert og slukker ikkje tørsten på same måte...
Meiner å hugsa at det anbefalast mellom 50 og 100 karb om dagen når ein ammar, men eg tek dette litt på gefühlen i forhold til om både poden og eg er nøgd. Eg har vore såpass lenge i lavkarbogamet at eg grovreknar for det meste, eller ting går på autopilot i forhold til kva eg veit eg kan og ikkje kan eta. Prøv deg litt fram! Om du og poden er nøgd på 30g karbs om dagen, så held du deg kring der :) Dessutan har eg òg høyrd rykte om at mjølka er feitare og mettar betre om mor et lavkarbo enn om ho et høgkarbo - og då treng ikkje bebissn ammast så ofte gjerne :) (eller det vert som med min bebi som ammast heile tida og FYK opp i vekt ;))

Lukke til!

Konkelimonke 01-09-11 10:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1197015)
Kjersti83: du bør ikke ligge så lavt som på 30 g pr dag, da er du sannsynligvis i ketose. Det anbefales ikke uner amming. Hexeberg sier rundt 100g pr dag når du ammer.

Ikkje alle som kjem i ketose ved 30g om dagen... ikkje eg i alle fall, eg må under 20...!
Veldig individuelt dette her:)

kjersti83 01-09-11 13:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1197015)

har bestilt boken til hexeberg, så d blir greit å få lest seg opp.. Skal prøve å komme opp på rundt 100 da.. :) takk :) vil ikke i ketose, for da har jeg hørt det frigis noe giftstoffer som ikke er bra for ungen. kan dette sjekkes på noen annen måte enn sticks?
tuuusen takk for svar :)

kjersti83 01-09-11 13:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Konkelimonke (Innlegg 1197076)
Ikkje tenk på kcaloriar når du et lavkarbo - det spelar inga rolle! Feitt inneheld mykje meir kcal enn om du et feittredusert/fritt a la G.Roede...
Bra at amminga går bra! Eg merkar på meg sjølv at dei dagane eg drikk litt lite vatn, har eg mindre mjølk (men nok!) enn dei dagane eg drikk mykje. Kanskje du skal prøva å drikka meir? For om det ikkje vert nok væske i mjølka er ho gjerne meir konsentrert og slukker ikkje tørsten på same måte...
Meiner å hugsa at det anbefalast mellom 50 og 100 karb om dagen når ein ammar, men eg tek dette litt på gefühlen i forhold til om både poden og eg er nøgd. Eg har vore såpass lenge i lavkarbogamet at eg grovreknar for det meste, eller ting går på autopilot i forhold til kva eg veit eg kan og ikkje kan eta. Prøv deg litt fram! Om du og poden er nøgd på 30g karbs om dagen, så held du deg kring der :) Dessutan har eg òg høyrd rykte om at mjølka er feitare og mettar betre om mor et lavkarbo enn om ho et høgkarbo - og då treng ikkje bebissn ammast så ofte gjerne :) (eller det vert som med min bebi som ammast heile tida og FYK opp i vekt ;))

Lukke til!

ok, greit å vite at kcal ikke spiller noen rolle.. har laga meg profil på diett.no slik at jeg får lagt inn alt jeg spiser.. slipper da å regne det ut selv.. veldig praktisk (anbefales). Fikk anbefalt å ligge rundt 2400kcal om dagen for å holde vekta stabil, så det er jo greit at den også ble lavere selv med lavkarbo.
Lillegutt har vært litt urolig, men i natt sov han mye mer enn han har gjort noen sinne. Kan jo være at han er over to mnd, og at de skal sove litt lengre, men har mer tro på at melka er mer mettende. Vokser har han gjort hele tia.. fødselsvekt var 3250 og 47 cm. på seksukers kontroll (han var nærmere 8 uker) var han 5430 og 60!!! cm.. hehe.. han vokser mao ;)
Drikker nok litt for lite ja, så der må jeg bli flinkere. Det er nesten d værste.

kjersti83 01-09-11 13:12

tenkte jeg kunne skrive inn her hva jeg spiste i går, enten for inspirasjon for andre, eller for kanskje få tilbakemeldinger på om det er noe jeg burde endre.
frokost: 2 lavkarbolapper med kaviarmix på den ene, og italiensk salat m/kjøtt på den andre. et halvt glass skummet melk.. innså i går at d ikke var bra ;)

Lunsj: var på kafe, og der fikk jeg en omelett med ost og skinke, pluss litt salat og rømme ved siden av. 1 glass cola zero (min store synder)

mellommåltid: en bar fra Fedon tror jeg det var. Cappachino eller noe sånt. Ble anbefalt den på helsekost. 1 lite glass cola zero igjen..

middag: hjemmelaga kyllingburger og blomkål i ostesaus. DEILIG! fant opp sausen i går, og d er ikke siste gang jeg lager den ;)

kvelds: 1 rugsprø knekkebrød med majones og graddost.

