Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Noen marsstartere her? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41584)

MaFa 22-03-11 21:47

Sv: Noen marsstartere her?

HEI KJÆRE ALLE SAMMEN:)

Jeg er helt fersk med lavkarbo - begynte i går. HAr lest meg gjennom en del tråder her, og tenkte at denne ville jeg være en del av:) Jeg har allerede en del spørsmål.
1) Kaffe/te?
2) Hva med dagens middag? Kyllingfilet, ostegratinerte blommkål og fløtestuetsopp??????

Kommer til å være aktiv her:)
KLEM

Antoinette6 22-03-11 22:35

Høres gull ut for meg, MaFa. Du KAN jo sjekke på dette vederstyggelige diett.no, da :D

Closeup 22-03-11 23:00

Startet i dag :) Hadde en fantastisk middag av kyllingfilét i biter med soppstuing og seter rømme <3

Er litt urolig for dette, min største fristelse er nemelig chips....

ønsk meg lykke til!!!! :D

Jeylo 22-03-11 23:16

Jeg har tilbakelagt en uke nå på ketolyse, men må stå over veiingen enn så lenge. Helgen var nemlig full av fest og moro.
Prøvde å holde meg for det meste unna karboer, men det ble likevel en del, og så ble det en del vin da.

Så nå er det vann, vann, vann, og streng ketolysediett som gjelder. Og det går i grunnen veldig greit.
Håper jeg kan komme sterkere tilbake med fine veietall om en uke.

Mirha: Så flott resultat! Hurra for deg:D

Metalgirl 22-03-11 23:20

Jeg har holdt på i 3 uker nå, hadde håpet på litt bedre resultat, men har foreløpig bare prøvd å unngå ris, potet, brød osv. Ikke vært inne på diett.no (er sååå lei av å skrive etter å ha gått en million Grete Roede kurs), og ikke bestilt ketolyse-boka, men har 2 lavkarbo-kokebøker og en "spis deg sukkerfri" bok. Spiser bare mat fra oppskrifter jeg har funnet i disse bøkene og lchf-bloggen. Har veiedag på onsdager, så hadde vært hyggelig å se en ny nedgang imorgen... skal gifte meg i september, så på et halvt år må jeg jo klare å få min nye livsstil til å fungere

frøkenlilla 23-03-11 00:43

jeg slenger meg på her jeg :) er vel sånn 2 uker siden jeg begynte, men vekten siden forrige mandag har økt med 1 kg... mulig utskeielse i helgen har skylden for det...

er helt fersk på dette! så trenger all kunnskap jeg kan få!

hvordan gjør dere det med veiing? morgen eller kveld? fast ukedag osv....

prøver å kutte ut pepsi max nå...kan fint drikke 1,5 liter om dagen... men skal begrense til helgen og håper det virker! sliter mest på jobb, drikker bare kaffe og te der. men vann hjemme går flott nå :)
noen som vet ang suketter??? elsker det og har veldig masse i teen min!

Antoinette6 23-03-11 01:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Closeup (Innlegg 1063767)
Startet i dag :) Hadde en fantastisk middag av kyllingfilét i biter med soppstuing og seter rømme <3

Er litt urolig for dette, min største fristelse er nemelig chips....

ønsk meg lykke til!!!! :D

Du kan lage deilige 'chips' i stekeovn eller mikro. Små terninger med ost og stek i noen minutter til de blir gyldne og sprø ! Mmmmmm . . . !

MaFa 23-03-11 08:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6 (Innlegg 1063747)
Høres gull ut for meg, MaFa. Du KAN jo sjekke på dette vederstyggelige diett.no, da :D

Diett.no ja...visste ikke om den siden - da skal jeg se der:)

LittLettereLiv 23-03-11 09:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av frøkenlilla (Innlegg 1063860)
jeg slenger meg på her jeg :) er vel sånn 2 uker siden jeg begynte, men vekten siden forrige mandag har økt med 1 kg... mulig utskeielse i helgen har skylden for det...

er helt fersk på dette! så trenger all kunnskap jeg kan få!

prøver å kutte ut pepsi max nå...kan fint drikke 1,5 liter om dagen... men skal begrense til helgen og håper det virker! sliter mest på jobb, drikker bare kaffe og te der. men vann hjemme går flott nå :)
noen som vet ang suketter??? elsker det og har veldig masse i teen min!

