Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Tror du på engler? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34807)

Biggie Small 11-07-10 00:17

Sv: Tror du på engler?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small (Innlegg 901137)
For å si det på en annen måte:

Å legge ut på en svømmetur når du ikke vet om du kan svømme må anses som mindre klokt.

BiSm

Med mindre man synes det er hipp som happ (50/50) om man lever eller ikke da :D

Kanutten 11-07-10 00:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small (Innlegg 901136)
Beklager da må du kikke igjen på ditt opprinnelige innlegg, der du spesifiserte at den som bekymret seg fikk rett :) (og et langt liv).

BiSm

Hvem sier at den som tror bekymrer seg?

Sivensvans 11-07-10 09:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tilla (Innlegg 901133)
Det var et artig spørsmål, - og så mange forskjellige svar. Det er fint at en kan respektere at andre har et annet syn enn en selv.
Jeg ble frelst for 11 år siden - så javisst tror jeg på engler - jeg tror også på Gud Faderen, Jesus Kristus og Den Hellige Ånd. Jeg har vært en rusmisbruker siden jeg var 13 år og fram til for 11 år siden (er nå 52), og har ikke tall på alle de gangene jeg forsøkte å komme ut av misbruket. 3 mnd etter jeg ble frelst, løste Jesus meg fra rusavhengigheten - HALLELUJA :D Har ikke hatt rusproblemer eller trang siden. Jesus har hjulpet meg enormt mye - og enkelte tilfeller har Han sendt SINE engler til hjelp.
Ser på svarene at jeg har noen "søsken" her - FLOTT AT VI ER HER OGSÅ :)

Så fantastisk! Helt utrolig at du ikke har følt trang en gang - hvordan var det dette skjedde, tror du? Veldig glad på dine vegne!

Fedonisten 11-07-10 09:58

Dette er en spennende tråd! Jeg har ikke fått lest hele enda - og rekker det ikke nå. Men i kveld tenker jeg at jeg skal lese den fra begynnelse til slutt.

Jeg tror. På så mye. På "noe". Jeg tror på det gode. Jeg tror også at det jeg tror på og kanskje kaller Gud, eller engler, eller hjelpere - kan være akkurat det samme som noen andre tror på, men at de kaller det noe helt annet. For meg er det ikke viktig hva det kalles heller. Hvis dette "noe" gjør meg til et menneske som er ydmykt, nysgjerrig, åpen - og et bedre menneske, ja da kan det kalles eller hete hva som helst for meg.

Jeg tror også at alle kan "se ting", "høre ting", "kjenne noe", og "helbrede andre" - men at det kanskje mest av alt handler om å være åpen for at noe er større og mektigere enn seg selv. Ergo tror jeg kanskje ikke at de største og mest egoistiske navlebeskuerne får så mange sånne opplevelser. De er for opptatt med seg og sitt til å være oppmerksom på de små tingene som omgir dem. Og det er det ikke noe galt i! Jeg mener ikke at noen er dårligere eller mindre verdt eller mer overfladiske av den grunn. (forresten - det med overfladiske tror jeg egentlig at jeg må stryke... :lol: )

I dag skal jeg smile lett og tenke på pappa når skuldrene mine verker. Han fortalte meg da jeg var liten - og dattera mi da hun var liten - at skulderbladene mine var festene til vingene mine. Fordi jeg var en engel før jeg ble født.... :love:

Kanutten 11-07-10 10:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten (Innlegg 901160)
Dette er en spennende tråd! Jeg har ikke fått lest hele enda - og rekker det ikke nå. Men i kveld tenker jeg at jeg skal lese den fra begynnelse til slutt.

Jeg tror. På så mye. På "noe". Jeg tror på det gode. Jeg tror også at det jeg tror på og kanskje kaller Gud, eller engler, eller hjelpere - kan være akkurat det samme som noen andre tror på, men at de kaller det noe helt annet. For meg er det ikke viktig hva det kalles heller. Hvis dette "noe" gjør meg til et menneske som er ydmykt, nysgjerrig, åpen - og et bedre menneske, ja da kan det kalles eller hete hva som helst for meg.

