Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Influensavaksine, skal dere ta den? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29089)

Karbosara 02-11-09 10:05

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dreamy (Innlegg 790262)
Men saken er jo den at de som har mindre forutsetninger for å håndtere en evt. smitte blir vaksinert først, så hvorfor er det da nødvendig for oss som ikke er i en risikogruppe å vaksinere oss etterpå for å hindre spredning av smitte til de som allerede har fått vaksine?

er ikke alle i risikogruppene som kan ta vaksine...pga sykdommen sin...

LenaBeatrice 02-11-09 10:36

Ok, så alle i risikogruppene kan ikke ta vaksinen.
Jeg kan godt forstå at de da ønsker at vi andre skal vaksinere oss for å bremse spredning. Et eneste liv reddet er selvfølgelig verdt at alle vaksinerer seg, uten tvil. Men da må jeg samtidig være overbevist om at denne vaksinen er trygg.

Jeg og flere med meg er skeptiske til denne forholdsvis nye vaksinen.
Vi er ikke sikre på at den er trygg.
Hva om det er sånn at også vaksinen tar liv?
Er det da riktig at vi skal vaksinere oss i solidaritet med de mest utsatte i risikogruppene?
Hva om vi dør av vaksinen?

Hvorfor kommer ikke denne solidaritetsvaksineringen opp når det gjelder vanlig sesonginfluensa?
DEN tar mange liv den, hvert eneste år.

Charlott 02-11-09 10:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dreamy (Innlegg 790292)
Hvorfor kommer ikke denne solidaritetsvaksineringen opp når det gjelder vanlig sesonginfluensa?

Selv om det første dødsfallet i USA er registrert, et to år gammelt barn, er det uendelig langt fram til antallet som årlig dør på grunn av vanlig influensa, rundt 36.000.
(Publisert 29.04.2009 kl 18:35 Oppdatert 29.04.2009 kl 18:39, http://www.siste.no/utenriks/article4296459.ece )

Anslagsvis dør 1000 personer, i all hovedsak eldre, i Norge i løpet av en gjennomsnittlig influensasesong som følge av influensa. Influensa forekommer som årlige epidemier på den nordlige halvkule i tidsrommet fra november til april, på den sørlige halvkule fra mai-oktober.

Skremmende tall !

Carisma 02-11-09 10:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ivory (Innlegg 790230)
Det er ikke den som blir brukt i Norge i dag nei, fordi da Folkehelsa oppdaget at den var farlig, så solgte de den til New Zeland så de kunne vaksinere sine barn...

Fantastisk! De tåler den sikker bedre fordi de bor jo opp ned liksom?... :eek::rolleyes:

Sitat:

Er det da riktig at vi skal vaksinere oss i solidaritet med de mest utsatte i risikogruppene?

Litt overdrevet kan det til tider høres ut som det for forkjemperene er bedre å ta vaksinen og dø, for da har man tross alt tatt den i solidaritet med de i risikogruppa!... Du dør for en sak hvertfall. Lukter litt kommunisme for meg... Men det er kanskje mer ordbruken solidaritet... :o
Sitat:

Kanskje fordi staten ikke har forpliktet seg til å kjøpe ni og en halv million doser sånn ca av den? Da holder det da jo ikke våken om natta at ikke alle vil vaksinere seg heller. Ikke rart de får panikk over å brenne inne med rundt sju millioner vaksinedoser når halve landet vegrer seg.... :rolleyes:

Iset 02-11-09 10:58

Sitat:

A) friske folk dør ikke av vaksinen
B) vanlig influensa tar livet av eldre og veldig syke folk, svineinfluensa tar livet av barn og unge i tillegg. Det er vel hovedforskjellen.

Jeg hører hele tiden x-files-sangen i hodet når jeg leser mye av det antivaksine-folkene skriver. Konspirasjoner og greier. Får meg til å tenke litt på denne, som ble listet opp på The Daily Show for litt siden:

For:
1) Protects
2) Found safe
3) Can keep you from infecting others

Against:
1) Government out to get you
2) Science out to get you
3) Look behind you!

http://pratekompaniet.net/forum/imag...lies/knegg.gif

Carisma 02-11-09 10:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 790310)
B) vanlig influensa tar livet av eldre og veldig syke folk, svineinfluensa tar livet av barn og unge i tillegg. Det er vel hovedforskjellen.

