Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Superdupergode søte boller/rundstykker (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14083)

Carbokiller 25-03-08 22:22

Sv: Superdupergode søte boller/ rundstykker

Tusen takk for kjempeherlig oppskrift.:D Har ikke bakemix men erstattet bare bakemixen med proteinpulver istedet. Ble omtrent som vaffelrøre i konsistensen og trengte knapt 10 min i ovnen. Hang voldsomt igjen i muffinsformene så jeg går nok å kjøper meg litt silikon i morgen. Var veldig gode, deilig med noe som ikke smakte egg! Kommer nok til å bake en dullion og fryse ned!

(Ser for meg varianten med pizzakrydder i og med smeltet ost på toppen også!)

luringen 27-03-08 19:30

hmm.. må prøves. MÅ det være JBKM, og proteinpulver i? Og det er da wey/nøytralt pulver?

Charmtassen 06-04-08 15:14

Har bakt disse i dag, og var en smule skeptisk da jeg ikke fikk "tannpasta-konsistens", men bare røre.

De så veldig gode ut i ovnen, og like gode når de kom ut. Fallt ikke sammen eller noe.
Men jeg hater soyaprotein, så jeg ble skeptisk igjen når jeg delte en bolle i to - der var den svampe-konsistensen igjen, men så var lukta helt annerledes - nemlig god. Og de smakte kjempegodt!
Så nå er all skepsis borte, og 3 boller med smør ble spist til lunsj. Jeg fikk 15 stk. i muffinsformer, og har vært flink og puttet resten i fryser'n.
Takk for en flott oppskrift! :blomster:

Budeia 08-04-08 18:11

Enten gjorde jeg noe feil, eller så er jeg kresen. Syntes ikke disse var så gode jeg.
Ikke var de søte (brukte splenda, og var redd for å ta for mye) kardemomme hadde jeg ikke, og jeg brukte kun soyaprotein og kruskakli, fordi det er det jeg har.
Får gi dem en sjans til..;)

Levita 28-04-08 17:52

Tusen takk for deilig oppskrift! Etter en måned på Ketolyse var jeg skrekkelig lei av kun et fiberrik i ny og ne. Jeg hadde kun soyaprotein, ikke bakemiks, men det gikk helt fint. Dessuten hadde jeg i en neve hakkede valnøtter. Har akkurat satt til livs en varm bolle med meierismør. Oh lykke, deilig med noe "bollete" i munnen!

Elanessë 01-05-08 20:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ingis-37 (Innlegg 315409)
5 ss soyaprotein
3 ss kruskakli
5 ss Creme Fraiche
4 egg
100 gr smøreost (Kavli trippel)
4 ss bakemix
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
3 ss splenda
3 ss rapsolje
4 ts Johannesbrødkjernemel

Oi jeg bruker soyaprotein overalt i oppskrifter der det står bakemix også. Dette er første gang jeg ser en oppskrift med begge deler i. Kan jeg bruke 9 ss soyaprotein her, og så kutte ut bakemixen??

Kan jeg bruke natreen istedet for splenda, samme mengde da eller?

SusieBlues 02-05-08 08:52

Jeg bruker kun protein, aldri bakemix.
Kan sikkert ha oppi natreen, men da ville jeg hatt oppi litt mindre mengde.

Søster 03-05-08 15:13

Jeg har verken bakemix, soyapulver eller proteinpulver (venter på pakke fra Ketolysebutikken), men jeg har johannesbrødkjernemel. Er det på noen måte mulig å lage disse bollene likevel? Har så lyst på noe bakst :)

Elanessë 04-05-08 19:17

Sitat:

Hva er dette egentlig? :confused:

Levita 04-05-08 19:23

Vanlig Kavli smøreost i beger. Titt på linken, så ser du bildet av den :)
http://www.kavli.no/wps/wcm/resource...d_begerost.pdf

Elanessë 04-05-08 20:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Levita (Innlegg 457913)

Oi den har jeg aldri sett før :eek: og jeg jobber på en matbutikk. Hm, får ta en tur til Ultra da - de burde vel ha den?

