Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Noen som starter mandag 4. mai? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25572)

kazza78 12-05-09 21:28

Sv: Noen som starter mandag 4. mai?

Bixen, hvilken brødoppskrift brukte du?
Er så mange ulike oppskrifter at jeg vet liksom ikke hvor jeg skal begynne...

Pøsh 12-05-09 22:12

Så motiverende denne tråden var.
Jeg må bare summe meg litt, jeg er igang, men trenger bedre oversikt over hvilke alternativer og måltider jeg kan spise.
Vil gjerne henge meg på her etterhvert :)
Etter å ha lest og tenkt og styrt på, så lander jeg på ketolysekuren :)

whynn 13-05-09 02:59

veiedag ja. var i går det ;) min viste 91,9...! stooorfornøyd med det i og med den viste 96,4 da jeg startet..! :D gjør tydligvis noe riktig hehe :D dette er så morro.!

men.. jeg har såå lyst på vafler..! ahh..

Bixen 13-05-09 07:44

KETOLYSEBRØD
4 egg
2 dl Crème Fraiche (el. Seterrømme)
Ca. 1/2 dl rapsolje (prøv deg fram)
1.5 ss bakepulver
4 ss linfrø
50 gram sesamfrø
60 gram hvetekli
45 gram solsikkekjerner

Visp eggene og tilsett Crème Fraichen.
Ha oppi det tørre.
HUSK BAKEPAPIR i formen, det holder ikke å bare smøre den.
Det er ingen elting involvert for deigen er ganske flytende.
Stekes på 180 grader i 50 min.
Det er ca. 1 gram karbohydrat i hver skive om du skjærer brødet tynt. (Det er 24 karbohydrater i hele brødet, og jeg har faktisk skjært 24 skiver hver gang jeg har bakt:-))
Oppbevares i kjøleskapet så holder det seg godt.

Er hentet fra denne bloggen, der det forøvrig er andre oppskrifter som også skal testes! Jeg brukte seterrømme istedet for CF, for jeg er litt lei av den smaken i all mat. Det ble veldig godt, og brødet fikk skikkelig skorpe.

Jeg har også bakt dette som rundstykker i muffinsformer, og droppet da det søte+kardemomme. De var gode med en gang, men så ble de litt for kvalmende for min del, og fikk en litt svampaktig konsistens. :nei:

Pøsh 13-05-09 10:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av whynn (Innlegg 718010)
men.. jeg har såå lyst på vafler..! ahh..

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12950
;)

whynn 13-05-09 19:39

Pøsh: ;* nyydlig hehe .... satt nemmelig og lukta på en vaffel hos tanta mi i går ;) det er selvkontroll..! hehe

kazza78 13-05-09 21:12

Så mye alle sammen har gått ned. Står jo 5 kg på flere av dere jo... Wow... Grattis!

Og takk for brødoppskrift, Bixen. Den skal jeg prøve.
Den bloggen så jo veldig grei ut, den skal jeg sjekke flere ganger når jeg begynner å bli matlei. Synes egentlig at det går veldig greit så langt.

Idag har jeg trent litt "trappmaskin", vært på MRL og har gått ca 1,5 timer (i ganske bedagelig tempo med vogn, så jeg får ikke brukt armene).

Dagens meny:
Frokost: Omelett med sopp, skinke og ost (blir ikke lei den...)
Lunsj: Salat med skinke, agurk, tomat og fetaost (glemte egg)
Middag: Kyllingfilet med salat (pluss litt blomkål som jeg hadde igjen) og en dæsj Bretagne kyllingsaus.
Kvelds: Avokado med reker og en dæsj majones.

Ellers har jeg ikke spist så veldig mye mer.
Har vel vært innom kjøleskapet og hivd innpå med noen skiver Norvegia og litt pølsepålegg (er litt svak der):o
Var på kafé og drakk en halv flaske Cola light også.

