![]() |
Sv: Mitt aller beste brød
Sitat:
|
Jeg skal prøve å bake dette i brødbakemaskin i morra. Veldig spent på det prosjektet, men etter konsistensen på deigen/røra jeg fikk sist kan jeg ikke skjønne det skulle være noe problem.
|
Da håper jeg du gir oss en tilbakemelding på hvordan det gikk. Kanskje jeg endelig kan få brukt den støvsamleren til noe fornuftig :p
|
Oj det blir spennende. Jeg har også brødbakemaskin, bruker den helst bare til deiger (når jeg baker boller og pizza og sånt med ungene), men funker den til dette brødet er det jo supert.
|
Da er brødbakemaskinen testet ut.
Vi har en kenwood maskin, med et program som heter noe sånt som extended baking/cake, med 90 min steketid. Og 20 min forsiktig elting først. Visste seg å være perfekt! Brødet vokste til omtrent dobbelt størrelse, ble kjempehøyt og veldig luftig (nesten for mye, jeg liker tette brød :D) Ble ikke veldig sprø skorpe da, men det er ikke noe issue for meg. Heller tvert i mot egentlig Også så enkelt da, bland, rør rund, hell og steik liksom :ja: Har ikke smakt det enda, for jeg orker ikke nystekt brød (det var ferdig i natt en gang), men skal smake på det seinere i dag. Så folkens, tørk av støvsamleren og sett den i arbeid! Kan tilføye at jeg laget 1,5 ganger oppsrkifta, for det skal holde til 2 pers i 2 uker. Ble akkurat passe til å fylle hele bollen i maskinen da det var stekt. |
Sitat:
|
Sitat:
Var egentlig ikke så glad i det før heller da, så den jobben bare toppet det liksom. |
Hehe da skjønner jeg. For meg er lukten av fersk gjærbakst nok til å svime av i ekstase.
|
Sitat:
|
Nei det kan jeg tenke meg. :knegg:
|
Karin - dette blir også "mitt aller best brød" !!!
Utrolig godt, flott konsistens og ikke minst - det er hold i det! Så nå blir ikke matpakka noe problem lenger:) Jeg fulgte oppskrifta di til punkt og prikke og er som sagt veldig fornøyd - tusen takk:klem: Proteinbrødet (som det andre brødet som er snikinnført her, heter) er ikke like godt, men tar litt mindre tid å lage - men det kommer ikke opp på toppen av pallen. Der er ditt brød:) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Hei, nå er brødet i ovnen... så nå gleder jeg meg til å teste det ut senere i dag :)
|
I dag har jeg kost meg med brødet til frokost - godt:)
Men, jeg får en slags ettersmak i munnen - lurer på om det kan være bakepulveret? 3ts er vel egentlig ganske mye... Noen som har noen formening om dette? |
Da er det spist to skiver med dette brødet (tror jeg må ha en til). Det var kjempe godt. Sønnen på 16 lurte på hvor mange skiver han kunne få, og det sier vel litt om hvor bra det er :D
Dette kommer til å bli bakt jevnlig :D |
Supert at så mange liker det! Veldig kjekt at det lot seg lage i brødmaskin.
|
Jeg har handla alle ingerdienser i dag, men selvfølgelig hadde ikke Helsekosten glutenmel. Hun visste ikke hva det var engang, trodde det var glutenfritt.
Men jeg fant soyamel på Ica også har jeg Ketolyse Bakemix i skapet. Vet det ikke kan måle seg med glutenmel, men hvilke av de to er best så lenge - mens jeg venter på glutenmel? Soyamelet har 3,1 g kh, og Bakemixen 8 g kh. |
Jeg satser på soyamel. :D
|
Syns det smaker og ser helt likt ut som Lollypopbrødet, jeg.
