![]() |
Sv: Metformin
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Når det er sagt så må jeg si at jeg har ikke fått noen bivirkninger med denne tabletten, har allerede nå fått "lov til" å trappe opp til maks grense som er 3 for meg. Ikke noe bivirkninger i det hele. Er det virkelig sånn at de ikke begynner å gi effekt før etter 3 mnd? |
Hva skjer om man blir gravid å går på metformin?
|
Sitat:
|
Sitat:
og den gir så klart effekt før det har gått tre mnd... det er bare det at om man skal starte behhandling med metformin så bør man ikke slutte før det har gått tre mnd |
Sitat:
Albertine, korriger meg gjerne og suppler om jeg har glemt noe. |
Nå er ikke jeg gravid altså, jeg bare kom til å tenke på det ;)
|
oki... jeg dytter litt på denne jeg... Leste i avisen her (tror det var for en ukes tid siden) om PCOS. Jeg har jo gått til den legen som har gjort denne studien på metformin og graviditet hoss PCOS-kvinner, og i følge avisen er dette en studie som vekker internasjonal intresse...
Legen (som flere av oss her inne går til) sa i denne artiklen at metformin som behandling av PCOS, har effekt når den brukes sammen med lavkarbokost og trening... |
Sitat:
|
Sitat:
|
fant den dessverre ikke, men skal høre med mamma om hun fortsatt har artikelen (hun tok vare på den til meg, for jeg har ikke avisen) så skal jeg scanne den og se om det blir bra
|
Jeg har artikkelen iallfall.
|
Hei
Jeg har ikke klart å ta mer enn 2 x 850mg om dagen, men har vært syk og kvalm en stund, så det ble bare mer ubehagelig med 3 stk. Jeg skal prøve å ta 3 x 850 igjen fra mandag. Men; jeg merker lite av de "gode" bivirkningene; jeg har søthunger fortsatt blant annet. Veeeeldig slitsomt! Noen som har noen gode råd? Litt lavkarbo-kosthold går heller ikke så bra; er det nå jeg skal si; Mandag! Ny uke, nye muligheter? ;) ha en flott helg! |
Jeg lurer på hvorfor man ikke kan gå på disse tablettene når man er gravid jeg :confused: Legen min sa noe annet
|
Sitat:
Men i følge legen min tar det nok ikke lang tid før det vil bli godkjent. |
Sitat:
|
Sitat:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Studier i dyr har ikke vist skadelige effekter m.h.t. graviditet, embryo- eller fosterutvikling, fødsel eller postnatal utvikling. Metformin skal likevel ikke brukes under graviditet, men erstattes av insulin. Overgang i morsmelk: Ukjent. Utskilles i melken hos rotter. Preparatet skal ikke brukes under amming. Gratulerer med den lille på vei! :) |
Sitat:
Grunnen til at det er viktig at du er med i prosjekt, er at du da blir ekstra fulgt opp med flere ultralyder av barnet, måling av blodflow mellom mor/barn, du må ta blodprøver og sukkerbelastninger osv osv. Det vil du ikke få om du tar det på egen hånd. Jeg var med i prosjekt med nr 1 og det viste seg at jeg fikk ekte metformin (altså ikke juksemedisin). Da jeg ble gravid med nr 2 så hadde jeg metformin (og ny resept) i huset, men jeg var ikke med i prosjekt. Så jeg torde ikke ta det, til tross for at det ser ut til at det er gunstig ved PCOS å ta metformin under graviditet. Men bli med i prosjektet hennes da vel. Send meg en pm og jeg gir deg mailadressen hennes (jeg har tillatelse til det). Hun ønsker seg flere deltakere etter det jeg vet. Prosjektet er landsdekkende og du får masse ekstra oppfølging som det er verdt å få med seg. GRATTIS forresten. Glemte helt bort det i "tordentalen" min. :klem: |
Mum42, sender deg mailadressen min jeg :)
Også tar jeg opp dette med min lege i morgen, at jeg egentlig ikke burde gått på det. Tusen takk :) |
Se her hva jeg fant
http://www.snartgravid.com/plassen/s...ad.php?t=65409 Har vært på mailkontakt med Eszter siden i går, og hun ville gjerne at du tar kontakt. Det skal ligge noe fra henne inne på http://www.barnimagen.com også, men jeg finner det ikke. http://www.synnove.de/eszter.png |
Så bra at det finns sånne prosjekter!
Og gratulerer, Smurfine!:blomster: Lykke til med graviditet, og Fedonkost! |
Tusen takk, da har jeg sendt mail.
|
Men skulle jeg sagt at det var du som ba meg om å ta kontakt med henne eller? Det gjorde jeg ikke, men kan sende en ekstra mail å si fra at du mum42 har bedt meg om å ta kontakt :)
|
Sitat:
:klem: |
Sitat:
|
Dersom det er greit for deg, så kan jeg jo sende den mailadressen du sendte meg til hennes andre epostadresse. En som hun sjekker både hjemme og på jobb. Den har jeg ikke tillatelse til å gi videre skjønner du.
|
Sitat:
|
Da er det gjort.
|
Og kontakt oppnådd har jeg skjønt. :)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:06. |