Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Annen mat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=122)
-   -   Våre fantastiske lavkarbosauser (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4534)

Carisma 27-04-10 20:59

Sv: Våre fantastiske lavkarbosauser

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 868644)
Vet ikke om jeg reagerer på det, men det er nå kumelk i rømme og creme fraiche, da ... :o.

Glemte de, tenkte bare på fetaen jeg :D

Sisteinnsats 28-04-10 16:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 68965)
Soppsaus
50 g fersk sjampinjong
1 ts sitronsaft
2 dl creme fraiche/rømme
1/2 dl hakket persille
1 ts tørket oregano (1 ss frisk)
salt og pepper

Finhakk sjampinjongen. Bland sammen sitronsaft, creme fraiche/rømme, hakket persille, oregano og sjampinjong. Smak til med salt og pepper.

SKal ikke denne være varm, Iset?

Iset 28-04-10 17:11

Oj, jo. :lol: Jeg vet ikke hva jeg tenkte på da jeg skrev den der.

Jeg lager den annerledes nå, synes denne blir mye bedre:

Soppen skal stekes godt, jeg liker den litt crispy men selvsagt ikke svartbrent. Pepre soppen maaaasse, og hell på en kartong kremfløte (synes det blir bedre, men rømme kan selvsagt også brukes). Ha i en dæsj soyasaus, salt og bittelitt paprikapulver. La det putre en stund.

Sisteinnsats 28-04-10 18:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 869131)
Oj, jo. :lol: Jeg vet ikke hva jeg tenkte på da jeg skrev den der.

Jeg lager den annerledes nå, synes denne blir mye bedre:

Soppen skal stekes godt, jeg liker den litt crispy men selvsagt ikke svartbrent. Pepre soppen maaaasse, og hell på en kartong kremfløte (synes det blir bedre, men rømme kan selvsagt også brukes). Ha i en dæsj soyasaus, salt og bittelitt paprikapulver. La det putre en stund.

Aha! Se det var noe helt annet! :D
Gleder meg til å prøve den neste gang.

Vi laget den andre og varmet den, men ingen av oss likte den særlig godt. Litt mye creme fraiche-smak.. :cool:

Iset 28-04-10 18:22

Ja jeg synes også det, så jeg har gått over til fløte, myyye bedre.

Sisteinnsats 04-05-10 18:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Granny Weatherwax (Innlegg 555662)
Carbonarasaus

Jeg er helt ny på dette, men såvidt jeg vet er vel denne ganske lavkarbo?

Stek 250 g bacon i terninger
Hell over en pakke fløte, la det småkoke i to minutter
Tilsett riflet parmesanost (ca 20-30 gram)
Masse salt og pepper! Masse!
Tilsett 3 eggeplommer til slutt, etter at sausen har sluttet å koke.

Vi har tenkt å ha denne til baconsurret kyllingfilet i morgen, så jeg lager den uten bacon oppi. Men det blir kanskje feil? :confused:
Og parmesanost er ikke min sterkeste side. Kan man bruke vanlig revet ost?
Så gjenstår det bare å håpe at jeg klarer å skille plommen fra hviten, for det har jeg aldri gjort før.. :p

Sivensvans 05-05-10 15:17

Synes denne så aldeles nydelig ut - en slags majones-saus fra Andreas Viestad:

http://www.dagbladet.no/2010/05/03/m...stad/11473389/

Sisteinnsats 12-05-10 10:28

Hva med barbecuesauser dere? Alle på glass og flaske er jo spekket med karber! :(

Carisma 12-05-10 22:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sisteinnsats (Innlegg 875659)
Hva med barbecuesauser dere? Alle på glass og flaske er jo spekket med karber! :(

Hvis du googler det finner du flere oppskrifter, bare bytt ut sukkeret med lovlig søtning.

Elizabethcita 12-05-10 23:12

Abonnerer på denne jeg, for her var det mye godt :)

Noddyboy 25-06-10 21:01

Wasabi- majones! Bland hemmelaget majones, som forøvig er superlett å lage. Du kan lage med og uten hvitløk, samme fremgangsmåte. se link: http://harald-thingsilike.blogspot.coml -trykk på linken Den perfekte aioli. Blandt majonesen/hvitløksmajonesen sammen med wasabi på tube eller pulver og man har en herlig småsterk anerledes majones som kan brukes som dipp til grønnsaker. Skal visstnok være veldig godt til biffstrimler. Brukte det sammen med noen skikkelige pølser, smørstekt blomkål og tomat. Superdigg!

tryna 26-07-10 15:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 68965)
Lettvint bearnaisesaus
75 g meierismør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
1 1/2 ss bearnaiseessens (selges i velassorterte dagligvareforretninger)
saft av ½ sitron
1/2 ts estragon, finhakket
1 ss kruspersille, finhakket

Bland alt i en kjele og rør mens sausen tykner over svak varme. Hold sausen varm i vannbad.

