![]() |
Sv: Fungerer ikke Grete Roede?
Så merkerlig, Hillelille, men ingenting av det du sier stemmer på meg :confused:
Men ... Jeg har jo alltid visst at jeg er litt spesiell :rolleyes: |
Sitat:
Et sånn innlegg som det Hillelille la inn var sånt som fikk meg til å spy opp igjen alt jeg spiste en periode. Fordi jeg måtte jo spise alt for mye som ikke gikk ned samme hvor mye jeg telte og skrapte? |
Ja, for å være helt ærlig, så synes jeg det er temmelig arrogant, altså.
Særlig en uttalelse som det her provoserer meg fryktelig!: Sitat:
Først nå for en måneds tid siden har jeg fått utredet mitt problem, som jeg har hatt mistanke om lenge; Med insulinresistens, hypothyerose og pcos (alt sammen veldig vanlig i min familie, for å ha nevnt det) så har kroppen min på alle bremsene. Det er ikke fordi jeg ikke er flink nok at jeg ikke går ned i vekt, tro meg! Jeg er selve definisjonen på rigid, jeg går ikke ned i vekt fordi insulinet mitt er for høyt, og insulinet mitt er for høyt fordi jeg fortsatt har overvekt, i tillegg har jeg lav forbrenning på grunn av hypothyerose, og fortsatt noe ubalanse i hormonbildet mitt på grunn av pcos. Heldigvis er det hjelp å få for meg. Ellers har jeg så store helsefordeler med lavkarbo at det aldri har falt meg inn å gi opp eller sprekke. Men at man ikke kan skylde på kostholdet når man ikke følger prinsippene, det er en annen sak! Så tenk deg litt om før du poster sånne luftige og ubegrunnede påstander! |
Sitat:
Er det selve overvekten som gjør at insulinet er høyt mener du? Jeg skjønner ikke helt mekanismen som ligger bak :o |
Sitat:
Det er forsåvidt også et tips til de som har slitt lenge (da snakker vi om mere enn noen uker) med å komme over et platå til tross for at man gjør alt riktig, å oppsøke spesialister på homoner/fedme etc, som også er lavkarboorienterte. Jeg var på Dr Willumsens Kvinneklinikk i Drammen. Det er noe av det beste jeg har gjort for meg selv på lenge! |
Sitat:
Men at den var sunn og riktig kan vel ingen påstå, og ikke bør man vel heller legge om til denne livsstilen for å holde på lav vekt. Joda, det er mye som funker for å gå ned i vekt, men ikke alle kosthold er sunne og egner seg som en varig livsstil. Og det handler ikke alltid om at man spiser for mye mat. |
Å jeg kommer til å brenne i helvete for denne kommentaren, men jeg klarer ikke å la være
Sitat:
|
Sitat:
Jeg er nok mer enig med Hillelille - både GR og LCHF kan fungere, men man må velge enten eller. |
Sitat:
Da tenker jeg ikke kun på vekttap, men folks helse også. Jeg tror GR (og andres) fettfattige og karbohydratrike kost er dårligfor helsa vår...særlig på sikt, men på kort sikt er den også dårlig, spesielt for diabetikere. |
Sitat:
|
Jeg klarte 8 uker GR, klarte å gå ned noen kilo ja, men fikk ikke i meg nok næring, hadde blodsukkersvingninger som gjorde meg sugen og sur hele tiden. Dette ble til slutt en umulig øvelse. Jeg trodde fortsatt på det etter endt kurs og fortsatte å spise magert med utstrakt bruk av grove kornprodukter og frukt men sluttet å telle kalorier. Slet med mye luft og dårlig mage, dårlig humør og vektoppgang tross at man levde "sunt". Etter å ha havnet i et dårlig mønster med drittmat, mye sukker og virklig ikke en sunn livsstil i et par måneder begynte jeg å søke på nettet etter en løsning. Har siden da (23 mars) levd lavkarbo, jeg har gått ned snart 20 kilo, ikke vondt i magen lengre, ingen luft i magen, humøret er på topp og kroppen og syken er sterk.. Jeg har det fantastisk..