Så det er bare folk vi kan unnvære uansett? :rolleyes:

LenaBeatrice 02-11-09 11:07

Sitat:

A) Vet vi egentlig det, all den tid bare en brøkdel av befolkningen har vaksinert seg? Er det ok om sjuke folk dør av vaksinen, folk som kanskje ville overlevd uten vaksinen?
B) Jammen, jeg er glad i min gamle bestemor og bestefar.....føles litt sårt at det ikke skulle være like viktig å vaskinere seg i solidaritet med dem.

Iset 02-11-09 11:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 790311)
Så det er bare folk vi kan unnvære uansett? :rolleyes:

Ja, det var akkurat det jeg mente. :snill: Jeg prøvde å forklare forskjellen på influensa og svineriet. Svineriet tar ikke bare livet av syke og eldre, liksom. Det ER litt mer drastisk når en pandemi tar livet av helt friske folk, spesielt små barn. Ikke at det er så mange, heldigvis.

Carisma 02-11-09 11:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 790324)
Ja, det var akkurat det jeg mente. :snill: Jeg prøvde å forklare forskjellen på influensa og svineriet. Svineriet tar ikke bare livet av syke og eldre, liksom.

Så du mener at alle syke og eldre kan vi unnvære? De har gjort alt de kan bidra med her i verden, naturlig utvalg osv? Så sånn optimalt burde alle arbeidsledige og trygdesnyltere gå med også da?

Charlott 02-11-09 11:16

Sitat:

Jeg hører hele tiden x-files-sangen i hodet når jeg leser mye av det antivaksine-folkene skriver. Konspirasjoner og greier. Får meg til å tenke litt på denne, som ble listet opp på The Daily Show for litt siden:

For:
1) Protects
2) Found safe
3) Can keep you from infecting others

Against:
1) Government out to get you
2) Science out to get you
3) Look behind you!

Hvordan VET du at friske folk ikke dør av vaksinen ?
At en del av oss ikke vil ta vaksina har lite med konspirasjonsteorier å gjøre. Jeg har ikke tatt ei vaksine fra jeg var gammel nok til å si nei, har ikke engang vaksinert de to eldste barna mine da de var små.
Yngstemann fikk noen vaksiner etter farens ønske og er den eneste som har vært særlig syk.

Jeg har noen kroniske sykdommer, men får "aldri" slikt som går og ser virkelig ikke noe poeng i å ta en vaksine vi vet så lite om.

Skulle jeg mot formodning bli syk holder jeg meg hjemme til jeg blir frisk ;)

Iset 02-11-09 11:16

Dette blir for usaklig.

Kitt 02-11-09 11:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 790329)
Hvordan VET du at friske folk ikke dør av vaksinen ?
At en del av oss ikke vil ta vaksina har lite med konspirasjonsteorier å gjøre. Jeg har ikke tatt ei vaksine fra jeg var gammel nok til å si nei, har ikke engang vaksinert de to eldste barna mine da de var små.
Yngstemann fikk noen vaksiner etter farens ønske og er den eneste som har vært særlig syk.

Jeg har noen kroniske sykdommer, men får "aldri" slikt som går og ser virkelig ikke noe poeng i å ta en vaksine vi vet så lite om.

Skulle jeg mot formodning bli syk holder jeg meg hjemme til jeg blir frisk ;)

Må bare spørre: Vaksinerer du hundene?
Hvorfor/hvorfor ikke?

Og hvorfor er du i mot vaksiner?

Blir litt nysgjerrig av sånt, skjønner du!:p

LenaBeatrice 02-11-09 11:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 790324)
Ja, det var akkurat det jeg mente. :snill: Jeg prøvde å forklare forskjellen på influensa og svineriet. Svineriet tar ikke bare livet av syke og eldre, liksom. Det ER litt mer drastisk når en pandemi tar livet av helt friske folk, spesielt små barn. Ikke at det er så mange, heldigvis.