Hollandaisesaus
75 gram meierismør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
saften av 1 sitron

Bland alt i en kjele og rør til det tykner over svak varme. Rør godt hele tiden og hold sausen varm i varmbad. Den må ikke koke.

Peppersaus
1-2 ss hel grønn eller rosa pepper
3 dl fløte
2 ts soyasaus
2 dråper tabasco
salt

Ha pepper, fløte, soya, tabasco i en kjele. La det få koke opp og trekke til sausen tykner. Rør hele tiden, ca. 5 minutter.

Soppsaus
50 g fersk sjampinjong
1 ts sitronsaft
2 dl creme fraiche/rømme
1/2 dl hakket persille
1 ts tørket oregano (1 ss frisk)
salt og pepper

Finhakk sjampinjongen. Bland sammen sitronsaft, creme fraiche/rømme, hakket persille, oregano og sjampinjong. Smak til med salt og pepper.

Verdens beste rømmesaus
Etter at du har stekt kjøtt eller fisk, ha et beger seterrømme i pannen og la det surre sammen med kraften en stund. Rør hele tiden.
Server. Denne er virkelig god, og så enkel!!

Sennep-saus
2 ss dijonsennep
2 ss lys sennep
1 ts hvit pepper
1 ss hvitvinseddik
1 1/2 dl olivenolje
1-2 dl finhakket dill
2 ss fløte
ev salt

Rør sennepen sammen med pepper og eddik. Pisk inn olje litt etter litt og tilsett dill og fløte. La sausen trekke i ca en time. Rør godt før servering og smak til med salt.

Ostesaus
2 dl. fløte
1/2 boks kremost m/ urtesmak
2-3 ss oppskåret urter
litt salt og pepper etter smak

Kok det hele sammen i 1-2 minutt, kommer an på hvor tykk du vil ha den.

Grillsaus
2 løk, finhakket
½ rød chili, finhakket
½ dl olivenolje
2 båter hvitløk, finhakket
2 ss tomatpure
1 boks knuste hermetiske tomater
2 ss finhakket persille
2 ts sitronsaft

Bland alle ingrediensene, og la det trekke en til tre timer.

Avocadosaus
2 stk avocado
2 1/2 dl rømme
Salt, søtningsstoff og sitronsaft

Rør sammen ingrediensene til sausen og smak den godt til. Serveres kald.

Eggesmør til fiskINGEN torsk uten eggesmør her i huset!

100 g smør
2 hardkokte egg
1-2 ts hakket vårløk eller gressløk

Smelt smøret og ha i hardkokte, hakkede egg. Eggesmør smaker godt til saltet og røkt fisk.

Veldig mange fine oppskrifter på sauser men for oss som er på ketosdiett, blir det formye karbo i fløte:-(

Photobscura 26-07-10 15:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tryna (Innlegg 906221)
Veldig mange fine oppskrifter på sauser men for oss som er på ketosdiett, blir det formye karbo i fløte:-(

Åh?

Tunrida 26-07-10 15:39

Mange gode oppskrifter her , så må jo skrive ett eller annet så jeg finner den igjen.. :p

Iset 26-07-10 16:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tryna (Innlegg 906221)

What? I ketolyseboka er det jo brukt fløte i mange av oppskriftene. Fløte er helt lov på ketolyse/ketosediett. Men kanskje du drikker/spiser en hel boks eller to om dagen? I så fall er jeg tilbøyelig til å være enig med deg. :o
Husk også at det er kremfløte det er snakk om, ikke matfløte eller kaffefløte. Jeg nevner det siden mange ikke er helt klar over det, matfløte inneholder flere karber enn kremfløte.

Photobscura 26-07-10 17:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 906245)
What? I ketolyseboka er det jo brukt fløte i mange av oppskriftene. Fløte er helt lov på ketolyse/ketosediett. Men kanskje du drikker/spiser en hel boks eller to om dagen? I så fall er jeg tilbøyelig til å være enig med deg. :o
Husk også at det er kremfløte det er snakk om, ikke matfløte eller kaffefløte. Jeg nevner det siden mange ikke er helt klar over det, matfløte inneholder flere karber enn kremfløte.