Men det kan jo være fordi jeg ikke hadde glutenmel da. |
Glutenmelet gjør nok en stor forskjell ja, jeg har lest og hørt at glutenmelet er avgjørende for å få en bakst som ligner mest mulig på "ekte vare".
|
Fiberhusk gjør samme nytten synes jeg...og har 0 karber :)
|
Men fiberhusk var jo i oppskriften fra før? Kunne jeg tatt ekstra fiberhusk i stedet for soyamelet?
|
Sitat:
Kjæresten min likte ikke lollypopbrødet, men har falt totalt for dette! |
Jeg hadde bakedag på fredag, prøver å få med samboern på lavkarbo og han nekter så lenge han ikke kan ha med "brødskiver" på jobben - ellers elsker han middagene og det andre jeg lager.
Så jeg lagde både dette brøvet og oopsies på fredag og tro det eller ei - han likte begge veldig godt! Dette brødet så jo virkelig ut som brød og, så dette skal han ha med seg på jobb fremover. Stekte som som det ble beskrevet i første innlegg og fikk en fin mørkebruk skorpe rundt. Smakte kjempegodt! Takk for oppskriften, kommer til å lage masse av dette! |
Det blir nok stor forskjell hvis det ikke er glutenmel i det. Og det blir heller ikke det samme hvis man tar ekstra Fiber-husk. Ellers er det jo mange måter å lage lavkarbobrød, men denne her funker i alle fall for meg.
|
Laget brødet i dag, og ja det smakte temmelig likt Lollypop sitt, men det hadde allikevel noe ekstra. Prikken over Ien, liksom. Så jeg velger dette brødet fremover, synes det var veldig godt. Helt brød smakte det jo ikke synes jeg, men hva forventer man? Det var mer enn godt nok, og med smør og ost på var det suverent. :sikle:
|
Stemmer det at dette brødet kommer på langt over 40 kr per stk?
Mener jeg leste det i denne tråden her, men nå finner jeg det ikke... Veldig dyrt da...? |
Var det ikke rundt 70 kroner per brød? Dyrt ja, men det føles egentlig ikke så dyrt. Jeg hadde aldri tenkt over det før en her i tråden nevnte det. Glutenmel og fiberhusk er dyrt, men det varer jo en good stund da.
|
Sitat:
Når det går flere brød per uke, blir det noe. Har ikke forsøkt å bake det enda, og slett ikke sikkert barna i heimen liker det... Blir nok forbeholdt mor, i tilfelle...;) (Selvom om gubben elsker all slags hjemmebakt brød...hihi) |
Hei! Nå står jeg her og skal bake brødet og ser at jeg mangler JBKM! Skal jeg ta sjansen og bake uten, eller er det noe jeg kan ta mer av???:mad: hjelp........
|
Sitat:
Kan jeg bake det uten???:confused::confused: |
Sitat:
Hva ER egentlig JBKM? Johannesbrødkjernemel...? eller no' sånt...hihi |
Det er riktig!:D
|
Benam: hvordan gikk det, ble resultatet greit uten jbkm?
|
Uff, jeg har ikke turt å bake det siden ingen har svart meg:eek::eek:
Hva tror du??? |
Jeg tror ingenting, tør ikke å svare hehe. Jeg aaner ikke.
|
Sitat:
Tatt i betraktning at flere av ingredisensene holder til mange brød. Feks. fiberhusk og glutenmel som du nevner her. Riktignok var Glutenmelet jeg kjøpte dyrt (98kr) men det holder jo til maaaange brød da. |
Jeg aner ikke, var en i tråden her som skrev det, jeg har ikke tenkt over det. Baker brødet jeg.
|
Det var meg som skrev det. Her er slik jeg regnet omtrentlig på det:
CC 23 kr Egg 10 kr JBKM (60/5 brød) 12 kr Kruskakli 6 kr Glutenmel (95/20 brød) 5 kr Fiberhusk (63/10 brød) 6 kr Olje, bakepulver 3 kr Valnøtter 15 kr Sum 80 kr Man kan kutte ut valnøttene og sikkert spare litt her og der, men jeg tror det blir ca 60-70 kroner per brød for de fleste. Men jeg synes det er verdt det. Og det er veldig drøyt. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29. |