![]() |
Sv: Himalayasalt, et vidundersalt?
nei, dette er banebrytende medisin, basert på, igjen, temmelig omfattende undersøkelser, studier og resultater.
|
Sitat:
Heldigvis finnes det mange måter å hjelpe på,stamceller ser lovende ut. En annen ting jeg ville vurdert å se litt på er ernæring i forhold til MS. Stadig flere blir frisk av MS ved å gi kroppen det den trenger for å helbrede seg selv. http://www.youtube.com/watch?v=ypqaogsfw6k |
Sitat:
Da jeg jobbet på et sykehjem pleide vi kjevle over margen på et hodekålblad og legge på liggesår. Sårene grodde fortere en all annen remedie! |
maggot brukes jo allerede her for fjerning av dødt vev.
india har mye bra for seg det, samidig er et vel ikke alt derfra jeg ville brukt ukritisk. landet har jo ikke den beste historien på HMS, hygiene, barnedødsfall, lepra, tbc, etc, etc. samtidig har de også svært gode leger, noe jeg absolutt ikke fornekter |
Sitat:
Maggot høres dessuten litt mer alternativt ut! Kvakksalveri! :ja: |
Fluelarver brukes ved plastikkirurgiske avdelinger og hudavdelinger ved store sykehus i alle fall, så joda, det brukes så absolutt. Det blir ofte brukt på kroniske sår som ikke vil gro. Det funker ganske bra faktisk :)
Tror mange glemmer placeboeffekten ved alternativ medisin, samtidig som placeboeffekten blir sett ned på fordi det ikke er "ordentlig medisin". Om en pasient blir fri fra sine smerteanfall så er jo det helt toppers, helt til pasienten nevner at det var Snåsamannen som hjalp med dette. Da er det plutselig noe helt annet enn gledelig, for da snakker vi om lureri og hele den pakken, og vi glemmer at for den det gjelder så er det helt ekte og noe så fantastisk som en smertefri hverdag :) Pasienten blir altså frisk, men siden det ikke er på rett måte så er han/hun ikke frisk likevel.. Om vi derimot pøser på et medikament med bivirkningsliste lengre enn Bibelen, da kan vi endelig si at hun/han er frisk. Forstå det den som kan. Placeboeffekten er helt utrolig fascinerende, burde vi ikke heller spille på lag med den istedet for å dra den ned i gjørma? |
Fluelarver brukes i Norge ja http://www.sabima.no/Fluelarver-sm%C3%A5-biokirurger
Ser ut som de sliter med å finne ut eksakt hvordan det virker, men det virker. Lurer på om det er vitenskapelig bevist at det virker. |
|
Er det VITENSKAPELIG bevist? Om ikke så er det jo bare tull?
|
ja, i motsetning til homeopati og slikt kvakksalveri, vet vi at maggoter spiser dødt vev og skiller ut et sekret som har en antiseptisk effekt.
i motsetning til snåsamannen, krystaller, detox og annen svindel er dette testet, underlagt såkalt peer reviews og gjenskapt av andre. i motsetning til å bare slenge ut en påstand om en mirakuløs effekt uten bevis og så hyle om heksejakt og latterligjøring noen ber om bevis. |
Sitat:
Kvakksalveri så lenge det utføres av noen som ikke er kledd i hvit frakk altså.... |
For en herlig, konstruktiv debatt vi har gående her!:)
|
flott å tillegge meg meninger, kanutten, virkelig flott.
men for å svare på utsagnet ditt litt mer seriøst, når det gjelder maggotterapi, har man vitenskapelige nedtegnelser fra tidlig 1800-tall under napoleonskrigene. men det er også langt eldre nedtegnelser om dette fra romersk tid og de gamle grekere. nei, jeg kaller de kvakksalvere og svindlere fordi de har en total mangel på bevis for sine påstander om effekt. |
Sitat:
|
|
Sitat:
Jeg sier ikke at vitenskapen er feilfri. Vitenskapen gjør nye oppdagelser hele tiden, innen alt fra hvordan universet oppstod til ernæring. Allerede på 70-tallet hadde man f eks briten John Yudkin som gjennomførte undersøkelser som viste hva karbohydratrikt kosthold kunne medføre, men hans resultater ble druknet gjennom en kombinasjon av politikk og penger (igjen, se BBC-dokumentaren The Men Who Made Us Fat, meget bra). Og selv om vitenskapen ikke er feilfri, er den langt bedre enn ubegrunnede påstander om at sukkerpiller skal hjelpe mot all verdens sykdommer, selvoppnevnte guruer med varme hender, mirakelsalver, krystaller, auraavlesning og stjernekart som bestemmer personligheten din. Nei, vitenskap er no dritt og skaper bare helvete for folk. For hva skal vi vel med den? |
Sitat:
Men selfølgelig kan man bli lurt underveis. Det gjelder både oss som tør prøve udokumenterte ting og de som kun forholder seg til veldokumenterte ting... (Og hva gjør du på lavkarbo da? ;)) |
Sitat:
Lavkarbo har da godt med skikkelig dokumentasjon. |
Sitat:
|
For meg virker det som om aksepten brer stadig mer om seg...
