![]() |
Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?
Sitat:
Så mitt råd må bli å veie seg en gang i uka. :ja: |
Sitat:
|
Jeg må bare kommentere tannpuss-sammenlikningen vi fikk presentert tidligere i tråden.
Det er nemlig helt korrekt at det ikke er sykelig å pusse tennene hver dag. Det er heller ikke sykelig å passe på hva man spiser. Derimot er det lagt på vei sykelig å gå til tannlegen hver dag bare for å sjekke at man gjør en god nok jobb med tannpussen. Og å veie seg hver dag for å sjekke at man gjør en god nok jobb med spisingen er........? |
Jeg synes vi skal være forsiktig med å sykeliggjøre både det ene og det andre. Man kan også bruke en annen analogi enn tannpuss: Har man diabetes må man gjerne spise etter streng diett for å holde blodsukkeret jevnt nede - da er det ikke alltid tilstrekkelig å holde seg til diett, man sjekker også at blodsukkeret faktisk er der det skal. Skal man ned (eller opp) i vekt, og derfor spiser etter en spesiell plan, kan det være like hensiktsmessig å sjekke at vekten faktisk er der den skal. Ikke fordi man skal bli vettskremt av 200 gram opp en dag, men fordi man kan lære noe om hvordan kroppen reagerer på ulike ting. Synes igrunnen Smilefjes og Thorwald har redegjort nokså utfyllende for hvorfor det slettes ikke trenger å være sykelig å veie seg daglig.
Samtidig KAN denne type kontroll av vekten være usunn, og man skal ha et veldig bevisst og nokså instrumentelt forhold til vekt og veiing som redskap for å ha et konstruktivt utbytte av daglig veiing. Det er det etter min oppfatning på langt nær de fleste som har. Jeg synes dog ikke vi skal gå hen å kalle hverandre for sykelige av den grunn..;) |
Vel talt nike - man skal være litt forsiktig med å si at andre er usunne eller sykelige. Vi er forskjellige - det som fungerer fint for noen er veien til katastrofen for andre. Hvis man klarer å godta at forskjellige problemstillinger har forskjellige løsninger så har man kommet langt.
En ting jeg ville blitt frustrert av er hvis jeg feks hadde veid meg en dag i uka, la oss si på søndag. På lørdagen før en veiing hadde jeg kanskje vært på fest og drukket litt vin - da har jeg lite vann i kroppen og får en superveiing den søndagen. Glad og fornøyd fortsetter jeg opplegget mitt en uke til, men den neste lørdagen spiser jeg tilfeldigvis spekeskinke til middag. Denne søndagen vil jeg da ikke mangle vann slik som uka før - jeg vil derimot veie masse vann på grunn av den spekeskinka. Da kan det hende jeg ville blitt stressa og i tvil om jeg gjør dette riktig. Hadde jeg hatt seks målepunkter imellom som fortalte hele historien ville jeg ikke tenkt mer over variasjonen. Slik er det for meg, men da ikke for andre. Så da veier jeg meg slik jeg trives med det og andre slik de trives med det for sin del - også får vi heller heie på hverandre når resultatene er gode enten de måles sånn eller slik, og oppmuntre hverandre i motbakkene og prøve å gjøre hverandre gode isteden - det har jeg tro på :) |
Det er vel ikke noe å diskutere egentlig... Det må jo selvfølgelig være opp til den enkelte om man vil veie seg hver dag, en gang i uka eller en gang i måneden. Det viktigste er jo at det virker.
