Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Pizza med sprø bunn! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27866)

Flertall 03-12-09 17:45

Sv: Pizza med sprø bunn!

Et par spørsmål før jeg prøver denne ut selv ;)

Kan jeg bruke glutenmel eller johannesbrødkjernemel istedetfor fiberhusk? Funker det å smøre den utover i en langpanne (vil den fortsatt holde seg der den skal) eller er kakeform et triks?

På bildet så den helt super ut :D

Flertall 03-12-09 17:50

Må le litt av meg selv, spm om form var jo allerede besvart her, og bakemiks har jeg så jeg trenger vel ikke fiberhusk da!

Imse 03-12-09 20:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sirine (Innlegg 801654)
Hei hvor får jg kjøpt sojamjøl?
mjøl er mel ikke sant?

Mjøl=mel ja;) Jeg skriver det fordi det er tillatt i bokmål og det er slik jeg uttaler det;)
Sojamjøl fås kjøpt på de fleste store dagligvarer, som meny og mega.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Flertall (Innlegg 802350)
Et par spørsmål før jeg prøver denne ut selv ;)

Kan jeg bruke glutenmel eller johannesbrødkjernemel istedetfor fiberhusk? Funker det å smøre den utover i en langpanne (vil den fortsatt holde seg der den skal) eller er kakeform et triks?

På bildet så den helt super ut :D

Jeg har ikke prøvd, jeg brukte altså kun fiberhusk for å få litt tyggemotstand, kan sikkert slenge i litt kli og, det gjorde jeg i går da jeg bake med ketolyse-bakemiks.

Flertall 04-12-09 17:29

Takk for tips :) Har ennå ikke testet oppskriften men kan tenke meg at det gjerne blir litt "skumgummi" med bare bakemiks. Kanskje vi snakker lørdagspizza ;)

Benzo 04-12-09 18:21

Dette er absolutt den beste lavkarbopizzaen! Et lite tips, bruk litt sterk ost som manchego eller gruyere i bunnen, det tar bort all smak av egg og soya. Jeg heller også pizzasaus over med en gang bunnen kommer ut av ovnen, da trekker sausen seg ned i deigen og smaker himmelsk. Topping med rødløk, soltørket tomat og serranoskinke, anbefales. :nam:

camryn 07-12-09 01:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Margrethe (Innlegg 778112)
Er det noen som jeg om jeg kan bruke glutenmel fremfor sojamel?

*dytte*
Dette lurer eg og på.

sirine 08-12-09 21:53

Skal deigen først stekes før det fylles med fyll oppå????

Furine 08-12-09 22:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sirine (Innlegg 803962)
Skal deigen først stekes før det fylles med fyll oppå????

Definitivt, JA!!

Fumle 08-12-09 23:41

Jeg syns den ikke var noe god når jeg smakte den jeg, men gubben slukte den mer eller mindre :P

MEN: Den var kjempegod dagen etter og når jeg spiste den kald ^^,

raskall 09-12-09 18:49

Takk takk takk takk takk takk takk takk!!!!

Jeg begynte på lavkarbo (følger ikke noe spesifikt annet enn å spise så lite karbo som mulig) for litt over to uker siden. Har tatt av 5 kilo, sluttet med insulin og føler meg mye bedre.

Men min store sorg har vært at jeg har måttet gi opp pizza. Men denne var jo fullverdig pizza og vel så det. Jeg måtte kjempe med nebb og klør for å holde kona unna også.

Takk, takk, takk.. Livet er verdt å leve igjen: Jeg kan fortsette å spise pizza!

raskall 10-12-09 20:38

I dag prøver jeg å lage hamburgerbrød av denne oppskriften. :) Bør bli bra.

Karin 02-01-10 18:46

Jeg har gjort så mange mislykkete forsøk på å finne en pizzabunn som funker, at jeg rett og slett hadde gitt opp! Men jeg valgte likevel å prøve denne - og gjett om jeg er glad for det! Den var snaddergod - og veldig lik "ordentlig" pizza. Nå blir det ofte pizza her i huset - dette har jeg lengtet etter i over 5 og et halvt år!:)

anneca 02-01-10 22:17

Må man bruke bakemixen eller kan jeg bruke soyaprotein? Jeg har ikke bakemix akkurat nå....

