Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Katta på lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31345)

kristinem 05-03-10 14:23

Sv: Katta på lavkarbo

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 842876)
Jeg lurer likevel på hvorfor du gir katten melk? Har katten ytret et spesielt ønske om det?

Ja, du kan jo si det sånn - hvis hopping som en gal rundt bena mine hver gang jeg tar frem melka for å gi ungene frokost er å ytre et ønske;)

Veggpryd 05-03-10 21:24

Er det sånn at katter ikke spiser svinekjøtt? Ikke en eneste kattemat boks eller tørrfor-pakke inneholder svinekjøtt. Det går kun i kylling, and, lam, laks eller okse har jeg inntrykk av.

Photobscura 05-03-10 21:26

Jeg prøvde å gi katta innmat av svin, det ville han så visst ikke ha ...!

Supera 08-03-10 16:07

Jeg googlet katteråfôring og leste at katter trenger mye laurinsyre noe som finnes i rødt kjøtt. Så katter vil få mangelsykdommer hvis de lever på kun kylling... Men hva annet vet vi om med mye laurinsyre? Cocosa! Så nå skal jeg prøve å fôre kattene med kokosolje. ;)

Catwoman 12-03-10 01:08

Her føler jeg at jeg må henge meg på;)
Har vært katteeier og oppdretter i over 20 år. Og har virkelig lært meg endel om kattens fordøyelse.
Vanlig butikkfôr er dårlige greier.. De bruker mye penger på reklame, og desto mindre penger på gode fett/protein kilder. Felleskjøp fôret er heller ikke godt nok for katter.
Boksemat er 90 % vann, så det er bare "dokassemat":o
Jeg vil absolutt anbefale fôr kjøpt på dyrebutikk eller veterinær. Har brukt Royal Canin i alle år, er ett veldig bra fôr!
Det er dyrere i kjøp enn vanlig daglivarefôr, men blir myyyyye billigere i bruk:D Dess dårligere fôr, dess mer må pus spise..
Om du skal gi meieriprodukter så bruk litt yoghurt. Ellers så klarer de seg fint uten. Tunfisk har alt for høyt saltinnhold for katter! Og det er dessuten alt for lite næring generelt i fisk.
I tillegg får mine puser litt rått viltkjøtt og kylling. Rå kjøttdeig skal man være veldig forsiktig med. Den bør helst kokes.
Har 4 herlige småtasser her nå, som akkurat har knurra seg gjennom ett delikatesse måltid. Rå elgtunge:D De voksne fikk ikke mye kan man si...
Rasen jeg har er forresten Devon Rex, noen herlige vesener:p

Klem fra meg & mjau fra pusene:klem:

http://tickers.TickerFactory.com/ezt...0Pr/weight.png

Supera 21-03-10 17:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd (Innlegg 843121)
Er det sånn at katter ikke spiser svinekjøtt? Ikke en eneste kattemat boks eller tørrfor-pakke inneholder svinekjøtt. Det går kun i kylling, and, lam, laks eller okse har jeg inntrykk av.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 843123)
Jeg prøvde å gi katta innmat av svin, det ville han så visst ikke ha ...!

Nå har jeg testet ut svin på våre katter. Jeg har testet på 7 katter (5 av våre og 2 som er på fôr), og det går ned på høykant hos alle sammen. Vi har én katt til ("babyen" til lillebror), men han liker seg bare på rommet til lillebror og føler seg langt fra komfortabel nok til å spise nede i leiligheten min. 2 kg frosne nakkekoteletter til 62 kr (tror jeg det var) på Mega. Svin er jo rødt kjøtt også, så kattene får i seg laurinsyre som er så viktig for dem, så jeg er fornøyd og kattene ser også ut til å være fornøyde.

Imp 22-03-10 10:54

Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om noen har skrevet dette før. Men siden vi har en katt som har vært plaget av depresjoner og krystaller i urinen med påfølgende urinveisinfeksjoner, så vet vi at magnesium er den største synderen til at en katt får krystaller i urinen og derav urinveisinfeksjon. Og magnesium finnes i mange matvarer som ikke er naturlig for en katt, deriblant fisk og kylling. Ja, fugler er kanskje naturlig mat for katter, men kylling er ikke det samme som en spurv. Og det blir noe annet med en villkatt som beveger seg masse og spiser for å overleve kontra en tamkatt som tilbringer masse tid i sofaen. ;)

Og joda, melk og fisk har alle katter fått i gudene vet hvor lang tid, og alle vet om en katt som ble fôret på fisk hele sitt liv og som ble tjue år gammel, men alle vet også om en nittifem år gammel mann som har røyket siden han var femten. Trenger vel ikke utdype det mer?