Jeg tror også at alle kan "se ting", "høre ting", "kjenne noe", og "helbrede andre" - men at det kanskje mest av alt handler om å være åpen for at noe er større og mektigere enn seg selv. Ergo tror jeg kanskje ikke at de største og mest egoistiske navlebeskuerne får så mange sånne opplevelser. De er for opptatt med seg og sitt til å være oppmerksom på de små tingene som omgir dem. Og det er det ikke noe galt i! Jeg mener ikke at noen er dårligere eller mindre verdt eller mer overfladiske av den grunn. (forresten - det med overfladiske tror jeg egentlig at jeg må stryke... :lol: )

I dag skal jeg smile lett og tenke på pappa når skuldrene mine verker. Han fortalte meg da jeg var liten - og dattera mi da hun var liten - at skulderbladene mine var festene til vingene mine. Fordi jeg var en engel før jeg ble født.... :love:

:klem: Og en engel, ja det er du fremdeles!:love:

Carisma 11-07-10 11:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten (Innlegg 901160)
skulderbladene mine var festene til vingene mine. Fordi jeg var en engel før jeg ble født.... :love:

Ah, det forklarer den stive nakken min ja, tunge vinger!! :lol:

Kanutten 11-07-10 11:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 901182)
Ah, det forklarer den stive nakken min ja, tunge vinger!! :lol:

:lol:

Photobscura 11-07-10 13:58

På hvilken måte mener du ateisme er religion, Kanutten? Religion betyr "ærbødighet for gudene", det høres ikke særlig ateistisk ut. Å si at ateisme, og agnostikk for den saks skyld er livssyn er jeg med på, men religion er det ikke.

Kanutten 11-07-10 14:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 901218)
På hvilken måte mener du ateisme er religion, Kanutten? Religion betyr "ærbødighet for gudene", det høres ikke særlig ateistisk ut. Å si at ateisme, og agnostikk for den saks skyld er livssyn er jeg med på, men religion er det ikke.

Jeg har aldri oppfattet religion forbeholdt noen gud eller guder. Men det å tro/ha tro på noe uansett hva dette "noet" er. Om det er Gud eller steinen bak hagen eller mennesket selv. Det mener nu jeg da.. :p

Photobscura 11-07-10 14:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 901230)
Jeg har aldri oppfattet religion forbeholdt noen gud eller guder. Men det å tro/ha tro på noe uansett hva dette "noet" er. Om det er Gud eller steinen bak hagen eller mennesket selv. Det mener nu jeg da.. :p

Hva du mener er jo ikke så interessant når man bruker begreper som faktisk har en direkte betydning, med mindre du bruker det allegorisk, forsåvidt, hvilket jeg ikke har inntrykket av at du gjør. Ordet "gud" er jo fryktelig bevegelig som du selv sier, men jeg må jo bare få slå fast at i fraværet av det/den så finnes ikke religion.
Jeg er en åndelig person, men jeg ville aldri i verden definert meg selv som religiøs.
Ateisme er IKKE religion, uansett hva du måtte mene ;).

Kanutten 11-07-10 14:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 901236)
Hva du mener er jo ikke så interessant når man bruker begreper som faktisk har en direkte betydning, med mindre du bruker det allegorisk, forsåvidt, hvilket jeg ikke har inntrykket av at du gjør. Ordet "gud" og jo fryktelig bevegelig, men jeg må jo bare få slå fast at i fraværet av det/den så finnes ikke religion.
Jeg er en åndelig person, men jeg ville aldri i verden definert meg selv som religiøs.
Ateisme er IKKE religion, uansett hva du måtte mene ;).

Det var bare en venn av meg som er ateist som sa at også han er troende på en måte; han tror at det IKKE finnes noen høyere makter eller vesener.
Og det er HANS religion. Og jeg bare adopterte den tankegangen. :p

Kanskje åndelig er mer korrekt ja. :ja:

Tilla 11-07-10 16:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans (Innlegg 901157)
Så fantastisk! Helt utrolig at du ikke har følt trang en gang - hvordan var det dette skjedde, tror du? Veldig glad på dine vegne!

