![]() |
Sv: Tror du på engler?
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Dette er en spennende tråd! Jeg har ikke fått lest hele enda - og rekker det ikke nå. Men i kveld tenker jeg at jeg skal lese den fra begynnelse til slutt.
Jeg tror. På så mye. På "noe". Jeg tror på det gode. Jeg tror også at det jeg tror på og kanskje kaller Gud, eller engler, eller hjelpere - kan være akkurat det samme som noen andre tror på, men at de kaller det noe helt annet. For meg er det ikke viktig hva det kalles heller. Hvis dette "noe" gjør meg til et menneske som er ydmykt, nysgjerrig, åpen - og et bedre menneske, ja da kan det kalles eller hete hva som helst for meg. Jeg tror også at alle kan "se ting", "høre ting", "kjenne noe", og "helbrede andre" - men at det kanskje mest av alt handler om å være åpen for at noe er større og mektigere enn seg selv. Ergo tror jeg kanskje ikke at de største og mest egoistiske navlebeskuerne får så mange sånne opplevelser. De er for opptatt med seg og sitt til å være oppmerksom på de små tingene som omgir dem. Og det er det ikke noe galt i! Jeg mener ikke at noen er dårligere eller mindre verdt eller mer overfladiske av den grunn. (forresten - det med overfladiske tror jeg egentlig at jeg må stryke... :lol: ) I dag skal jeg smile lett og tenke på pappa når skuldrene mine verker. Han fortalte meg da jeg var liten - og dattera mi da hun var liten - at skulderbladene mine var festene til vingene mine. Fordi jeg var en engel før jeg ble født.... :love: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
På hvilken måte mener du ateisme er religion, Kanutten? Religion betyr "ærbødighet for gudene", det høres ikke særlig ateistisk ut. Å si at ateisme, og agnostikk for den saks skyld er livssyn er jeg med på, men religion er det ikke.
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg er en åndelig person, men jeg ville aldri i verden definert meg selv som religiøs. Ateisme er IKKE religion, uansett hva du måtte mene ;). |
Sitat:
Og det er HANS religion. Og jeg bare adopterte den tankegangen. :p Kanskje åndelig er mer korrekt ja. :ja: |
Sitat:
Jeg vil bare legge til at jeg ble helbredet for Chron 3 år etter at jeg ble frelst. Indremedisineren gjorde store øyer da han "tittet inn" i tarmene etter helbredelsen og sa han aldri hadde sett så fine tarmer før. Dessverre er han av dem som ikke tror på helbredelser - men han kunne heller ikke gi meg svar på hvorfor tarmene var blitt perfekte. (Chron er en kronisk tarmbetennelse som en har livet ut men med gode og dårlige perioder, men tarmene vil alltid vise arr og merker etter de dårlige periodene) |
Sitat:
|
Sitat:
Når det er sagt, så synes jeg at alle skal få mene det de vil, så lenge de lar meg også mene og tro det jeg vil. Sensur er ingen løsning. Bare fordi jeg mener at noe er negativt, så kan jeg ikke -- og vil jeg absolutt ikke !! -- sensurere det bort. Jeg ser på bibelen og koranen som historiebøker, og at mye kan forklares på den måten at folk ikke visste hvordan de skulle forklare hendelser, og derfor fant på forklaringer. M.a.o. det jeg skrev litt tidligere -- brukte sin fantasi. (bevisst eller ubevisst). |
Sitat:
Sitat:
Ingen kvinner her som syntes der var noe feil med var det vel? :engel_ikk BiSm |
Folk forvirrer begreper her. "Tro" er en enkeltpersons overbevisning om at det finnes noe som ikke kan testes, observeres nøytralt eller bevises. "Religion" er et menneskelig konstrukt; organisert tro. Det er laget for å gi få mennesker makt over mange og har strengt tatt ingenting med "tro" å gjøre.
Jeg tror overhodet ikke på noen gud, og om jeg så hadde fått møte gud ansikt til ansikt hadde jeg fortsatt nekte å tilbe det allmektige vesenet som har skapt oss (og dermed er ansvarlig) men lar så mye elendinghet skje i verden. Et par ting jeg synes er interessante.. Dersom du hører stemmer eller føler nærvær og sier det er Gud eller Engler, ja, så er du et friskt, oppegående, produktivt medlem av samfunnet som har sett lyset. Opplever du de samme symptomene og sier det er hva som helst annet blir du innlagt og behandlet for diverse mentale sykdommer. De aller fleste troende er rimelig bastante i at de har sett Lyset og kan frelse deg, hva da med alle de milliardene av menneskene fra andre religioner og trosrettninger som er nøyaktig like overbevist om at deres religion er den eneste rette? Hva gir deg retten til å være så ufattelig arrogant at du påstår at du er den eneste som vet hva som er riktig, enda religion/gud/engler/osv. per definisjon ikke kan bevises eller motbevises og andre troende er akkurat like overbevist om at de har rett..? |
Sitat:
|
Jeg tror på hjelpere, skytsengler, ånder og hva det altsammen er. ;)
Forstår godt de som ikke tror også, men nå har jeg opplevd så mye at det ikke kan bortforklares. Men sikkert heller ikke forklares, iallefall ikke vitenskapelig. Det trengs ikke for min del, men summen av alt jeg har erfart og lest er forklaring nok. "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." Albert Einstein |
Jeg blir fornærmet når jeg blir kalt en engel, fordi jeg finnes og dessuten synes jeg det er unødvendig å sammenligne meg med noe de mener er dødt. Jeg skjønner jo at folk fleste mener noe positivt med det, men jeg synes de kan bruke andre uttrykk som for eksempel at jeg er en knupp.
Jeg er født og oppvokst midt i bibelbeltet og har nesten bare hyperkristne venner. Det er så ille her at 27 av 30 rakk opp hånda i 10. klasse da religionslæreren spurte hvem som trodde på engler... Jeg, min daværende bestevenninne som har foreldre fra Sri Lanka og en gutt som akkurat hadde flyttet hit var de eneste som ikke rakk opp hånda... Vennene mine og jeg snakker aldri om religion, fordi det er en privatsak. De har forlengst godtatt at jeg er for fornuftig til å tro på en gud, og jeg har godtatt at de trenger å tro på en gud for å komme seg gjennom livet. Nå var dette egentlig ikke en tråd om religion, fordi man kan tro på engler uten å tro på en gud, men de hører som regel sammen. Jeg er veldig enig i det meste plastbox sier. Selvmotsigelser fra ende til annen. Jeg har spurt flere om hvordan menneskeheten ble til. Gud skapte Adam og Eva. Adam og Eva fikk sønner og døtre. Hvordan gikk livet videre? Fikk de barn med hverandre? Var det innavl fra begynnelsen av? - "Gud gjorde slik at det gikk an." Tilgi meg, men jeg ruller med øynene. Det svaret er så utrolig naivt. - "Gud skapte en hel by etterpå." Dette svarte min religionslærer på ungdomsskolen... - "Det er bare en historie. Det er ikke meningen at du skal tolke den bokstavelig." Den mest fornuftige av dem, men da må man jo stille spørsmålstegn med mye annet i boka og kanskje til og med hele boka? 1. mosebok 3,20: "Adam kalte sin hustru Eva, for hun ble mor til alle som lever." Altså er "Gud skapte en hel by etterpå" utelukket med mindre alle dem var menn. |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Det mest statiske paradokset er at gud skal være allmektig.
Pr. definisjon har vi da ikke fri vilje, og kan derfor heller ikke ha skyld. Sagt på en annen måte hvis gud har all æren, har "han" også all skyld. Det er vel der de kommer inn med "guds veier er uransakelige" eller noe sånt? BiSm |
Finnes det kjønnsforskjeller i debatten her. Jeg tenker på at kvinner i det store og det hele er de som hele tiden søker etter det alternative. Dette gjelder ikke bare i åndeverden men også når det gjelder alternativ medisin og andre ting. En ting er at kvinner leser alt de kommer over av ukeblad og lignende der kanskje mye av dette står (iallefall ut fra overskriftene) men er det andre ting som spiller inn også.
Legger også merke til at kvinner er i flertall i de fleste forum som jeg er innom. Hvorfor er det slik tro.. Jeg er personlig av den oppfatning at jeg ikke tror på noe som jeg ikke kan se, og helt til jeg ser en engel velger jeg derfor å ikke tro på dette. Man skal heller ikke undervurdere placeboeffekten av det man tror på. Om en ønsker å se ting, kan mye tolkes ut fra dette. Dette gjelder også de som har blitt "helbredet" fra ulike ting. Men det spiller forsåvidt ingen rolle hva man blir frisk av så lenge det hjelper. Man kan jo kalle det hva man vil gud, medisiner, seg selv whatever.- Dette innlegget er ikke skrevet for å provosere kvinner ;) |
Sitat:
Sitat:
|
Ok må beklage om du ble provosert, og ja mitt innlegg er generaliserende og så regner jeg med at de fleste som leser det klarer å tolke at jeg med min påstand ikke mener ALLE kvinner
Det iallefall ikke tvil i min sjel om at de aller fleste ukeblad er skrevet for at hoveddelen av leserene er kvinner |
Sitat:
Det er vel hevet over en hver tvil at de fleste ukeblader er skrevet for kvinner, men det er ikke ensbetydende at alle kvinner leser dem. Jeg kjenner knapt noen som gjør det, uten at det påvirker fakta, men det går an å slenge inn et "mange" før "kvinner" f.eks. Ellers vil du få problemer med å bli tatt på alvor ;). |
Sitat:
Skreiv ikke dette for å provosere deg altså :D |
Sitat:
|
Sitat:
|
Nei men se her drar man frem sarkasme våpenet. Glimrende
Jeg traff en nerve her altså ;) |
Sitat:
Mvh BiSm |
Sitat:
|
Sitat:
|
Ingen leser se&hør, allikevel selger de tusenvis av eksemplar 2 ganger i uken;)
Uansett, jeg tror vel ikke på gud. Men jeg tror på at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner. Jeg tror det finnes spøkelser og engler, og at alt kan forklares på en vitenskapelig måte, men fremdeles mangle troverdighet. Arbeidet til Mærtha syns jeg derimot er latterlig. Å snakke med engler og det overnaturlig er ikke noe man lærer seg. Det har man innebygd. |
Sitat:
Mvh BiSm |
Men altså, skulle denne tråden her handle om å henge ut alle folk enten de har en sterk personlig tro, eller bare er åpne for at det rører seg noe utenfor alt som kan bevises?
Dette er ganske typisk, egentlig. Jeg respekterer alle form fort trosretninger, som før sagt, så lenge de ikke brukes til maktmisbruk, undertrykkelse, overgrep etc. Det er i aller største grad når man blander inn politikk og maktposisjoner med tro at det går til h****e! Enkelte av uttalelsene som har kommet her synes jeg er direkte respektløse. Det er fint å ha en diskusjon, altså, men det må da gå an å være såpass sober at man holder seg for god til å mer eller mindre karakterisere folk som idioter/drittsekker og whatnot kun fordi de har en annen livsanskuelse enn dere? Hvor vanskelig var spørsmålet igjen? Tror dere på engler? Jeg tror ikke på engler, men værsågod, de som gjør det. Vis litt respekt! |
Sitat:
Mvh BiSm |
Sitat:
|
Sitat:
Mvh BiSm |
Sitat:
|