Mrs. Dolly 13-05-09 22:50

Hei, jeg er ny her:) Det er jo supert med en fellestråd, hvor vi kan peppe hverandre litt. Og det må jeg si, det er jo en knall start for de fleste - veldig motiverende lesning:) Jeg startet 7 mai, så jeg har veiedag i morgen...det vil si, jeg 'smugveide' meg for et par dager siden, og da var det minus 1-2 kg (må skaffe digitalvekt;)) Er spent på morgendagen, skal også få menstruasjon nå, så jeg føler meg litt ekstra tung i kveld, ja, som en vannballong.:D

Bixen 14-05-09 14:11

:mad: Jeg MÅTTE bake den Black Sunday-kaken det er oppskrift på her inne. Dumme meg brukte Splenda, som inneholder mye karber per dl. (12), så hele kaken kom på 34 karber. Og den var så god at jeg klarte å stappe i meg tre kakestykker. Måtte bare kaste resten i frysa for å ikke spise mer av den. Nå aner jeg jo ikke hvor mange karber jeg fikk i meg. Bakte i hjerteform, så det ble ikke like store stykker, og derfor vanskelig å regne ut karber per stykke.
Åh, nå ble jeg sur altså! Skulle ikke forundre meg om jeg går ut av ketose nå. Og jeg som var så godt i gang...:(

Måtte bare få ut litt frustrasjon...

Mrs. Dolly 14-05-09 17:11

Kan godt forstå det er frustrerende..:( Om du skulle ha kommet ut av ketosen, er du sikkert back on track i morgen eller overimorgen igjen. Ikke gi opp ihvertfall - i morgen er en ny dag med nye muligheter! :)

whynn 14-05-09 18:49

jeg vurderer og ta en sånn detox 24 timer's kur... få renset ut av kroppen. er det da sånn at kroppen lettere kvitter seg med fettet etterpå !? noen som har non erfaringer der?

også lurer jeg på. jeg går ned i vekt men ikke i mål noe sted. hvor tar jeg av? hvor kommer de kg jeg har mistet fra ...!?

Bixen 14-05-09 19:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av whynn (Innlegg 718890)
jeg vurderer og ta en sånn detox 24 timer's kur... få renset ut av kroppen. er det da sånn at kroppen lettere kvitter seg med fettet etterpå !? noen som har non erfaringer der?

også lurer jeg på. jeg går ned i vekt men ikke i mål noe sted. hvor tar jeg av? hvor kommer de kg jeg har mistet fra ...!?

Tror man mister en del vann i begynnelsen, og det trenger ikke gi noe utslag på midjemål el.l.

Er det noen som vet når man evt. kan se om man er ute av ketosen etter å ha spist for mye karber?

whynn 15-05-09 01:15

Bixen: bruker du ikke ketostix da? det er lissom sikkert 70 motivasjon for meg.. og se jeg fremdelesfår utslag og er i ketosen..! ;)

Bixen 15-05-09 07:55

whynn: Jo, jeg bruker det, og var fortsatt i ketose i går kveld, så da regner jeg ikke med at kaken gjorde noen forskjell. :D
Litt deprimerende var det å gå på vekten i dag. Har bare gått ned 300 gram på 4 dager... Håper det tar seg opp!

Mrs. Dolly 15-05-09 12:30

Har noen av dere målt dere? Hvordan har det gått så langt? Om jeg har målt riktig, så har jeg minsket 1 cm rundt den 'nederste' magen;), altså der hvor magen er størst, 4 cm (!) rundt hoftene og 3 cm rundt bredeste delen over lårene! :eek: det er jo fantastisk!

kazza78 15-05-09 21:28

Jeg har glemt å måle meg, så jeg har ikke peiling på om jeg har gått inn noe. Må måle nå på mandag. Jeg har ikke gått ned noe særlig siden forrige mandag, så jeg lurer på om jeg må endre noe, men det er jo fortsatt et par dager igjen.