Når jeg snakker om det å veie seg så uttaler jeg meg som matmisbruker og jeg er helt garantert ikke alene om det. Den eneste grunnen til at jeg har blitt overvektig er at jeg har spist for mye. Jeg har spist foran TV, foran boka, i senga, på natta.. osv. Jeg har spist når jeg ikke er sulten men har lyst på noe å "tygge på". Det er denne uvanen/forstyrrelsen jeg må få bukt med og jeg får ikke bukt med det problemet ved å veie meg hver dag. For tallet som lyser imot meg har jeg strengt tatt ikke brukt for. Det jeg trenger å få bukt med er spisevanene - jeg må lære å spise når jeg er sulten og stoppe når jeg er mett og spise de riktige tingene. Jeg har klart det før! Gikk ned nesten 30 kilo på åtte måneder ved å slutte å spise om kvelden og lytte til magesekken og lyst. Slutta å spise foran TV, boka på senga osv. Spiste ved kjøkkenbordet. Jeg veide meg ikke mer en en gang i måneden for jeg merket at jeg for ble opphengt i TALLENE.. og tallene er uviktige så lenge det går nedover. Da er et morsommere den dagen en skal kjøpe seg en bukse og kan kjøpe en størrelse mindre. Ergo har man gått ned i vekt uten å veie seg. For det er ikke veiinigen som er nøkkelen til suksseen for mitt vedkommende. Jeg tenker at det er en grunn til at vi sitter her med mange kilo overvekt. Det er ikke tallene på vekta som er grunnen. Vi har ikke blitt slankere av å veie oss. Hvordan kom vi dit vi er i dag? Hva er årsaken til vektøkningen? Jeg tror det er der "hemmeligheten" ligger for den enkelte. Hva man veier er bare en pekepinn om hvilken adferd vi utøver. Vi trenger strengt tatt ingen vekt for å kontrollere det vi gjør eller? Jeg tenker at den dagen vi har full "kontroll" over matadferden vår kan vi kaste badevekta. Helst bør vi kaste den før det også.. for den sier egentlig ikkeno... Den bør i alle fall ikke være tingen vi "tilber" som forteller oss hvor vellykket vi er i dag, i morgen eller neste uke. Det er mine tanker da.. |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Hvor går grensen for hva man kan kalle syklig veiefrekvens? En gang om uken? En gang om dagen? To ganger om dagen? Tre ganger om dagen? Fire ganger om dagen? Hele dagen? Her vil jo du sikkert hevde at det varierer fra person til person. Det jeg har hevdet er at varselklokkene bør ringe hvis man føler man MÅ veie seg hver dag. Mange (obs, jeg sier ikke "alle") vil få et feil fokus ved denne fremgangsmåten. Sett i forhold til hva det gir, mener jeg at daglig veiing er en uting og bør frarådes på det sterkeste. Jeg er en sterk tilhenger av personlig frihet, så hva den enkelte gjør med et slikt råd overlater jeg 100% til den det måtte gjelde. Jeg liker å diskutere - ikke bestemme over andre. - |
Sitat:
|
Sitat:
Du slår fast at jeg ikke vet særlig mye om spiseforstyrrelser. Kan du ikke heller komme med noen gode argumenter? Jeg blir forferdelig såret av en slik oppførsel! (hehe, NOT) Jeg tror ikke du helt har forstått hva begrepet "risikosport" innebærer. Hvis man bedriver en risikosport er det en uttalt fare for skade. Det betyr ikke at alle (eller de fleste for den saks skyld) blir skadet. Det som er viktig er at man er bevisst på risikoen, for deretter å selv avgjøre hvordan man forholder seg til den. Jeg har ikke "presumert" (artig ord...) at de som veier seg daglig lever på kanten. (Her begår du igjen feilen å tillegge meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for.) Når du for egen del erkjenner at daglig veiing er en risikosport, forstår jeg ikke helt hvorfor du bruker så mye tid på å være uenig med meg. Som sagt, er det en risikosport så er det en risikosport for alle - selv om man ikke blir skadet. - |
Sitat:
|
Sitat:
- |
Akkja.