Levita 04-05-08 20:04

Vet ikke, har ikke sett etter den på Ultra, men ville forundre meg om de som har "alt" annet ikke har den :)

Areola 05-05-08 12:43

Jeg innbiller meg at de blir smakende litt som amerikanske muffins hvis man har litt smør oppi, noen som har prøvd?

Kommer vel til å prøve uansett, tenker jeg:p

Elanessë 05-05-08 12:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Levita (Innlegg 457940)
Vet ikke, har ikke sett etter den på Ultra, men ville forundre meg om de som har "alt" annet ikke har den :)

Hvor har du funnet den ellers?

Søster 05-05-08 12:59

Jeg kjøpte trippelosten på ICA :)

Lindabtn 05-05-08 13:00

Disse kan man spise på ketolyse eller??
Noen som erfaring om man stagnerer av disse?? Må ha noe som jeg kan ha med på jobb, og da er jo disse perfekte :)

Lindabtn 05-05-08 21:10

Nå står disse i ovnen og jeg er super spent :D
Håper de er gode!!!
Smakte på deigen og den virket veldig lovende :p

Areola 05-05-08 22:00

Jeg lagde en halv porsjon i går - og i dag måtte jeg lage mer :p Farlig gode faktisk..
De er littegranne tørre, prøvde med 50 g smør i dag, men merket ikke stor forskjell.. Det er ettersmaken som er tørr liksom.. hvis noen forstår? Jeg har brukt philadelphia ost, er det noe forskjell der?

Elanessë 05-05-08 22:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lindabtn (Innlegg 459064)
Nå står disse i ovnen og jeg er super spent :D
Håper de er gode!!!

Samme her...! Skal ta de ut om 2 min her nå. Veldig spent! Nå er jeg jo mett og har spist nok for i dag egentlig, men må jo smake på fersk bolle :o

Lindabtn 06-05-08 08:24

Fy **** sier jeg bare, dette er noe av det beste jeg har smakt :sikle:
Hadde bare soyaprotein, smør i stede for olje, og philadelfia-ost.

Dette var himmelskt med smør og en dæsj med syltetøy på :ja:

Disse skal jeg lage igjen :heia:

Elanessë 06-05-08 08:40

Og my goood! Jeg glemte en ingrediens! http://s248.photobucket.com/albums/g...n/th_daane.gif Ser nå og husker at jeg ikke hadde rapsolje i mine boller. Hva kan være hovedkonsekvensen da? At de ikke henger helt sammen? Eller at jeg ikke får i meg det fettet...? For jeg syns kanskje at de var litt "smulete" og ikke var heelt faste nei. Men gode ja! :sikle: Koste meg med 1/2 fersk en i går med syltetøy på. Men må jo nå prøve oppskifter etterhvert også med alle ingrediensen http://s248.photobucket.com/albums/g...n/th_knegg.gif
Lindabt, så flott at man kunne bruke philadelfia da..! Orker ikke å løpe rundt på butikker langt unna sååå ofte http://s248.photobucket.com/albums/g...nn/th_flau.gif

Stinen 06-05-08 11:13

veldig fint om noen har erfaring med stagnasjon etter å ha spist disse bollene! Visst ikke så innfører jeg de herved i min ukeplan.. hadde jo ikke vært så dumt dersom disse var sinsykt gode!!

Stinen 06-05-08 11:59

bra oppskrift, men føler meg ikke frelst.. ikke for å være kjip.. men jeg syns ikke de var sinnsykt gode. De var helt ok.. Gøy å forsøke litt, hvertfall. overrasket over hvor høy og luftig de ble!! !:D

malla 26-05-08 08:41

Heisan! Ser at det står forslag om å bruke Kavli trippel i denne oppskriften, noen som vet hva det er? Aldri hørt om før..... Lagde pizza på lørdag og da brukte jeg denne oppskriften til bunn, hadde da i Kavli baconost.....ble nydelig!!

Elanessë 26-05-08 10:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av malla (Innlegg 476449)
Heisan! Ser at det står forslag om å bruke Kavli trippel i denne oppskriften, noen som vet hva det er?

det står rett ovenfor her :D
Jeg fant på Ica Maxi

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Levita (Innlegg 457913)

smilefjes 29-05-08 19:32

Jeg glemte å ha oppi olja i farta jeg - men de ble KNALLGODE likevel :-) Takk for oppskrift!

karbofix 13-08-08 21:41

Seriøst det beste jeg noen gang ha spist.
Hadde ikke creme fraich, bare smøreost så jeg tok heller 200g
philadelfia. Den ble kjempe god...

Takk for en nydelig oppskrift...

dingpot 22-08-08 15:59

Huffameg...

Jeg begynte å blande til deigen. Målte opp - meget nøyaktig med sånn spiseskje og teskjemål som man kjøper i kjøkkenvaren. Hadde i 4 egg. Målte opp alt det tørre og alt det våte hver for seg. Blanda i hop, og tenkte: hvordan i all verden har de klart å "forme" noe som helst med dette? Har jeg driti meg ut? :confused: Det er jo vaffelrøre!

Vafler! JA! Namnam! *setter på vaffeljernet* Steker et par vafler mens jeg mikser mer soyaprotein og glutenmel i den opprinnelige deigen... Setter noen boller til steking(i muffinsformer), og spiser så en vaffel.

"Hmmm... tja... kan ikke akkurat skryte. De var ikke bedre enn de i den berømte vaffeltråden her inne... Uff... Tror ikke bollene kommer til å være noe særlig heller. Har jeg gjort noe feil, siden jeg er omtrent den eneste som ikke er overbegeistra?"
*tikk-tikk-tikk-tikk-ding!*
*ta bollene ut av ovnen* - "jøss så luftige de er! Ligner på muffins av utseende!"
*skjærer av en slingse og putter i munnen*
Der! Endelig! NAM! :D På med litt hjemmelaga syltetøy. ENDA MER NAM!

Tusen takk for en svært god oppskrift på BOLLER (om ikke akkurat vafler), selv om jeg måtte ha mye mer tørt i enn det som stod i oppskriften (sikkert noe med mine måleenheter som ikke stemmer overens med originalen), men sluttresultatet ble MEGET bra :)

Skal prøve å lage et pølsebrød og et par sjokolademuffins med resten av røra. Kommer med rapport siden. Wohoo - hurra for freddan! :D

Edit: Har nå tatt ut sjokoladebolla/muffinsen og pølsebrødet fra ovnen. Det ser veldig bra ut! Muffinsen smakte som muffins også! Konsistensen var litt mer bollete (pga glutenmelet sikkert), men veldig gode! Hadde litt kakao og litt hakket mørk sjokolade oppi. Nam!

Pølsebrødet var egentlig tenkt til å heves, slik at jeg skulle dele det på midten som et vanlig. Hadde sesamfrø på toppen og all tingen... Men det sklei litt utover, så det ble verken lompe eller brød. Neste gang skal jeg med vilje flate det mer utover og bruke som "lompe", eller så må jeg lage deigen litt tørrere slik at de ikke sklir utover. Men som pølsebrød, smaks- og konsistensmessig, tror jeg vi har en vinner! Hurra for oppskrift!

Evah 27-08-08 21:42

Hvordan blir skal konsistensen og fastheten være på desse?
Lagde i går, og det minte ikke mye om boller nei :confused:

Ikke var de spesielt faste heller, mer som muffins..

Nå brukte jeg litt rømme i stedet for creme fraich, og kun soyaprotein, ikke bakemix,
og philadelphia-ost i stedet for kavli.

Jabba 28-01-09 19:06

Har ikke rapsolje...kan jeg bruke olivenolje?

elian 30-01-09 20:45

Jeg skal lage hamburgerbrød av denne i dag :D

elian 30-01-09 21:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 458656)
Jeg innbiller meg at de blir smakende litt som amerikanske muffins hvis man har litt smør oppi, noen som har prøvd?

Kommer vel til å prøve uansett, tenker jeg:p

Jeg har laget disse nå. Men jeg byttet ut oljen med smør. Ellers fulgte jeg oppskriften.

Men jeg forstår ikke hvordan noen kan få en flytende røre?? Jeg la opp 2 hamburgerbrød og 3 boller på brettet, og da hadde deigen satt seg såpass mye at jeg måtte ha i mer olje for at den skulle bli mulig å forme/henge sammen igjen... Veldig rart. Sikkert måla våre som er heeeeelt forskjellige da :)

Jeg har ikke smakt enda, men gleder meg.

Jeg delte røra i to å hadde splenda og kardemomme i ene delen og ikke i den andre. Spent på smaken. Nå skal jeg mekke en svær burger med ost og bacon :D

elian 31-01-09 10:05

Sv: Superdupergode søte boller/rundstykker

Tja... :rolleyes:

Jeg skal ikke si at disse var BOLLE-lignende... For det var de IKKE.... De hadde en ok smak, men desverre litt for mye soyaproteinsmak for min gane. Også var de ganske tørre. Men det er jo typisk for alt med bakepulver i...

Jeg skal prøve å lage denne en gang til med gjær, evnt gjær OG bakepulver. Vurderer også å prøve med natron. Det skal jo gi en saftigere konsstens (a'la gulrotkake) Legger inn resultatet senere :)

Camz 20-03-09 09:57

Disse her er skremmende gode. Kjempegode nybakte, men etter å ha ligget på benken en dag eller to i pose så smaker de akkurat som nybakte igjen etter et par minutter i brødristeren. Bakte boller på tirsdag og i dag har jeg hatt 2 stk til frokost med smør og litt heistad syltetøy. Delte de i to og hadde de 3 min i brødristeren og da smakte de nesten ennå bedre enn på tirsdag :D:D Så tusen takk til ingis for denne fantastiske oppskriften :p

froken 19-04-09 21:17

Dette er det BESTE lavkb brød jeg har smakt mmmm....
Nesten litt for god:D
Neste gang skal jeg lage stor røre og lage hamburger og pølsebrød for å ha på lur. Disse kommer til å redde mange koze(les grill:D) stunder i sommer.

nenuial 25-05-09 22:10

Nå har jeg også laget disse, og de ble supergode! Minnet kanskje mer om faste muffins enn boller i konsistens syns jeg, men smakte nydelig nybakt med lavkalori jordbærsyltetøy på :D
Mine ble lagd med Snøfrisk smøreost i stedet for kavli / philadelphia, og det fungerte det også syns jeg :)
Takk for oppskriften!

Sulphur 02-06-09 21:52

Jeg laget nettopp disse igjen. Nammenam med masse smør og ost på. :D

Aryn 07-06-09 22:08

Er det bare meg, eller står det ikke hvilken temp og hvor lenge de skal stekes?

nenuial 07-06-09 22:45

Sitat:

Stekes på ca 175 grader midt i ovnen i ca 20 min.

Joda, det står :)
Anbefales!

martina 08-08-09 18:56

Sitat:

Hei :)

Har hatt "den store bakedagen" i dag, og startet med Iset-brødet (NAM-NAM), så laget jeg modifiserte Ullabullaboller (gode de og!)... deretter fikk jeg lyst å prøve meg på søte boller/ rundstykker.

Her er oppskriften på

INGIS` SUPERDUPERGODE BOLLERUNDSTYKKER:

5 ss soyaprotein
3 ss kruskakli
5 ss Creme Fraiche
4 egg
4 ss bakemix
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
3 ss splenda
3 ss rapsolje
4 ts Johannesbrødkjernemel

Kjør alt sammen i food prosessoren til det blir en klissete men litt fast røre :p (tannpasta???)
Deretter formet jeg boller med to spiseskjeer, og satte dem på bakepapir. Muffinsformer kan sikkert brukes, men jeg hadde ikke...

Jeg fikk 14 bollerumdstykker :D

Stekes på ca 175 grader midt i ovnen i ca 20 min.

Nyyydelig delt i to, med en liten dæsj syltetøy, men kan helt fint spises uten noen ting!

Har ikke vekt, så aner ikke hvordan jeg skal få regnet karbo innholdet :o
Neste gang vil jeg prøve de med mer soyaprotein og mindre bakemiks for å redusere karboene... ;)

Klem fra Ingis :D

Jeg er litt ny i dette gamet hva er splenda og hvor får jeg tak i det?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:19.