Ikke minst er det ikke snakk om å drukne maten i fløtesaus, heller. Det gjør men vel ikke uansett? Tre fire ss, pluss minus til biffen e.l er vel det man vanligvis pleier å bruke?!
Både fløte (kremfløte, ja ;)), seterrømme, creme fraiche og de aller fleste oster er helt forenlige med et ketogent kosthold, med mindre man har intoleranse for laktose/kasein, men det har ikke noe med ketose å gjøre. Med det sagt kan disse produktene gi stillstand på vekta, men da er det også gjerne snakk om intoleranser, eller overforbruk.

Nannah 26-07-10 23:52

Trenger ikke fløte for å lage nydelige sauser heller, eggeplommer og smør holde lenge om du vill skjære ned litt mer :ja:

Iset 26-07-10 23:54

En av mine favoritter til fisk, er smør med egg og bacon i. Det er utrolig godt. Til kjøtt kan man bruke den samme men sløyfe egget, feks. Det er også godt med persille i, fortrinnsvis frisk.

NupiSnowJog 26-08-10 18:35

Eg laga kremet eggesmør idag, OH LORD, det var godt! DEILICIOUS!
(veit ikkje om oppskrifta har vore her på forumet, eg har prøvd å søke)

2.5 dl fløte
250g smør
2 hardkokte egg
4 ss persille

Kok opp fløta og kok ho til ho tjuknar, ta av frå plata og tilsett litt og litt smør og rør ut. Tilsett hakka egg og hakka persille.

:hearts:

Timiane 19-12-10 16:37

Lettvint bearnaisesaus (Forenkelet versjon av isets oppskrift)
50 g meierismør
o,5 dl kremfløte
1 eggeplommer
sitronsaft
1/2 ts estragon, finhakket, evt tørr

Bland alt i en kjele og rør mens sausen tykner over svak varme. Har ikke skrevet om mengde sitronsaft, men smak til, jeg brukte ca 2 ts.

toppsimor 01-01-11 18:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Filakia (Innlegg 740874)
Jeg har prøvd å finne bearnaiseessens både på Meny og Obs, uten resultat. Dette i Drammensområdet, dersom det har noe å si. Noen som har konkrete tips om hvilke butikker som fører bearnaiseessens? Ica Maxi kanskje?

Hvis du ikke har funnet det ennå så har de det hvertfall på Meny i Åmot.. selv om det er langt, så kan det kanskje hende du er i nærheten :)

nøstis 15-01-11 18:50

Jeg har veldig lyst til å lage Bernaisesausen, men finner ikke Bernaiseekstrakten? Vi har ikke meny her jeg bor, kun Rema 1000, Bunnpris og Kiwi..:(

Photobscura 15-01-11 18:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nøstis (Innlegg 1002666)
Jeg har veldig lyst til å lage Bernaisesausen, men finner ikke Bernaiseekstrakten? Vi har ikke meny her jeg bor, kun Rema 1000, Bunnpris og Kiwi..:(

Trenger ikke det. Det holder lenge med noen dråper sitron og estragon. Eventuelt en liiiten skvett hvitvinseddik.

Taran 18-01-11 15:25

Min favorittsaus til fisk og gratenger:

Monas snaddersaus:

Like deler med creme fraiche og kremfløte kokes inn til ca. 2/3 igjen i kjelen - tilsett Knorr kjøtt og grillkrydder (det må være dette krydderet for å få til smaken) til sausen er gul (ganske skarp i smaken) Pisk inn meierismør til passe saltsmak. Smakes til med litt søtningstoff og litt pepper.:D
Denne er knallgod på skinke/broccoli grateng, fiskegrateng, stekt og kokt fisk.

tvillingmamma2010 17-02-11 22:23

Supergod tomatsaus;
Tomatpure
Fløte
Buljongpulver
Salt & Pepper

Jabba 17-02-11 23:03

Noen som har tips til saus med 0 karber?

Supera 18-02-11 12:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1033170)
Noen som har tips til saus med 0 karber?

