![]() |
Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
lagde denne grøten i dag siden vi alltid har grøt lille julaften..
den blei kjempe god :D takk for fin oppskrift |
Da har jeg prøvd, og jeg syns ikke dette ble noe godt, dennvar ikke syrlig nok, muligens jeg gjorde feil i å bruke lettrømme (men var det jeg hadde), og så ble den skikkelig ekkel pga av JBKen, men brukte kanskje for mye (tok 3 ts for jeg fikk panikk om at det ikke ble tykt nok.
Men mulig jeg prøver igjen om jeg får tak i seter rømme i morgen- kan det gjøre forskjell? Savneg rømmesmaken :( |
Den va kjæmpego!!!
|
Kan man bruke ketolyse bakemix i steder for dette johannesmelet;):confused:
|
Må bare fortelle at jeg har nå prøvd den med seterrømme, og det var noe helt annet- dette er den beste lavkarboerstatningen jeg noen gang har spist, nesten så jeg vil spise rømmegrøt hver dag :o
|
Eg prøvde med bakemiks i dag, det klumpa seg i bittesmå harde klumpar. Ikkje noko særleg. :nei:
|
Er dette nok til en eller to personer?
jeg er kjempeglad i grøt, og rømmegrøt er jo fantastisk! mmmmmm |
Mener å huske det er nok til to posjoner, og så kan du jo slenge på litt spekekjøtt av noe slag i tillegg. Nam nam!
|
Har akkurat laget meg denne som nattmat - jeg hadde bare ca 2/3 av en rømmeboks igjen, så justerte oppskriften deretter - og det smakte helt herlig! Denne kommer til å bli en favoritt :)
|
denne var nydelig :D
|
Denne va super, halverte oppskriften og det va akkurat passe til en, jeg brukte forresten tipset om å bruke en TE klype til å sikte i JKB og resultatet ble perfekt :)
|
Jeg prøvde å lage rømmegrøt i går (Ikke denne oppskriften riktignok, men ganske lik)... fysj og fy! tror man må være litt forsiktig med JBK'en.. Jeg hadde i 1 1/2 ts, og den føltes som de grønne trollene i filmen Flubber...
tror dere det hadde gått an å bruke soyamel istede...? :) |
Sitat:
|
Prøvde denne oppskriften for andre gang i dag, men brukte litt for mye JKB og ble da merkelig i konsistensen, men smaken var fremdeles god :) så mitt råd er i være litt forsiktig med JKB
|
har prøvd 2 oppskrifter og det gikk ikke bra. I den første så skulle det bruke 2ss av jkb blandet med litt vann,og fy det ble masse stoooore klumper. Og jeg rørte hele tiden
så fulgte jeg anvisningen bak på glasset (husker ikke helt i farten hva det var) og helte og helte og det ble bare tynn suppe:mad: Så jeg ga helt opp og prøve det flere ganger. Så jeg skjønner ikke hvordan jeg skal bruke det for at det skal bli bra. kjedlig og prøve i andre ting (saus) og det blir klumper:p |
Sitat:
|
Jeg prøvde denne på 17 mai. Jeg serverte til 5 personer, så jeg triplet oppskriften. Skulle kanskje ha 4-doblet oppskriften, men jeg hadde dessert etter middag så de ble veldig blide :D
Jeg smaker ikke noe forskjell på vanlig rømmegrøt og lavkarbo varianten. Dette er en veldig god oppskrift. Tusen takk for at du delte den ;) |
TAKK du er en engel! Jeg er såååå grøt sugen!! Blir denne til lunsj i morra tror jeg :p
|
Sv: Rømmegrøt Lavkarbo
Sitat:
|
Jeg prøvde denne i dag og synes den var utrolig god! Takk for oppskriften :D
|
Rømmegrøt til frokost ble det :o
Og godt var det! Min ble litt klumpete (sikkert pga jbk) men det gikk helt fint å spise den. Prøvde først å riste vann og jbk i et bittelite syltetøyglass, men når jeg åpna glasset så var det jo blitt altfor tykt. Hadde det opp i gryta men det blanda seg ikke med resten så jeg måtte fiske opp klumpene. Prøvde deretter å riste jbk over med tesil (takk Photo!). Da gikk det bedre men det ble likevel fullt av små klumper. Jaja..i går prøvde jeg fløtegrøten men den falt ikke helt i smak. (Men den ble klumpfri ;) ) Takk for oppskrift :D |
Du kan få ut klumpene med en stavmikser! :)
|
Sitat:
|
Jeg har sikkert større syltetøyglass enn deg for min grøt blir uten klumper (stort sett i allefall :p )
|
rømmegrøten var bare så fantastisk god. Sitter og spiser og ingen klumper heller:p .Så enkelt og lage tilomed:)
|
Denne må jeg jammen teste. Bare få tak i JBKM først.
|
Hvor mye grøt blir det av denne oppskriften? Er det nok til 2?
|
Ja, - men vi spiste opp alt ! :ja:
|
Går den an å bruke sojamel i steden for JKM? EEller noe annet? Kommer meg ikke innom butikken på noen dager.
|
Sitat:
|
Sv: Rømmegrøt Lavkarbo
Sitat:
|
Akkurat spist rømmegrøt uten den sleipe, glatte JBKM følelsen! O`Lykke! :D
Testet med Xanthan Gum , og det fungerte over all forventning! :D :sikle: |
Jeg har prøvd å lage denne to ganger nå, bare at jeg bruker xantham gum i stedet for johannesbrødkjernemel.
Og selv om jeg så veldig gjerne vil like den, siden jeg savner grøt, så bare får jeg det ikke til. Det blir for rømme-og-fett-smak for meg, liksom feil type fettsmak, for jeg er glad i fett ellers. Men bare... Nei, jeg blir litt kvalm. Kjipt, for jeg savner som sagt grøt :( Får lete videre etter en oppskrift som passer meg og :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Jeg har prøvd mange forskjellige. Men når jeg lager bare til meg selv bruker jeg en halv pakke seterræmme, litt helmelk for at den ikke skal bli så syrlig. Jeg bruker ikke fløte for den blir da for mektig for meg. Blir d veldig kvalm. Så har jeg i pittelitt splenda(kan også bruke sukrin melis) for å redusere litt på syrligheten og litt salt.
For å få den tykkere bruker jeg ca en halv ts fiberhusk, syns dette er best. Men vær forsiktig med fiberhusken. Det koker gjerne et minutt eller to før du ser hvor tykk den blir. Så smelter jeg smør å har oppå og masse kanel og sukrin. Kjempegodt når man er søtsugen=) |
Sitat:
|
Etter min mening er det nettopp syrligheten som gjør rømmegrøt til rømmegrøt! ;)
|
Grøten smakte kjempe godt! Et lite tips: Jeg brukte lettrømmen fra Q-meieriene, like mange kh som i seterrømme og halvparten av kalorien, og smakte absolutt like godt :) Hva tror dere om å bruke melk isteden for fløte?
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59. |