Jeg hadde vært veldig forkjølet - og på slutten gikk forkjølelsen over til skikkelig tørrhoste om natten, slik at hverken min mann eller jeg fikk sove. Hos legen fikk jeg hostesaft som skulle vise seg å inneholde 98% alkohol ! - dessverre fikk det meg igjen inn i voldsom rustrang og jeg ble veldig fortvilet - jeg var jo nyfrelst og hadde det sååååå bra - og så skulle jeg få denne trangen igjen. Om kvelden ba jeg Jesus gripe inn og hjelpe meg. Neste morgen våknet jeg med en VISSHET om at jeg var løst fra problemet for alltid. Gjett om jeg jublet!!!! Og det har holdt! Fysisk bevis (hvis en kan bruke denne betegnelsen) fikk jeg 1,5 års tid etterpå. Pga. tarmsykdommen Chron har jeg i mange år måtte gå til jevnlig kontrollundersøkelser med slanger inn både ovenfra og nedenfra som har vært veldig smertefullt for meg. Som rusmisbruker måtte jeg tidligere ha nokså høye doser med smertestillende for å kunne ta disse undersøkelsene. Men etterat jeg ble løst fra misbruket har jeg ikke hatt tenning en eneste gang etter disse undersøkelsene.:D
Jeg vil bare legge til at jeg ble helbredet for Chron 3 år etter at jeg ble frelst. Indremedisineren gjorde store øyer da han "tittet inn" i tarmene etter helbredelsen og sa han aldri hadde sett så fine tarmer før. Dessverre er han av dem som ikke tror på helbredelser - men han kunne heller ikke gi meg svar på hvorfor tarmene var blitt perfekte. (Chron er en kronisk tarmbetennelse som en har livet ut men med gode og dårlige perioder, men tarmene vil alltid vise arr og merker etter de dårlige periodene)

EmilyB 11-07-10 16:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trulte67 (Innlegg 901065)
Nei, jeg tror ikke på engler og jeg er ikke religiøs. Jeg mener at religion er ondskap, overtramp og maktmisbruk, uansett hvilken av dem.

En religion i seg selv er aldri ond eller noen av de tingene du skriver. Det er faktisk interessant at det innenfor f.eks Islam ikke finnes kvinnefiendtlige holdninger i utgangspunktet. Derimot passer karakteristikkene du kommer med på enkelte mennesker som hevder de taler på vegne av religionen(e) og som tolker religionen. En religion i seg selv er som sagt ikke ond. Skal man trekke linjer og konkludere så bastant som jeg opplever at du gjør kan man egentlig hevde at J.D Salinger sin bok Catcher in the Rye er en grusom og ondskapsfull bok som burde sensureres og brennes siden den førte til at John Lennon ble drept.

Trulte67 11-07-10 17:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av EmilyB (Innlegg 901265)
En religion i seg selv er aldri ond eller noen av de tingene du skriver. Det er faktisk interessant at det innenfor f.eks Islam ikke finnes kvinnefiendtlige holdninger i utgangspunktet. Derimot passer karakteristikkene du kommer med på enkelte mennesker som hevder de taler på vegne av religionen(e) og som tolker religionen. En religion i seg selv er som sagt ikke ond. Skal man trekke linjer og konkludere så bastant som jeg opplever at du gjør kan man egentlig hevde at J.D Salinger sin bok Catcher in the Rye er en grusom og ondskapsfull bok som burde sensureres og brennes siden den førte til at John Lennon ble drept.

Selvfølgelig er det menneskene som tror på religionen som er/kan være de onde og maktsyke. En tekst er ingenting om ingen bryr seg om den. Religioner er roten til veldig mye vondt her i verden, og jeg ser ikke på islam som noe verre eller bedre enn andre verdensreligioner.
Når det er sagt, så synes jeg at alle skal få mene det de vil, så lenge de lar meg også mene og tro det jeg vil. Sensur er ingen løsning. Bare fordi jeg mener at noe er negativt, så kan jeg ikke -- og vil jeg absolutt ikke !! -- sensurere det bort.
Jeg ser på bibelen og koranen som historiebøker, og at mye kan forklares på den måten at folk ikke visste hvordan de skulle forklare hendelser, og derfor fant på forklaringer. M.a.o. det jeg skrev litt tidligere -- brukte sin fantasi. (bevisst eller ubevisst).