Før i tiden løp man heller ikke til dyrlegen hvis pusen var dårlig...

Urinveisinfeksjoner og krystaller i urinen ER veldig vanlig hos katter, så det kan kanskje være noe å tenke på?

Poenget mitt er at hvis man skal råfôre pusen, bør man vite hva man gjør, og det fins helt sikkert bøker eller lignende, om emnet.

Photobscura 22-03-10 16:59

Nettopp på grunn av det med magnesiumet er det viktig å lettkoke og skylle godt fisken katten skal ha før man gir dem det. Men det gjelder vel saltvannsfisk foran noe.

arkine 22-03-10 19:03

hvordan merker man at katta har urinveisinfeksjon

lolwut 22-03-10 19:04

Francis Pottengers forsøk med katter er helt sikker av interesse.

I boka "Pottengers Cats" kan man lese om hvordan han eksperimenterte med kosthold på over 900 katter og kunne konkludere med at katter på en diett bestående av rått kjøtt og upasteurisert melk hadde strålende helse, mens katter på en diett bestående av tilbredt kjøtt og pasteurisert melk hadde store helseplager. Enda mer interessant var det å lese at helseproblemene forverret seg fra generasjon til generasjon. Kattene i tredje generasjon kunne ikke en gang reprodusere seg.

Imp 23-03-10 14:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arkine (Innlegg 852055)
hvordan merker man at katta har urinveisinfeksjon

Den begynner gjerne å tisse steder hvor den ikke har tisset før, feks i senger og møbler, da den forbinder tissingen med smerte og forsøker å finne steder hvor det ikke gjør vondt å tisse..så kan den miste matlyst, sove lite og urolig, mjaue og mase mye..

Supera 23-03-10 16:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imp (Innlegg 852556)
Den begynner gjerne å tisse steder hvor den ikke har tisset før, feks i senger og møbler, da den forbinder tissingen med smerte og forsøker å finne steder hvor det ikke gjør vondt å tisse..så kan den miste matlyst, sove lite og urolig, mjaue og mase mye..

Phew, da tror jeg våre er safe. Det er bare en som er så redd for to andre katter, så han tør ikke å gå på kattedoen hvis de er der. Men når de er ute, så går han fint i kattedoen. Han graver så mye, og de to kattene blir så interessert og står rett utenfor og venter på ham. :lol: Åpner til og med luka og titter inn mens han gjør sitt fornødne. Men rart at han er redd dem, for de er jo snille som dagen er lang! Men han er på fôr da, så han synes vel kanskje det var skummelt med så påtrengende katter, og de er også ofte lekne. Noen måneder til, og så kan eieren ha ham igjen. Men det går som sagt greit så lenge de to andre kattene ikke er inne for lenge samtidig som ham.

Veggpryd 15-10-10 18:12

Aeryth; jeg må bare spørre deg - gir du kattene dine svinekoteletter? Jeg trodde ikke katter spiste svinekjøtt, siden det ikke finnes kattefor som inneholder svinekjøtt. Veldig interessant det du forteller i den andre tråden, og jeg kunne godt tenke meg å sette den nye og fremdeles slanke katten på naturlig kosthold.

Photobscura 15-10-10 18:14

Katten min har faktisk begynt å like svin! Han spiser mer enn gjerne avskjær fra koteletten, når jeg fjerner beinet og koser seg i timesvis (siden kan jeg kose meg med å krype under kjøkkenbordet for å finne inntørka kotelettbeinrester :p). Han får fisk så lenge det er lettkokt, sånn at saltet forsvinner. Men innmat av svin rørte han ikke. Skal prøve igjen med innmat av okse. Det var like billig.

Veggpryd 15-10-10 18:22

Oddvar fikk prøve litt av danskesalamien i dag tidlig (på størrelse med en fingertupp), og det gikk ned. Han er ikke så veldig kresen egentlig, og minst én gang i måneden kjøper jeg en pakke med roastbiff i skiver til han. Da smører jeg et tynt lag med smør og ruller sammen og deler opp i mindre biter. Han elsker det! Han får bare en skive pr. dag så lenge pakka holder. Men, så har jeg også hørt at roastbiff er marinert, og inneholder en del salt og andre greier så jeg vet ikke lenger. Tørrfor og boksemat inneholder antakeligvis enda mer skit han ikke skal ha enn en roastbiffskive.