Jeg var ute og spiste middag og drakk rødvin igår. Spiste kyllingsalat og drakk 4 glass vin. Jeg måtte så forferdelig på do da jeg kom hjem, at jeg glemte å sjekke om jeg fortsatt var i ketose. Har forstått det som om rødvin har lite karber, så jeg håper det gikk bra.
Hoppet over frokosten idag, men tror jeg har fått i meg nok likevel.
Bakte Ketolysebrød, og synes det smakte veldig bra! Da blir det noe annet enn bare egg til frokost fremover :)

Jeg har spist:
Brunsj: Omelett
Mellommåltid: To skiver med nybakt Ketolysebrød med Norvegia og Jalapeño ost. Nam!2 kopper kaffe med suketter og fløte.
Middag: Flatbiff med blomkål, sopp, løk og bernaise saus. 1 glass rødvin

Regner med at det blir litt Cola light og Bakon Krisp etterpå.

Bixen 15-05-09 22:11

:hjelp:Jeg har forspist meg på baconcrisp i kveld.

Pøsh 15-05-09 23:30

Hvilke butikker har Kims Baconcrisp?
Hadde et håp om Rema i kveld, men ble skuffet.

Sthlm 16-05-09 10:14

Hei! Jeg og min kjäreste startet torsdag 7. mai så håper jeg og kvalifiserer for å väre med i denne gruppen:) Så flinke alle er, ser jo ut som vi skal klare dette! Går faktisk fint med maten, har ikke mye sötsug eller uheldige bivirkninger som svette og vondt i hodet. Men savner VELDIG gjärbakst, kaker og bröd!!! I går så menyen slik ut:

Frokost: Avokado med reker og ett egg
Lunsj: Cäsarsallat med krepsehaler og dressing
Middag: Chili gryte uten bönner med römme og guakemole til

Og så ble det bacon crisp på kvelden og noen pecan nötter som mellom måltid. Fortsatt litt skeptisk til at et slikt kosthold kan fungere, men det vil vise seg snart :) Opererte foten min for to uker siden, så håper ikke det at jeg ikke kan trene noe gjör at denne kuren ikke fungerer. Til vanlig er mitt motto "en dag uten trening er en dag uten mening" så er veldig vanskelig å skulle sitte med foten höyt i flere uker....

kazza78 16-05-09 17:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pøsh (Innlegg 719661)
Hvilke butikker har Kims Baconcrisp?
Hadde et håp om Rema i kveld, men ble skuffet.

Der jeg bor, er det bare Meny som har Kims baconcrisp. De har ikke på Rema eller Rimi. Har ikke sjekket på andre.

kazza78 16-05-09 18:00

Æsj, jeg går ikke mer ned i vekt. Stått stille helt siden mandag. Det har til og med vært en ekstra halvkilo et par dager. Må nok begynne å måle meg for å se resultater. Eller så må jeg kanskje kutte ut kaffe med suketter og fløte... Hmmm....
Er jo vanligvis ikke over 10 gram karber om dagen, så det burde ikke være problemet.

I morgen skal jeg feire 17. mai med to andre som er på samme diett, så det blir greit. Hun ene skal ha med dessert som vi kan spise, og det gleder jeg meg til ;)

Idag har jeg spist:
Frokost: 2 skiver ketolysebrød med skinkeost og kokt skinke
Lunsj: 2 skiver ketolysebrød med skinkeost, kokt skinke og agurk
Mellommåltid: røkt ørret med litt majones
Middag: Stekt torskefilet (altfor salt! må nok koke neste gang) med blomkål, smeltet smør og bacon.
Kvelds: Har laget sukkerfri gele som jeg tenkte å spise, pluss baconcrisp og Cola light. Mulig jeg tar litt grønnsaker og dip også.

