Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Trening (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Hva slags benbygning har du ? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2689)

Sanney 04-12-11 15:57

Sv: Hva slags benbygning har du ?

168 og 17 cm. men jeg har alltid vært breibygd, så det var ingen suprise akkurat :p

Photobscura 04-12-11 16:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1261278)
Om man har mye eller lite fett må jo ha noe å si for målingsresultatet? Det kommer jo fett der også.

Det er vel derfor man skal måle stramt. Husker ikke hvordan jeg gjorde det sist, men når jeg kjenner på håndleddene mine så er det mest bare bein, i grunn. Det er ikke akkurat dér fettet mitt sitter.

Photobscura 04-12-11 16:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Johnny_b_good (Innlegg 1261281)
My gawd.. Er noen kraftege lanker her tror jeg. Begynner nesten å lure da en har 19cm selv. Merker det jo greit for bruker 49,5 i sko og hansker er som regel i minste laget..

Behøver ikke være noen sammenheng her heller (som i de fleste tilfeller med diverse målinger, måter å måle hva slags kroppstype man har, om man er overvektig, gang ditt og del på datt og lalalala). Jeg bruker tross min litt under snittet høyde over havet 41 i sko og har relativt store hender og lange fingre, men tynne ankler og håndledd. Så jeg tar også denne målegreia med et lass salt, føler at sånne rettesnorer som dette i grunn villeder mer enn det veileder, og om det stemmer kan vel like godt være tilfeldig.

Dietta 04-12-11 17:14

Hm... 164 og 17,5 her....

Kari Marita 04-12-11 17:21

Jeg har tallene 174/16 cm. :)

Kari Marita 04-12-11 17:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1261315)
Behøver ikke være noen sammenheng her heller (som i de fleste tilfeller med diverse målinger, måter å måle hva slags kroppstype man har, om man er overvektig, gang ditt og del på datt og lalalala). Jeg bruker tross min litt under snittet høyde over havet 41 i sko og har relativt store hender og lange fingre, men tynne ankler og håndledd. Så jeg tar også denne målegreia med et lass salt, føler at sånne rettesnorer som dette i grunn villeder mer enn det veileder, og om det stemmer kan vel like godt være tilfeldig.

Enig med deg. :)

Yrla 04-12-11 18:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1261314)
Det er vel derfor man skal måle stramt. Husker ikke hvordan jeg gjorde det sist, men når jeg kjenner på håndleddene mine så er det mest bare bein, i grunn. Det er ikke akkurat dér fettet mitt sitter.

Ja, det er nok der det er minst og at det er derfor vi skal måle der alle uansett vekt.

Johnny_b_good 05-12-11 09:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1261315)

Sant. Det er store individuelle forskjeller på mange områder. Det er jo gjort uttallige forsøk på å finne en "standard" å måle ut fra og det beviser på mange måter hvor talentløst det hele er. Det er ikke annet enn et snitt og da må en være innen en viss rekkevidde i forhold til snittet for å bli betraktet som "normal". Det er ikke rart ange får mentale problemer da de prøver å leve opp til standarder som først og fremst ikke finnes og etterpå sammenligner seg med noen som er totalt forskjellig fra en selv.

Eneste man kan gjøre er å følge egen utvikling egentlig og bruke det vitenskapen har å tilby om hvordan en best ivatetat kroppens funksjoner. Utover det burde en drite i mye av det vaset som finnes. Så vil en nok få det mye bedre med seg selv også.

Photobscura 05-12-11 09:45

Jepp! Det eneste jeg noen gang virkelig har tatt til etteretning er fettprosenten min. Og også her har man en del å gå på. For en kvinne i min alder er alt fra 20-29% normalt.

kvaifaen 05-12-11 10:16

Fant dette på en nettside for å finne din egen ideal vekt.. tidig.
Link: http://prgmea.com/15/2011/09/hvordan...idealvekt.html

Før vurderingen av din idealvekt, må du først vite hvor høy du er. Hvis du er av deg selv, ta av deg skoene og stå mot en vegg. Ordne føttene sammen, flatt på gulvet. Plasser en blyant parallelt med gulvet over toppen av hodet og lett lage et merke på veggen. Mål avstanden fra bunnen av gulvet til merket med målebånd. Hvis du har en venn, kan hun gjøre dette for deg.
to.
En viktig del av ankommer din idealvekt nummeret er å finne ut hva slags benbygning du har. Noen mennesker har mindre rammer og derfor veier mindre. Andre har større bein som i sin tur, veier mer. Enten situasjonen skal regnskapsføres. For å bestemme størrelsen på bein --- små, middels eller stor --- bruke denne testen: Pakk peker finger og tommelen rundt håndleddet. Hvis fingrene overlapper hverandre, har du en liten benbygning. Hvis de ikke touch, har du en stor benbygning. Hvis fingrene forsiktig touch så din benbygning anses normal størrelse.
Tre.
Nå som du har din høyde og benbygning du kan begynne å finne din idealvekt. Kvinner: Hvis du er fem meter høy, er basen din idealvekt 100 pounds. For hvert ekstra tommer over 5 meter, legger fem pounds til det nummeret. For eksempel, hvis du er 5ƈ'', er basen din ideelle Vekt 110 pounds. Menn: På fem meter høy, er basen din idealvekt 106 pounds. For hvert ekstra tommer over 5 meter, legger six pounds til det nummeret.
fire.
La oss faktor i bein konstruksjonen. Hvis du har små bein, trekke 10 prosent fra at base idealvekt. Hvis du har store bein, legger 10 prosent til basen idealvekt. Hvis du har gjennomsnittlig størrelse bein, endrer ikke dette nummeret.
Fem.
Trekk eight pounds fra ditt nye nummer. Også legge til åtte pounds til det nummeret. Dette er en sunn vekt rekkevidde for kroppen din.
6.
Det er OK å ta hensyn til andre faktorer når de vurderer din idealvekt. For eksempel, hvis du har veldig store bryster, så din idealvekt vil trolig justere 2-5 pounds. Eller, hvis du er en body builder, sjansene er ikke disse tallene ikke gjelder for deg. Dette er sak-til-sak scenarier og den beste personen til å konsultere om denne saken er din personlige lege.

Photobscura 05-12-11 10:22

Fem meter?
Google translate fail ... :cool:

TrillTrall 05-12-11 11:03

Jeg havner utenfor tabellen siden den starter på 157,5 cm. Håndleddet er 15 cm og om jeg hadde vært noen cm høyere hadde jeg altså hatt kraftig beinbygning. Tvilsomt. Ikke at jeg er spinkel på noen måte, men jeg tror ingen hadde funnet på å påstå at jeg har kraftig beinbygning...

Ifølge tråden over har jeg lett beninbygning for jeg overlapper litt med tommel og pekefinger når jeg tar rundt mine egne håndledd.

Huldr 05-12-11 11:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1261683)
Fem meter?
Google translate fail ... :cool:

Sitat:

Kvinner: Hvis du er fem meter høy, er basen din idealvekt 100 pounds.
Aaahhhahhaha :lol:

Photobscura 05-12-11 11:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1261714)
Aaahhhahhaha :lol:

Man kommer bokstavelig talt gjennom nåløyet med en vekt på ca 45 kilo fordelt på fem meter. ;)

kvaifaen 05-12-11 11:24

men borsett fra det funker jo den bra :-)
Når jeg finner ut av det der.. haha..

Er det 1 kilo for hver cm over 1 meter?

Johnny_b_good 05-12-11 17:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kvaifaen (Innlegg 1261719)
men borsett fra det funker jo den bra :-)
Når jeg finner ut av det der.. haha..

Er det 1 kilo for hver cm over 1 meter?

2,26 kg for hver tomme over 5 fot.

Chamomilla 05-12-11 19:38

167 cm / 14,3. Det kan jo forklare hvorfor bmi på meg kan være relativt lav uten at jeg på noen måte ser ut som noe beinrangel.. Ser egentlig på meg selv som middels bygd. Mange som er mye mer spedlemmet enn meg.

De målene der over - 5 meter skal vel kanskje være 5 fot eller? :p

Hungrymouse 06-12-11 00:59

Før pleide jeg å unnskylde meg med at jeg hadde kraftig benbygning, og at eg derfor veide litt mer enn mine spinkle venninner.

Nå ser jeg derimot at dette er langt i fra sannheten. Er 167 cm og håndleddet måler 12 cm.....

Dette stemmer også godt overens med at jeg nå veier mindre enn jeg ser ut som jeg gjør, og at jeg ikke skal se så mye på bmien.

Carisma 06-12-11 01:24

Hvordan funker vann inn på målingene? Noen dager er det 2-3cm igjen før jeg når rundt, andre dager når jeg rundt håndleddet med tommel mot pekefinger. Det vil jo slå ut på målebånd også.

Supera 06-12-11 02:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1262186)
Hvordan funker vann inn på målingene? Noen dager er det 2-3cm igjen før jeg når rundt, andre dager når jeg rundt håndleddet med tommel mot pekefinger. Det vil jo slå ut på målebånd også.

Har du så mye vann rundt håndleddet?!?

Carisma 06-12-11 09:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1262204)
Har du så mye vann rundt håndleddet?!?

Ja... :(

Chamomilla 06-12-11 10:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hungrymouse (Innlegg 1262179)
Før pleide jeg å unnskylde meg med at jeg hadde kraftig benbygning, og at eg derfor veide litt mer enn mine spinkle venninner.

Nå ser jeg derimot at dette er langt i fra sannheten. Er 167 cm og håndleddet måler 12 cm.....

Dette stemmer også godt overens med at jeg nå veier mindre enn jeg ser ut som jeg gjør, og at jeg ikke skal se så mye på bmien.

bmi tar jo overhodet ikke hensyn til muskler og benbygning. Så med lite trening innabords og lett benbygning så blir min bmi forholdsvis lav i forhold til de som er godt trent og har mer skjelettmasse på innsiden tenker jeg. (hadde 14,3, så kraftigere enn deg, men likevel lett bygd om dette stemmer - jeg føler meg egentlig mer "middels" bygd..

Wonder woman 06-12-11 15:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Skautrollet (Innlegg 665005)
Trollet er 18,5 cm rundt håndleddet. 178 cm høy.
Drømmen om å bli liten og nett er avlyst. Blæh.

:dulte:

Jeg er 170 cm høy og har 18,5 cm rundt håndleddet. Jeg klarer heller ikke å ta rundt håndleddene med tomme-pekefinger.
Ungene har arvet beinbyggningen min. De ser lette ut, men de er steintunge å løfte på:knegg: mange som blir overrasket av det.

Wonder woman 06-12-11 15:34

Jeg fant dennehttp://www.healthcentral.com/diet-ex...-3146-143.html i følge den er jeg faktisk normalvektig for min benbygning. Vel vel....

Hungrymouse 06-12-11 15:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Wonder woman (Innlegg 1262414)
Jeg fant dennehttp://www.healthcentral.com/diet-ex...-3146-143.html i følge den er jeg faktisk normalvektig for min benbygning. Vel vel....

Takk for at du delte denne, tror denne blir mye mer riktig for meg enn bmi-kalkulatorer alene!

Ideal weight range is 126 - 138.6 lbs. (57.3 - 63 kg.)

Photobscura 06-12-11 16:02

Haha, jada! Enda mer gjenstand for forvirring. I følge tabellen til Nille har jeg lett benbygning, men når jeg tar rundt håndleddet med pekefinger og tommel så går det akkurat rundt, så da er jeg medium. Eller har jeg unormalt kort tommel eller pekefinger? Mulig. Pekefingeren min er bare marginalt lengre enn lillefingeren.
Uansett, i følge den tabellen er vekta mi alt perfekt, mens den vekta jeg kunne ha tenkt meg å komme ned i tilsier at jeg blir undervektig. Jeg tror jeg stoler på at kroppen vet når den er passe, jeg. Og så får jeg heller ta en ny måling av fettprosent igjen etterhvert.

Kanutten 06-12-11 16:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hungrymouse (Innlegg 1262421)
Takk for at du delte denne, tror denne blir mye mer riktig for meg enn bmi-kalkulatorer alene!

Ideal weight range is 126 - 138.6 lbs. (57.3 - 63 kg.)

Og jeg fikk oppgitt at den vekta jeg trives best med (75 kilo) er idealvekta mi!

BMI stinker! :ja: :o

kennygirl 06-12-11 17:16

Ifølge Nille sin tabell har jeg ekstra kraftig benbygning, mens i følge helthcentral har jeg liten benbygning...

Har alltid syns jeg hadde smale håndledd, men de måler 17 cm rundt, så det er nokk fingrene mine som er veldig lange...

Sanney 06-12-11 17:44

hm, min idealvekt ligger visst på 69-76kg. large frame, fingra mine hakke sjangs til å møtes.. korte stubber til fingre som jeg har :p
og jeg liker resultatet, midt på 70 tallet er faktisk det jeg alltid har sett på som målvekt :)

Engledans 06-12-11 18:24

Jeg har visst mye fett/vann i kroppen, for mitt håndledd er 19 cm......:eek: eller ekstremt kraftig benbygning:rolleyes:

halkatlala 06-12-11 18:58

159 høy og 13 cm rundt hånleddet. er vel spedbygd da.

Johnny_b_good 06-12-11 19:36

Rota meg inn på en test for å finne fettprosent.

http://www.healthcentral.com/cholest...-2774-143.html

Iflg den har man 96 kg lean masse.. Da er det ikke mye håp for bmi for å si det slik. Selv med minus i fettprosent er det vanskelig.... Kanskje ikke rart en er litt sterkere inn snittet da.