Biggie Small 11-07-10 21:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av EmilyB (Innlegg 901265)

Her er et fint eksempler fra de "ikke kvinnefiendlige holdingene" i islam;

Sitat:

“Men are in charge of women, because Allah hath made the one of them to excel the other, and because they spend of their property (for the support of women). So good women are the obedient, guarding in secret that which Allah hath guarded. As for those from whom ye fear rebellion, admonish them and banish them to beds apart, and scourge them. Then if they obey you, seek not a way against them. Lo! Allah is ever High, Exalted, Great.”
Så hvis dette er okidoki så er det altså jeg som er i kontroll av dere kvinner fordi jeg er bedre skapt enn dere og bruker penga mine på dere, og dere har bare å være snille jenter med meg når jeg får lyst og sånt ellers.. hvis dere får "hodepine" så får dere storkjeft av meg og hvis ikke det setter dere på plass så så får dere sove på sofaen til dere tar til vett, og hvis ikke det hjelper engang så får dere smake flathanda mi.

Ingen kvinner her som syntes der var noe feil med var det vel? :engel_ikk

BiSm

plastbox 11-07-10 21:48

Folk forvirrer begreper her. "Tro" er en enkeltpersons overbevisning om at det finnes noe som ikke kan testes, observeres nøytralt eller bevises. "Religion" er et menneskelig konstrukt; organisert tro. Det er laget for å gi få mennesker makt over mange og har strengt tatt ingenting med "tro" å gjøre.

Jeg tror overhodet ikke på noen gud, og om jeg så hadde fått møte gud ansikt til ansikt hadde jeg fortsatt nekte å tilbe det allmektige vesenet som har skapt oss (og dermed er ansvarlig) men lar så mye elendinghet skje i verden.

Et par ting jeg synes er interessante..

Dersom du hører stemmer eller føler nærvær og sier det er Gud eller Engler, ja, så er du et friskt, oppegående, produktivt medlem av samfunnet som har sett lyset. Opplever du de samme symptomene og sier det er hva som helst annet blir du innlagt og behandlet for diverse mentale sykdommer.

De aller fleste troende er rimelig bastante i at de har sett Lyset og kan frelse deg, hva da med alle de milliardene av menneskene fra andre religioner og trosrettninger som er nøyaktig like overbevist om at deres religion er den eneste rette? Hva gir deg retten til å være så ufattelig arrogant at du påstår at du er den eneste som vet hva som er riktig, enda religion/gud/engler/osv. per definisjon ikke kan bevises eller motbevises og andre troende er akkurat like overbevist om at de har rett..?

Kanutten 11-07-10 22:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 901367)
Folk forvirrer begreper her. "Tro" er en enkeltpersons overbevisning om at det finnes noe som ikke kan testes, observeres nøytralt eller bevises. "Religion" er et menneskelig konstrukt; organisert tro. Det er laget for å gi få mennesker makt over mange og har strengt tatt ingenting med "tro" å gjøre.

Jeg tror overhodet ikke på noen gud, og om jeg så hadde fått møte gud ansikt til ansikt hadde jeg fortsatt nekte å tilbe det allmektige vesenet som har skapt oss (og dermed er ansvarlig) men lar så mye elendinghet skje i verden.

Et par ting jeg synes er interessante..

Dersom du hører stemmer eller føler nærvær og sier det er Gud eller Engler, ja, så er du et friskt, oppegående, produktivt medlem av samfunnet som har sett lyset. Opplever du de samme symptomene og sier det er hva som helst annet blir du innlagt og behandlet for diverse mentale sykdommer.

De aller fleste troende er rimelig bastante i at de har sett Lyset og kan frelse deg, hva da med alle de milliardene av menneskene fra andre religioner og trosrettninger som er nøyaktig like overbevist om at deres religion er den eneste rette? Hva gir deg retten til å være så ufattelig arrogant at du påstår at du er den eneste som vet hva som er riktig, enda religion/gud/engler/osv. per definisjon ikke kan bevises eller motbevises og andre troende er akkurat like overbevist om at de har rett..?