Tror vanlige suketter inneholder søtningsstoff som gir deg blodsukkerstigning. Det er masse lesestoff om dette med feil og riktig kunstige søtningsstoffer rundt på forumet. Les og lær:)
Jeg har kjøpt sukrin på helsekosten til de få gangene jeg trenger søtningsstoff:p

Aranel 23-03-11 10:58

Tips til dere som tar dere en fest i ny og ne; polet har egne lister over rød- og hvitvin for diabetikere. Har selv kjøpt mouserende hvitvin med under 1gr sukker pr 100ml.
Lista fra diabetes.no ligger her

Og for de som kunne tenke seg en oversikt over de forskjellige søtstoffene, så har også diabetes.no skrevet endel om det her med blant annet en fin oversikt over hva de forskjellige søtstoffene inneholder og om de påvirker blodsukkeret eller ei;)

Ellers fikk jeg meg en hyggelig overraskelse i dag på vekta. Etter nå to dager hvor jeg har prøvd å holde meg unna diverse søtmidler så har jeg tissa enormt mye. Vekta viser nå 1 kg mindre enn for 2 dager siden.
Tror jeg kan konkludere med at endel søtstoffer holder vannet tilbake i kroppen, så da skal jeg være litt mer forsiktig heretter. Forbeholde det til helgene i alle fall, noe sjokolade må jeg ha også;)

Tempest 23-03-11 11:05

Veidag etter 2 uker i ketose:
-0,8kg siste uke, -3,6kg totalt
Magemål -2 cm siste uke

Mindre vektnedgang, så eg er glad eg begynte å måle livvidde i tillegg. Hadde ei litt uheldig hotellhelg med mykje salt snacks. Usikker på om eg var ute av ketose, men er iallefall i ketose no.

Skal på guttetur dinna helga, så då spørs det om det ikkje blir ein aldri så liten "planlagt" sprekk, men så kjem mange gode veker utan spesiellt "vanskelege" helger.

Trur nesten det funkar det her eg :D

Tempest 23-03-11 11:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av frøkenlilla (Innlegg 1063860)

Fast veiedag (min er onsdag), og alltid om morgonen før frukost.

Beurre 23-03-11 13:00

Lurer på om jeg skal bli med litt her - er på en måte marsstarter nå...

Begynte egentlig på ketolyse i januar, men datt av etter noen uker og kom meg ikke i gang igjen før nå på lørdag :o

Men nå er jeg i hvert fall veldig motivert! Lykke til, alle sammen! :heia:

Regret 23-03-11 15:34

Nå er det bare 1 dag igjen til jeg begynner :kadetgaar Masse tanker som er ute å går nå ja, etter å ha lest intenst om dette med ketolyse siden fredag. Boken fra Torkil kom i dag, og jeg bruker eksempelmenyen hans den første uken. Vi skal handle inn i kveld (vi handler kun 1 gang i uka, og da for 7 dager) skal si den lista ble lang! hehe men sånt hører vel med i en slik oppstart. Handler jo inn til en ny livsstil :stortsmil
Men er det noen som vet hvor jeg får tak i soyaprotein? skal bake soyabrød shø, og vi skal handle på rema 1000.. finnes det der?

Stix kom også i posten i dag, så jeg begynner å teste allerede i morgen jeg :)

I dag er min siste diettfrie dag, så i kveld skal jeg, mannen og guttungen kose oss med mye godt jeg fra i morgen ikke lengere kan spise eller drikke :)

Jeg gleder meg til i morgen! hihi

smokka 23-03-11 19:32

Min tredje dag på ketolysekuren og jeg tisset på stix idag og den ga utslag :D

Også kunne jeg heller ikke dy meg, jeg bare måtte ta en titt på vekta idag tidlig og den viste -0.9 kg allerede :D bare etter to dager! Det må jeg virkelig si..

ram72 23-03-11 20:33

Inne i fjerde dagen på kuren nå. De første par dagene var jeg nesten konstant sulten. Men heldigvis har dette gitt seg fullstendig. Har til og med trappet ned til tre måltider. Ikke fordi jeg aktivt har gått inn for det, men matlysten og behovet er ikke lenger så stort.

Fortsatt sliter jeg litt med å få i meg nok fett. Noen som har noen lure tips?