|
Sitat:
Det er faktisk stor forskjell på å kalle en handling usunn og sykelig, og det å kalle en person for det samme. Såvidt jeg kan lese, har ingen her i diskusjonen kalt HVERANDRE noe nedsettende. |
Det med risikosport er interessant :-)
For meg vil det være ren galskap og risikosport i kjempeklassen å forsøke meg i en liten slalombakke. (Jeg kan ikke gå en eneste meter på ski). Mens for Ketil André Åmodt er det ikke spesielt farlig med en tur i slalombakken. Jeg egner meg heller ikke til det meste annet av idretter og innser tvert at jeg vil bli stygt skadet hvis jeg prøver meg på en del av det andre bedriver uten å tenke over det i det hele tatt. (Heldigvis er jeg flink til å sykle) Derimot er jeg ganske flink til å kjøre bil og vil påstå at jeg kan kjøre bil ganske trygt under forhold som for mange av mine venninner ville medført en risiko som jeg ikke ville likt å være passasjer i. (Mannfolk - ikke le...) Dermed kan det kanskje gjøres klart det Nike, og mange andre av oss her sier: Det er forskjell på folk. For noen medfører en ting en risiko, for andre er det en naturlig og selvsagt del av hverdagen. Min kollega drikker ett glass vin til middagen sin hver dag - han er opptatt av antioksidanter og hjerte/kar. Han er aldri noen gang full eller beruset, han er utrolig bevisst på hva han putter i munnnen da han er arvelig disponert for en del sykdommer - jeg vil dermed si at han neppe ligger i gropa for å bli alkoholiker. En annen som drikker vin hver dag for å greie å roe ned og få sove vil jeg si at er i risikosonen - selvom den utførte handlingen er den samme. Min mor er alkoholiker - dermed ville jeg aldri turt å utsette meg for risikoen med et daglig alkoholinntak. Slik kan jeg også si at for meg så er det å veie og måle og kalkulere det meste her i verden en helt naturlig ting. Det er en integrert del av min personlighet og det er på ingen måte farlig for meg. For andre så kan det å veie seg hver dag være dypt problematisk fordi man risikerer å bli så opptatt av mat og vekt at man glemmer at det ikke er det livet handler om. Vi er altså forskjellige. Det er da helt snodig at det skal være så vanskelig å bli enige om akkurat det - bare det er jo et bevis på nettopp at vi er forskjellige :rolleyes:;) |
Sitat:
Forøvrig er vel tonen i andre fora neppe relevant for hvor terskelen bør ligge her? Det må vel brukerne selv bestemme?;) |
Relevant og relevant, jeg får bare litt bakoversveis av og til. Er ikke vant med at folk blir sinnesgalne så fort. :p
|
Sinnesgalne?
Enten er du vant til at tonen er verre andre steder som du skriver, eller så er du ikke vant til at folk blir sinnesgalne(?). Hva er riktig? Er du vant til reaksjoner eller ikke? ;) Og hva i all verden betyr sinnesgalne og hvem har vært det :confused: Men generelt så tror jeg nok at det å bruke nedsettende karakteristikker til folk med vektproblemer på et sted hvor de endelig tør senke skuldrene være åpne med det antagelg vanskeligste problemet de har i livet, vil gjøre at man blir såret ja. Hvis jeg feks hadde blitt disset fordi jeg er høy, eller fordi jeg bruker briller eller noe sånt så ville jeg neppe brydd meg døyten. Men når noen bruker nedsettende ord om det som for meg har vist seg å være en del av løsningen på mitt største helseproblem i livet, det som gjorde meg til mobbeoffer i første klasse, det som gjorde ungene mine flaue over meg - da er det vel ikke så rart at det lett blir litt følelser :) |
Sitat:
|
Sitat:
- |
Sitat:
Ingen har brukt nedsettende karakteristikk på PERSONER her inne? Som jeg skrev, det er stor forskjell på det å kalle en person sykelig og det å kalle en handling sykelig. Og ja, veiing hver dag har funket bra for deg, men vi snakker faktisk om daglig veiing der det blir manisk og destruktivt når vi kaller det sykelig. ;) |
Sitat:
Hvis man på generelt grunnlag sier det det er usunt og sykelig å veie seg hver dag (for å ta et vilkårlig eksempel), så sier man i realiteten de personer som veier seg daglig (igjen på generell basis) har et usunt og sykelig forhold til vekt. Om dette ikke er å karakterisere en person, så beveger man seg i alle fall over i personlig farvann, og da øker emm. aktsomhetsbehovet. At de som da veier seg hver dag, og som gjør dette uten snev av mani og besettelse, vil ha seg frabedt å bli plassert inn i en gruppe potensielt sykelige mennesker, forstår jeg så godt. Selv om jeg ikke er av de som har godt av å veie meg særlig ofte. |
Sitat:
|
Synes stort sett diskusjonen her har vært saklig. Men noen ganger går den litt utover temaet.