Bare et lite sidesprang... Jeg husker før i de gode gamle dager da ble folk sett på som rare og omtrent evneveike hvis de gikk og snakket sånn ut i løse luften, i allefall hadde de ingen synbare de snakket til. I dag snakker mange sånn ut i løse luften (via trådløstheadset til mobilen) og det er helt oki! Hvis man snur på det så kanskje alle som snakket ut i løse luften før i gamle dager kanskje hadde trådløse kontakter som datidens oppegående IKKE hadde kontakt med?? :p Jeg eier ikke evne til å forklare ordentlig hva jeg mener, men kanskje du skjønner tegninga?? :o

Karla 11-07-10 23:08

Jeg tror på hjelpere, skytsengler, ånder og hva det altsammen er. ;)
Forstår godt de som ikke tror også, men nå har jeg opplevd så mye at det ikke kan bortforklares. Men sikkert heller ikke forklares, iallefall ikke vitenskapelig. Det trengs ikke for min del, men summen av alt jeg har erfart og lest er forklaring nok.

"Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited.
Imagination encircles the world."
Albert Einstein

Supera 12-07-10 06:07

Jeg blir fornærmet når jeg blir kalt en engel, fordi jeg finnes og dessuten synes jeg det er unødvendig å sammenligne meg med noe de mener er dødt. Jeg skjønner jo at folk fleste mener noe positivt med det, men jeg synes de kan bruke andre uttrykk som for eksempel at jeg er en knupp.

Jeg er født og oppvokst midt i bibelbeltet og har nesten bare hyperkristne venner. Det er så ille her at 27 av 30 rakk opp hånda i 10. klasse da religionslæreren spurte hvem som trodde på engler... Jeg, min daværende bestevenninne som har foreldre fra Sri Lanka og en gutt som akkurat hadde flyttet hit var de eneste som ikke rakk opp hånda...

Vennene mine og jeg snakker aldri om religion, fordi det er en privatsak. De har forlengst godtatt at jeg er for fornuftig til å tro på en gud, og jeg har godtatt at de trenger å tro på en gud for å komme seg gjennom livet.

Nå var dette egentlig ikke en tråd om religion, fordi man kan tro på engler uten å tro på en gud, men de hører som regel sammen.

Jeg er veldig enig i det meste plastbox sier. Selvmotsigelser fra ende til annen. Jeg har spurt flere om hvordan menneskeheten ble til. Gud skapte Adam og Eva. Adam og Eva fikk sønner og døtre. Hvordan gikk livet videre? Fikk de barn med hverandre? Var det innavl fra begynnelsen av?

- "Gud gjorde slik at det gikk an." Tilgi meg, men jeg ruller med øynene. Det svaret er så utrolig naivt.
- "Gud skapte en hel by etterpå." Dette svarte min religionslærer på ungdomsskolen...
- "Det er bare en historie. Det er ikke meningen at du skal tolke den bokstavelig." Den mest fornuftige av dem, men da må man jo stille spørsmålstegn med mye annet i boka og kanskje til og med hele boka?

1. mosebok 3,20: "Adam kalte sin hustru Eva, for hun ble mor til alle som lever."
Altså er "Gud skapte en hel by etterpå" utelukket med mindre alle dem var menn.

Kanutten 12-07-10 08:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 901466)
Jeg blir fornærmet når jeg blir kalt en engel, fordi jeg finnes og dessuten synes jeg det er unødvendig å sammenligne meg med noe de mener er dødt. Jeg skjønner jo at folk fleste mener noe positivt med det, men jeg synes de kan bruke andre uttrykk som for eksempel at jeg er en knupp.

Jeg er født og oppvokst midt i bibelbeltet og har nesten bare hyperkristne venner. Det er så ille her at 27 av 30 rakk opp hånda i 10. klasse da religionslæreren spurte hvem som trodde på engler... Jeg, min daværende bestevenninne som har foreldre fra Sri Lanka og en gutt som akkurat hadde flyttet hit var de eneste som ikke rakk opp hånda...

Vennene mine og jeg snakker aldri om religion, fordi det er en privatsak. De har forlengst godtatt at jeg er for fornuftig til å tro på en gud, og jeg har godtatt at de trenger å tro på en gud for å komme seg gjennom livet.

