Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Iskremmaskin (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=46082)

Dollsine 21-08-11 19:57

Sv: Iskremmaskin

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1188514)
Min is ble aldri så hard at maskinen begynte å hakke.....jeg lot den stå 35 min..

Det er ikke isen som får maskina mi til å stoppe/hakke - det er isen som legger seg på veggene i bollen. Kanskje har jeg fortsatt sølt litt da jeg helte det nedi; meget mulig. Bra du fikk det til med din!

marjusen 24-08-11 15:19

Akkurat laget en ladning.

3 eggeplommer ble pisket luftig med stevia toffe og natreen.
3 dl kremfløte ble pisket halvstiv i egen bolle, tilsatte litt vaniljepulver og 2 ts kakao.
Blandet så fløten med eggedosisen. Smeltet en halv sukerfri melkesjokolade som jeg avkjølte igjen litt før jeg blandet den godt inn i røra. Helte så oppi maskina. Gikk 15 min så stoppa den. Var ganske så softis enda. Står nå i fryseren. Hehe

Dollsine 24-08-11 18:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1191073)
Akkurat laget en ladning.

3 eggeplommer ble pisket luftig med stevia toffe og natreen.
3 dl kremfløte ble pisket halvstiv i egen bolle, tilsatte litt vaniljepulver og 2 ts kakao.
Blandet så fløten med eggedosisen. Smeltet en halv sukerfri melkesjokolade som jeg avkjølte igjen litt før jeg blandet den godt inn i røra. Helte så oppi maskina. Gikk 15 min så stoppa den. Var ganske så softis enda. Står nå i fryseren. Hehe

Den høres god ut, og må prøves. Legg ut smakserfaringen da :D

marjusen 24-08-11 20:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dollsine (Innlegg 1191195)
Den høres god ut, og må prøves. Legg ut smakserfaringen da :D

Denne var såååååå god. Nam nam. Besteste isen. Grovhakka litt sukkerfri sjokolade og rørte inn til slutt. Nam nam. Uten den sjokoladen er hele røra 10 kh. Passer til 4 pers.

Alynna 25-08-11 13:15

Åh, gode gud, det høres digg ut, Marjusen. Har faktisk savnet karamell/toffee-smaken. Bruker mye vanilje, men er fristet til å teste disse stevia-variantene. Har latt være til nå fordi en flaske stevia som sto hos eksen (etter tidligere romkamerat) smakte bittert, føi og phy! Men jeg mistenker den hadde stått i mange år.

Holder igjen på lommeboken siden jeg skal til USA om en uke, gjett om jeg skal på lavkarbo-jakt i butikkhyllene! De må da ha toffee-smak og det meste der borte...

Om noen andre har gode tips til smakstillsetninger i retning karamell så si gjerne ifra! Er klar over hjemmelaged fudge med sukrin fra før....

Kanskje man kan knuse sukkerfrie drops?

marjusen 25-08-11 17:12

Fikk akkurat en pakke fra iherb idag. Masse atkins. Der er det en karamell brownie sjokkis. Tenkte å hakke opp disse og tilsette isen. Elsker is med brownie. Nam nam

FrkMarge 25-08-11 18:35

Da har jeg fått prøvd dette grønne vidunderet mitt... (kjøpte den fra obs)
Brukte "brimi-oppskriften" lenger opp i tråden her, for den så så enkel ut. :)
Jeg laget bare vanlig vaniljeis i første omgang og hadde rips til.
1 del fløte, 1 eggeplumme 1 ss sukker (jeg brukte sukrin) + ca 1 ts vanilje.

Isen la seg litt på sidene av bollen slik at det ble et hardt lag der, men den kjørte seg ikke fast allikevel. (belegget ble fin smaksprøve etterpå :P)
Isen ble fin og kremet, men den ble ikke hard nok synes jeg. Jeg puttet den rett i en boks og frøs den videre.

Men hvordan får man is som ikke er så eh.. fet? Jeg syntes den ble for å si det mildt kvalmende fet. Litt for mye fløteis liksom.
Skal sies at jeg stort sett har spist first prise melkeis de siste årene... ikke fordi den er best, men fordi det er mindre kcal og den er mye billigere. men jeg liker jo vanlig diplomis osv, hvordan lager man sånnt?

Dollsine 25-08-11 20:55

Hei FrkMarge. Disse oppskriftene fulgte med min ismaskin (Melissa, Europris). Kanskje det er noe for deg?

Grunnoppskrift is
3 eggeplommer
3,5 dl melk
70 g sukker

Varm melken langsomt opp til det danner seg små bobler. Pisk eggeplommer og sukker til alt sukkeret er oppløst. Hell eggeblandingen gradvis i melken og varm opp blandingen til den begynner å tykne. La blandingen avkjøles i kjøleskapet i ca 2 timer. Hell blandingen i maskinen mes vispen går rundt. La blandingen røre til den har ønsket konsistens.

Tips:
  • tilsett ingredienser som most frukt, revet sjokolade eller lignende for å få ønsket smak
  • Avhengig av hvor fyldig du ønsker isen, kan melken erstattes helt eller delvis med kremfløte.
  • Du kan også erstatte melken med youghurt hvis du vil ha youghurt is istedet.
Grunnoppskrift sorbet
2 dl vann
200 gram sukker
200 g most frukt eller 2 dl fruktsaft

Bland vann og sukker i en kasserolle, og rør til sukkeret er helt oppløst. Kok opp og la laken koke i 2 min. Avkjøl. Tilsett most frukt eller fruktsaft i den kalde blandingen. Hell den deretter i bollen mens vispen går rundt. La den gå til blandingen har ønsket konsistens.

Lykke til!

Vipp!! 07-02-14 20:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dollsine (Innlegg 1192055)
Hei FrkMarge. Disse oppskriftene fulgte med min ismaskin (Melissa, Europris). Kanskje det er noe for deg?

Grunnoppskrift is
3 eggeplommer
3,5 dl melk
70 g sukker

Varm melken langsomt opp til det danner seg små bobler. Pisk eggeplommer og sukker til alt sukkeret er oppløst. Hell eggeblandingen gradvis i melken og varm opp blandingen til den begynner å tykne. La blandingen avkjøles i kjøleskapet i ca 2 timer. Hell blandingen i maskinen mes vispen går rundt. La blandingen røre til den har ønsket konsistens.

Tips:
  • tilsett ingredienser som most frukt, revet sjokolade eller lignende for å få ønsket smak
  • Avhengig av hvor fyldig du ønsker isen, kan melken erstattes helt eller delvis med kremfløte.
  • Du kan også erstatte melken med youghurt hvis du vil ha youghurt is istedet.
Grunnoppskrift sorbet
2 dl vann
200 gram sukker
200 g most frukt eller 2 dl fruktsaft

Bland vann og sukker i en kasserolle, og rør til sukkeret er helt oppløst. Kok opp og la laken koke i 2 min. Avkjøl. Tilsett most frukt eller fruktsaft ....

Prøvde den øverste til ongane no med vaniljestevia, og den forsvant veldig fort!

Skrapa skåla og heiv oppi ei lavkarbo røre no rett etterpå, regna med det tek litt lenger tid sidan den er litt varmare bollen no...
3 egg, 3 ss sukrin t eggedosis
3 dl kremfløyte nesten piska til krem, bland krem og eggedosis, tilsett smak, prøvde vailje stevia og vaniljepulver no.

Hååååper det ikkje vart for varmt slik at eg også får is i kveld.... :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.