Alle influensaer rammer syke hardere.
Men svineinfluensaen rammer ikke de eldre (friske) i like stor grad som de yngre.
Dette forklares med at de eldre sannsynligvis har hatt lignende virus i sine yngre dager og er beskyttet (immune), for noen vaksine har de jo ikke fått.

Jeg synes det er viktig å tenke litt langsiktig også.
Gjennomgått svineinfluensa gir en langt bedre beskyttelse for fremtiden enn en vaskine.
De som vaksinerer seg nå løper større riskiko for å få dette svineriet igjen, enn de som velger bort vaksinen

Iset 02-11-09 11:26

Ang. Sveits, dette høres litt betenkelig ut synes jeg. Økonomiske interesser?

Sitat:

Han er overrasket over at legemiddelmyndigheten i Sveits setter restriksjoner på britiskproduserte Pandemrix og ikke på det sveitsiskproduserte Focetria.

– Focetria inneholder omtrent de samme stoffene som Pandemrix, og ingen av dem er prøvd ut bedre enn den andre på gravide, sier Iversen.
http://www.abcnyheter.no/node/98564

Kula 02-11-09 11:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 790327)
Så du mener at alle syke og eldre kan vi unnvære? De har gjort alt de kan bidra med her i verden, naturlig utvalg osv? Så sånn optimalt burde alle arbeidsledige og trygdesnyltere gå med også da?

Å ja, mye tyder på at det er sterke krefter i sving her på forumet som ønsker en snarlig avlivning av arbeidsledige og syke gamle mennesker - NOT.

Det er forresten litt av en diskusjonsteknikk du bruker her...

-

Carisma 02-11-09 11:34

Sitat:

Jeg hører hele tiden x-files-sangen i hodet når jeg leser mye av det antivaksine-folkene skriver. Konspirasjoner og greier.

Det har veldig lite med konspirasjonsteorier å gjøre. Men jeg syns det nesten er litt søtt naivt å tro at ikke dette, som alt annet er markedsstyret. Tror dere virkelig at at stort medisinselskap hadde brukt tid og penger på å utvikle en vaksine på grunnalg av medfølelse? Stakkars de som blir syke og dør liksom? Og de har konkurrert om å utvikle slike vaksiner i årevis for å få nobelprisen i medmenneskelighet?
I såfall bør dere ta en tur på nærmeste Rimi og tenke gjennom om de selger julemarsipanen fordi de syns det er så hyggelig i med jul i oktober... :lol:
Og de som er flinkest til å tjene penger er jo medisinbransjen. Nettop fordi folk er lett å få hysteriske når det er sykdom inne i bildet. Og fordi vi ikke kan noe om disse tingene selv, og derfor stoler på de med hvit frakk.... Og media er deres skjødehunder, for folk tror på alt som står med store bokstaver.
Dere som lever lavkarbo, hvor mange ganger har ikke dere hørt at "jammen det dør du jo av!" Og hvor mange artikler har vi ikke ledd av her inne som er negative til lavkarbo? Da har det jo ikke vært mye uenighet om at det er propagande spredd av statens ernæringsråd osv... Hvorfor får vi da skylapper med en gang VG slår opp noe på forsiden?

Jeg vil virkelig anbefale å lese denne artikkelen! http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle3334974.ece

Og husk at der er lov å tenke sjøl! Selv om den som sier ting har både slips og hvit frakk....

Kitt 02-11-09 11:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 790346)
Jeg vil virkelig anbefale å lese denne artikkelen! http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9745

Hva har en tråd om Chili- saus med saken å gjøre?

Carisma 02-11-09 11:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 790345)
Det er forresten litt av en diskusjonsteknikk du bruker her...

Å trekke fram den ytterste konsekvens av motpartens meninger for å få folk til å tenke gjennom hva de egentlig sier? Ser ikke noe prolblem i det, men opplys meg gjerne? :confused:

Carisma 02-11-09 11:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 790348)
Hva har en tråd om Chili- saus med saken å gjøre?

