![]() |
Sv: Lyst på ordentlig sprøe ostechips?
Sitat:
|
Hvordan ble disse når man blandet osten og eggehviter? (Så noen nevnte det, tidlig i tråden). Noen som har testet det? :rolleyes:
|
Ooops, bakepapiret tok fyr i microen:eek:
|
Vanvittig godt. Taffelost var best! Men Kavli sine tilsvarende ble ikke vellykket.
|
Jeg har også prøvd disse chipsene og har blitt skikkelig hekta :D De smaker bedre enn vanlig potetchips jo...
Jeg har testet litt forskjellige typer ost som dansk gräddost, norvegia og jarlsberg. Gräddosten var veldig god men litt vanskelig å få sprø da det er mye fett i den, samtidig var den litt salt slik at jeg fant ut at denne var best uten noe krydder da det er mye smak i selve osten. Jarlsberg likte jeg ikke da det ble litt for sær smak når den ble stekt slik i ovnen. Norvegia er bare himmelsk !!! Litt Chili explosion og maldonsalt på dyppe den i rømme.... Mmmmm er så glad jeg så dette tipset her inne siden jeg er en skikkelig chipsoman ! |
...
|
Sitat:
|
Sitat:
|
favoritten for tiden, oste-chips-knekkis med majones, egg og røykalaks.. :sikle:
|
Ja, nå vet jeg hva jeg skal ha til frokost! :ja: Osteknekkis av tomatost med meierismør og spekepølse!
|
Ah, jeg simpelthen eeelsker smeltet/grillet/krispy ost så dette skal testes. :) Har dessverre ikke micro men jeg regner med grillfunksjonen i vanlig stekovn gjør samme nytte.
Takk for tipset, Bee! |
Sitat:
|
Heisann
Dette er første gang jeg prøver meg på å skrive noe her inne. Håper ikke jeg gjør noe galt nå. :) Jeg prøvde å lage ostechips i mikroen min, la to osteskiver der, og før de hadde ligget et minutt så sprakk tallerkenen de lå på. Hvordan ser jeg at de er ferdige? Og har jeg brukt for sterk varme på de da tror du? |
Høres ut som et servise som ikke tåler å være i microen. Jeg legger de barerett på bakepapir på den tallerkenen som er i ovnen, og full guffe i 3 min ca.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Dette er blitt en slager her i huset på lørdag (og noen ganger ellers...hehe), med pommes frites-krydder på (grill). Ungene synes også det er veldig godt. Også kjempegodt med dip. Savner ikke vanlig potetgull! :D
|
jeg prøvde og lage ostchips :) tusen takk! supert resultat! :)
men jeg snakk biter av de over kjøttdeig og ost lavkarbo-pizza.. det ble en digg taco pizza :) med masse krydder :) |
Er det bare jeg som er totalt dust siden det bare blir "grøt"/"gugge"? Tok den ut etter 1,5 min, da boblet det og kokte av guggen i microen. Hva gjør jeg feil??
|
Du må vel ha den inne lenger, så boblinga rekker å bli stivt?
|
Sitat:
Dette redder lørdagene mine :) |
Sitat:
Og det skal boble og koke når du tar dem ut! Stivner fort og blir namnam!:sikle::sikle::sikle: |
Alvepiken: Du må micre de lenger:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Neida, ingen fare. De må få dampa ut fuktigheta :ja: Du ser det på de at de blir tørre på en måte :ja: Jeg går ikke fra microen når jeg har de i. Følger med hele tiden :ja: |
Sitat:
|
Prøvde brunost til barna her forleden da barna gjerne ville prøve. De ble svartsvidd etter 20 sek! Det er jo nesten bare sukker i den så det er ikke så rart.
|
Argh! Nå har jeg røyklagt hele nabolaget. Brettet stod 2-3 minutter for lenge, hehe, så nå spiser jeg lett brente chips.