Licota 19-02-10 16:03

Denne skal testes ut i kveld. :)

timich 20-02-10 17:23

Jippi, skal testes i kveld:D

timich 20-02-10 18:07

Jeg har forresten heller ikke bakemiks, men har soyamel med 16g kH pr 100g... Men om jeg bare bruker 15 g som i oppskriften så blir det bare 2,4 karber, jeg tror det skal gå greit hvis jeg bare kutter ut løken:) Er det forresten noen som har prøvd denne med mandelmel? Ser for meg at det smaker enda bedre enn soyamel, og det har bare 8g kH per 100g (så det ville bare blitt 1,2 i denne oppskriften)...

SusieBlues 22-02-10 08:53

Laget denne i går og den var veldig god! Takk for oppskrift!

Smiley123 23-02-10 15:30

Kjøper inn ketolysebakemix kunn til ære for denne pizzaen, den ser så god ut:) nam nam. Skal bli artig å prøve.

Frk.Sofie 27-02-10 20:40

1 Vedlegg
Vi har spist pizza i kveld og den var veldig god og hadde flott sprø bunn. Takk for oppskrift..her er et bilde av pizza'n vår..

Lykkelig 27-02-10 22:00

Denne skal jeg jammen vurdere å lage.

Lykkelig 05-03-10 21:56

Kjempegod! Og rask å lage, det er kjempevesentlig for meg i allefall.

Men oppskrifta er litt liten for to i allefall. Men mannen åt og åt, jeg fikk derfor ikke så mye...

Anarko 26-07-10 21:33

Jeg lurer på om man kan erstatte bakemiksen med f.eks. fibramel/fiberhusk eller jbk? Eventuelt: får man bakemiks på helsekost eller MÅ man bestille fra nettet?

rariteten 26-07-10 23:35

Dette var ikke noe godt! Selv om bunnen fikk stekt i godt over et kvarter, så var det ikke sjans at den skulle holde seg "sprø" når fyllet kom på. Den ble gjennomtrekt og vassen, smakte som gammel omelett med fyll på .
Var kvalmende som bare det.

Tjohei 24-08-10 13:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 906389)
Jeg lurer på om man kan erstatte bakemiksen med f.eks. fibramel/fiberhusk eller jbk? Eventuelt: får man bakemiks på helsekost eller MÅ man bestille fra nettet?

Lurer jeg også på.. JBK?? Kruskakli??
Er det ingen som vet?:confused:

Imse 24-08-10 13:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tjohei (Innlegg 921530)
Lurer jeg også på.. JBK?? Kruskakli??
Er det ingen som vet?:confused:

Dersom du leser oppskrifta så ser du at jeg IKKE brukte bakmiks;)

Tjohei 24-08-10 13:42

Ja det ser jeg jo, trodde kanskje det var noen som hadde prøvd med f.eks JBK...
så da ser det ut til at det blir meg som må prøve det da ;)

Bøtt 21-09-10 17:24

Åh herregud for en digg pizza den er faktisk bedre enn vanlig pizza jo!!:heia:Har laget denne 2 ganger nå men har brukt kruskalkli istedefor fiberhusk..Takk for fantastisk oppskrift:D

knh 04-10-10 23:10

Har akkurat laget denne nå, og den var kjempe god :D Bunnen var kjempe sprø og god! Denne skal jeg absolutt lage mer av:) Men synes det var litt vanskelig å fordele "deigen" jevnt. Noen som har noen tips;)?

only39 06-10-10 00:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av knh (Innlegg 943637)
Har akkurat laget denne nå, og den var kjempe god :D Bunnen var kjempe sprø og god! Denne skal jeg absolutt lage mer av:) Men synes det var litt vanskelig å fordele "deigen" jevnt. Noen som har noen tips;)?

ER PÅ TYNN IS HER NÅ, men har noen feks prøvd å ta olje få fingrene, hånda først? Kanskje den ikke klistrer seg så lett til hånda da, om det kan være problemet? ...
Som sagt, jeg er på tynn is..