Jeg tror mange som er overvektige har spiseforstyrrelser men de er ikke klar over det selv! Jeg gikk i årevis og trodde jeg hadde dårlig karakter som ikke klarte å spise lite, være sulten og trene som alle andre. Derav trodde jeg at jeg ikke var verd noe og ikke klarte å være innehaver av tittelen "slank". Mange vet ikke selv at de er spiseforstyrrede men tror det er noe galt med viljestyrken. Gang på gang går man på med dødsforakt og nå skal man oppvise viljestyrke så familie og venner en gang for alle får se hvor viljesterkt og slank man egentlig er. Gang på gang mislykkes mange med dette. Jeg var så dum å veie meg i dag :( 1.5 opp... Det er prisen å betale for alkoholinntak ihelga. Tredje dagen veier man mer pga dette. Hadde jeg hoppet over veiiinga hadde jeg blitt i den følelsen av at jeg følte meg slankere. Nå viste vekta noe annet og jeg ble litt oppgitt. JA, vekt er en opp og nedtur for de som sliter med et problematisk forhold til badevekta. Har man ikke et problematisk forhold... kan man MEGET FORT få det hvis man veier seg hver dag. Min mann, min sønn... Har et normalt forholdt til mat og vekt. De veier seg av og til - kanskje hver 14 dag. For dem er vekta uinteressant, de kjenner det på bukselinningen at det går nedover. De har ikke noe problematisk forhold til vekt og mat men hadde 10 "komfortkilo" å gå ned hver seg. Jeg kjenner INGEN normalvektige som veier seg hver dag. Ikke en gang i uka en gang. Spør jeg hva de veier aner de ikke, de har ikke veid seg siden i fjor! Har ikke badevekt! Det er snodig at de som er normalvektige - som holder vekta - ikke trenger badevekt for å holde "øye" med tilstanden. Alti alt tror jeg det å veie seg er en uting. Burde ikke veie seg mer enn en gang i måneden... så fikk man fokus vekk fra tallene. De er faktisk ikke viktige, det er inget redskap som må til for å gå ned i vekt. Hvis argumentet for å veie seg hver dag er inspirasjon, da skjønner ikke jeg hvor den kommer fra for jeg veier faktisk OFTE mer etter helga, men neste fredag har jeg knipi en halvkilo til. |
Sitat:
Er det forresten noen som kjenner til "eksperter" som anbefaler daglig veiing? Mange av dere følger jo Ketolyse-opplegget. Har dr Andersen f.eks noen anbefalinger om veiefrekvens? Har dr Atkins kommet med noen anbefaling om dette i noen av bøkene sine? Hva disse eventuelt anbefaler ville jeg lyttet nøye til. - |
Da er det med andre ord dumt FOR DEG å veie deg i dag, eller hver dag, eller kanskje i det hele tatt.
FOR MEG er det ikke slik. Jeg kan ikke fatte hvorfor du mener at når noe ikke funker for deg så må det være feil for alle??? De fleste slanke mennesker hopper ikke på vekta i tide og utide, som regel veier de seg vel nesten aldri. Og ikke blir de fete av det... Neivel??? De fleste av dem spiser brød og poteter også uten at de blir overvektige - hva i all verden har det med meg å gjøre? JEG tåler ikke karber noe særlig godt. Da må JEG ta konsekvensen av det og spise noe annet enn folk flest. Og JEG liker å følge vekten min hver morgen. Dagen min er ikke ødelagt hvis jeg ikke får veid meg. Jeg er ikke i skyene hvis jeg har tatt av siden dagen før, og heller ikke på bunnen hvis jeg ikke tar av eller går litt opp. Men jeg liker å følge nøye med, fordi jeg er annerledes enn deg. Jeg foreslår at du innser at du ikke bør veie deg så ofte siden det ikke funker for deg, mens du lar være å mene at jeg ikke skal veie meg ofte fordi det ikke funker for deg. Det funker jo for meg...... På akkurat samme måte som ungene mine får både brød og sjokolade iblant - fordi det ikke byr på problemer for dem. Ikke veier de seg heller når jeg tenker over det :) |
Det er meg knekkende likegyldig om du veier deg ti ganger om dagen. Det er ditt problem, ingen andres. (hvis man kan kalle det et problem da).