Veldig fint å høre hva dere andre gjør - for jeg vet ikke hvor jeg skal begynne ... :o

Photobscura 15-10-10 18:26

Tror du skal være veldig forsiktig med salt mat som salami og roastbeaf til katter. Rå ubehandla mat er nok det beste.

Jeg ler fortsatt av navnet Oddvar, jeg da. Hellandussen! :p

Rin 15-10-10 18:34

Trenger ikke katter noe salt også? Jeg husker i alle fall puser som gjerne stakk hodet inn i potetgullposen om de fikk sjansen, de var veldig interessert i saltet på flakene. Mulig de bare var overnysgjerrige rampekatter, selvsagt. :p

Veggpryd 15-10-10 18:37

Nå er ikke salami hverdagskost for katta mi, da! :lol: Han fikk smake fordi han tagg og jeg hadde akkurat gitt han tørrfor. Trodde faktisk han ikke ville spise det. Det var den biten, og det var det.

Supera 15-10-10 18:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd (Innlegg 948920)
Aeryth; jeg må bare spørre deg - gir du kattene dine svinekoteletter? Jeg trodde ikke katter spiste svinekjøtt, siden det ikke finnes kattefor som inneholder svinekjøtt. Veldig interessant det du forteller i den andre tråden, og jeg kunne godt tenke meg å sette den nye og fremdeles slanke katten på naturlig kosthold.

Jeg gir dem svinekoteletter, ja. Eller... nakkekoteletter vanligvis men av svin, ja. Det går ned på høykant. De "knurrer" ikke lengre når jeg gir dem det siden det er normalen nå, men du skulle hørt dem i begynnelsen. :lol: Først snuste litt på det og skjønte ikke helt at de hadde lov til å spise det. :geip: Og det er 8 katter som er innom og spiser og alle elsker rå koteletter. Hunden spiser også gjerne koteletter. Men han klarer ikke helt å styre seg, så vi må gi ham litt og litt ellers spiser han så fort og mye at han spyr det opp igjen.

Og jeg mener på at jeg har sett kattemat med svin. Det er så lenge siden jeg har kjøpt annen kattemat enn rent kjøtt, så jeg husker ikke hvor. Jeg pleide å kjøpe 15 kilossekker med tørrfôr fra dyrebutikk, men det ble jo av og til tørrfôr fra dagligvarebutikk siden vi ikke har dyrebutikk i nærheten her.

Veggpryd 15-10-10 18:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 948933)
Jeg ler fortsatt av navnet Oddvar, jeg da. Hellandussen! :p

Oddvar er godgutten det! :D

Veggpryd 15-10-10 18:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 948942)
Jeg gir dem svinekoteletter, ja. Det går ned på høykant. De "knurrer" ikke lengre når jeg gir dem det siden det er normalen nå, men du skulle hørt dem i begynnelsen. :lol: Først snuste litt på det og skjønte ikke helt at de hadde lov til å spise det. :geip:

Det må jeg bare prøve! Tror jeg skal ta opp en nakkekotelett i dag. :) Jeg har alltid syntes det har vært så trist å se kattene knaske på det stakkarslige tørrforet som inneholder altfor mye mais og ris, og gamlefar blir bare tjukkere og tjukkere (tipper han er oppe i 9 kilo nå). Han bor hos søstern min nå, og hun setter'n på diettfor i ny og ne. :eek:

Supera 15-10-10 18:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd (Innlegg 948944)
Det må jeg bare prøve! Tror jeg skal ta opp en nakkekotelett i dag. :) Jeg har alltid syntes det har vært så trist å se kattene knaske på det stakkarslige tørrforet som inneholder altfor mye mais og ris, og gamlefar blir bare tjukkere og tjukkere (tipper han er oppe i 9 kilo nå). Han bor hos søstern min nå, og hun setter'n på diettfor i ny og ne. :eek:

Hehe, gjør det! Så skal du nok få høre litt slafsing fra Oddvar. ;) Og gi ham gjerne blodvannet i stedet for å helle det ut i vasken, så får du høre litt slurping også. ;)

Bakdelen er at kattene drar kjøttet litt rundt på gulvet... Så jeg skulle gjerne hatt en matte eller noe under. Men matfatet står på fliser i gangen, så det går greit å vaske.

Supera 15-10-10 18:49

Det blir forresten kanskje litt mindre søl hvis du kutter opp kjøttet i biter til ham, men det gidder jeg aldri. De har godt av å måtte rive litt i kjøttet, tror jeg. Så jeg slenger bare ned hele koteletter, jeg.

Veggpryd 15-10-10 18:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 948950)
Det blir forresten kanskje litt mindre søl hvis du kutter opp kjøttet i biter til ham, men det gidder jeg aldri. De har godt av å måtte rive litt i kjøttet, tror jeg. Så jeg slenger bare ned hele koteletter, jeg.

Ja, det var faktisk neste spørmålet mitt, hehe. Jeg vet jo at katter er i stand til å spise hele dyr ute i naturen, men likevel vil jeg kutte opp maten for kattene... snodige greier. :lol:

Photobscura 15-10-10 19:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd (Innlegg 948943)
Oddvar er godgutten det! :D

Aaaaw! Herlig navn! Jeg kjenner ei som har en hund som heter Margot og en katt som heter Oswald. Fantastisk :D.
Katten min bærer mer et rock'n'roll-homage og heter Zappa! Tenkte også på det, at om jeg fikk en hunkatt så skulle hun hete Polly (etter PJ Harvey), men for å få oppmerksomheten til katter så lønner det seg visst å ha 's' i navnet, så jeg tenkte også på Nancy. Men nå er det så utrolig mye mer praktisk med hannkatt, da.

Veggpryd 19-10-10 19:19

Så fine kattenavn! Kattenavn er fryktelig moro, egentlig. Alf Prøysen vokste jo opp med katt, og der hette katta alltid Ragnhild uansett om det var jente eller gutt. :D

Forresten, nå slafser Oddvar rå koteletter så det står etter! Helt utrolig! :) Første dagen skjønte han ingenting, neste dag spiste han en terning og så har det økt til to og i dag; 5 terninger med nakkekotelett! Nå er jeg plutselig usikker på hvor mye jeg skal/kan gi han. Jeg vet jo at han knasker tørrforet til den andre katten i første etasje, og jeg blir jo litt redd for at han skal legge på seg av mais-tørrfor sammen med fete koteletter?

Supera 19-10-10 21:24

Jeg ville ikke tenkt noe særlig på det. Hva tror du han helst vil spise? Koteletter eller tørrfôr? Gi ham kotelett til han blir mett, du. ;)

senorita 19-10-10 21:33

jeg har noen superkresne katter..dem liker ikke hverken fisk eller vanlig kjøtt.. dem kan til nød spise roastbiff... ellers går det i tørrfor fra dyrebutikken og "våtmat" ... snåle kresne dyr.. :p

Supera 19-10-10 21:35

Ikke tvil om hva kattene hjemme velger nå i alle fall. Men det tok litt tid før de vennet seg til kjøtt.

Veggpryd 19-10-10 21:40

Aeryth, hvor mye sånn ca. spiser kattene dine av rått kjøtt?

TrillTrall 19-10-10 22:14

Min eks-pus (rip) fikk en periode dyrlegetørrfor, jeg husker ikke hvorfor, antagelig skulle det være mye sunnere enn butikkfor. Problemet for henne ble at de mengdene hun skulle ha i forhold til vekta var alt for lite! Katta var sulten hele tiden og maste om mat konstant. Med vanlig butikkfor var hun mett og fornøyd uten å sette til livs hele matskåla. Og hun hadde verdens mykeste og fineste pels. :) *savne*

Og en periode på 10 dager (TI!) var det en annen som passet henne og ved en feiltagelse fikk hun denne perioden dobbelt så mye av dyrlegeforet som hun skulle ha. Da vi kom hjem ble vi møtt i døra av ei katt på størrelse med ei gaupe omtrent! Hun ble _enorm_ på 10 dager!

Må også legge til at i denne 10-dagersperioden dro hun for første gang med seg mus inn og kattevakten slengte musa ut igjen, så langt han klarte. Katta svarte med å drite på golvet, noe hun aldri hadde gjort verken før eller siden! *hehe* Det var pusen sin det...

Hun spiste ikke laks og spiste kokt torsk kun om hun fikk kokte poteter til. :lol:

Carisma 19-10-10 22:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 951298)
Katta svarte med å drite på golvet, noe hun aldri hadde gjort verken før eller siden! *hehe* Det var pusen sin det...

:lol::lol::lol:

Cherry 19-10-10 22:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 948966)
Aaaaw! Herlig navn! Jeg kjenner ei som har en hund som heter Margot og en katt som heter Oswald. Fantastisk :D.
Katten min bærer mer et rock'n'roll-homage og heter Zappa! Tenkte også på det, at om jeg fikk en hunkatt så skulle hun hete Polly (etter PJ Harvey), men for å få oppmerksomheten til katter så lønner det seg visst å ha 's' i navnet, så jeg tenkte også på Nancy. Men nå er det så utrolig mye mer praktisk med hannkatt, da.

Naboungene har noen katter, jeg håper nå det er katter da, ellers har de noen småfolk rennende rundt i tide og utide, som heter - hold deg fast - Tina og Gunnar!

Tok meg ett år å skjønne at det var kattene. Hunden heter Martin.

Photobscura 19-10-10 22:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 951308)
Faktisk har jeg gått ned endel rundt brystet, under puppene. Noe som forsåvidt gjør muffin-toppen enda mer fremtredene, men på den andre sida har jeg aldri gått ned der på noe annet opplegg.

Så stas, da! Selv om jeg ikke skjønner helt hva det har med katter å gjøre :p.

Carisma 19-10-10 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 951323)
Så stas, da! Selv om jeg ikke skjønner helt hva det har med katter å gjøre :p.

What, hvordan havnet den der? Jeg var da vitterlig i hvor går dere ned-tåden? :confused:

Photobscura 19-10-10 23:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 951336)
What, hvordan havnet den der? Jeg var da vitterlig i hvor går dere ned-tåden? :confused:

Jeg tenkte meg nesten det! :p. Jeg har opplevd det samme, men jeg tror faktisk jeg bare rota. Men kommentaren din står i den tråden også, så jeg nå.

Supera 19-10-10 23:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd (Innlegg 951250)
Aeryth, hvor mye sånn ca. spiser kattene dine av rått kjøtt?

En til to koteletter hver per dag. De små greiene der kan søren meg spise! Jeg har jo flere katter som kommer innom, så jeg bare slenger ned en kotelett hvis det er en katt som har lyst på. Om den ligger der noen timer til neste mann kommer inn og vil ha litt mat, så gjør ikke det så mye. Katter er litt åtseldyr så de tåler fint det.

aatinka 20-10-10 01:40

Jeg har ikke finlest hele tråden, men har råforet en hund og har lest en del om det. Det kalles BARF i det store utland (Bone and Raw Food) og så vidt jeg husker så er det mange som også forer katter med rå mat.

Det er ikke så stor vitenskap - se på tennene til hunder og katter. Hunder er i utganspunktet Carnivore (kjøtteter) men *kan* spise frukt/grønnisaker i nødsfall (Omnivore). Katter er enda mer utpreget Carnivore enn hunder. Mennesket er Omnivore - vi kan spise både kjøtt og grønnsaker og har ikke så utpregede kjøtteter-tannsett, blant annet flatere jeksler der hunder og katter har rene knivene.
Våtfor fra butikk er mer vann enn noe annet, det er utrolig høy kilospris på vann... De inneholder ofte litt over 4% av en eller annen kjøtt eller fiske-slag for det er kravet for å kalle det f.eks. med And. Det er vel det minst næringsrike du kan servere katten din... Tørrfor er en annen historie med transfettsyrer og næringsstoffer som er ødelagt av høy oppvarming for å få til disse små knasende knoppene.

Søk på Bone and Raw Food for cats på google og les i vei! Barfworld.com er en grei plass å starte.

Når det gjelder melkeprodukter så brukte jeg å gi mine katter en blanding av egg og rømme, det likte de godt, og ikke noe særlig melkesukker å spalte heller. Noen mener at de ikke tåler eggehvite og bare skal ha plommen, men det finnes visst et stoff i plommen som opphever det farlige i hviten, uten at jeg husker helt hva disse stoffene heter. Jeg ga de hele egg uten at de hadde store problemer med det. Det er forskjell på å gi egg/rømme/melk en gang i mellom og å gi hver dag hele dagen. Og så er sikkert katter ulike - på samme måte som oss mennesker :-)

Carisma 20-10-10 17:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 951341)
Jeg tenkte meg nesten det! :p. Jeg har opplevd det samme, men jeg tror faktisk jeg bare rota. Men kommentaren din står i den tråden også, så jeg nå.

Ja, jeg flytta den. Men jeg tror det kom av at jeg gik veldig fort videre til neste tråd, så maskinen min hang tydeligvis litt etter. :rolleyes:

Veggpryd 20-10-10 17:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aatinka (Innlegg 951388)
Det kalles BARF

Haha! :lol: Så bra navn!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.