Nå var dette egentlig ikke en tråd om religion, fordi man kan tro på engler uten å tro på en gud, men de hører som regel sammen.

Jeg er veldig enig i det meste plastbox sier. Selvmotsigelser fra ende til annen. Jeg har spurt flere om hvordan menneskeheten ble til. Gud skapte Adam og Eva. Adam og Eva fikk sønner og døtre. Hvordan gikk livet videre? Fikk de barn med hverandre? Var det innavl fra begynnelsen av?

- "Gud gjorde slik at det gikk an." Tilgi meg, men jeg ruller med øynene. Det svaret er så utrolig naivt.
- "Gud skapte en hel by etterpå." Dette svarte min religionslærer på ungdomsskolen...
- "Det er bare en historie. Det er ikke meningen at du skal tolke den bokstavelig." Den mest fornuftige av dem, men da må man jo stille spørsmålstegn med mye annet i boka og kanskje til og med hele boka?

1. mosebok 3,20: "Adam kalte sin hustru Eva, for hun ble mor til alle som lever."

Så kom syndefloden etterpå og tok ALLE menneskene bortsett fra Noa, fruen og sønnene og svigerdøtrene...

plastbox 12-07-10 10:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 901466)

Redd den der ikke blir så godt mottatt blandt mange i denne tråden gitt, men er desverre såre enig. Den eneste grunnen jeg ser for religion og tro i denne opplysningens tidsalder er å bruke det som en airback, fordi man er for redd eller egosentrisk til å takle at man ikke er noe mer "verdifull" enn alle andre dyr og at man bare blir borte den dagen man dør. Vel, det og diverse mentale sykdommer som manifesterer seg på en sånn måte at jeg godt kan skjønne folk tror (evt. håper for harde livet) at det er stemmen til Gud de hører. :rolleyes:

Sitat:

Veeeel.. Kan man også tro at Jesus er frelseren og alt det der men selektivt ikke tro på Gud? Det er mange som har lånt begrepet "Engel" men orginalt kommer det jo fra religion. Synes det er bra feigt å kalle de overnaturlige vesnene man skal selge for "engler" bare for å få mer mainstream aksept fra majoritetsreligionen her til lands.

Sitat:

Bibelen er så full av selvmotsigelser at den ikke er en god fantasybok engang. Skal du lese god, sammenhengende fantasy uten selvmotsigelser og med håp om både en "skaper", en kilde til ren ondskap du kan skylde på når du gjør noe galt, og et liv etter døden, les J.R.R. Tolkien (The Hobbit, LotR, Silmarillion) eller Robert Jordan (The Wheel of Time). Det er god fantasy, og det er absolutt ingen grunn til at Bibelen skal være mer troverdig enn WoT eller LotR.

Biggie Small 12-07-10 12:31

Det mest statiske paradokset er at gud skal være allmektig.

Pr. definisjon har vi da ikke fri vilje, og kan derfor heller ikke ha skyld.

Sagt på en annen måte hvis gud har all æren, har "han" også all skyld.

Det er vel der de kommer inn med "guds veier er uransakelige" eller noe sånt?

BiSm

Leif 12-07-10 12:50

Finnes det kjønnsforskjeller i debatten her. Jeg tenker på at kvinner i det store og det hele er de som hele tiden søker etter det alternative. Dette gjelder ikke bare i åndeverden men også når det gjelder alternativ medisin og andre ting. En ting er at kvinner leser alt de kommer over av ukeblad og lignende der kanskje mye av dette står (iallefall ut fra overskriftene) men er det andre ting som spiller inn også.
Legger også merke til at kvinner er i flertall i de fleste forum som jeg er innom. Hvorfor er det slik tro..
Jeg er personlig av den oppfatning at jeg ikke tror på noe som jeg ikke kan se, og helt til jeg ser en engel velger jeg derfor å ikke tro på dette.