Tråden startet med ei som LURTE PÅ HVOR OFTE HUN SKULLE VEIE SEG. Det er til HENNE og ANDRE som ønsker et gjennomtenkt og reflektert svar jeg henvender meg til. At du tåler å veie deg hver dag og tviholder på at det er løsningen for deg er ikke nødvendigvis løsningen for flertallet av overvektige. Slik jeg har oppfattet folk flest her som har gått ned noen kilo - er det best å veie seg en gang i uka. Men det betyr ikke at de sier det er best for deg.. For et lite fåtall kan det være en grei løsning. Men jeg har ALDRI lest noe sted (har lest en del), at det anbefales å veie seg hver dag. Det er det nok en grunn til. Sikkert samme grunn som det jeg og mange med meg har erfart - det blir bare stressende. |
Nei - det var ikke spurt hvor ofte hun skulle veie seg. Det var spurt hvorfor bare en gang i uka. Det blir noe annet.
Hvis noen hadde bedt meg om en anbefaling på hvor ofte, ville jeg sagt at de fleste ser ut til å synes en gang i uka er passe, jeg veier daglig. De fleste som ville spurt meg ville vel kjent meg godt nok til å vite at jeg er en erke-nerd på et par områder da :-) |
Hei igjen! :)
Slik jeg oppfatter det så er de aller fleste her inne enige i at det må være opp til individet selv å finne en strategi for sin egen kostholdsomlegging. I dag er den rådende oppfatningen derimot at man skal veie seg sjelden, og helst ikke mer enn en gang i uken. Så kommer spørsmålet mitt, er det slik at de fleste som begynner på lavkarbolinja er spes. disponerte i forhold til farene knyttet til manisk adferd med badevekten? Dette vet jeg virkelig ikke svaret på, men jeg håper jo at svaret er nei. Jeg har i alle fall trodd og ment at flertallet av de som gjennomfører en kostholdsomlegging er rasjonelle tenkende individer, som ikke nødvendigvis trenger å skjermes for seg selv. I dette lyset fremstår frykten for å anbefale daglig veiing på badevekten som enormt overdrevet. For det er slik jeg forstår nemlig ikke slik at man blir syk av å veie seg. Dersom jeg tar feil, så korriger meg gjerne. Jeg tror like fullt at maniske mennesker gjerne kan missbruke en badevekt, på samme måte som de kan missbruke et kredittkort. Jeg ser bare ikke at løsningen er å forby kredittkort (badevekt) for alle mennesker på planeten? Her ser jeg virkelig ikke logikken. Postulat 1: Syke mennesker er syke, og bør behandles av medisinsk personell. Denne gruppen mennesker er så liten, at den ikke bør øve innflytelse på de generelle rådene som gis til de store gruppene (som vi her antar er friske) fordi det tjener i alles interesse at suksessraten for kostholdsendringen er spisset for best effekt. Postulat 2: Dersom lavkarbomodellene alle blir spisset for best mulig effekt (hva nå enn det er, det kan jo variere), vil færre mennesker bli syke. Så jeg spør igjen. Dersom vi skal komme frem til en anbefaling som vil øke sannsynligheten for at andre kan lykkes lettere med sin kostholdsendring, samt nå målene sine lettere. Er det da relevant å komme med råd basert på at man tror alle/endel/noen er maniske? Jeg mener dette er kontraproduktivt og etterlyser virkelig argumenter som innbyr til en annen tenkning. Så, enlighten me please. Anyone? |
Sitat:
|
Sitat:
* KUNNSKAP - For å få den nødvendige kunnskapen om hvordan MIN kropp fungerer på forskjellige matvarer, så kan jeg benytte badevekten over tid, til å fastslå det. På den måten kan jeg justere matinntaket, for eksempel forholdet mellom karbo., proteiner og fett, slik at det blir en fin balanse. Jeg kan introdusere matvarer og ser lett hvilke som er partystoppere. Alt i alt betyr dette at jeg øker oddsen for en sikker og behagelig vektreduksjon. * FOKUS - For å sikre at man får et bra resultat ved en hver vektreduksjon (eller økning, for de som jobber med det). Så trenger vi alle fokus. Denne fokusen kan man opprettholde på mange forskjellige måter. Noen tar bilde av seg selv hver dag. Andre kjenner på bukselinninga hver 3 mnd. Mens andre igjen velger å gjøre ALT