:lol: Klipp og lim forsinkelse :Flau: Denne mente jeg selvfølgelig! http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle3334974.ece

Kitt 02-11-09 11:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 790349)
Å trekke fram den ytterste konsekvens av motpartens meninger for å få folk til å tenke gjennom hva de egentlig sier? Ser ikke noe prolblem i det, men opplys meg gjerne? :confused:

Det høres ikke ut som om det er det du gjør, Carisma!
Du må nok tenke over ordvalget ditt. Er ikke så lett å forstå alltid når det kun er skriftelig!:p

Charlott 02-11-09 11:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 790332)
Må bare spørre: Vaksinerer du hundene?
Hvorfor/hvorfor ikke?

Og hvorfor er du i mot vaksiner?

Blir litt nysgjerrig av sånt, skjønner du!:p

Hundene blir vaksinert ja, så ulogiskt det enn er ;)
I mitt hode fungerer den biten omtrent slik: barna følte jeg at jeg hadde mye mer kontroll på når det gjaldt sykdom, mye "lettere" å sjekke sykdom på barna og ta forholdsregler. Jeg har en litt alternativ tankegang og tror de som er normalt friske tåler litt sykdom.

Hundene blir vaksinert av flere grunner, for det første vil jeg ha mulighet til å stille dem ut, uten vaksiner kan vi ikke engang være tilskuere på utstillinger.
Vi er også med på endel treff som gjør det nødvendig.

Synes også det er vanskligere å ha full kontroll på hundenes helse, de er så dårlige til å si fra om de ikke er i form ;)
Et eksempel jeg kommer på i farten, den eldste hunden "knakk" litt i en fremlabb da vi gikk, ikke hver gang, men noen ganger. Så bare ut som om han snublet litt. Da det hadde skjedd 5-6 ggr over flere uker fikk jeg vet`n til å sjekke. Da viste det seg at han hadde en kraftig betennelse i et albuledd.
Hadde det vært et barn hadde det gitt uttrykk for smerte og ting hadde vært oppdaget tidligere.

Kitt 02-11-09 11:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 790353)
Hundene blir vaksinert ja, så ulogiskt det enn er ;)
I mitt hode fungerer den biten omtrent slik: barna følte jeg at jeg hadde mye mer kontroll på når det gjaldt sykdom, mye "lettere" å sjekke sykdom på barna og ta forholdsregler. Jeg har en litt alternativ tankegang og tror de som er normalt friske tåler litt sykdom.

Hundene blir vaksinert av flere grunner, for det første vil jeg ha mulighet til å stille dem ut, uten vaksiner kan vi ikke engang være tilskuere på utstillinger.
Vi er også med på endel treff som gjør det nødvendig.

Synes også det er vanskligere å ha full kontroll på hundenes helse, de er så dårlige til å si fra om de ikke er i form ;)
Et eksempel jeg kommer på i farten, den eldste hunden "knakk" litt i en fremlabb da vi gikk, ikke hver gang, men noen ganger. Så bare ut som om han snublet litt. Da det hadde skjedd 5-6 ggr over flere uker fikk jeg vet`n til å sjekke. Da viste det seg at han hadde en kraftig betennelse i et albuledd.
Hadde det vært et barn hadde det gitt uttrykk for smerte og ting hadde vært oppdaget tidligere.

Jeg ser det med hundene! Min store har en smerteterskel av en annen verden!:eek:

Min sønn fikk ødelagt et halvt år av ungdomsskolen fordi han var av de få som kikhostevaksinen ikke virket på!
Hadde moren til kompisen hans vaksinert sin sønn, hadde han sannsynligvis ikke blitt smittet og derfor heller ikke smittet min sønn!
Min sønn sliter 3 år senere fortsatt med nedsatt lungekapasitet!

Jeg selv holdt på å dø av kusma da jeg var 4 år! Klart jeg har vaksinert ungene mine!

Viclin 02-11-09 11:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 790217)
Det var ganske få som fikk den ekte vaksinen, og veldig mange som fikk placeboen.. i mitt årskull var det bare vår skole og en utenfor bergen. Resten av norge fikk sukkervann.... :rolleyes:

Var det? Jeg tror vi gikk vite det noen år etter vi tok den, og jeg er sikker på at jeg fikk, hvis jeg ikke husker feil.
Jeg er født i 76.

Charlott 02-11-09 11:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 790365)
Min sønn fikk ødelagt et halvt år av ungdomsskolen fordi han var av de få som kikhostevaksinen ikke virket på!
Hadde moren til kompisen hans vaksinert sin sønn, hadde han sannsynligvis ikke blitt smittet og derfor heller ikke smittet min sønn!
Min sønn sliter 3 år senere fortsatt med nedsatt lungekapasitet!

Jeg selv holdt på å dø av kusma da jeg var 4 år! Klart jeg har vaksinert ungene mine!

Jeg forstår inderlig godt at du er for vaksine !
Hadde sikkert hatt det grusomt om mitt valg om å ikke vaksinere hadde fått så store følger for andre ja....

Happiness 02-11-09 12:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Viclin (Innlegg 790368)
Var det? Jeg tror vi gikk vite det noen år etter vi tok den, og jeg er sikker på at jeg fikk, hvis jeg ikke husker feil.
Jeg er født i 76.

Jeg er født i 83, mamma sier jeg fikk vaksinen. Men er det ikke sant det da?

Carisma 02-11-09 12:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Viclin (Innlegg 790368)
Jeg er født i 76.

Hmm, ja det er jeg også. Kan være flere enn jeg husker, men det var hvertfall en veldig liten del som fikk ekte i forhold til de som fikk placebo.
Den klassen utenfor bergen husket jeg godt pga at det er flere av de i den som sliter med ME i dag.

Iset 02-11-09 12:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 790370)
Jeg forstår inderlig godt at du er for vaksine !
Hadde sikkert hatt det grusomt om mitt valg om å ikke vaksinere hadde fått så store følger for andre ja....

Det å følge barne-vaksinasjonsprogrammet ser jeg på som et must, fatter ikke at noen lar være. Det å ta svinevaksinen er jeg ikke like "hard" på, men jeg har ikke et eneste sekund vurdert å ikke følge vaksinasjonsprogrammet for begge barna. Grøss.

Charlott 02-11-09 12:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 790376)
Det å følge barne-vaksinasjonsprogrammet ser jeg på som et must, fatter ikke at noen lar være. Det å ta svinevaksinen er jeg ikke like "hard" på, men jeg har ikke et eneste sekund vurdert å ikke følge vaksinasjonsprogrammet for begge barna. Grøss.

Kjenner flere som ikke har vaksinert sine barn og som heller ikke har angret på det i ettertid. For meg var det å sprøyte en masse "dritt" inn i barna mine helt uaktuelt :)
Barnet til ei venninne av meg ble alvorlig syk av en vaksine og endte hjerneskadet, DET var mer skremmende for meg enn muligheten for at de kanskje muligens kunne bli syke en gang i tiden.
Jeg ga heller ikke barna mine sukkersnop/sukkerpålegg før de var 2-3 år, fikk faktisk mer pepper for det enn å droppe vaksineringa ;)

Carisma 02-11-09 12:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 790379)
Barnet til ei venninne av meg ble alvorlig syk av en vaksine

Det jeg var sykest av som barn var meslinger, som jeg visstnok fikk noen timer etter vaskina... Og jeg var syk akkurat dobbelt så lenge som legen mente jeg ville vært av sykdommen uten vaksine.. :rolleyes:

Charlott 02-11-09 12:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 790380)
Det jeg var sykest av som barn var meslinger, som jeg visstnok fikk noen timer etter vaskina... Og jeg var syk akkurat dobbelt så lenge som legen mente jeg ville vært av sykdommen uten vaksine.. :rolleyes:

Jeg var også vaksinert mot alskens barnesykdommer og syk som fy ble jeg.
Kusma medførte en lengre innleggelse bla.
Mine 2 eldste har knapt nok vært forkjøla, kan ikke huske de noensinne har hatt feber engang jeg....
Yngsten derimot var myyyyye syk med masse innleggelser og han fikk vaksiner....
Klart det kan være tilfeldigheter, men det gjør i allefall mitt valg om å ikke vaksinere de 2 eldste helt greit å leve med :)

Viclin 02-11-09 12:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 790374)
Hmm, ja det er jeg også. Kan være flere enn jeg husker, men det var hvertfall en veldig liten del som fikk ekte i forhold til de som fikk placebo.
Den klassen utenfor bergen husket jeg godt pga at det er flere av de i den som sliter med ME i dag.