For å si det sånn, det knaser jo, så det glir ned. Sammen med masse vann! |
Laget du dem i ovnen? Blir absolutt ikke like bra som i mikroen. Been there, done that, hehe.
|
Sitat:
|
Jeg har funnet ut følgende:
Taffelost - funker aller best! Ferdig skivet er så lettvint atte. 3 min i min mikro, helt utrolig bra. Alle sorter taffelost i skiver er sykt godt. Norvegia eller jarlsberg i skiver - sprøtt og deilig. Nøytralt i grunnsmak, her kan man legge på en del smak i form av krydder. Blir KJEMPESPRØTT! i min mikro i alle fall. Men jeg må bruke litt mindre tid til dette enn til taffelosten. Ikke mer enn 2,5 min her. Nøkkelost! For de som liker det, er dette fantastiske chips! Deilig smak! Mindre tid enn til taffelost. 2,5 min her også. Ridderost, eller Kavli osteskiver - NEI NEI NEI NEI NEI! Funker overhodet ikke. Dette er HELT klart en av de mer geniale oppskriftene jeg har sett på lavkarbo. Kinobesøkene mine er nå reddet for all framtid - det funker så sykt bra. Dessuten er det nå GREIT å spise chips, liksom. . . I alle fall hvis man er bare sånn LITT sulten! Dette burde noen fått en medalje for! |
Oj, glemte . . . Det jeg EGENTLIG skulle si, var at mikroen er et problem samtidig som den er en velsignelse.
Et problem at jeg bare får plass til fire-fem skiver ost samtidig i mikroen, og det tar mer tid å legge dem opp på bakepapiret enn det tar å nuke dem. Et problem at det er så utrolig godt og så veldig tillatt . . Så du klarer nesten ikke lage nok mens du spiser. Kan fort spise veldig mye her. Det finnes sikkert en grense for når det er greit og når det er usunt, bortsett fra at jeg ikke ser den for meg akkurat nå. Muligens er den grensen på GR. . . |
Sitat:
Gräddost funker IKKE :D Men Tine Edamer er kjempegod! Jarsberg går også, smaker mye, men litt for søt for meg. |
Jeg prøvde akkurat nå, hadde bare gräddost i huset, var litt dum for jeg krydret dem og det ble nok litt vel mye siden de er salte nok i seg selv. Regner med at det hadde hjulpet med litt dipp til. Fikk bare 6 osteskiver nå, må jo ta en evighet å lage til en festkveld! hehe:D
|
ostechipsa var nydlige med dip ass!
|
Sitat:
Måtte ta pauser for å få laget alle vi skulle ha!;) |
Herremin så sabla godt... 5-åringen her sa "har vi mer super-potetgull mamma?" mens 3-åringen bare sa "namm!"
Men jeg har et spørsmål og, når jeg lagde dette så ble bakepapiret fullt av...fett? en væske, så ut som fett. Var det jeg som la for tykt lag av ost på? en skive ble liksom så tynt... |
Har testa de. gooode. men liker ikke ettersmaken av ost, så må se om jeg finner noe dip.
|
Har flere enn meg erfart at TINE sine taffeloster "hever" mer en Kavli sine, samt at de blir sprøere??
TINE med tomat blir tykke, lubne og megasprø selv med bare en skive. Når jeg lager til av Kavli sine må jeg ha to skiver oppå hverandre for å få samme resultatet. Har dessuten hatt osten i en silikonform størrelse stor muffins. Da blir det en sprøøø osteform som kan fylles med ymse saker og ting. :sikle: |
Såg om ostechips i omnen tidlegare ein dag, men det var liksom litt meir pes å lage, så har ikkje fått prøvd det enno. Men så fann eg denne tråden no i kveld. I microen var berre knall! Har prøvd berre med vanlig gouda så langt, men det var nammmm!
Takk for denne! :) Dette kjem til å bli mykje brukt! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:26. |