Men det spiller vel ikke noen rolle hva leger sier eller mener, for de tar jo feil uansett. I hvert fall i dette landet, eller hva? Nei, nå skal jeg gå for et detoksfotbad, for det skal være så bra! Tjohei! |
Ta med en tarmskylling også. Mange føler seg så "rene" etter en slik seanse...
- |
Sitat:
Vanent blir jo brunt så da må det jo funke. |
Legg litt magnetar under senga også, så elektrona legg seg rette vegen medan du søv. Kjempeviktig for den som vil passe på helsa si.
|
Sitat:
- |
Sitat:
Og hvorfor har jeg ikke byllepest, kolera eller dysenteri? Kanskje det ikke har vært vannet ut nok? |
Sitat:
Magnet under senga gjorde at jeg ble kvitt ekstrem klorallergi og kunne ha svømming på barneskolen. Placebo var det hvertfall ikke siden jeg var åtte og ikke viste om det engang.. :rolleyes: Jeg syns uansett det er fascinerende at "vitenskapsfolk" fullt og fast tror på neutroner, elektroner og enda mindre partikler som er alt for små til å kunne bevises. Men så snart noen hevder de kanskje finnes noe annet mellom himmel og jord også, da blir vi sett på som fullstendig idioter. Det handler ikke om viten, det handler bare om å tro på de rette tingene. |
Sitat:
Så nøytroner, elektroner og de partiklene som danner disse er ikke bevist mener du? |
Sitat:
Forøvrig har de jo nettopp funnet ut at de nevnte elektroner oppførte seg helt anderledes enn det de har trodd til nå. Rettelse, det de har "visst" til nå... ;) (kilde:programmet om stephen hawking som gikk på NRK for en ukes tid siden). |
Sitat:
Å ta dette til inntekt for at det finnes "mer mellom himmel og jord", dvs magnetterapi og annet sludder som vel var sammenhengen du satte det i, er å dra det vel langt. Og disse elementær partiklene er vel så langt ned vi har klart å komme til nå. Det kan kanskje være at man klarer å komme enda lenger ned i fremtiden. |
Sitat:
Det er ikke så lenge siden at akupunktur var ren humbug. Nå mener man at meridianene finnes og det brukes som en del av smertelindringen på fødestuene både i Norge og Danmark ... Når gikk det fra å være kvakksalveri til vitenskap? Og om akupunktur kan endre status så tør iallfall ikke jeg å på stå at det samme er umulig for alt annet. Så jeg begrenser meg til å vurdere sannsylighet, men er fullt klar over at det er synsing jeg driver med.. Ja - og for meg personlig er det faktisk knekkende likegyldig om jeg blir bedre av noe som er "bevist" eller av noe som andre fnysende avfeier som "placebo". Ref: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15520102 |
Sitat:
|
Sitat:
Den eminente Gunnar Tjomlid skriver om det her: http://tjomlid.com/2012/09/12/dodsst...or-akupunktur/ |
Sitat:
Akkurat samme effekt sees ved såkalt skolemedisin også. |
Sitat:
Jeg synes han har en svært god argumentasjonrekke, og en svært god referanseliste til resultater og metaanalyser som klart viser at akupunktur ikke har effekt utover placebo. Og krever en 'behandling' at du må ha tro, så ja, da sier vel det egentlig det meste. |
Sitat:
Nå er det jo også en kjennsgjerning at de som er positive og ler under sykdom kommer seg raskere til hektene igjen enn de som depper. Innstilling og hva du ønsker å tro HAR faktisk innvirkning. Og hva med alle de som var barnløse lenge, såpass lenge at de til slutt adopterer faktisk blir gravide fordi de kanskje har ifunnet seg med situasjonen? Jeg må si jeg føler litt synd på deg som er såpass rigid i hva som er mulig selv om det ikke alltid kan bevises. |
Sitat:
Eneste jeg jo ber om er bevis for alle disse fantastiske påstandene. |
Sitat:
|
Vitenskapen har bevist at vitenskapelige bevis ikke er bevis…
http://www.youtube.com/watch?v=0ElSX...aauJbA&index=3 Hele serien her:http://www.youtube.com/watch?v=tSk51...31D90C1195AEB3 |
Eg lurer på korleis de som fnyser av vitenskap og bevis osv eigenteg tek dykk fram i samfunnet. Om de får astma, chlamydia, kreft, svangerskapsforgifting: er då all behandling like bra, magnetar og krystallar jamnstelt med skulemedisin, eller har de visse preferansar? Og i så fall kvifor? Trur de på den vitenskaplege forklaringa på mikrobølgeomnar, mobiltelefon og tv-signal, eller har de heimesnekra forklaringar på det også?
|
Sitat:
Verdens befolkning er ikke delt inn i alternativskruller og vitenskapsidioter, å være så kategorisk tror jeg ikke du tjener noe på i det lange løp her på jorda :) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:13. |