Jeg tror ikke det var hele klassen vår som fikk ekte vaksine altså, men at det var omtrent halvparten eller noe. Resten fikk placebo og tilbud om å ta den ekte vaksinen.
Jeg kjenner ingen av oss som fikk vaksinen som har ME. Men jeg selv har lavt stoffskifte, og jeg kjenner veldig mange som har det.

Iset 02-11-09 12:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 790379)
Kjenner flere som ikke har vaksinert sine barn og som heller ikke har angret på det i ettertid. For meg var det å sprøyte en masse "dritt" inn i barna mine helt uaktuelt :)
Barnet til ei venninne av meg ble alvorlig syk av en vaksine og endte hjerneskadet, DET var mer skremmende for meg enn muligheten for at de kanskje muligens kunne bli syke en gang i tiden.
Jeg ga heller ikke barna mine sukkersnop/sukkerpålegg før de var 2-3 år, fikk faktisk mer pepper for det enn å droppe vaksineringa ;)

1 barn ble hjerneskadet av en vaksine og ja, det er grusomt. Men hvor mange tusen barn døde av sykdommene som nå er utryddet takket være vaksinene? Og tenk om flere og flere tenker som deg og sykdommene blomstrer opp igjen? Jippi?

Carisma 02-11-09 12:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 790383)
Kusma medførte en lengre innleggelse bla.

Kusma fikk jeg aldri heldigvis. Ble tilfeldig utsatt for smitte hele 3 ganger før jeg skulel ha vaksine uten å få det.. Så veit ikke om jeg er vaksinert mot det? Husker hvertfall at jeg ble sendt på besøk til flere som hadde det for å få det, slik at jeg ikke skulle bli syk av det om jeg fikk det som voksen :D Men jeg fikk det aldri da, så er sannsynligvis immun.

Jeg har tro på at det er sunt for kroppen å lære seg å kjenne igjen en fare. Aner ikke om jeg ville vaksinert eventuelle barn, men jeg tror hvertfall på det de sier at vi har aldri vært så syke som etter folk begynte å nærmest sterilisere hjemmene sine i frykt for sykdom... :rolleyes:

Charlott 02-11-09 12:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 790388)
1 barn ble hjerneskadet av en vaksine og ja, det er grusomt. Men hvor mange tusen barn døde av sykdommene som nå er utryddet takket være vaksinene? Og tenk om flere og flere tenker som deg og sykdommene blomstrer opp igjen? Jippi?

Nåja, jeg har litt tiltro til den fantastiske kroppen og dens evne til å stå i mot sykdommer jeg. Til at den selv produserer immunstoffer og blir friskere og sterkere og dermed tåler enda litt til.
Slik utviklinga er blir vi sykere og sykere og fler og fler barn går på medisiner, levealderen er forlenget, men å si at helsa er bedre kan man vel ikke påstå?
Jeg tror at om man gir kroppen til å leve mest mulig naturlig er vi bedre rustet til å stå i mot sykdom :)

Opiat 02-11-09 12:34

Friske folk dør også av influensaen, men det er selvsagt hysterisk og skulle sansynliggjøre at dette vil bli vanlig. En 27-åring døde - frisk og sterk, ellers er vel 2 av de andre rapporterte døde uten underforliggende sykdommer.

Dette er en helt vanlig influensavaksine, dyrket frem på denne spesielle strengen av virus. Mengden konserveringsmidler, kvikksølvforbindelser etc er lik den som ligger i alle vaksineringer man får. Alle som har fulgt vaksinasjonsprogram har mao gjort dette før.

Tok sprøyten i dag - det føltes riktig for meg ihvertfall.

