Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kosttilskudd (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=18)
-   -   MCT-olje vs kokosolje (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2810)

Nille 14-02-08 11:03

Sv: MCT- Olje VS Kokosolje

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sma (Innlegg 403900)
Ok, da skal jeg gå innom apoteket og spørre.
Den heter bare MCT-olje, sant?

:ja:

sma 14-02-08 11:45

Flott!
Er på vei ut døra så da skal jeg se etter.
Takk for svar, Nille! :klem:

Paxen 14-02-08 12:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 403894)
Den beste og reneste MCT olja kan du bestille på apoteker som har avtale med Norsk Medisinaldepot. mangel nettsteder/helsekoster selger også, men noen av de er tilsatt andre ting, som vitaminer etc. Det kunne vært vel og bra, men resulterer dessverre i at den blir fort harsk !

REN MCT fra apotek er best ! :)

Vi selger da MCT-olje på Apotek 1 også :) (samme som NMD sin)

188 kr for 500 ml

sma 14-02-08 15:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sma (Innlegg 403889)
Høres flott ut! Håper jeg finner den her da.. :)

Nei! Får ikke tak i den! :hylgrine:

Nå sjekket jeg både apotek og helsekost. Fant cocosa på en helsekost så de skulle undersøke om de kunne få tak i MCT oljen. Men det var ingen som hadde hørt om det. Og det kom jo som en overraskelse. :rolleyes:

Alyssa 14-02-08 16:00

Ingen som hadde hørt om det på de apotekene jeg har vært heller, men de fant det når de søkte på det, så det var ikke noe problem å få bestilt. På helsekost har jeg aldri fått tak i, hverken i Norge eller Sverige.

sma 14-02-08 16:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alyssa (Innlegg 404083)
Ingen som hadde hørt om det på de apotekene jeg har vært heller, men de fant det når de søkte på det, så det var ikke noe problem å få bestilt. På helsekost har jeg aldri fått tak i, hverken i Norge eller Sverige.

Hun søkte, men fant bare en annen MCT-olje. Den var reseptbelagt og kostet 260 kr for 0,4 l...

Og siden jeg bor i verdens navle akkurat nå så er det ingen konkurrerende apotekkjeder her. :mad: :(

Nille 14-02-08 20:25

INGEN MCT olje er reseptbelagt, det har jeg sjekket med Norsk Medisinalforum tidligere da et annet medlem opplevde det samme. Damen på apoteket som påstår dette har nok blingsa på linjene ! Det er ikke alle apoteker som har, de forskjellige kjedene handler med forskellige leverandører. VITUS apotekene har iallefall. jeg fikk bestilt i dag. Får mandag eller tirsdag når de får neste sending med varer.

Og som andre har sagt så har Apotek 1 også. Vet ikke hvor de får varene fra da.....

sma 14-02-08 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 404198)
INGEN MCT olje er reseptbelagt, det har jeg sjekket med Norsk Medisinalforum tidligere da et annet medlem opplevde det samme. Damen på apoteket som påstår dette har nok blingsa på linjene ! Det er ikke alle apoteker som har, de forskjellige kjedene handler med forskellige leverandører. VITUS apotekene har iallefall. jeg fikk bestilt i dag. Får mandag eller tirsdag når de får neste sending med varer.

Og som andre har sagt så har Apotek 1 også. Vet ikke hvor de får varene fra da.....

Men så har jeg ikke tilgang til disse apotekene i Sverige. Der er nok der problemet ligger. Den MCT olja de hadde het MCT Module eller noe sånt. Og den var den eneste hun fikk opp på skjermen - jeg sto og så på. Så da får jeg nok klare meg uten til jeg kommer til Norge - en gang.. :(

sma 14-02-08 21:11

Noen som har hørt om dette?

http://www.gymgrossisten.com/bilder/artiklar/6962.jpg

Vanligtvis är olika MCT-produkter en olja eller drickfärdiga näringslösningar medan MCT-Powder är ett pulver. Pulvret är lätt att dosera efter behov och att ta med sig blandat med energi- eller proteinpulver.
Fettet i MCT-Powder är inte känslig för luftens syre eller för värme. Hållbarheten är lång utan att smaken förändras.

http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin...6962&extra=000

sma 14-02-08 23:03

Noen som kan si hvem som lager MCT-olja? Jeg mener siden det ikke er noe merke så står det kanskje hvem som produserer/distribuerer den. :)

Lisbeth 14-02-08 23:17

Det står noe module-greier på olja mi også; MCT Oil Module.. Den blir distribuert av SHS International http://www.shs-nutrition.com/

Lisbeth 14-02-08 23:19

http://www.shs-nutrition.com/shs-product/mct_oil

sma 14-02-08 23:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth (Innlegg 404397)
Det står noe module-greier på olja mi også; MCT Oil Module.. Den blir distribuert av SHS International http://www.shs-nutrition.com/

Takk! :klem:

Madamim 12-04-08 18:53

Er denne oljen fortsatt fantastisk? Hva sier dere som har brukt den en stund? :)

sma 16-04-08 17:11

Får besøk av ei venninne fra Norge i morgen. Skal jammen meg høre om hun har mulighet til å ta en sånn med seg til meg! :spent:

Pearl 06-09-08 13:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Madamim (Innlegg 440248)
Er denne oljen fortsatt fantastisk? Hva sier dere som har brukt den en stund? :)

Lurer på det ennå jeg også.