Man skal heller ikke undervurdere placeboeffekten av det man tror på. Om en ønsker å se ting, kan mye tolkes ut fra dette. Dette gjelder også de som har blitt "helbredet" fra ulike ting. Men det spiller forsåvidt ingen rolle hva man blir frisk av så lenge det hjelper. Man kan jo kalle det hva man vil gud, medisiner, seg selv whatever.-

Dette innlegget er ikke skrevet for å provosere kvinner ;)

Photobscura 12-07-10 12:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Leif (Innlegg 901555)
Dette innlegget er ikke skrevet for å provosere kvinner

Da burde du kanskje ikke ha skrevet en så (unnskyld uttykket) latterlig generaliserende og unyansert setning som f.eks dette:
Sitat:

En ting er at kvinner leser alt de kommer over av ukeblad og lignende der kanskje mye av dette står

Leif 12-07-10 13:15

Ok må beklage om du ble provosert, og ja mitt innlegg er generaliserende og så regner jeg med at de fleste som leser det klarer å tolke at jeg med min påstand ikke mener ALLE kvinner

Det iallefall ikke tvil i min sjel om at de aller fleste ukeblad er skrevet for at hoveddelen av leserene er kvinner

Photobscura 12-07-10 13:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Leif (Innlegg 901562)
Ok må beklage om du ble provosert, og ja mitt innlegg er generaliserende og så regner jeg med at de fleste som leser det klarer å tolke at jeg med min påstand ikke mener ALLE kvinner

Det iallefall ikke tvil i min sjel om at de aller fleste ukeblad er skrevet for at hoveddelen av leserene er kvinner

Provosert blir jeg ikke, men litt oppgitt av mangel på evne til å nyansere utsagn.
Det er vel hevet over en hver tvil at de fleste ukeblader er skrevet for kvinner, men det er ikke ensbetydende at alle kvinner leser dem. Jeg kjenner knapt noen som gjør det, uten at det påvirker fakta, men det går an å slenge inn et "mange" før "kvinner" f.eks. Ellers vil du få problemer med å bli tatt på alvor ;).

Lillemy71 12-07-10 13:24

Sitat:

Jeg er personlig av den oppfatning at jeg ikke tror på noe som jeg ikke kan se.

Neimen i alle dager, kan ikke være mye du tror på da. Er mye man ikke kan se med det blotte øyet og som menigmann mest sannsynlig aldri heller vil få se, bortsett fra på bilder da. Og når det er på et bilde er det jo sant??

Skreiv ikke dette for å provosere deg altså :D

Photobscura 12-07-10 13:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 901564)
Neimen i alle dager, kan ikke være mye du tror på da. Er mye man ikke kan se med det blotte øyet og som menigmann mest sannsynlig aldri heller vil få se, bortsett fra på bilder da. Og når det er på et bilde er det jo sant??

Skreiv ikke dette for å provosere deg altså :D

Ja, det har du jammen meg rett i. Må være vanskelig å ikke tro på f.eks lyd.

Lillemy71 12-07-10 13:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 901565)

Hehehe bra eksempel. Selv forsker jeg på atomstrukturer og tro du meg det er vanskelig å forstå når man ikke kan se det med det blotte øyet. Men jeg er åpen i sinnet og mener at det finnes mangt og meget mellom himmel og jord som vi ikke kan se og forklare ;)

Leif 12-07-10 13:42

Nei men se her drar man frem sarkasme våpenet. Glimrende
Jeg traff en nerve her altså ;)

Biggie Small 12-07-10 15:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 901565)

Man kan lett se lyd, det er tross alt bare et utrykk for trykkbølger i en gass eller annet medium. :)

Mvh
BiSm

Photobscura 12-07-10 15:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small (Innlegg 901609)
Man kan lett se lyd, det er tross alt bare et utrykk for trykkbølger i en gass eller annet medium. :)

Mvh
BiSm

Ikke med det blotte øyet, det var liksom det som var poenget.

Photobscura 12-07-10 15:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Leif (Innlegg 901584)
Nei men se her drar man frem sarkasme våpenet. Glimrende
Jeg traff en nerve her altså ;)

Sarkasme? Vi erter deg litt for at du formulerte deg litt dårlig. Jeg leser ikke ukeblader, hva slags nerver skulle du treffe hos meg? Det må gå an å arrrestere folk for å komme med upresise og, sorry, litt meningsløse uttalelser.