snaks: drakk en iskaffe i går. Havnet jo langt under 100 karbs iløpet av dagen, men bare iskaffen inneholder over 30g! sykt!! blei sååå dårlig i magen etter iskaffen. Tror magen nå er vant til å IKKE få sukker :) jippi!! :)

Har litt panikk for vekta, og har ikke veid meg siden fødselen til min lille, men merker nedgang på klærne, de er ikke så trange lengre :)

streber 01-09-11 15:43

Heisann Kjersti83:)Har du egen journal? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å lage deg en journal, der kan du loggføre hva du spiser-slik du har gjort det her i konkelimonke sin journal-og få tips, råd, oppmuntring etc til kostholdet og ellers det som opptar deg:). Bortsett fra iskaffen og melken virker kostholdet ditt bra, utfra det jeg kan se av den oversikten.
Dette er kun ment som et vennligsinnet råd fra min side Kjersti, håper du ikke tar det ille opp:):).

Konkelimonke, bra å høre det går fint med kostholdet om dagen:)Skjønner om du ikke har tid å innom her så ofte nå:)Ha en fin ettermiddag videre!

http://karinbergholt.com/GIFblomster/blomst132.gif

Carisma 03-09-11 00:33

Ang vanndrikking, illegutt får vondt i magen når jeg drikker lite vann en dag. Har funnet ut at lite vann er synderen på knipinga han sliter med.

Konkelimonke 04-09-11 10:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1198553)
Ang vanndrikking, illegutt får vondt i magen når jeg drikker lite vann en dag. Har funnet ut at lite vann er synderen på knipinga han sliter med.

Eg merkar det på at kveldane vert meir urolege om eg drikk lite.. så det gjeld å peisa innpå med vatn rett og slett!! ;)

kjersti83 05-09-11 18:26

Ja, da var min periode med lavkarbo over.. iallefall å være så "nazi".. melka forsvant nesten helt, og har måtta gitt lillegutt flaske to kvelder på rad.. skal likevel ikke spise godter, potet og minst mulig karbs, men er ikke så nøye som før.. må ta hensyn til min lille.. selv om mor vil ned i vekt, så er min lille engel sin trivsel viktigere.. og jeg vil IKKE slutte med amminga..

Carisma 05-09-11 18:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kjersti83 (Innlegg 1200225)
selv om mor vil ned i vekt, så er min lille engel sin trivsel viktigere.. og jeg vil IKKE slutte med amminga..

Ned i vekt skal man vel helst vente med til man ikke ammer lenger, så ikke melka blir full av gamle slaggstoffer fra vår kropp.... :o

koko75 05-09-11 20:51

Kjersti83: Er du sikker på det ikke er økedøgn han holder på med Kjersti83?

Carisma: Når det gjelder slanking så er det ikke noe problem å gå ned i vekt når man ammer så lenge det skjer på en forsvarlig måte. De fleste har vel noen ekstra graviditetskilo som forsvinner i løpet av det første året - det er bare noen som ikke "ammer dem bort", men trenger litt ekstra hjelp.

Carisma 05-09-11 21:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av koko75 (Innlegg 1200318)
Carisma: Når det gjelder slanking så er det ikke noe problem å gå ned i vekt når man ammer så lenge det skjer på en forsvarlig måte. De fleste har vel noen ekstra graviditetskilo som forsvinner i løpet av det første året - det er bare noen som ikke "ammer dem bort", men trenger litt ekstra hjelp.

Men om om man ikke hadde drømmevekta før man ble gravid, hvordan vet man at det kun er graviditetskiloene og ikke de som er fulle av miljøgifter som forsvinner? og hvordan stopper man på rett tidspunkt?

kjersti83 05-09-11 21:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av koko75 (Innlegg 1200318)
Kjersti83: Er du sikker på det ikke er økedøgn han holder på med Kjersti83?

Nja, er usikker.. økedøgn pleier å være anderledes.. da skal han ha pupp hele dagen.. nå er det bare på ettermiddag/kveld han er krakilsk.. gråter som bare det.. har akkurat fått han i seng, og har bært han i nærmere to timer.. og puppen frister ikke når han gråter heller.. :(

Carisma 05-09-11 21:36

Det høres mer ut som magetrøbbel, lillegutt har vært sånn en periode. Hvor gammel er han?

koko75 05-09-11 21:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1200374)
Men om om man ikke hadde drømmevekta før man ble gravid, hvordan vet man at det kun er graviditetskiloene og ikke de som er fulle av miljøgifter som forsvinner? og hvordan stopper man på rett tidspunkt?

Jeg trodde ikke det var slik det fungerte, men om man gikk for fort ned i vekt som var problematisk?

koko75 05-09-11 21:39

Enig med Carisma om at dette høres mer ut som magetrøbbel. Veldig, veldig vanlig. Har en her som holder på for øyeblikket. :)

Carisma 05-09-11 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av koko75 (Innlegg 1200388)
Jeg trodde ikke det var slik det fungerte, men om man gikk for fort ned i vekt som var problematisk?