Wonder woman 06-12-11 23:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Johnny_b_good (Innlegg 1262535)
Rota meg inn på en test for å finne fettprosent.

http://www.healthcentral.com/cholest...-2774-143.html

Iflg den har man 96 kg lean masse.. Da er det ikke mye håp for bmi for å si det slik. Selv med minus i fettprosent er det vanskelig.... Kanskje ikke rart en er litt sterkere inn snittet da.

Denne måtte jeg jo prøve! Fettprosent på 26,1% er jo helt fantastisk synes jeg! Skal teste på vekt med fett% måler i julen.

krokodillen 06-12-11 23:59

167 cm høy og 14,5 cm rundt håndleddet (stramt rundt knokkelen). Lett beinbygning, altså.

Men jeg synes håndleddene og anklene mine er spinkle i forhold til resten av kroppen (skjelettet, uavhengig av vekt), så jeg vet ikke om jeg generelt har så lett beinbygning. Men ikke kraftig, iallfall.

Photobscura 07-12-11 00:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Wonder woman (Innlegg 1262695)
Denne måtte jeg jo prøve! Fettprosent på 26,1% er jo helt fantastisk synes jeg! Skal teste på vekt med fett% måler i julen.

Den testen der er i hvert fall bullshit! Jeg har beinete hofter, tynne håndledd og spikertynne legger og lår. Men jeg har likevel litt for mye polstring på magen og overflødig fett rundt midja og over ryggen! I følge den testen der har jeg en fettprosent på 23. Det tviler jeg sterkt på! Da jeg veide drøyt ti kilo mer enn nå så var den på 38.
Vi må ikke ha så mye tiltro til sånne random tester, altså. Det er for mange differanser fra folk til folk til at det har noe for seg! Selv om man har tynne håndledd, kan man fortsatt ha brede hofter og skuldre, altså er ramma forøvrig stor. Og selv man har smale hofter og tynne lemmer, så kan man fortsatt være ganske rund på midten. Det er jo vi insulinresistent/PCOS-folket et godt bevis på.
Den eneste sikre måte å vite noe om sammensetninga i kroppen er å ta en elektronisk måling på en tanitavekt eller tilsvarende, eventuelt en skanning for å se hvor mye fett man har rundt de indre organene. Det er dét fettet som kan fucke med helsa vår på sikt! Ikke det som sitter på rompa og lårene.

Wonder woman 07-12-11 00:49

For noen stemmer den metoden i testen nok. Jeg syntes det var gøy å prøve og det var billig morro! Som jeg også skrev, så skal jeg sammenligne resultatet i julen når jeg har en tanitavekt i nærheten. Jeg regner ikke med at det blir like morsomt...

Photobscura 07-12-11 00:58

Joda, ser den! Jeg synes bare det er veldig villedende, for det er helt usannsynlig at jeg har en så lav fettprosent, og det er ganske dumt om noe tror at dette er en test til å stole på.
Bare det at BMI brukes i offentlig sammenheng synes jeg er provoserende nok i seg selv. For ikke å snakke om at grensa for normalvekt gikk fra 27 til 25 poeng for noen år siden, og først da fikk vi den virkelig store fedmepedemien ... :rolleyes:

Wonder woman 07-12-11 01:27

Det var enklere i "gamle" dager. Da snakket de om at normalvekt var høyde i cm minus 100 og helst minus 10% av det igjen. Så da blir idealvekten min 63-70 kg. Bikket man da over høyde minus 100 så var man pr.def. overvektig. Mye enklere å forholde seg til....

Supera 07-12-11 02:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Wonder woman (Innlegg 1262742)
Det var enklere i "gamle" dager. Da snakket de om at normalvekt var høyde i cm minus 100 og helst minus 10% av det igjen. Så da blir idealvekten min 63-70 kg. Bikket man da over høyde minus 100 så var man pr.def. overvektig. Mye enklere å forholde seg til....

Jeg er 168 cm høy. Så da mener den gamle måten at jeg er overvektig så lenge jeg veier over 68 kg. 68 kg er BMI 24 for meg. Så den var jo verre i så fall!

Photobscura 07-12-11 09:08

I tilfelle foretrekker jeg de utregningene som påstår at vekta og fettprosenten min er perfekt nå. :p
Nei, jeg tar det ganske lungt med sånne utregninger, altså. Jeg har et såpass realistisk forhold til kroppen min at jeg i grunn tror jeg vet når det er sånn passe. Selv om kroppen min gjenstridig klorer seg fast til nederste halvdel av søttitallet.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.