inkl. å veie seg. Jeg er i den siste kategorier og det er med på igjen å øke sannsynligheten for at jeg lykkes med det jeg driver med. :) * MOTIVASJON - Når man samler data i historisk perspektiv så vil det alltid være motiverende å sette disse i sammenheng. Dette argumentet gjelder også for de som kun veier seg en gang i uken. Igjen er det slik at dersom man blir demotivert, av sin egen fremgang, så er det en indikator på at man må lære å ikke bli demotivert. Denne lærdomen kan man kun få på en måte, og det er ved å fortsette å veie seg samtidig som man faktisk tenker nøye gjennom ting/evt. med hjelp av andre. Dersom man vet at det ikke vil fungere, så hiver man badevekten og tar kontakt med nærmeste psykolog slik at man snarest mulig får løst opp i det som hindrer fri livsutfoldelse. * HINDRER AT JEG BLIR SYK - Siden jeg benytter de metodene som maksimerer oddsen for en enkel og suksessrik kosthold/livsstilsendring, så sparer jeg meg for mange vonde opplevelser og nedturer. Disse vonde opplevelsene og nedturene kan på sikt føre til sykdom. Noe jeg naturligvis ikke unner noen. Derfor er det også viktig å benytte virkemidler som produserer friske fornøyde individer, fremfor ulykkelige individer som er i faresonen for å bli syke. Vel, dette er vel i hovedtrekk argumentene mine da. :) |
Sitat:
Det er som på en bil - du liker å følge med på kjørecomputeren for å se hvor mye du bruker på mila - hvor langt bilen kan kjøre på denne tanken med bensin - hvor mye du har tilbakelagt på turen. Men det er strengt tatt ikke nødvendig med den slags informasjon. Legger du i vei med full tank, trenger du ikke mer enn et speedometer (da pga ikke bryte fartsgrenser). Det er faktisk bare å kjøre og fylle på når du tror det trengs. Kjøreoppplevelsen er like god! ;) |
Sitat:
|
Sitat:
Har du noen tall på dette med hvor mange prosent syke det er på forumet her? Eller bare "tror" du at de fleste er syke? For om det er riktig, så kan jo jeg gjerne bli med å anbefale at vi alle kaster badevekten, men jeg tviler litt på at det er nødvendig. :) Men om du har noe håndfast, så kom gjerne med det, ellers noterer jeg at dette kun var synsing fra din side. Ha en fortsatt fin dag! :) |
Nå har jeg ikke snakket om folk på forumet her. Det er noe du "tolker inn" i det jeg skriver.
Jeg snakker om overvekt og fedme på generelt grunnlag. Behøver ikke snakkeom ALLE på forumet. Det er nok av eksempler å ta av "utenfor". Det er skrevet LASSEVIS med bøker om temaet. Det er ikke jeg som har definert "sykelig overvekt", så det må du eventuelt ta opp med de "lærde" som har forsket på dette. I følge BMI mål er jeg sykelig overvektig. Jeg setter meg ikke akkurat ned å blånekter og sier "nehei...det er ikke noe sykt med meg". Klart det er det jeg har en BMI på nesten 40!! Jeg er et vandrende hjerteinfrakt. Har utviklet insulinresistens og forhøyet kolestrol pga fedme. Skal jeg NEKTE på det da eller?? Her er jo TALLENE klare.. du som er opphengt i tall. Blodverdiene dine sier MASSE om tilstanden til kroppen din. Det er klart at er du 25 år og har en BMI på 40 er det annerledes enn om du er 45 år. Det er rett og slett farligere for de "voksne" enn for de unge. Klart klokka mi tikker nå..jeg må ned i vekt! Men badevekta er ikke den som motiverer meg til å fortsette ufordrøtent for å si det sånn. Det er tanken på at jeg kunne tenke meg å leve lenger enn til jeg blir 55 år. For meg er ikke fokus å se "fin" ut lenger. Men det var veldig fokus når jeg var 25. Men da var jeg slank og stresset masse med vekta. Opp og ned opp og ned. Vi har alle våre motiver for vektreduksjon. Men for mange overvektige ligger det årevis med kamp mot kiloene bak. Det er veldig få som har lagt på seg 3 kilo i året i ti år og PLUTSELIG veier 30 kg for mye. Og jeg snakker GENERELT... Du kan skaffe deg mer kunnskap ved å lese om fedme og spiserforstyrrelser. Det er to ting som ofte henger sammen. Ikke for alle..men for mange. |
