![]() |
Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon
Vi trenger alle en eller annen gang "rive kjæft" som vi sier nordpå.. Denne gangen har NFSU (eller hva h*n het.. husker ikke) fått anledning til det, og det har sikkert vært godt og tilfredsstillende for vedkommende.. Jeg synes heller at vi skal være glade for at vi har vært med i et rehabiliteringspplegg for vedkommede og kanskje gitt vedkommede selvtilliten tilbake grunnet all oppmerksomheten.. (håper noen kan kopiere dette og legge det inn hvis JEG skulle komme til å rive kjæft atter en gang...:p )
Jeg har fremdeles ikke fått et skikkelig svar på HVA vedkommede spiser... Siden vedkommede spiser bare det eneste riktige.. Vil gjerne vite hva det er... Kneipp kontra valnøttbrød.. Brokkoli kontra blomkål etc etc.. |
Dere har gått ned i vekt fordi dere har redusert kalori-inntaket ja, ikke fordi et kosthold nær sagt fritt for karbohydrater representerer det sunneste kostholdet - snarere tvert imot.
Er ingen faglig hokuspokus hvorfor dere har tapt vekt, det har sin enkle grunn i kalorireduksjon - at jeg sier at et lavkarbohydratkosthold ikke er faglig sett gode kostholdsråd man kan spre rundt seg med har intet med vekttap å gjøre i seg selv og er en helt annen ting. Jeg har f.eks. aldri sagt at man ikke kan oppnå vekttap slik, det kan man jo på mange måter - dog sier vekttapet ingenting om hvor faglig riktig kostholdet er. |
Sitat:
Du?? Jeg spiser en pakke fløte eller en pakke rømme pr dag.. Det er ikke akkurat nedgang i kalorier.. Tvert imot.. Ost og bacon kommer i tillegg.. Men du?? Jeg venter fremdeles på din matliste.. KVerrulant er du! |
det er forskjell på en filosofi og en livsstil. Som sagt før, jeg spiser ikke optimalt (langt der i fra) - dog er det heller ingen grunn å trakte etter det mest optimale da man trenger ikke leve perfekt heller (nok at man lever sunt i seg selv).
Å legge ut hva jeg spiser en dag er fullstendig meningsløst, sier intet om mitt totale kosthold generelt - det er å ta alt ut av sin sammenheng. Å skrive hva jeg derimot spiser i løpet av en lenger tidsperiode er også uaktuelt, det tar for mye tid og ressurser rett og slett. Jeg prøver dog å spise ganske variert, fra mange matvaregrupper og med fokus på det sunne - dog med noen usunne momenter innimellom. Så langt i dag har jeg hatt en rimelig grei dag og er til dels fornøyd med denne dagen. Dog kan det svinge fra dag til dag, avhengig av hva jeg spiser den aktuelle dagen - svingningene kan således være store (noe som er helt normalt og vanlig). |
Sitat:
|
Sitat:
|
Vi overvektige går ned i vekt ved å spise oss mette fordi kostholdet er usunt? Du avfeier til og med det faktum at vi har fått bedre blodprøver og sier at det er placebo - til tross for at samme effekt da skulle vist seg da vi prøvde andre kosthold som vi var overbevist om at var sunne.
Det er så utrolig mange livsstilssykdommer som herjer rundt i verden. Høykarboleger behandler symptomene fordi "det ikke går an å behandle selve sykdommen". Lavkarboleger derimot sier at det går an å behandle selve sykdommen - og gjør det som regel med suksess.
Vennligst forklar hvordan en person med diabetes kan leve symptomfritt uten medisiner hvis kostholdet er så forferdelig? |
Sitat:
|
Sitat:
Først fortelle oss at vi ikke evner å se lenger enn "vår egen nese", og så påberope deg selv kunnskap langt utover hva de fleste av oss har om ernæring. Uten at du underbygger påstandene dine spesielt godt. Overhører/leser jeg en diskusjon om et tema jeg ikke kan så mye om, er det ikke de som snakker/skriver på en så belærende måte som du gjør som jeg får tiltro til. Det å respektere hva andre sier/skriver, og så argumentere på sak og ikke person er nok ofte en bedre taktikk. Personlig hadde jeg satt mere pris på innleggene dine om du luket ut noen av alle "dog"ene dine, og om du brukte de og ikke objektformen dem der det er naturlig. Uansett, så stoler jeg mere på egen kropp enn byråkrati som ernæringsråd og WHO - så jeg har tenkt å fortsette med å ta ansvar for mine valg, lese det jeg finner interessant og jeg lever godt med konsekvensene :) Lykke til med korstoget ditt mot lavkarbo. Slik jeg ser det er det tiden som kommer til å gi fasiten. Jeg tror ikke vi sitter på den i øyeblikket, fordi vi som mennesker ikke klarer å se helheten. Det tror jeg ikke forskning klarer heller :) Men som du så smigrende sier - jeg er nok en av de som har manglende forutsetning for å forstå. |
Sitat:
|
Troll eller ikke troll, det er morro å diskutere litt.