Iset 02-11-09 12:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 790396)
Nåja, jeg har litt tiltro til den fantastiske kroppen og dens evne til å stå i mot sykdommer jeg. Til at den selv produserer immunstoffer og blir friskere og sterkere og dermed tåler enda litt til.
Slik utviklinga er blir vi sykere og sykere og fler og fler barn går på medisiner, levealderen er forlenget, men å si at helsa er bedre kan man vel ikke påstå?
Jeg tror at om man gir kroppen til å leve mest mulig naturlig er vi bedre rustet til å stå i mot sykdom :)

Men tankegangen i ditt første avsnitt blir det jo litt sånn "survival of the fittest", og en slik tankegang er grusom i dag, synes jeg. Vi vaksinerer mot potensielt dødelige og skadelige barnesykdommer som kan ramme alle, vi vet ikke hvem de på forhånd rammer. Og mange barn er for syke til å selv ta vaksinene så de er avhengige av at andre barn er vaksinerte.
Og det er jo nettopp bla. pga. alle som vaksinerer at dine barn har vært skånet for disse sykdommene. Dersom alle slutter å vaksinere kan vi jo bare tenke oss hvor mye mer utsatt barna vil være for disse sykdommene. Riktignok er det mindre farlig å få dem i dag enn for 50-100 år siden (men barn kan dø av det i dag også), men har du sett en baby med kikhoste eller polio? JÆVLIG!

Vaksineprogrammet har fått ned barnedødeligheten ganske dramatisk. Og det er jeg glad for, og håper flest mulig følger programmet og ikke dropper det fordi de tenker at kroppen ordner opp selv. Det gjorde den for de sterkeste før i tiden også, men det er ikke slike tilstander jeg vil tilbake til.

Charlott 02-11-09 12:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 790402)
Vaksineprogrammet har fått ned barnedødeligheten ganske dramatisk. Og det er jeg glad for, og håper flest mulig følger programmet og ikke dropper det fordi de tenker at kroppen ordner opp selv. Det gjorde den for de sterkeste før i tiden også, men det er ikke slike tilstander jeg vil tilbake til.

Hjelper ikke så mye å gå på meg, unga er nå 23 og 24 år, litt sent å i det hele tatt revurdere valg man tok for over 20 år siden ;)
Svart har jeg gjort flere ganger. Og angrer på mine valg gjør jeg fortsatt ikke.

Men, vaksinerer du deg mot influensaen hvert år ?
Og kommer du i så fall til å ta 2 vaksiner i år ?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 790402)
..... har du sett en baby med kikhoste eller polio? JÆVLIG!

Min yngste sønn er født med svært dårlig imunforsvar. Han hadde 16 runder med pencilin/antibiotika før han var 18 mnd gammel, vi kunne bare ringe barneavdeling slik at vi ikke behøvde å gå via lege/legevakt. Han var sterkt asthmatisk, svært allergisk, hadde kroniske betennelser i kroppen, fikk alskens drit av virus etc, han hadde tildels svært høy feber i drøyt 4 mnd i strekk. Trommehinnen på det ene øret ble så ødelagt av alle infeksjoner at den har han måttet bytte osv osv. Han hadde 36 registrerte pustestopp. Hans først ord var "mamma", hans andre var "puste", noe som betød han måtte ha asthmamedisin via forstøverapperatet.
Og han ble vaksinert.

frifuggel 02-11-09 12:51

Bare et lite innspill til å "leve naturlig";

Forskning viser at vi stresser når vi bor i byer/tettsteder med mere enn 1500 (pluss/minus) innbyggere. Vi er "designet" for å leve sammen, men ikke altfor mange på samme sted. Mange av oss utvikler teknikker for å minske dette stresset, det er et kjent faktum at "byboere" gjerne automatisk filtrerer inntrykkene fra omverdenen for å takle/fordøye det de bombarderes med av informasjon. Noen klarer aldri å opparbeide seg denne beskyttelsen, og sliter med det, hele livet. Andre kjeder seg vettløse om de befinner seg tre meter utenfor bygrensen.. ;)

Antallet verdensomfattende (for noen epidemier kun den "kjente delen" av verden, om man går tilbake i tid) har økt i takt med befolkningstettheten, antall ofre proporsjonalt med denne utviklingen, antas det. (Antagelser fordi endel epidemier mangler skriftelig materiale..) Mye kan man si om Darwins teorier, men èn ting kan man vel si på generelt grunnlag; vi endrer ikke vår genetiske koding spesielt raskt. Er da vaksinering den eneste måten vi overlever på? Eller blir det tvunget frem restriksjoner på omgang og handel med resten av verden? Eller; kan vi ta med fordelene av handel, og velge metoder som kan tilpasse oss dette smittepresset bedre? Som vaksinering..

