Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Starte lavkarboprodukt-firma? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34979)

Biggie Small 03-08-10 20:11

Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?

Sitat:

Sitat:
§ 2-3. Minstekrav til stiftelsesdokumentet ellers (1) Stiftelsesdokumentet skal dessuten angi:
1.stifternes navn eller foretaksnavn, adresse og fødselsnummer eller organisasjonsnummer; 2.antallet aksjer som skal tegnes av hver av stifterne; 3.det beløpet som skal betales for hver aksje (aksjeinnskudd); 4.tidspunktet for oppgjør av aksjeinnskudd, jf § 2-11; 5.hvem som skal være medlemmer av selskapets styre, og hvem som skal være selskapets revisor.
.
Her tror jeg du tar feil Kanutten. At de bruker entall i 1) betry ikke annet enn at de snakker om hva "hver stifter" trenger å gjøre for å være en stifter. I 2) ser du at de snakker om "hver av stifterene" dvs. flertall. Det er klart at flere må kunne være grunnleggere av et selskap, som regel er det jo flere partnere som starter opp sammen.

Mvh
BiggieS

Biggie Small 03-08-10 20:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nonta (Innlegg 909846)
Jeg er enig i at det er langt fram til matlaging, for ikke å snakke om produktene i hylla. Jeg stiller meg ett par spørsmål som f. eks:Hva med lønn til daglig leder (deg?)og styret, og hvem har du tenkt å ha med i styret, og aktuell styreformann?Hvem skal ta seg av regnskapet...
Alt må jo begynne en plass da .... ;-)

Der er vi helt enige Nonta, og jeg driver for tiden og studerer flere områder innen dette. Et viktig tema er hva andre har gjørt før, og hva som ev. gjorde at de ga seg etter kortere eller lengre tid (f.eks. "lavkarbopikene" og andre).

Takk for tilbakespill og tror du kunne vært en som er bra å ha med seg på noe slikt, alt ettersom hva som kan komme ut av dette.

Mvh
BiggieS

Pearl 04-08-10 18:51

Jeg er iallefall fremdeles interessert i å være med på å stifte et slikt aksjeselskap. Jeg synes det er et spennende konsept som jeg har lyst til å være med på å støtte. Jeg ønsker virkelig at det skal komme mange lavkarbokonsepter fremover. All ære til deg Biggie Small. Håper du kommer deg gjennom alle formallitetene med grunderlysten i behold. Det er ikke egentlig så fryktelig vanskelig. Men det er en god del arbeid.
Hilsen Styreformann og daglig leder i eget nystartet aksjeselskap.

nonta 05-08-10 15:45

Gratulerer Pearl!

Det hadde vært interessant å sett på omsetningstall til f.eks ketolysepølsene og Fedonburgeren hos BurgerKing. Har du vært på www.proff.no ? Hvis ikke kan du ta en tur der og snuse litt, ev bestille regnskap til as som du er nyskjerrig på. (men de må jo være i drift da ;-)Du kan jo også prøve å kontakte de som hadde lavkarbopikene f. eks, men jeg går ut fra at det hovedsakelig var import, og sånn sett ikke helt det samme som du tenker på.)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.