Regret 23-03-11 21:20

hmm nå er jeg ingen ekspert, men vil ikke et ekstra mellommåltid med f.eks bacon krisp hjelpe på om du får i deg for lite fett? Hvordan vet man egentlig at man får for lite?

Beurre 23-03-11 21:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1064304)
Men er det noen som vet hvor jeg får tak i soyaprotein? skal bake soyabrød shø, og vi skal handle på rema 1000.. finnes det der?

Helsekostbutikker, noen Meny-butikker og ketolyse.no. Tviler på at de har det på Rema 1000.

Lykke til med oppstarten i morgen! :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ram72 (Innlegg 1064501)
Fortsatt sliter jeg litt med å få i meg nok fett. Noen som har noen lure tips?

Har du prøvd Cocosa, f.eks. i kaffe eller te? :)

lottesinverden 24-03-11 20:03

Jeg hadde min første sprekk i dag, det er jo fortsatt så tidlig for meg i dette kostholdet, og regner med at det tar litt tid å komme seg inn i dette. Jeg var ikke noe sulten i dag tidlig, og spiste ikke frokost, så da ble hele dagen litt rar matmessig, og på vei hjem fra trening kjøpte jeg tortellini :eek:

ram72 25-03-11 00:10

Takk for tips til å få i seg mer fett. Skal prøve det ut :-)

frøkenlilla 25-03-11 10:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tempest (Innlegg 1064044)
Fast veiedag (min er onsdag), og alltid om morgonen før frukost.

da har jeg byttet veiedag til fredag jeg :) tror det er bedre enn mandag;)

Aranel 25-03-11 11:28

Mørk sjokolade - min bane?
Føles jaggu slik nå! Til nå, altså siden 1.mars, så har jeg spist kun sukkerfri sjokolade ala sukkerfri.no sin eller sjokoladeprinsen frihet. På onsdag kjøpte jeg 86% mørk sjokolade....skulle aldri gjort det! Har gått med søtsug nå siden jeg tok den første biten, og det gir seg f*** ikke!
Det blir første og siste mørke sjokolade med ordentlig sukker jeg kjøper! Skal avgårde nå og få kjøpt sukkerfri igjen, den får heller smake litt kaldt, den gir meg hvertfall ikke abstinnenser etterpå!

Noen andre som har hatt samme erfaring?

LittLettereLiv 25-03-11 12:07

Jeg skjønner deg veldig godt. Det er akkurat som om sukker skaper avhengighet, og jo mer du spiser jo mer vil du ha. Fire uker før jeg startet på ketolysekuren (1 uke i dag) sluttet jeg å spise sjokolade og snop. Etter en hel uke uten noe som helst, så ga suget seg endelig. Tror nok at hvis du avstår fullstendig fra sukker i en ukes tid så vil du oppleve det samme.
Nå har jeg ikke lyst på sjokolade i det hele tatt. La meg bare nevne at jeg omtrent levde på sjokolade før. Jeg kunne spise 500g sjokolade på én gang daglig:eek:

Aranel 25-03-11 13:02

Det kommer ikke noen mørk sjokolade inn i huset her igjen på lenge hvertfall!
Som sagt, den sukkerfrie til sjokoladeprinsen er veldig god, selvom den er dyr, men da spiser man desto mindre. Dessuten syns jeg Atkins Advantage Chocolate Decadence er veldig god, veldig dyr dog, så vurderer å bestille på Iherb.com når de får inn igjen.

ram72 27-03-11 00:27

Da jeg har passert uke 1 og jeg har hatt min første (offisielle) veiedag. Strålende fornøyd med -2,6 kg!

Siste dagene har egentlig gått lekende lett. Mindre apetitt og ikke søtsug i det hele tatt. Ser av kaloridagboken min at jeg nok har lagt meg for lavt. Siste dagene mellom 10-15 g. Prøver å justere meg opp mot 20 g.