GOD 17. MAI TIL ALLE :D

Bixen 16-05-09 19:22

Jeg går heller ikke fort ned Kazza... :mad: Har bare gått ned et halvt kg siden mandag. Egentlig er det jo ikke ille, men jeg hadde forventet at kiloene skulle rase av nå i starten. :) Kanskje jeg må kutte cola lighten. :help:

Pøsh 17-05-09 23:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kazza78 (Innlegg 719858)
Der jeg bor, er det bare Meny som har Kims baconcrisp. De har ikke på Rema eller Rimi. Har ikke sjekket på andre.

Takk, skal ta en tur i morgen :)

Bixen 18-05-09 08:17

Jeg har gått opp 100 gram siden forrige mandag, og er nå på 94 kg. :confused:
Jeg har snikveid i løpet av uka, og har vært nede i 93,3 kg, så i realiteten har jeg jo gått opp en halv kilo denne uka. Skjønner ingenting, men er ganske skuffet. Jeg har jo fulgt dietten til punkt og prikke, og unnet meg ikke så mye som en pølsebit i går en gang. :(

Sostråle 18-05-09 09:02

Hei :)

Ny veiedag i dag, og vekten viste faktisk en oppgang på 1/2 kg:mad:
Har vært lenger ned i løpet av uken;) Jeg må innrømme at det blei litt søtningsstoff i kaffen og i desserter/kaker i går, skal kutte ut det!
Merker jo ellers på klærne at livvidden er gått inn.

Gjennom førte også et sykkelritt på 9 mil lørdagen, kanskje det også har spilt inn på vekta?

Friskt mot for videre fortsettelse :D

Marri 18-05-09 12:00

Veiedag for meg også, minus 0,7 kg - totalt så langt 3,2 kg. Fremdeles veldig fornøyd og føler at dette går riktig vei.

17. mai gikk veldig fint. Rekelunsj med Ziggylapper som brøderstatning. Brukte godt med ekte majones. Hadde bakt Gerds ostekake som falt i smak hos gjestene og som jeg kunne forsyne meg av i godt monn.:)

Stå på alle sammen. Dette skal vi klare:D

kazza78 18-05-09 16:04

Veiedag... Har ikke gått ned noe denne uka... Jeg veide meg før jeg dro på trening i morges, og da var jeg +300g siden forrige uke, men etter trening var jeg 200 g mindre enn forrige uke. Men det er jo ikke noe å skryte av. Målte meg idag da, slik at jeg kanskje får noen positive tall der. Jeg har jo trent veldig bra.

Har også fulgt dietten til punkt og prikke. Spiste panna cotta og suksessterte igår, men de var begge med søtningsmiddel, så det var innenfor karbo grensene. Hvis det går sånn fremover, vurderer jeg å gå over til Grete Roede istedet, men jeg skal hvertfall prøve ut måneden, så får vi se. Tvi tvi!

GRATTIS TIL DERE SOM HAR GÅTT NED! STÅ PÅ!

kazza78 18-05-09 16:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sostråle (Innlegg 720539)
Hei :)

Merker jo ellers på klærne at livvidden er gått inn.

Gjennom førte også et sykkelritt på 9 mil lørdagen, kanskje det også har spilt inn på vekta?

Friskt mot for videre fortsettelse :D

Sostråle, så flink du er som har gjennomført et så langt sykkelritt! Det er jo kjempebra! Det er nok mulig at det har spilt inn på vekta, ja. Vet hvertfall at etter fjellturer og slikt på flere timer ofte gjør at vekten viser mer. Men da forsvinner det sikkert mer denne uka:)

whynn 18-05-09 17:56

jeg har sjeia ordentlgi ut i helga.. masse dritt mat og en god del øl.. hardkjør igjen fra i dag så får vi se.. tørr ikke gå på vekta på non dager trur jeg ;( men har jo på en måte bedt om det..