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Må også si meg enig med TS, fine ord og fremstillinger holder ikke alltid de beste (eller i nærheten av) faglige mål - men steike så underholdende! :D :p :D |
Jeg vil klassifisere han/hun som en troll-type B med islett av type A;
TROLL (type BA) B - Ofte handikappet/hjemmeværende/arbeidsløs og har en psykologisk profil med stort behov for å skrive/høre sine egne lange monologer (re. Unabomber etc.). B - Prøver å bruke faguttrykk men har kan lett identifiseres ved å sammenligne 2 innlegg som motsier hverandre på en eller flere områder. A - Ignorerer som regel mye av motargumentene, og de som eventuelt blir svart på er med for å få diskusjonen/tråden til å fortsette lengst mulig. BiggieS |
Sitat:
Ja, forresten - vi er mange her som spiser slik pga. helsa og ikke pga. vekten. Men når mange får utrolig bra helse av et slikt kosthold, ja da er det helt sikkert psykisk. Og jeg husker deg svært godt fra et annet forum der du skrev om akkurat de samme tingene for så mye som 6-7 år siden eller mer. Jeg hadde håpet og trodd du hadde fått mer gangsyn med årene, men der tok jeg feil gitt. :o |
Sitat:
|
Sitat:
Eller vent litt...... Kanskje det er nettopp det som irriterer deg :D |
Ignorer, ignorer!!!
|
HAr skumt lest meg gjennom tråden og er en smule imponert over TS som tror han kan omvende et helt forum med sitt vissvass.
Jeg har desverre ikke noe dirkete å vise til i mine påstander, men siden TS er dårlig å vise til fakta så tenker jeg det får gå. I forhold til at lavkarbo er vektreduserende, så er vel det en bieffekt for det fleste leger som har startet det, og det er ikke bare Fedon som er lege som står bak en slik filosofi. Kjenner også personer med diverse diagnoser som blir bedre av et lavkarbokosthold. Generelt sett opplever jeg at folk blir mer opplagt, mindre opplåst, mer aktive etter å ha lagt om til lavkarbo. Selv er jeg ikke omvendt av de som er her inne, jeg er "lavkarbofrelst" fordi jeg har prøvd det. Jeg var som TS veldig skeptisk til det hele, men er nysjerrig av natur og tenkte jeg heller ville prøve får jeg kverulerte mot lavkarbo- og vips var jeg omvendt. Dette er den mest behagelige form for slanking jeg har gjort. Og dessuten, min oppfattning er at flere her inne lever lavkarbo uten at de ønsker å gå ned i vekt- vektreduksjon er en posetiv bieffekt faktisk. |
En god latter eller tre... Fornøyelige, tørre kommentarer fra forummedlemmene har lagt flere uker til livslengden siste døgn. Som Hårek den Harbaldne sa det så treffende: Fåvit kan gje grunnlag for mykje gaman. Takk Mfus!
|
Åh, kult -et forumtroll :p
Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg trodd at det var ernæringsfysiologen jeg var hos for noen år siden. Da denne "fagpersonen" (som opererer etter nasjonale normer) ikke kunne sette fingeren på hva jeg gjorde "feil", ble fokuset satt på hva en annen person som hadde vært inne til konsultasjon gjorde feil. Så jeg hadde jojoblodsukker fordi den forrige pasienten spiste for mye godterier på lørdager :rolleyes: Trenger jeg å si at legen som sendte meg dit lurte på om jeg var sikker på at jeg hadde vært hos en ernæringsfysiolog og ikke deltaker i "skjult kamera"? Og for dere som lurer på hva det optimale kostholdet er... Vår kjære velgjører som skal vise oss det, har jo svart på hva som spises -blant annet her: Sitat:
|
Sitat:
Bare FORKLAR er du snill... Du må forstå at dine sannheter kan gjelde for noen - mens for andre er det andre sannheter som gjelder. Jeg har tidligere ikke hatt problem med å gå ned i vekt vha GR (som da er basert på myndighetenes 5-om dagen osv) - men tydeligvis er min kropp nå så sensitiv overfor karbohydrater at det er slutt. Jeg forsøkte å gå ned i ETT år uten å sprekke når det gjaldt kcalori-inntak. Jeg prøvde vektklubb, pulverkurer i desperasjon og GR i over et halvt år. Så igjen - bare forklar - fordi da vil alle andre her inne som har samme erfaringer som meg også få forklart hvorfor lavkarbo gir vektnedgang når samme kcalorinntak på "høykarbo" ikke gjør det... Siden du også er så glødende interessert i å disse lavkarbo bør du investere i boka "Bedre uten brød" - det er en faglig sterk bok som omhandler og piller i stykker den forskningen som myndighetene i dag har lagt til grunn for sine anbefalinger... utifra det du skriver tviler jeg på at du gidder å sette deg inn i faktainformasjon og forskning på lavkarbo - men du har nå uansett fått et tips... En ting til - mine blodverdier når det gjelder feks fritt tyroksin som sier noe om stoffskifte har økt betraktelig etter kun få mnd på lavkarbo (jeg blir tett fulgt av lege som synes dette er fascinerende). Kan du forklare det også? Kan du forklare hvorfor min 60 årige far har gått ned snart 15 kg og har kunnet kuttet blodtrykksmedisin og halvert diabetes 2medisinen sin - bare ved å endre et fett- og sukkerfattig kosthold til lavkarbo? Kan du forklare hvorfor jeg er kvitt mine Chrons-symptomer - som holdt på å ødelegge mitt sosiale liv? Kan du forklare hvorfor jenter med PCOS har kunnet fått barn etter å ha gått over til lavkarbo? Hvorfor noen har blitt kvitt psoriasis og eksem? Fått mer energi og overskudd, er aldri sulten lengre? Hvorfor jeg med dette kostholdet ikke lengre har humørsvingninger eller energifall etter inntak av høykarbomat? Du sier vi ikke har bakgrunn for å uttale oss om lavkarbos positive effekter - mener du at det jeg ramser opp over her ikke er godt nok bevis? (Det finnes MANGE fler... bare på forumet her!). Du har ihvertfall INGEN SOM HELST bakgrunn i å disse lavkarbo fordi du har aldri prøvd det, du har ikke gjennomgått forskning på lavkarbo, du har ikke erfart andre som har positive effekter, du har ikke sett blodprøver før og etter... and the list goes on and on... Jeg har bare et råd - skaff deg et liv. Et liv fylt av positive gode ting og tanker som kan gjøre deg og dine lykkelige. Dette istedet for å presentere dårlig fundert og totalt uten bevis oppgulp om et kosthold du ikke har noe personlig forhold til i det hele tatt :) Så - gå - LEV! :) |
Sitat:
|
Velvel, selv om vedkommende sitter med litt kunnskaper om...ett eller annet, må jeg si etter å ha lest alle innleggene til TS nøye, at dette er en person som har psykologiske problemer. Jeg baserer meg ikke på at vedkommende er uenig i mitt syn på kosthold, men rett og slett tonen og framstillingen i innleggene.
Men nå er jeg litt lei. Jeg trodde vi kunne diskutere litt, men åpenbart ikke. Jeg gidder ikke å diskutere med noen som åpenbart syns jeg er en idiot og som komplett avfeier alt annet enn det vedkommende selv syns er gode argumenter med fornærmelser og nedrakking på personers tilegnede kunnskaper. Jeg syns ikke disse trådene har noe mer levetid i dette forumet ettersom de ikke fører noen vei og er gjenstand for noe diskre personangrep. Men det er nå bare min mening. |
TS skriver så mye og formulerer seg direkte dårlig etter min mening, så jeg skal innrømme jeg ikke greide å motivere meg for å lese alt. Men nok til å bli irritert og gretten kjenner jeg, for noe sprøyt! Må bare spørre om han her MÅ være her?? En antilavkarbo mann på et lavkarboforum-hva er vitsen:confused:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hmmm....jeg tror at hvis mister MILF hadde prøvd å leve et crap-fritt liv, så hadde han ikke behøvd å bedrive selvrealisering gjennom å slenge dritt til andre som har det bra med seg selv!
- må vel også takke for latteren..har lest gjennom flere av trådene han har startet...underholdende! :) |
Syns denne tråden var fryktelig undeholdene jeg da :geip:
Sitter og venter spent på mer oppgulp fra TS |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Nå ja, dette dro helt ut på vidotta med tanke på tema for denne tråden.. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg lurte også på TS. Jeg er vant med HI (hovedinnlegger).
|
Åh ja, klart. Burde skjønt at det var engelsk. Takk!
|
Sitat:
|
Sitat:
Der finner man forklaringer på mange ting ;) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21. |