0 karber? Olje eller smeltet ghee f.eks. :geip: Hvis du løsner bittelitt på karbokravet, så åpnes det en hel verden av muligheter. :geip:

RockAngel 18-02-11 23:18

Hvor i butikken står denne essensen? Jeg finner den ikke på meny, rema eller ultra :(

Photobscura 18-02-11 23:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av RockAngel (Innlegg 1034045)
Hvor i butikken står denne essensen? Jeg finner den ikke på meny, rema eller ultra :(

Hvilken essens?

kirami 18-02-11 23:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1034047)
Hvilken essens?

Tror rockangel tenker på bearnaiseessens:)

Photobscura 18-02-11 23:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kirami (Innlegg 1034068)
Tror rockangel tenker på bearnaiseessens:)

Åh, haha. Men det trenger du ikke. Så lenge du har estragon og sitron, og kanskje også litt hvitvinsedikk så er essensen fullstendig overflødig! :)

TrineG 19-02-11 12:38

I dag skal jeg lage saus til lammefile, jeg gruer meg :o Jeg er så utrolig dårlig på sauser enda, jeg trenger trening. Toro har ødelagt livet mitt:(:p

Jeg har lest alle oppskriftene,(tror jeg ) men finner ingen jeg syntes passer.Trenger en god fløtesaus. Noen som har et bra tips å komme med ?

prøvermegfram 03-04-11 15:35

Litt sterk peppersaus:

Ca 1 dl helmelk, en halv boks Tine urteost, ca 3 ss seter rømme. Varmes opp og blandes godt sammen. Så tilsatte jeg ca 1 ss rosa helpepper og 1 ts sambal oelek. Lot det hele småputre ett par minutter, før jeg smakte det hele til med ca 1 ts soyasaus.... Silte av helpepperen før jeg serverte

Denne blir bittelitt hot, for en enda hottere saus, smak til med litt ekstra sambal oelek....

lingje84 29-05-11 22:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nannah (Innlegg 741689)
Enkel hvit saus.

3dl grønnsaksbuljong
2 dl kremfløte
noen smørklatter
2 ts JBK
salt og noen dråper flytende natren.

Visp alt sammen i en kjele og kok opp...smak til.
Flott basis til alle slags lyse sauser:)

hva stå JBK for????

aurorawilma 09-06-11 19:19

Tenkte å tipse om en peppersaus fra Christopher Sjuve. Denne er RÅGOD og de eneste ingrediensene er fløte, smør, pepper, salt og litt cognac :D har alltid vært glad i rosépeppersaus og savnet det nå, men synes denne er bedre! :p
Vi har pleid å doble pepperinnholdet i oppskriften.

INGREDIENSER

15 stk svarte pepperkorn, eventuelt noen grønne og noen hvite også
5 ss cognac
2 dl fløte
salt
2 ss smør

FREMGANGSMÅTE

Knus pepperkornene grovt i en morter (har ikke morter? Legg pepperkorn i et rent kjøkkenhåndkle og knus dem med en stekepanne).

Ha pepperkornene i en tørr stekepanne på middels varme til det begynner å dufte livlig. Ha i cognacen. Nå det begynner å dampe, sett fyr på den med en lang fyrstikk. La det brenne ut.

OBS! Det er lurt å trekke platen vekk fra vifta, for å unngå at flammene setter fyr på fettet.Og ikke mer enn én kork - det blir fort høy flamme!

Ha i fløte og la det koke inn til det blir tykt. Smak til med salt.

Sausen kan gjøres klar i forveien. Rett før servering koker du den opp, trekker til siden og rører inn smøret.:cool:

Her er artikkelen til Sjuve om sausen: http://www.klikk.no/mat/spise/article676450.ece

Supera 09-06-11 23:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aurorawilma (Innlegg 1134238)
Tenkte å tipse om en peppersaus fra Christopher Sjuve. Denne er RÅGOD og de eneste ingrediensene er fløte, smør, pepper, salt og litt cognac :D

Takk for tips, den hørtes god ut. :snill:

Aline 10-01-12 15:56

Jeg finner bernaiseessens på min lokale ICA :)

Småspiseren 17-10-12 18:51

i dag lagde jeg min første hjemmelagde saus :D takket være alle de gode oppskriftene her!

Yrla 04-12-12 15:03

har ikke prøvd denne men http://www.yummly.com/recipe/Carolina-Style-Low-Carb-Barbecue-Sauce-Allrecipes?columns=5&position=3/36

Nemo78 25-07-13 12:28

Kan noen hjelpe meg meg oppskrift til en god karrisaus?

Tusen takk :-)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.