Nei, det er det at miljøgifter og andre ting lagres i fett. Om vi går fort ned, og særlig vi som har lagret mye over lang tid, vil dette frigjøres og gå over i morsmelka. Jeg bruker heller noen mnd ekstra enn å pumpe babyen full av min gamle dritt :o

koko75 05-09-11 21:44

Oki, da er jeg fortsatt safe. :) Skal ned til det jeg veide før jeg ble gravid, 68kg, og satser på 0,5-1 kg i uka.

Carisma 05-09-11 21:47

For meg er det uansett umulig å gå ned noe særlig, siden god søvn er alfa og omega for vektnedgang for min del :rolleyes:

kjersti83 05-09-11 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1200387)
Det høres mer ut som magetrøbbel, lillegutt har vært sånn en periode. Hvor gammel er han?

kan også være magetrøbbel, men litt rart at d kom nå..
han blir 3 mnd nå den 15 sept. har hatt kolikk tidligere, men har vært hlt fin i en mnd nå etter tre behandlinger hos kiropraktor..

merker at jeg har mye mindre melk, så det er nok også et problem. Har også som dere sier, en del "lagret" fett, og ikke bare etter svangerskapet. Nesten alt fra svangerskapet er borte, men alt det andre er der enda.. Tror jeg henger meg på den om at d får heller ta noen ekstra mnd.. Så lenge jeg er på trivselsvekt når jeg skal stå brud i august til neste år ;)

Carisma 05-09-11 22:19

Nesten like gamle da, junior her blir 3 mnd 21. :)

kjersti83 05-09-11 22:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av koko75 (Innlegg 1200393)
Enig med Carisma om at dette høres mer ut som magetrøbbel. Veldig, veldig vanlig. Har en her som holder på for øyeblikket. :)

stusser litt på at magetrøbbel kommer nå når jeg går på lavkarbo.. var helt fin frem til jeg hadde vært på lavkarbo i ca fire dager..

kjersti83 05-09-11 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1200448)
Nesten like gamle da, junior her blir 3 mnd 21. :)

så koselig da :) er det første din?
Med min første forsvant alt jeg la på meg og vel så det den første tiden da jeg ammet.. var en del yngre da, så det kan jo ha litt å si (8 år siden) ;) kjipt at det ikke skal være like lett andre gang..

koko75 05-09-11 22:37

Veldig jevngamle barn, min blir 3 mnd 20. :)

Om gravidflesket har forsvunnet hadde jeg også gitt beng nå - heldige dere! :)

Carisma 05-09-11 22:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av koko75 (Innlegg 1200468)
heldige dere! :)

Jeg er ikke av de heldige :nei: Men som sagt, så mye som er lagret opp over tid, at jeg ikke tør å gå løs på det. Dessuten er det for mye stress i ammeperioden til at jeg kan håpe på å gå ned. Jeg veide uansett alt for mye da jeg ble gravid, helt uplanlagt. Første ja.
Jeg satser på å slippe noen vannkilo de neste månedene, og er fornøyd med det. Har tross alt resten av livet til å ta tak i resten. :rolleyes:

kjersti83 05-09-11 22:44

nja.. hadde vekten min vært som din vekt, så hadde jeg vært heldig ;) hadde dessverre mye å ta av før jeg ble gravid..

kjersti83 05-09-11 22:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1200471)
Jeg er ikke av de heldige :nei: Men som sagt, så mye som er lagret opp over tid, at jeg ikke tør å gå løs på det. Dessuten er det for mye stress i ammeperioden til at jeg kan håpe på å gå ned. Jeg veide uansett alt for mye da jeg ble gravid, helt uplanlagt. Første ja.
Jeg satser på å slippe noen vannkilo de neste månedene, og er fornøyd med det. Har tross alt resten av livet til å ta tak i resten. :rolleyes:

hehe, satt å leita etter "liker" knappen.. tror jeg er for inne i facebook ;)
tror at stress også er en faktor til at melka har nesten forsvunnet.. fra og med i dag er det ikke mer stress om vektnedgang og lavkarbo, men heller være like flink som jeghar vært til nå.. ikke spise godter og unødvendig sukker/karbs. Da holder vekta seg iallefall stabil.. går/jogger to til tre ganger i uka i tillegg, så man kan jo håpe på litt nedgang da :)
Ønsker deg iallefall veldig lykke til. Og som du sier, vi har resten av livet på oss :)

KarMa40 06-09-11 11:02

Jeg kom over denne på forskning.no, til trøst for alle lavkarbo-ammende med bekymringer!!

Konkelimonke 06-09-11 16:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kjersti83 (Innlegg 1200482)
vi har resten av livet på oss :)

Er denne eg seglar på for tida :)

Eg klarer stort sett å halda meg unna "ulovlegheiter", men viljestyrken er ikkje like sterk alltid...
Uansett, poden trivast og et og legg på seg! Skal på 6vekers kontroll i morgon, og eg trur nok han har lagt på seg nesten 3kg alt! Differansen på meg og han på heimevekta vert iallefall 7kg, og han vog 4,2 då han vart fødd... God plugg med andre ord;) herleg:) eg er like forelska i alle fall!

Ha ein fin dag! :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.