Runegutt 06-09-08 13:29

Hmmm, hvorfo skal man bruke MCT? Er det for å få nok fett i kosten, eller har den noe jeg ikke skjønner?

danish 21-09-08 08:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 529880)
Hmmm, hvorfo skal man bruke MCT? Er det for å få nok fett i kosten, eller har den noe jeg ikke skjønner?

Noen sier det er slankende,og dessuten hjelper mot underaktiv skjoldbruskkjertel. Du må visstnok innta nærmere 50 % av kaloriene dine fra MCT hvis det skal ha noen nevnverdig effekt.

For min del høres det sprøtt ut. Jeg tar heller CLA (konjugert linolsyre), som a) fjerner fett (særlig mavefett), b) øker muskelmasse, c) motvirker kreft. Den beste kilden er økologiske (særlig beitende) meieri- og storfevarer, f. eks. Røros-smør, eller ekologisk vispgrädd i Sverige. Om vinteren kan du importere X-Factor High Vitamin Butter Oil, som er meget rikt på CLA og dessuten vitamin K2 type MK4 (som er sterkt assosiert med god benbygning og helse).

Ernæring er rare greier, du :p

Pearl 21-09-08 10:13

Så vidt jeg har forstått så tas ikke MCT - oljen så lett opp i kroppen. Den går rett til leveren og gir rask energi. For personer som trener og som trenger å få rask tilgang til energi kan du bruke dette i stedenfor karbohydrater. Se innlegg hos Nille tidligere i denne tråden.

Jeg kjøpte en flaske på apoteket og ja, det stemmer: den er lukt og smakfri. Prøvde å få tak i oljen på tur, men den var respetpliktig i Tyskland og Danmark. Det betyr muligens at det er noe jeg ikke vet om denne oljen. Men jeg er nyskjerrig nok til å prøve den ut.

Jeg har den i dessert av typen:

2 ss cottage cheese
1 ss philadelphia cremeost
1 ss rømme eller creme freche
2 ts MCT-olje (øker på når jeg tåler mer)
Søtes med bringebær

Oljen lager en glatt og kremete konsistens. Kjempegodt.

Runegutt 18-11-08 13:47

Så for meg å ta 2SS Cocosa/dag vil ikke være så galt?

Veggpryd 18-11-08 20:10

Men, hva er egentlig MCT-olje? Er det uttrekk fra kokosfett? Da vil det for meg være mer naturlig å bruke Cocosa i stedet. Etter å ha fått vite hvordan man lager matoljer, er jeg blitt skikkelig skeptisk til alt som heter planteolje. :eek:

danish 19-11-08 22:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rubens (Innlegg 578352)
Men, hva er egentlig MCT-olje? Er det uttrekk fra kokosfett? Da vil det for meg være mer naturlig å bruke Cocosa i stedet. Etter å ha fått vite hvordan man lager matoljer, er jeg blitt skikkelig skeptisk til alt som heter planteolje. :eek:

MCT er mer eller mindre ufarlig. Mettet fett er meget stabilt.

Veggpryd 19-11-08 22:37

Sv: MCT-olje vs kokosolje

Det var godt å høre! :)

Runegutt 20-11-08 01:24

Holder meg til kokosstearinen ei stund til.

Pearl 22-11-08 00:29

Nille har mange spennende sitater hun har funnet om MCT-oljen på første siden i denne tråden.
Sitat:
MCT stands for Medium Chain Triglycerides. This is an oil extracted from Coconut. It has 2 unique qualities: When you consume it, it converts to ketones through the liver in about 15 minutes, giving you nearly instant energy much the same way that sugars do, but it does not stimulate an insulin response; and it is generally not able to convert to storage (adipose) tissue.

Thus it is a fat (with all the mouthfeel and ability to carry flavours) that provides energy with less risk of becoming a semi-permanent part of your body.

It is particularly useful because the energy it gives while you are still eating a meal gives me at least a feeling of having had enough to eat as my energy has been restored. It gives enough energy that I think I end up walking and moving with more "bounce" and "spark" that may also help burn other fats.

Technically speaking, Coconut and MCT Oil derived from coconut actually give you less energy that other longer and shorter chain fats.

The advantage that MCT Oil and to a leser extent Coconut provides is speed.

Most oils digest throug a process involving the pancreas. It takes about 4 hours before the fat is ready to supply energy.

MCT Oil for some reason digests directly through the liver. The liver converts it to ketones that will circulate in your blood in about 15 minutes.

People who have grown up with sugar expect that "rush" of energy to be almost immediate. Low carbers can get that same quick boost using MCT or coconut oil.

So the only advantage is speed. It's great in the morning and since I've started using MCT Oil at breakfast I've cut my coffee consumption down to half a cup from 4 cups a day.