synes det virker som det distagnerer seg for en del her nå.. og i og med alle vi som er her begynnte 4.mai , og det er flere som opplever at vekt har stoppet litt opp så er det val kansje vanlig... ?!

fowler 19-05-09 15:47

Hei. Jeg startet også den 4 mai og har foreløpig gått bra ned i vekt. Begynnte på ca 88, etter første uka var jeg nede i 84 og når jeg veide meg i dag var jeg 82. Da er det kun 4-5 kilo igjen før jeg er fornøyd.
Jeg kjører på med riktige grønnsaker og er nok på en snitt dag heller noe over 20 gram karbohydrater en under (tipper 25-30). Spiser masse saus, rømme, bernaise, remulade. Til lunsj i dag hadde jeg kebabtallerken (uten pommes frites selvfølgelig) med ekstra salat. Drikker svart kaffe og pepsi max. Ellers ingen utskeielser (ingen lavkarbo brød, attkinsenbarer eller lignende). Jeg tror at mange er for forsiktige med både fett og riktige grønnsaker. Er ikke sulten og kroppen fungerer ganske normalt. Har selvfølgelig dårlig ånde, og får fortere stive muskler og kramper. Har forresten ikke trent noen ting (!), kun de vanlige turene med hunden. Lykke til alle sammen!

kazza78 19-05-09 19:55

Ja, vi får håpe det begynner å skje ting igjen. Gøy å høre at det funker for noen da. Jeg tror kanskje at jeg har spist for lite fett... Prøver å skjerpe meg. Igår hadde jeg nemlig søtsug og lyst på noe hele dagen.

Idag har jeg trent 1 time bodywork og 1 time spinning (puh...)

Dagens meny:
Frokost: Omelett og 1 skive ketolysebrød
Lunsj: 2 skiver ketolysebrød med majones, kokt skinke og agurk
Middag: Kylling og nakkekotelett med salat og seterrømme med krydder
Mellommåltd: baconcrisp, kaffe med suketter og fløte, en kopp te med suketter.
Kvelds: Ikke bestemt meg enda. Kanskje selleri og agurk med dip

whynn 20-05-09 01:41

kjenner det faktisk er deilig og være igang ordentlig igjen etter helga... :) allerede tilbake i ketose. :D

dagens meny :

Frokost: 2 skiver soyaprotein brød med smør og skinke.
Lunch: 1 egg med rømme og fårepølse.
Mellommåltid: 1 skive av soya protein brødet igjen
Middag: grillet skinkebiff med salat og raspet blomkål stekt i smør med en dæsj CF med sopp.
Kvelds: litt kims bacon svor.! :)

kazza78 20-05-09 21:21

Huff, idag har jeg ikke trent/trimmet, men tror jeg tok i mer enn nok igår:( Men det hjelper vel ikke. Skal gå lang tur i morra.

Dagens meny:
Frokost: 1 skive ketolysebrød, 2 egg, reker og majones
Lunsj: 2 skiver ketolysebrød med smør og omelett med majones
Middag: 2 stekte laksefileter med gratinert blomkål og brokkoli og bernaisesaus.
Kvelds: 2 skiver ketolysebrød med smør og hvitost.
Mellom: Kaffe med suketter og fløte.

erleperle 21-05-09 10:19

Jeg har ikke gått ned mye siste uke. Men kan heller ikke forvente det at vekten skl gå ned. I starten må man prøve og feile litt og se hva som virker positivt og negativt. En finner kanskje ut at brus ikke funker og lignende.

Glemte å veie på mandag...etter 17 var jeg ikke noe gira så da gikk det helt i glemmeboka. Har nå gått ned 4kg, og første delnål er 5. Så det er jo bra. Går litt tregere for hvert gram...men men. Om det ikke raser ned like fort som andre her inne, så går det hvertfall i riktig retning.

Om jeg ikke når endelig målvekt innen den datoen jeg ønsker, så går jeg hvertfall ned og føler meg bedre.