Cherry 12-07-10 15:24

Ingen leser se&hør, allikevel selger de tusenvis av eksemplar 2 ganger i uken;)

Uansett, jeg tror vel ikke på gud. Men jeg tror på at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner. Jeg tror det finnes spøkelser og engler, og at alt kan forklares på en vitenskapelig måte, men fremdeles mangle troverdighet.

Arbeidet til Mærtha syns jeg derimot er latterlig. Å snakke med engler og det overnaturlig er ikke noe man lærer seg. Det har man innebygd.

Biggie Small 12-07-10 15:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 901569)
Hehehe bra eksempel. Selv forsker jeg på atomstrukturer og tro du meg det er vanskelig å forstå når man ikke kan se det med det blotte øyet. Men jeg er åpen i sinnet og mener at det finnes mangt og meget mellom himmel og jord som vi ikke kan se og forklare ;)

Lurer på om du i din forskning om atomstrukturer ville skrive slik f.eks; "etter å ha studert atomstrukturen til et knappenålshode, kan man estimere at det med en viss sannsynlighet balanserer tilnærmet 10 i 4de antall engler pr. standard størrelse knappenålshode (se Martha Louise et al.). Dette kan ikke observeres direkte men jeg tror det må være riktig og bør forskes på videre. :D

Mvh
BiSm

Photobscura 12-07-10 15:28

Men altså, skulle denne tråden her handle om å henge ut alle folk enten de har en sterk personlig tro, eller bare er åpne for at det rører seg noe utenfor alt som kan bevises?
Dette er ganske typisk, egentlig. Jeg respekterer alle form fort trosretninger, som før sagt, så lenge de ikke brukes til maktmisbruk, undertrykkelse, overgrep etc. Det er i aller største grad når man blander inn politikk og maktposisjoner med tro at det går til h****e! Enkelte av uttalelsene som har kommet her synes jeg er direkte respektløse. Det er fint å ha en diskusjon, altså, men det må da gå an å være såpass sober at man holder seg for god til å mer eller mindre karakterisere folk som idioter/drittsekker og whatnot kun fordi de har en annen livsanskuelse enn dere?
Hvor vanskelig var spørsmålet igjen? Tror dere på engler? Jeg tror ikke på engler, men værsågod, de som gjør det. Vis litt respekt!

Biggie Small 12-07-10 15:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 901610)
Ikke med det blotte øyet, det var liksom det som var poenget.

Ikke for å kverulere (joda ;) ) men man observerer via emitert lys (fotoner). Om det er lys reflektert fra en bølge i gass eller fra et fotografi gjør ingen egentlig forskjell da.

Mvh
BiSm

Photobscura 12-07-10 15:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small (Innlegg 901618)
Ikke for å kverulere (joda ;) ) men man observerer via emitert lys (fotoner). Om det er lys reflektert fra en bølge i gass eller fra et fotografi gjør ingen egentlig forskjell da.

Mvh
BiSm

Ikke for å kverluere, men jeg tok bare noen på en noe upresis uttalelse, jeg tipper at det ikke skjer stort om du står og stirrer på radioen.

Biggie Small 12-07-10 15:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 901621)
Ikke for å kverluere, men jeg tok bare noen på en noe upresis uttalelse, jeg tipper at det ikke skjer stort om du står og stirrer på radioen.

Hehe, hadde det vært et familiemedlem kunne vi fortsatt i timer, men jeg tror det er smart å holde seg på rett side av en moderator da. :jegvant:

Mvh
BiSm

Lillemy71 12-07-10 16:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small (Innlegg 901615)
Lurer på om du i din forskning om atomstrukturer ville skrive slik f.eks; "etter å ha studert atomstrukturen til et knappenålshode, kan man estimere at det med en viss sannsynlighet balanserer tilnærmet 10 i 4de antall engler pr. standard størrelse knappenålshode (se Martha Louise et al.). Dette kan ikke observeres direkte men jeg tror det må være riktig og bør forskes på videre. :D

Mvh
BiSm

WTF??? Jeg forsker på atomstrukturer i en spesiell legering ikke engler, så detta ble så totalt utav sammenhengen også barnslig teit at du egentlig ikke burde fått svar.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:09.