![]() |
Sv: Hva er idealvekt?
Sitat:
Flott Vibeke!!! Her formidler du det mange, veldig mange tenker! :ja: Takk! |
Sitat:
|
Veldig veldig bra skrevet Vibeke!! :)
|
Kjempeflott skrevet Vibeke, og jeg er så enig så enig :klem:
|
Fantastisk fint innlegg Vibeke. Du klarer å sette ord på det mange tenker og føler her inne. Flott :D
|
Sitat:
|
Jeg spiser som jeg vil ,akkurat som dere. At det provoserer dere forstår jeg ikke.
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Ja, men det er forskjell på å ha "svakheter" og å promotere dem som sunt kosthold!
Godt innlegg, Vibeke :ja: |
Sitat:
Kroppen trenger mat, lavkarbo er vektregulerende så lenge du spiser nok mat. Blir man undervektig på lavkarbo så kombinerer man lavkarbo og lavkalori og det er ikke god helse, det er kun til bruk i en kort tid for svært overvektige mennesker som kontrolleres av lege. |
Sitat:
Du sier du tolererer alle, men du sier likevel at folk spiser for mye, hvordan kan du da forsvare denne påstanden? |
Jeg vil legge til at jeg også ønsker deg alt godt, absolutt. Det handler ikke om å være imot deg som person, og jeg tror man lett kan føle det slik når man får så mye motbør, så jeg vil understreke dette.
Du snakker om folks svakheter, men det er jo noe av poenget med et forum, at man kan støtte hverandre og få hjelp med kostholdet sitt der man sliter. Jeg tror ingen som sliter med sprekker i kostholdet sitt anbefaler det videre til andre ... Du er ganske åpen om at du sliter med enkelte ting, og det er ikke noe galt i det, jeg synes det er veldig ok at man fokuserer mer på følelsesmessige årsaker til overvekt/undervekt, for jeg tror det mer eller mindre er en faktor for de fleste. Jeg vet at for meg er det helt klart den største årsaken. Jeg tror du kunne bidratt positivt mht dette, men i stedet velger du å overbringe din egen (vrang)forestilling om hva som er passe mengde mat osv til andre. Det er det som blir så feil. |
Sitat:
|
Sitat:
Klarer du å se hvor mye skade slike uttalelser kan gjøre med ei ung jente med dårlig selvbilde? Du er voksen og med det fører det med seg et ansvar, særlig når det kommer til kropp og selvbilde, nettopp fordi det er så mange lettpåvirkelige unge. Hadde min datter kommet hjem og fortalt at hun hadde lest dette på et "slankeforum" hadde jeg blitt rasende og fortvilt! Du har vel selv barn? Hvorfor ikke etterstrebe å gi dem/det en naturlig og avslappet kroppsbilde fremfor et håpløst og "sykt" ideal? Du er kunnskapsrik og oppegående, ada-emilie, og kan bidra med masse positivt! Men å forfekte et anorektisk liv hører ikke hjemme noe sted... |
Sitat:
Ofte er det jo slik at når man ikke klarer overkomme eller takle vanskeligheter på et område så kanaliserer man det over på et annet område man HAR kontroll, selv om de to sakene overhodet ikke trenger å ha noe med hverandre å gjøre. Men full kontroll på det ene området lindrer dermed noe for det området man IKKE helt behersker. Jeg merker det jo på meg selv! Når jeg synes jeg ikke har vært flink i matveien så står alle glassa og fatene på geledd i skapet for SKAPET takler jeg! Motsatt når jeg har kontroll over matinntaket, da er jeg et rothau.. |
Det jeg prøver si at du har jo flere ganger fortalt om dine problemer og hva som kanskje ligger til grunn for din tidligere nevnte anorexi, men du HAR jo fått hjelp for det og hvis du føler at du IKKE har fått nok hjelp så synes jeg du skal be om mer slik at du kommer ut av denne onde sirkelen du tydeligvis er kommet i. For med å kontrollere matinntaket ditt, samt være tilfreds med det, aner jeg at du ikke kommer til å kaste deg uti det ukjente igjen for å ta problemene ved roten. Da er det bedre for deg å holde dem i sjakk. Dessverre..