Min påstand er at vi vanskelig kan "leve naturlig", selv om vi spiser økologisk til det tyter ut av ørene på oss, og ønsker å spise "ren mat". Jorda er utarmet, vi er avhengige av vitaminer og mineraler som tilskudd, og egentlig vet vi forferdelig lite om virkninger/bivirkninger av det kostholdet vi velger, over lang tid. Uansett hvilken filosofi vi velger å leve etter.. Det har vært gjort lite seriøs forskning på hvilke større sammnehenger vi fungerer etter. Mer i målestokken "definere en bit i et puslespill med x-antall deler".. Samtidig som man tilsynelatende ikke gidder bry seg om hvor den brikken egentlig hører hjemme.

Som en følge av dette, KAN det være en logisk konklusjon at også immunsystemet vårt er designet for en slik, relativt, beskyttet tilværelse? Har aldri vurdert å ikke vaksinere barna, like lite som jeg aldri har vurdert å ikke vaksinere meg selv (eller få forebyggende behandling) når jeg skulle til steder der jeg visste at jeg var utsatt for smittefare av f.eks malaria, gulfeber, difteri, stivkrampe og poliomyelitt (oppdaterer endel av disse med jevne mellomrom). Det eneste som er 100% sikkert her i livet, er at vi skal dø. Men, det betyr ikke at man trenger å oppsøke farene uten å prøve og sikre seg som best man kan. Og med det bildet som tegnes av konsekvensene av klimaforandringene, så kan det rimelig kjapt bli flere enn meg som må vaksinere seg mot "tropiske" sykdommer..

Litt på siden, men ser jeg ikke er den første.. ;)

Iset 02-11-09 12:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 790407)
Hjelper ikke så mye å gå på meg, unga er nå 23 og 24 år, litt sent å i det hele tatt revurdere valg man tok for over 20 år siden ;)
Svart har jeg gjort flere ganger. Og angrer på mine valg gjør jeg fortsatt ikke.

Men, vaksinerer du deg mot influensaen hvert år ?
Og kommer du i så fall til å ta 2 vaksiner i år ?

Men de kan vaksinere sine barn. Det å angre fører ikke til noe som helst positivt.
Jeg har aldri blitt vaksinert mot influensa for jeg anser ikke vanlig influensa for å være farlig for "folk flest". Min mor, derimot, vaksinerer seg hvert år og tar to vaksiner i år, fordi hun er i risikogruppen og kan dø av en forkjølelse, omtrent. Potensielt livsfarlige barnesykdommer derimot, vaksinerer jeg selvsagt mot.

Iset 02-11-09 12:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av frifuggel (Innlegg 790408)
Som en følge av dette, KAN det være en logisk konklusjon at også immunsystemet vårt er designet for en slik, relativt, beskyttet tilværelse? Har aldri vurdert å ikke vaksinere barna, like lite som jeg aldri har vurdert å ikke vaksinere meg selv (eller få forebyggende behandling) når jeg skulle til steder der jeg visste at jeg var utsatt for smittefare av f.eks malaria, gulfeber, difteri, stivkrampe og poliomyelitt (oppdaterer endel av disse med jevne mellomrom). Det eneste som er 100% sikkert her i livet, er at vi skal dø. Men, det betyr ikke at man trenger å oppsøke farene uten å prøve og sikre seg som best man kan. Og med det bildet som tegnes av konsekvensene av klimaforandringene, så kan det rimelig kjapt bli flere enn meg som må vaksinere seg mot "tropiske" sykdommer..

Litt på siden, men ser jeg ikke er den første.. ;)

Nettopp. Jeg tar også vaksiner jeg blir anbefalt om jeg skal reise til et land der jeg kan risikere å bli syk. Utsetter ikke meg selv eller barna for smitte om jeg kan la være.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08.