Mrs. Dolly 21-05-09 13:06

Her står det også mer eller mindre stille, ned 2 kg på 2 uker...nå var jeg ikke i noe særlig aktivitet i går, så kanskje det har litt å si, men skal ut på sykkeltur nå og blant annet kjøpe digitalvekt..:) Har dog minsket enda mer rundt mage og hofter siden forrige uke, så selv om vekten ikke akkurat raser ned, så skjer det ihvertfall noe!

Mrs. Dolly 21-05-09 19:06

juhu, ble så glad nå:) kjøpte digitalvekt og vekta viser 1 kg mindre enn den andre, så det ble 3 kg på 2 uker, noe som er helt ok synes jeg. også kjøpte jeg meg en bukse uten å prøve den, i en størrelse mindre enn jeg har brukt nå i 2 år, og den passet!! er så glad, dette funker!:)

kazza78 21-05-09 20:53

Grattis, Mrs. Dolly - det er jo kjempebra. Ingenting som er bedre enn at klærne blir større (eller kroppen mindre):D

Jeg blir helt forvirret av alt dette jeg. Noen sier at man skal spise masse fett, mens andre sier at man ikke skal spise for mye, men holde seg innenfor en grense når det gjelder proteiner og fett (og self. karber). Har akkurat lest tråden som heter "dette funker jo ikke?" eller noe sånt, og nå er jeg veldig usikker på hva jeg egentlig skal gjøre. Hmm...

Jeg har jo stått stille i to uker nå, og tenkte da kanskje at jeg har spist for lite fett, så jeg har økt fettet ganske mye de siste dagene. Og jeg prøver også å spise mer grønnsaker, selv om det øker karbene litt. Har jo ligget rundt 10 g karber pr. dag.

Dagens trim:
Har gått 2 timer idag.

Dagens meny:
Frokost: Omelett med majones
Lunsj: 3 skiver med ketolysebrød, masse smør og majones, kokt skinke, haugpølse (eller noe sånt) og skinkeost.
Mellommåltid: Ketolyselapper med kokt skinke og majones
Middag: Kyllingvinger med brokkoli, blomkål og dip (seterrømme med krydder).

Mrs. Dolly 21-05-09 21:28

Takk for det kazza78:) jeg synes også det kan være litt forvirrende med hvor mye/lite av alt, jeg prøver å få i meg noe av alt, og da karbohydrater hovedsakelig fra grønnsaker eller fløte. dog har jeg vært litt 'slurvete' med egginntaket, er inne i en periode hvor jeg er litt lei egg... Første uken spiste jeg også mye ketolysebrød, nå blir det stort sett bare pålegg (div. oster, skinker) og stangselleri/agurk og hvitløksdipp, eventuelt noen oliven, i tillegg til middag, eventuelt omeletter av forskjellige slag, og avokado med rekesalat har jeg også spist en del av. Jeg merker at jeg ikke helt gidder bruke så mye tid på matlagingen, bortsett fra middagen, som jeg kan bruke litt tid på. Uansett, så går det nedover, selv om jeg vel egentlig hadde regnet med det skulle gå raskere. Dog viser jo cm noe annet, så da er det jo bare greit! :)

kazza78 24-05-09 21:13

Her var det jammen lite trafikk for tiden.
Er det noen som har hoppet av, eller?
Blir spennende med veiing i morgen. Tror ikke jeg har gått ned noe mer i vekt, men føler at buksene ikke sitter like stramt, og det er jo like bra som å gå ned i vekt:o

Bixen 24-05-09 21:25

Jeg er her! Har vært en travel helg. Snikveide i dag, og hadde da gått ned 1 kg, men er typisk at jeg har gått opp en kg til i morgen da... :rolleyes:

Ellers er det deilig med denne økte energien jeg får av denne kuren, og at jeg har fått mye bedre kondis etter all turgåingen de siste ukene!:cool:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:15.