![]() |
Sv: Fedme kan ikke kureres
Sitat:
|
Så hvis vi som vet vi har lav toleranse for karbohydrater og de såkalt normale alle overspiser når det kommer til nettopp karbohydratrik mat, er ikke det et tegn på at vi mennesker generelt bør spise nettopp lavkarbo???
|
Sitat:
Du kan ikke konstantere noe som er feil! Hvordan vet du at det ikke er genene som styrer mye av dette? Jeg er adoptert inn i en supersporty og sunn familie med fysisk fostring høyt på timeplanen! Hvorfor hater jeg da trening, elsker mat og veier akkurat like mye som min biologiske mor gjorde? Du vet ikke hva hardt er i forhold til mat, tro meg! Da ville du så absolutt ikke uttalt deg sånn!!! |
Altfor logisk, grotingeling!!! ;)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Gerd Moderator. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg kjenner flere som trener og trener og spiser "sunt" etter hva som liksom skal være sunt.. Dem går IKKE ned i vekt.. Hvorfor ikke det? En skulle nå tro at dem faktisk burde gå ned i vekt når dem spiser lite,kalorifattig og faktisk trener MASSE??
Hvis det er så enkelt som å spise mindre enn man forbrenner så hadde nok det vært færre feite.. Dessuten er det vel ikke lett å vite hva en selv forbrenner? Alle forbrenner jo ikke likt.. Tar man to jenter på 25 år på 75 og og 170 cm over bakken så forbrenner da ikke de her to akkurat like mye og trenger sikkert forskjellig kaloriinntak også.. Ingen mennesker er like.. |
Sitat:
|
Jeg tror heller det er FEIL mat og ikke for mye mat, med mange..
|
Sitat:
Igjen anektodisk, men av full betydning for meg. Ikke minst har faren min en så godt som identisk historie som jeg har, det sier meg også en del. Ingen av oss har overspist eller trøstespist. Når man kommer med sånne påstander, så må man også vise til noe som understøtter det. Jeg har aldri hørt at det er bevist at fedme ikke har noe med genetikk å gjøre, og jeg har lest en god del forskning på den typer temaer opp igjennom. Men kom gjerne med en link til seriøs uavhengig forskning som beviser dette :). Jeg vil forøvrig rose Nerthus for å belyse et utrolig viktig tema, og stille en del veldig tankevekkende og viktige spørsmål! |
Sitat:
Så lenge jeg er et glimrende eksempel på det motsatte, skal det litt til å overbevise meg om annet, skjønner du! Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg er feit fordi jeg spiser for mye! Over hodet ikke! Det jeg setter spørsmålstegn ved, er hvorfor mennesker, og dyr, har så forkjellig tilnærming til mat helt fra de er små! Første gangen jeg ble slanket, var jeg spebarn! Min adoptivmor fikk beskjed av helsesøster om å vanne ut morsmelkerstatningen fordi jeg var for feit!!! Var ikke akkurat noe bevisst valg om "spis mindre, tren mer" der, altså! |
OG så har vi vel alle venner som hiver innpå med all mulig slags junkfood og snop og brus og som ikke veier mer enn 50 kg... Hvorfor blir ikke dem feite da? Om dem spiser sååå usunt og dytter på med 3000 kalorier om dagen?
|
hvordan kan man drive med lavkarbo om man mener det er mengden og ikke innholdet man spiser som gjør at man går opp i vekt? En burde kanskje heller spise mindre og trene mer da, om man mener at det er det som er tingen.. en spiser jo faktisk mer kalorier på lavkarbo, enn feks dem som spiser lite og trener mye..?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Lavkarbo går jo stort sett ut på å spise myye fett og lite karbo.. du spiser ikke noe særlig fett da? En bør jo helst spise en del fett for at kroppen skal få nok energi.. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sannsynligvis - etter dine seneste tilbakemeldinger og forstå - vet du AKKURAT hvordan du blir oppfattet, og det tar jeg som om du gjør det bevisst for å oppnå en provokasjon. Dette synes jeg er ufint - og sier dermed ifra til deg om det. Ok? |
Sitat:
30 % fett (= 600 kcal) 15 % proteiner (= 300 kcal) 55 % karbohydrater ( = 1100 kcal) Så velger man å bytte livsstil til lavkarbo, og regnestykket blir litt annerledes med hensyn til fordelingen av næringsstoffene. Det er vanlig å spise (ha 2000 kcal/dag i tankene): 75 % fett ( = 1500 kcal) 20 % proteiner ( = 400 kcal) 5 % karbohydrater ( = 100 kcal) Hele 1000 kcal blir “borte”. Hvis man ikke erstatter dett tapet med annen energi, så ender man opp med å spise 1000 kcal/dag. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det er forresten ikke lenge siden noen diabetesforskere fant et gen som ble kalt "fedme-genet". Angivelig er halve europas befolkning bærere av dette genet. Dette er ganske ny forskning: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.2223272 Jeg har ikke lest alt om det, men det virker veldig interessant! Sitat:
Jeg spiser veldig mye mer mat på lavkarbo enn jeg gjørde før, både energi- og mengdemessig. |
Sitat:
Med din påstand om at det bare er å spise mindre og trene mer, hvordan forklarer du at jeg ikke blir slankere?! |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg synes det er knallbra at du trives på lavkarbo - og at det også gjør nytten for deg som er normalvektig. For meg beviser det bare at lavkarbo er bra for ALLE :) Min vei for å finne fram til lavkarbokostholdet har tatt lang tid - det var først i fjor jeg satte meg ordentlig inn i det. Mange har tydeligvis god hjelp av lavkarbo - og jeg er litt frustrert over at jeg ikke fant lavkarbo for 20 år siden - da hadde jeg spart kroppen min mye jojo-slanking... I tillegg hadde jeg nok ikke fått utviklet Chrons. Heldigvis har et lavkarbo-kosthold også gjort at jeg er kvitt 95% av symptomene, noe som gjør hverdagen min til noe HELT annet enn det den var :cool: |
Utrolig hyggelig å bli belært av en person med BMI på 21, etter at man har slitt med helsefarlig overvekt i 15 år, og vært igjennom Grete Roede (x 2), Libra, Ingers rugbrøddiett, Helsestudiotrening med oppfølgning av ernæringsfysiologer, osv,osv....med det resultat å gå OPP i vekt:eek: Fortell ikke meg at jeg har sitti på rumpa i 15 år, har faktisk jobbet ganske hardt for å gjøre noe med min overvekt! Først med skikkelig lavkarbo(heller ikke Fedon Lindberg perioden min hjalp....) går jeg ned i vekt. Har meg frabedt å bli tråkka på av den ovenifra og ned holdningen jeg aner i visse innlegg her !
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat: