![]() |
Sv: Vafler!
Sitat:
|
Ang. forskjellen creme fraiche og rømme:
Sitat:
|
Bang. Der var den avgjort gitt. Takk Nille!
|
Så vidt jeg husker fra min og en kompis heftige lefling med synonymordbok og det latinske språk under videregående (nerd, jeg??) så betyr Ignoramus noe sånt som "Vi vet ikke", eller "vi er ignoranter".
Så å henvise til seg selv som Ignoramus, blir samtidig å snakke om seg selv som jeg og meg, to personer. Ganske festlig. Vi løp rundt og ropte Ignoramus! til tømrerne blant annet, som ble enda mer forvirret over oss"kunstnerspirene", enn de alt var. Mmm. Vafler (kan ikke ramle helt ut). |
|
Jeg ELSKER wikipedia:D
|
Endelig fikk jeg prøvd disse. Jeg byttet halve rømme delene med fløte. Resten av fløten pisket jeg til krem, som jeg tilsatt par tesjeer med rørte jordbær.... også hadde jeg litt av det på vaffelen. MMMMmmmmmmm vaffelbløtekake:D
|
Noen som har prøvd denne røra som pannekaker?
|
Sitat:
PS: Bilde!! Så pen du er!!! |
Sitat:
Jeg synes du er så pen, jeg! Ser ut som en alv...:klem: |
Sitat:
Taaaak!! (Og ikke glem Ozzys bevingede ord: "Fairies wear boots":_punk:) Nå må nesten noen være prøvekaniner her og prøve å lage pannekaker av disse. Ååååå, paaaannekaaaker!! |
Sitat:
Taaaak!! (Og ikke glem Ozzys bevingede ord: "Fairies wear boots":_punk:) Nå må nesten noen være prøvekaniner her og prøve å lage pannekaker av disse. Ååååå, paaaannekaaaker!! |
Åh, dette fikk jeg jammen lyst på! :p
Johannesbrødkjernemel... det får men vel på helsekost, hva? |
Sitat:
Drøyt, og helt genialt! PS: Sist jeg lagde vaflene, hadde jeg bare nok joh.mel til fire teskjeer, lot røra stå og svelle en halvtime i kjøleskap, og de ble fortsatt helt perfekte:) |
Sitat:
|
...og der ruslet jeg glad og fornøyd inn i min lokale helsekost på jakt etter Johannesbrødkjernemel - og fyren bak disken så på meg som om jeg hadde begynt å snakke swahili. Han kunne like godt vært med i den nettbutikk-reklamen: "Nei, det har vi IKKE sett!"
Hva skal jeg gjøre nå da tro? Hmf! Har forresten noen forsøkt å lage en usøtet versjon av vafflene, og bruke dem som en slags pannekake? Elian: Har du noen Jernia i nærheten. De har mye sånt, kjøpte kremvisper der forleden dag. |
Sitat:
|
Jepp - jeg tror det er SunKost min butikk har også! Men jeg fikk IKKE det tilbudet... jeg tror ikke den fyren er helt god. Forrige gang var jeg innom og spurte etter peppermynte-te og da så han også på meg som jeg ikke var riktig vel bevart. Han fikk gravd fram en pakke, da, etter fem minutters febrilsk leting i hyllene.
Herlige london - hvis en reagerer sånn på forespørsler om spesielle matprodukter, bør man strengt tatt ikke jobbe i en helsekost! :mad: Nuvel... måtte bare få det ut. Jeg får gå på jakt i andre helsekoster. |
Han der burde jo raporteres til kjeden han.... dem kan jo ikke tjene på å ha slike uvitere i spesialbutikker:rolleyes: :confused:
|
Ok, jeg aner ikke hva jeg gjør galt, for når jeg prøver å steke , går de bare fra hverandre! Det skulle man ikke tro med så mye egg!
Prøvde å steke en i vaffeljern, og den ble bare sittende fast og så prøvde jeg å steke en som pannekake, men den bare gikk fra hverandre når jeg forsøkte å snu den! Hjelp...? :confused: |
Nei, det er MED. Fem tsk som anbefalt.
|
Det gikk likevel! :)
Smulas vaffeljern går nemlig ikke med på noe mindre enn 7 teskjeer med Johannes. *kaster et blikk på Johannes* Så da kommer jo DET glasset til å gå fort... men hursomhelst, nå er de med og alle er glade. Og gode på smak er de også. Takk! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Det årna sæ til slutt. :)
Men jeg fikk ikke 10 plater, altså. Med de som ble ødelagte kom det vel på ca 7 stykker. Skal man ikke ha oppi mer væske? |
Jeg fikk også seks sju vafler. Men jeg lover at det er mer enn nok :D
|
oioi..Åssen har jeg klart å unngå å se denn posten tro??..Så den nå, så nå blir det vafler i helga tenker jeg..
Men har jeg vaffeljern da tro??......... Leiter etterpå;);) Disse med Heistad syltetøy må jo være kooonge!!? |
oi... fikk 12 vafler jeg... tynne, men veldig gode:p
|
Sitat:
Neste gang lurer jeg på om jeg skal bruke litt fløte? |
Kan jo også ha noe med størrelsen på vaffeljernet å gjøre:)
|
Kan man jukse her og bruke vanlig mel (evt. soyamel) istedetfor johannesbrødkjernemel? Blir vel ikke så veldig mye karber ut av det.
Jeg fikk lyst på vafler i dag og den lokale helsekostbutikken hadde ikke dette. |
Prøvde nok det, stemmer det, røren ble relativt tynn, vaflene ble tynne og sprø, ikke helt som man forventer av vafler, men godt ble det da.
Og dette var med lettrømme, huff. :) Får se om jeg får kjøpt johanneskjernemel og creme fraiche i morgen og prøve igjen! :) |
Sitat:
Seriøst, da - er det ikke standardstørrelse på sånne vaffeljern? Tror ikke mitt er spesielt digert, altså. |
Er det gunstig med tungt lokk?
Da kan jeg isåfall bare sette meg på det... :D |
er dette johannesbrødkjernemelet noe brukanes? hva glykemisk index har det?
Noe annet man kan bruke istedet for rømme/ fløte? matyoughurt kanskje? |
Sitat:
Det har helt nøytral smak, og man trenger bare litt for å få tykkelse på sauser, supper, kakebunner, og vafler da. Den er laget av kjernen av frukten som vokser på Johannesbrødtreet. (Også kjent som carob-pulver, forresten). Ser ut som mel, oppfører seg nesten som mel (men gir langt tykkere konsistens med langt mindre mengde) men er alstå ikke mel! (I ordets rette forstand). Dette kan man trygt bruke. Og det har redda mang en lavkarber i opp til flere situasjoner! |
Vil meddele at jeg i dag har laget pannekaker ut av herligheten!
Byttet ut halvparten av rømma med fløte, da, og så en liten klype salt oppi, for det husker jeg mormor sa en måtte ha i pannekakerøre. Og så... litt rømme og Heistads bringebærsyltetøy på toppen....!? :sikle: Dyrisk godt! Måtte smake på en men må gjemme resten ellers blir det ikke noe trening på meg idag, da kommer jeg til å sitte pal og gnafse pannekaker som en liten sofagris. Skjønt, liten og liten, da... |
Sitat:
Jeg vipper mellom ingen søtstoffer what so ever, og en dag i uka... Men man kan kanskje droppe splendaen her?? |
ENDELIG var Johannesbrødkjernemelet i hus, og vaffeloppskriften utprøvd! Nå som svele! :heia::heia::heia:
Dette var staselige greier Moinx! |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41. |