Uansett en kjempemotivasjon å se resultat så kjapt :)

Stressguri 28-03-11 08:34

Etter 2 uker er har jeg gått ned 3.8 kg:) meget fornøyd ja!! Å på disse ukene har jeg stort sett ikke vært i ketose heller.. Har nok drukket altfor lite vann i forhold til Pepsi Max:p

smokka 28-03-11 08:57

Veiedag idag etter en uke. Ned 1,8 kg :D Skal prøve å ikke drikke så mye pepsi max denne uken og se om det kan hjelpe litt ;)
Vann smaker så altfor lite i forhold til pepsi max :p

Stressguri 28-03-11 09:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smokka (Innlegg 1068098)
Veiedag idag etter en uke. Ned 1,8 kg :D Skal prøve å ikke drikke så mye pepsi max denne uken og se om det kan hjelpe litt ;)
Vann smaker så altfor lite i forhold til pepsi max :p

Ja, altfor lite:p synes liksom at Pepsi Max er med på å dempe søtsuget når det melder seg.. Men skal prøve å drikke minimum 1/2 liter vann pr måltid, så kanskje vektnedgangen blir litt større og:) ble 1 liter vann til frokost idag, for jeg lagde omelett, og den er så feit at den nesten er kvalmende, og da går det med mye vann;)

stinemarie 28-03-11 10:08

Jeg klarer meg ikke uten pepsi max. Da kan jeg bare gi opp. Så den får bli min venn enn så lenge.

Har holdt på en uke i dag. Men har veie dag på fredag og den viste 1.5 kg ned på en uke. Skulle ønske det var mer ;)
Men jeg merker det godt på magen da, den har minsket.
Tok mål til brudekjolen i januar så har de her ett sted så kan jeg samenligne :)

Antoinette6 28-03-11 10:53

Æsj ! Bare ned 300 gram ! Men ned er ned, sier de ! :heia:

stinemarie 28-03-11 10:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6 (Innlegg 1068222)
Æsj ! Bare ned 300 gram ! Men ned er ned, sier de ! :heia:

Ned er ned :heia:

Klistine 28-03-11 11:16

KAn jeg slenge meg med her eller? :D

Jeg har holdt på i ca 3-4 uker, men har ikke vært så aktiv på forumet, men trenger litt ekstra push og motivasjon, så tenkte dette var ett fint sted! :D

Gikk første uka ned fra 86.6 til 82.1 - kjempefornøyd! Men de siste ukene har jeg stagnert og til og med gått opp 1 kg... frustrerende! Så nå skal jeg kutte alt av søting! Dvs atkins, cloetta og pepsi max er bare byebye....!!

Håper på bedre resultat neste uke :D

Aranel 28-03-11 11:23

Jeg har faktisk gått opp 800gr siden onsdag forrige uke!:(
Jeg er 100% sikker på at det er pga den 85% sjokoladen med sukker jeg har spist! Matplanene er nemlig ikke forandra siden uka før der annet enn med sjokoladen, så den kommer ikke inn i huset igjen!

Ellers skal jeg måle rundt bryst, midje, hofter og lår på onsdag, så håper jeg har gått inn litt der, pluss at vannet jeg har i kroppen nå (dumme sjokolade) har forlatt åstedet igjen!

Løpesesongen er i gang også, noen av dere marsstartere som trener?
Jeg har vært sjuk i 2 uker nå (bronkitt), men har trent spinning 1-3 dager i uka + svømmer 2 dager, og har nå offisielt startet løpesesongen. Gikk litt hurramegrundt der det fortsatt lå is, men stort sett gikk det bra. Og de nye løpeskoa jeg har fått på jobb er bare helt konge! Kan anbefale de for dere der ut som er ute etter gode løpesko (normalpronasjon). De heter Puma Complete Concinnity 4, og er som å løpe på puter, helt herlig!!!

Etter løpeturen i dag så fikk jeg prøvd ut eggemelk-cafe latte også. Lagde altfor sterk kaffe, så ble ikke sånn kjempe godt, men skal prøve igjen i morra med litt mildere kaffe. Eggemelken var hvertfall god, så det funka fint:) Godt man har sånne alternativer nå i eksamenslese-perioden!:D

Regret 28-03-11 14:10

Jeg har gått ned 900g på ca 3 dager :D woho!

Men! I dag har jeg et problem.. Jeg følger sånn cirka etter den eksempelmenyen i boka til torkil (slank på ketolysekuren) men i dag står det noe muffins der.. jeg spiser ikke mer enn 15g karbo, men bare frokost, lunsj og middag er allerede satt opp til å bli 17g og det er også oppført noe til kvelds.. Jeg har redusert mengden i frokosten, men det hjalp ikke, dagen resulterer fortsatt i alt for mye.
Så er det noen som har forslag til evt en liten lunsj og en middag som inneholdert svært lite karbo? Jeg har lite av varer hjemme nå, men jeg har 2stk svinekoteletter, masse kylling, 4 laksekoteletter, go' og mager grillpølser, 4 egg, kremfløte, 2 blomkål, selleristilker, agurk, 1 rød paprika, hvitost, bittelitt skinke og soyaprotein.. Middagen må nå til hele familien på 2 voksne og en på 1,5 år.. forslag? De kan i tillegg få poteter, ris og mye annet som jeg ikke spiser..