Det er derfor jeg tenker at dette er bra for folk som trener og som trenger energi raskt. Jeg vet ikke om cocosa er like effektivt her?

Runegutt 22-11-08 01:23

Jeg tester ut Cocosa til trening, og så langt fungerer det imponerende bra.
Kommer sikkert til å teste MCT etterhvert

Jabba 22-11-08 14:06

MCT-olje - denne skal oppbevares i kjøleskap - er det så???

Pearl 22-11-08 23:25

Jeg oppbevarer den i kjøleskap. Vet ikke om det er nødvendig.

Jabba 26-11-08 20:22

MCT-olje....jeg tar 2 ss daglig. Hvor mange prosent av dagsrasjonen med fett dekker denne da? Noen som vet?

Veggpryd 30-11-08 23:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pearl (Innlegg 580353)
Nille har mange spennende sitater hun har funnet om MCT-oljen på første siden i denne tråden.

Ja, jeg så det. Men, det ble skrevet for 4 år siden. Vet vi ikke litt mer i dag om oljefremstilling enn vi gjorde da? Jeg mener hvordan man lager det - med bensin, reaktortrykk, varme, fargestoffer og parfyme osv. Det jeg lurer på er om det er laget på samme måte som annen matolje? Jeg vil jo helst ha fettet så lite bearbeidet som mulig. :o

Nille 01-12-08 10:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rubens (Innlegg 585651)
Ja, jeg så det. Men, det ble skrevet for 4 år siden. Vet vi ikke litt mer i dag om oljefremstilling enn vi gjorde da? Jeg mener hvordan man lager det - med bensin, reaktortrykk, varme, fargestoffer og parfyme osv. Det jeg lurer på er om det er laget på samme måte som annen matolje? Jeg vil jo helst ha fettet så lite bearbeidet som mulig. :o

Nei, man vet ikke mer om oljefremstillingenn man gjorde for 4 år siden. MCT blir trukket ut av kokosoljen i en kald prosess under trykk, uten at jeg kan si hvordan i detalj.

Det jeg vet er at det IKKE blir brukt varme som ødelegger oljen, den er uten parfyme og farge (blank, lukt og smakløs), og det blir ikke brukt bensin. Oljen er noe av det reneste du kan få tak i.

Noen som selger MCT olje har tilsatt vitaminer etc. noe som gjør at oljen har kortere og dårligere holdbarhet. Blir fort harsk. Ligg unna MCT som er tilsatt saker og ting. REN olje har best effekt.

Pearl 01-12-08 18:39

Noen som vet hvorfor MCT-olje kun fås på resept i Danmark og Tyskland? (andre land vet jeg ikke noe om)

Nille 01-12-08 19:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pearl (Innlegg 586054)
Noen som vet hvorfor MCT-olje kun fås på resept i Danmark og Tyskland? (andre land vet jeg ikke noe om)

Fordi den brukes i behandlingen av folk med epilepsi. Om et eller annet produkt viser seg å være nyttig i behandling av en eller annen sykdom blir det ofte registrert som legemiddel for at folk skal få det dekket av tilsvarende trygdekasse.

Her i landet brukes MCT olje foreløpig så vidt jeg vet kun i behandling av barn med epilepsi og da på Norsk senter for barneepilepsi. Det kan godt hende at den vil bli registrert som legemiddel her i landet også, nettopp av den grunn. De har den heller ikke som hyllevare, den må som regel bestilles.

Her i landet er det enkelte vitaminer og aminosyrer som er registrert som legemiddel fordi de har vist seg gunstige i behandlingen av AIDS pasienter. Derfor må man nå ha spesialttillatelse fra Norsk Medisinaldepot for å innføre dem. helt sykt spør du meg....

Pearl 01-12-08 22:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 586071)
helt sykt spør du meg....

:ja:

Men det var godt at det ikke var noe annet.

LilleM0r 04-12-08 17:28

Da har også jeg kjøpt meg MCT-olje! Mest fordi jeg sliter med å få i meg nok fett, samt utsagnet om det den gir ekstra energi på trening.
Det må jeg bare prøve ut!

Ders om bruker oljen ennå - dvs brukt den over litt tid - merker der noen forskjell? Er den så bra som enkelte magasiner og artikler påstår?

Nille bruker du den ennå?

Jabba 13-12-08 19:50

Er denne oljen like effektiv om jeg blander den i Cola Zero???

Pearl 14-12-08 11:49

Oi. Det var en spenstig variant. Cola er vel syrlig, og det går jo fint med olje og eddik, så det skal vel gå bra. Men det høres litt rart ut. :)

Jabba 14-12-08 14:09

Synes det er flott å blande den i Cola Zero da den overhodet ikke merkes.....

Pearl 14-12-08 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 594762)
Synes det er flott å blande den i Cola Zero da den overhodet ikke merkes.....

:cool: Tror nesten dette må prøves. :)

scartz 07-04-10 00:29

Noen som ENDA bruker MCT? :p Nå har jeg kjøpt meg en flaske! :heia:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:44.