http://www.shdir.no/vp/template/ver1...§ionId=268
http://www.uib.no/isf/utposten/2001nr5/utp01507.htm http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/2023901.html http://no.wikipedia.org/wiki/Fedme (her står det at 1 a 5 nordmenn lider av fedme mens 1 av 50 er sykelig overvektige. Ganske MANAGE eller?) |
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=106143 (om stress og fedme)
|
http://www.helsebiblioteket.no/Psyki...mert+forskning
Oppsumert forskning på spiserforstyrrelser blandt barn og unge. Både anorexi og tvangsspising (bulimi). |
Sitat:
|
Trådstarter ser med overraskelse på at det enkle spørsmålet skulle utløse en så lang diskusjon. :o
For meg var utgangspunktet at jeg tidligere har syntes det var en støtte å veie meg hver dag når jeg skulle ta kontroll over vekten. Det har vært motiverende, disiplinerende og hjulpet meg å holde fokus i disse periodene. I tillegg har jeg gjennom daglig veiing lært noe om hvordan kroppen reagerer på ulike forhold og hva som er mine normale vektsvingninger. Jeg har trivdes med det og følt at det var helt greit, som en del av morgenritualet. Har aldri vært opphengt i grammene, må faktisk skrive ned vekten i kalenderen for å huske det eksakte tallet. Resultatet styrer altså ikke mitt humør, og jeg kjenner meg over hodet ikke igjen i noen av de negative merkelappene som er blitt satt på fenomenet "daglig veiing". Mitt forhold til mat har riktig nok vært problematisk, som det sannsynligvis er for flere her. Men det har faktisk ikke noe som helst med svingningene på badevekten å gjøre, det er på helt andre områder jeg har strevd. Da jeg gjennom lavkarbogruppen og litteratur ble oppmerksom på at det generelt ble anbefalt å veie seg ukentlig, lurte jeg på om det var spesielle grunner til det? Grunner som kunne tilsi at jeg skulle endre på den rutinen jeg egentlig ville ha, når jeg nå skulle i gang med "den siste slankekuren"? Derfor la jeg ut spørsmålet mitt. I diskusjonen her har jeg forstått at noen er veldig overbevist om at ukentlig veiing er best. Men jeg har ikke sett noe argument som skulle tilsi at JEG skal droppe daglig veiing, når jeg tidligere har erfart at det er positivt motiverende for meg! Jeg ser at flere her på gruppen har det som meg. Det var fint å se. Hver må selvfølgelig finne ut hva som fungerer best for en selv, enten det gjelder valg av kostholdsfilosofi, veiefrekvens eller alt det andre vi skal ta stilling til når vi skal skaffe oss et bedre og lettere liv. Lykke til, alle sammen! :goodluck: |
Da forstår jeg ikke hvorfor du setter spørsmål ved det i det hele tatt. Hvis det har vært riktig for deg før mener jeg? Hvis du har veid jeg hver dag før og hatt hell med det bør du vel heller spørre deg om hvordan du skal lykkes å HOLDE vekta denne gangen for da er det slik jeg ser det det som er kjernen i problemet ditt. (rett på meg hvis jeg tar feil asså :))
Tror hver enkelt må gå i seg selv og spørre: Hvorfor har jeg lagt på meg IGJEN (for de det gjelder, blandt annet meg) ? Er det noe jeg kan gjøre annerledes denne gangen slik at jeg slipper å gå igjennom dette igjen? For meg handler det om at det skal slutte å handle om hva jeg veier. Må legge fokus på trivsel og helse og ta evt. utseende som en bonus når jeg går ned. Jeg må slutte å spise foran TV, slutte å spise når jeg ikke er sulten, slutte å gå timer uten mat for å så å kjøpe drittmat som egentlig egner seg best som grisemat - knapt det. Jeg er faktisk mer en jeg spiser og mer enn hva jeg veier og det skal jeg få hjernen min til å forstå denne gangen. Jeg skal gi meg selv omsorg ved å spise sunnere og få en bedre helse ved at jeg går ned i vekt. For jeg lurer meg selv ved å tro at når jeg spiser noe godt er det sunt for meg fordi det smaker så godt - i virkeligheten er det gift i min tilstand. Må bare få hjernen og adferden med på tanken..;) Jeg vurderer å veie meg bare 1 gang i måneden. Mye artigere... :ja: |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:15. |