Setter STOR pris på tilbakemeldinger!

Aranel 28-03-11 14:17

Hjemmelaga blomkålgrateng!
Blomkål i biter i en ildfast form, kutt opp det kjøttet du ønsker (jeg har laga i dag med kokt skinke og bacon), hell 1dl fløte over blandet med litt vann. Masse ost på toppen!
Inn i ovnen og gratiner den!
Kjempegodt!!!

Regret 28-03-11 14:38

hørtes godt ut, vet du hvor mange karbo det er i en sånn?

Aranel 28-03-11 14:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1068473)
hørtes godt ut, vet du hvor mange karbo det er i en sånn?

Det kommer jo helt an på hvor mye fløte og blomkål du bruker, ost, bacon/kjøtt er det jo praktisk talt 0 karber i.

Jeg lagde i dag med 250gr blomkål, 120gr ost, 1,5dl fløte, 1 dl vann, 70gr bacon, 70gr kokt skinke. Det blir 2 porsjoner, og gir ca 5gr karber, 63gr fett og 32gr protein pr porsjon.

Regret 28-03-11 14:52

Tror jeg må skippe ett av måltidene i dag jeg altså.. men 5g er ikke ille da, i forhold til hva som var skrevet opp som dagsmeny..
Blir nok blomkålsgrateng her i dag ja :)

takk for tips og oppskrift!

Jeylo 28-03-11 16:22

Jeg har holdt på i to uker med startvekt 80 kg.
Gikk raskt ned 1,2 kg de første dagene.

Så gikk jeg på en planlagt smell første helgen etter oppstart, altså forrige helg, da var det en sammenhengende utsvevende livvsstil fra torsdag til søndag i forbindelse med en helgetur med gode venner. Gikk opp 4 kg da! Mest vann det skjønner jeg men likevel....

Har gått jevnt ned denne uken og veiing søndag vise at 3,2 av disse var borte. I går lagde jeg Gerds Ostekake, og bare langet innpå 3 stk. Så idag hadde jeg gått opp igjen 600 gram, og er på 80.4 kg idag. Jeg setter min lit til at på veiedag neste mandag har jeg tatt av masse:D

Jeg er tålmodig og satser på at det ikke blir noen utskeielser fremover, og at jeg lærer å kun ta ett kakestykke når jeg lager kake selv om det er lavkarbokake.:p

Stressguri 28-03-11 22:58

tror det viktigste er å ikke ha noen utskeielser i det hele tatt når man skal være i ketose. kommer man ut av ketose gang på gang, så blir det kanskje vanskeligere for hver gang å komme dit. kanskje vanlig lavkarbo er det beste da?
er selv inn og ut av ketose daglig.. skjønner ikke hvorfor stixen viser ketose på ettermiddagen, men ikke resten av døgnet..? men går ned ca 300 g daglig, og er fornøyd med det:) teller vel egentlig ikke KH så veldig nøye, men spiser 4 måltider pr dag, og tenker over at det jeg lager mat av ikke skal inneholde mye KH. Hadde tatt opp en kjøttdeig igår som måtte brukes idag. det endte opp med krydret kjøttdeig med fløte i, brokkoli og blomkål i en form med masse ost på toppen, og inn i stekovnen. ble godt, men hadde nok smakt bedre med potetmos ved siden av:p

spiser en del sukkerfri sjokolade (cavalier), men blir så innmari gåen i magen av den, så det er vel ikke lenge før jeg slutter med det:p ellers er det en del sjokolademousse til kvelds, og vafler til både frokost og lunsj. kunne sikkert vært strengere med meg selv å bare drukket vann siden det er det beste, og kanskje spist bare rent kjøtt og salat for å gå ned mest mulig på minst mulig tid, men man skal tross alt endre livsstil, og når det skal gå over mange uker er det bedre å lære nye måter å lage mat og tilberede den på, og det skal være såpass variert at man kan leve med det. (synes jeg ihvertfall)..

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.