Så for meg så fungerte IKKE Grete Roede. |
Sitat:
Jeg skjønner veldig godt at lavkarbo kan være det eneste som fungerer for mange, men jeg er nok ganske heldig og har min største utfordring i å være konsekvent - ikke hva jeg er konsekvent mot. |
Sitat:
He he, herlig formulering :D |
Sitat:
Det er nøyaktig de samme mekanismene som ligger til grunn når min kropp lagrer fett, som når alle andres kropper lagrer fett. Sånn kan vi fortsette til vi har gått igjennom hele kroppen... Likhetene er så overveldende i forhold til de små detaljene som skiller oss, at frasen "alle mennesker er ulike" blir bortimot meningsløs. Er det et ønske om å fremtre som unik i forhold til alle andre som har gitt en slik frase godt fotfeste? Skader og sykdommer kan jo selvfølgelig påvirke hvor god eller dårlig funksjon de forskjellige organene har - men det er unntaket. Med dette som utgangspunkt er jeg overbevist om at et LCHF-kosthold er det optimale for mennesker. Altså, ikke det eneste som kan fungere, men det optimale. Og når man er så heldig at man kan velge kosthold fritt fra øverste hylle, syns ikke jeg det er så mye å lure på. - |
Sitat:
|
Jeg er naturligvis 100% enig i det du sier her, Photo. Selv om mine lunger fungerer på samme måte som f.eks. Petter Northugs, er det klart at det er forskjeller.
Hovedpoenget mitt er at det ikke er optimalt for noen å spise knekkebrød med magerost, selv om de tåler det godt og overlever. - |
Sitat:
ALDRI mer GR kost for meg! |
Gått på 2 GR kurs jeg, og aldrig i mine dager har jeg spist så mye mat. Sleit med å få i meg nokk.
Gikk OPP 17 kg jeg på de 2 kursa. Kurslederen mer eller mindre klappa meg på hodet og sa det er normalt å gå opp litt først før man begynner å gå ned. Ingen grunn til panikk............. Jeg har pcos, og er insulinresistent, og ja gudene skal vite hva mer hormonkaos det er i min noe deformerte kropp. Men eneste som har funka for meg er dette....... Tror rett og slett man får se det slik at det som funker for en, ikke nødvenigvis funker for en annen. Det er massevis av mekanismer kroppen, som påvirker hverandre, og kroppene våre og innholdet i de er forskjellige, og i stadig forandring. En kropp er ikke en annen lik. Kroppene våre reagerer noe forskjellig på de forskjellige kurene. Ja, noen kan sågar bare tenke seg slanke......:eek:, ja så sier tilhngerene av den typen kurer iallefall. |
Sitat:
|
Grete Roede fungerer, men du må trene fryktelig mye for å forbrenne alle karbohydratene. Så det er et slit, men du kommer nok i bra form rent fysisk - bortsett fra alle sykdommene som influensa osv som du sannsynligvis slipper på lavkarbo (min erfaring)
|
Hvis man ser bort i fra lavkarbokurer/livsstiler, så velger jeg å tro at GR et fungerende alternativ for slanking. GR er gjennomført, og i mine øyne en av de "sunnere" lavkalori diettene på markedet.
Er man overvektig i en såpass stor grad at det vil/kan påvirke helsen din, mener jeg at det viktigste er å bli kvitt overvekten, måtte det være GR eller lavkarbo. Når det er sagt, så mener jeg også at GR inneholder for mye karbohydrater. Dette mener jeg vil gi utslag på helsen din over tid (gjerne lang tid, f.eks når man nærmer seg 60 alderen og oppover!), men ikke nødvendigvis igjennom overvekt. Dette gjelder ikke alle, men mange. Jeg velger å tro at de fleste sykdommer som er ute å sirkulerer den dag i dag (f.eks kreft, hjerte og karsykdommer, mageplager osv) kommer av overdrevet inntak av karbohydrater (spesielt raske), for mye ødelagte fett (frityr, for å komme med ett eks.) og mangel på sunt fett. Jeg, som de fleste personer går ned i vekt av uansett type diett, så lenge den gjennomføres. Men det betyr på ingen måte at det er en sunn diett. For meg er GR en behagelig måte å gå ned i vekt på og et godt tilbud for meg som ønsker oppfølging og gjennomgang. Men etter at jeg oppdaget lavkarbo, har jeg rett og slett ikke samvittighet til å slanke meg på GR måten. Jeg er overbevist om at GR ikke er et sunt nok alternativ for meg og min kropp. Her er det viktig å tenke ikke bare vekt, men også helse og tidsperspektiv. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07. |