Denne skal jeg lage også!! I morgen! :) Har nemlig kjøttdeig som jeg stekte i dag med deilig smak sammen med litt løk, så da er middagen min klar for imorgen! Gleder meg!

grotingeling 06-10-10 07:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av only39 (Innlegg 944163)
ER PÅ TYNN IS HER NÅ, men har noen feks prøvd å ta olje få fingrene, hånda først? Kanskje den ikke klistrer seg så lett til hånda da, om det kan være problemet? ...

Denne skal jeg lage også!! I morgen! :) Har nemlig kjøttdeig som jeg stekte i dag med deilig smak sammen med litt løk, så da er middagen min klar for imorgen! Gleder meg!

Du er absolutt ikke på tynn is, denne metoden bruker jeg på flere av oppskriftene her inne - bl.a denne pizzabunnen og Nannahs knekkebrød :)

Tino 06-10-10 07:10

Jeg bruker 1 ss kruskakli og 1 ss fiberhusk isteden for bakemiks, og så har jeg litt pizzakrydder i.
Jeg lar røren tykne litt før jeg smører den utover med slikkepott.

Kjempegod synes jeg. Egner seg fint til å fryse også, og rask å lage :)

knh 06-10-10 10:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av only39 (Innlegg 944163)

Tusen takk, skal prøve det neste gang ;)

Noen her som har prøvd å bruke denne pizzabunnoppskriften som lapper/brøderstatning? Den smakte jo kjempe godt som pizzabunn, så bør vel kanskje fungere bra med pålegg på også? :)

sirimor 06-10-10 13:43

Oi oi!! Denne må prøves. Takk for oppskrift!

only39 06-10-10 19:30

Og nå står det en godsak i ovnen! Lagde dobbel røre og hadde i en "halv"-langpanne, stekte i 15min og har nå kjøttdeigen jeg lagde i går over.. med ost.. mmm !
Nå har jeg jo så store forventninger at det nesten er litt skummelt, skuffelsen kan jo bli stor.. :D

only39 06-10-10 20:17

og store forventninger kan jo ofte gi skuffelser.. men:
Denne var ganske god,antakelig har jeg stekt den litt for lenge og jeg syns vel at bunnen ble litt vel omelettaktig.. får kjøpe bakemiks, for nå brukte jeg soyaprotein... og ikke noe krydder i bunnen så det har vel sitt å si.
Tok litt CF og litt salsa oppå pizza'n (hadde jo kun kjøttdeig og littebitt løk oppå som var krydret med pepper). Det var godt med salsa-cf'n på!

.. kommer til å lage den igjen tror jeg..men med noe annet enn soyaprotein og ikke steke den sååå lenge.. :)

Bøtt 07-10-10 08:48

Jeg bruker soyprotein når jeg lager denne å den blir knallgod:DSmaker ikke noe egg av den jeg har laget da men jeg har kruskalkli istede for fiberhusk.
Har også brukt denne når jeg har hatt reker ,så har jeg hatt denne under som brød...mmm kjempegodt:)

knh 07-10-10 11:43

Så bra :D Da skal jeg prøve å lage "frokostlapper" av denne :D Jeg brukte spielberger soyamel og fiberhusk. Det blei kjempe godt, og smakte aboslutt ikke omelett :)

Samboeren har vært litt skeptisk til de "brøderstatningene" jeg har laget (noen av dem har jo vokst litt i munnen:P), og han var da naturlig nok også veldig skeptisk til pizza uten ekte bunn. Men han tok med seg noen pizzabiter til lunsj i går, og da fikk jeg beskjed om at den pizzaen var kjempe god, og at jeg måtte lage den igjen :D

Pandaguri 20-10-10 17:13

Denne ble skikkelig god :)

Jeg doblet oppskrifta, og synes det ble litt mye smak av fiberhusk, så neste gang blir det litt mindre av det. Stekte også bunnen noe lenger enn det som sto i oppskrifta, forsikret meg om at den var sprø før jeg tok på fyllet.

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle finne en lavkarbo-pizzabunn jeg likte, men denne var skikkelig bra :)

tinde 23-10-10 18:38

Har prøvd denne idag, tusen takk for super oppskrift på kjempegod pizzabunn:)

Nupsida 29-10-10 11:04

Jeg har dette soyamelet: http://www.helseogkost.no/var/shop/s...itt_medium.jpg

Kan jeg bruke det istedenfor bakemix?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05.