Slik ser jeg det, sånn på avstand. Håper uansett at du finner ut av saker og ting og føler deg vel på ALLE områder. Ikke bare dem du takler, som tilfeldigvis er matinntaket, men også alt annet i livet ditt. :klem: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Eg hadde dog ein BMI på 24, som er i ØVRE sjikt av normalvektig. Mao; eg kunne etter BMI-skalaen gått ned ytterlegare 16-17 kg før eg hadde blitt vurdert som undervektig! Poenget og påstanden min er; BMI blir i dag brukt altfor ukritisk! Det som gjer at BMI ikkje er så representativt på mitt legeme, er ei kraftig beinbygning (ligg i familien...!) og lårmuskulatur som en skøyteløpar. Denne var inntakt då eg var 85 kg også... (Omkrins 63 cm; same som Johan Olav Koss hadde). Sidan eg no ein gong er bygd for last, og ikkje fart, så ser eg ikkje for meg å gå lenger ned enn 100 kg. Er desse kg nokolunde jevnt fordelt og oppnådd som følge av riktig kosthald og trening, så vil eg etter alt å dømme sjå ganske normalvektig ut til slutt! :) |
Er merkelig dette her med idealvekt. Har ei venninne som veier ca like mye som meg, men hun er MYE tynnere enn meg.. Hun trenger absolutt ikke å gå ned noe som helst, mens jeg har en del ekstrakilo å dra på :P
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Skikkelig gammeldags og kjedelig svar dette, men idealvekt er den vekta man føler seg oppriktig vel i.
Ingen fysisk vekt kan stille opp mot den psykiske. (Så sant man ikke er psyk) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg er også helt sikker på at idealvekt er den vekta man føler seg mest komfortabel på selv. Jeg har lagt merke til at det skal ikke mer til enn 5-8 kilo før jeg endrer humør totalt og får en helt annen utstråling og utsikt på livet, så jeg har bestemt meg for å kaste mine "jeg bør være 60-65 kilo"- tanker rett ut og heller spise riktig, veie iblandt og heller stoppe når jeg føler det bra. Nå har jeg dag 6 på full ketolyse igjen etter å ha holdt på egentlig siden Juni 2010. I starten var jeg flink og ble kvitt 8-9 kg på kort tid før jeg endte på feil side igjen. Jeg spiser sjelden høykarbomat men jeg er veldig glad i sjokolade og når den kicken først kommer varer den lenge og det er snakk om store mengder,dermed har effekten av kuren vært rimelig dårlig til tider. Jeg håper det ikke er for sent for meg heller selv om jeg har falt av endel ganger med sjokolade for jeg har jo spist lavkarbo hele tiden med noen få unntak hvor jeg har spist et rundstykke eller så.
Denne uken har vært skikkelig deilig for jeg har ikke fått sukkerabstinenser som jeg pleier å få (hard hodepine og dårlig humør), så jeg håper det holder. Jeg har greid å gå rett forbi godtehyllene selv om jeg har handlet etter jobb sulten som en ulv. bare det er faktisk en stor tommel opp for meg. Jeg begynte igjen som nevnt mandag denne uka og turte ikke veie meg, fordi jeg hadde glefset i meg så mye sjokolade og alkohol i helgen, men veide meg onsdag og deretter torsdag. 86,5 til 85,6 på et døgn. Jeg har trua denne gangen og istedetfor å tenke kjempelangsiktig, har jeg bestemt meg for at delmål er nødt til å være tilstede. Delmål 1 er 80 kg, delmål 2 er 75 kg og delmål 3 er 70kg. For noen år siden slanket jeg meg ved hjelp av Reductil (verdens beste legemiddel mot fedme etter min mening, synd den forsvant). Da tok jeg av 11 kg på kort tid fordi disse legemidlene gjør et eller annet med matlysta og søtsuget i hjernen. Da gikk jeg fra 92 til 79 kg, og startvekten var faktisk da det samme som den var nå da jeg startet på ketolyse. da jeg kom innunder 80 og så 79 lyse mot meg kjente jeg at humøret steg så betraktelig og hele hverdagen ble mye lysere, så jeg prøver å huske hvordan de var nå når jeg er igang igjen. Så, jeg gleder meg til å ha det fint igjen! Uten å tenke BMI og annet høyde/vekt fjas. Sin egen kroppsfølelse og humør tror jeg veier myye tyngre, og burde strengt tatt være hovedfokus. |
Når du får sjokolade-kick, Benedicte, går det ikke å spise en atkinsbar, og ost f.eks? Eller er det ulvehunger du har, og et rent emosjonelt behov?
|
Sitat:
Just saying! :o |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat: