Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   PCOS og karbohydratkontroll (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Metformin (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10167)

Smurfine 27-09-06 16:29

Sv: Metformin

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro (Innlegg 202808)
Jeg vet det er en del som får denne resepten blå, men om legen din blir "oppdaget" har han et problem, for han har faktisk ikke lov... men det er jo fint for deg da... du får jo medisinen billigere :p

men metformin er et medikament som kun skall gies på blåresept ved en diabetesdiagnose... det står i felleskatalogen...

Det er sant, man skal ikke få denne på blåresept om man ikke har sukkersyken.Han sjekket i felleskatalogen før han skrev ut resept til meg . :)

jeef-micro 27-09-06 17:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smurfine (Innlegg 203155)
Det er sant, man skal ikke få denne på blåresept om man ikke har sukkersyken.Han sjekket i felleskatalogen før han skrev ut resept til meg . :)

jepp det er det som er "riktig prosedyre" Legene har faktisk ikke lov til å feildiagnostisere for å gi blå resept...

Smurfine 27-09-06 17:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro (Innlegg 203166)
jepp det er det som er "riktig prosedyre" Legene har faktisk ikke lov til å feildiagnostisere for å gi blå resept...

Nei, å den kosta jo ikke så mye heller da så om du ikke får den på blåresept så blir du ikke bankrott fordi.

Når det er sagt så må jeg si at jeg har ikke fått noen bivirkninger med denne tabletten, har allerede nå fått "lov til" å trappe opp til maks grense som er 3 for meg. Ikke noe bivirkninger i det hele.

Er det virkelig sånn at de ikke begynner å gi effekt før etter 3 mnd?

Smurfine 27-09-06 20:21

Hva skjer om man blir gravid å går på metformin?

Mum 4 2 27-09-06 20:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro (Innlegg 202808)
Jeg vet det er en del som får denne resepten blå, men om legen din blir "oppdaget" har han et problem, for han har faktisk ikke lov... men det er jo fint for deg da... du får jo medisinen billigere :p

men metformin er et medikament som kun skall gies på blåresept ved en diabetesdiagnose... det står i felleskatalogen...

Og det samme sa legen min da jeg påpekte at jeg IKKE skulle ha blå resept. Han sa at han kunne få alvorlig trøbbel dersom han skrev den ut på blå resept og jeg ikke skulle ha det.

jeef-micro 27-09-06 22:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smurfine (Innlegg 203203)

Det er gjort en studie på metforminbruk og graviditet... men det vet vel mum og albertine mer om

og den gir så klart effekt før det har gått tre mnd... det er bare det at om man skal starte behhandling med metformin så bør man ikke slutte før det har gått tre mnd

Mum 4 2 27-09-06 23:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smurfine (Innlegg 203203)

Pr idag er metformin ikke godkjent for brukt til gravide her i Norge. Så da må du slutte og ta de, for så å evt. bli med i ett prosjekt som nå er landsdekkende (kontakt Albertine eller meg så kan vi ordne kontakt for deg). Da får du enten placebo eller ordentlig metformin. (jeg fikk ordentlig viste det seg da jeg hadde født). Du vil da bli fulgt opp med flere ekstra ultralyder, masse blodprøver, sukkerbelastninger mm. Prosjektet er godkjent av etisk kommite og du er ekstra forsikret. Det er veldig viktig å ikke bruke metformin på eget initiativ om en blir gravid (flere som gjerne vil det). For skulle det da dukke opp komplikasjoner (med mor eller barn), så kan det i verste fall ødelegge for at metformin noen gang blir godkjent for gravide.

Albertine, korriger meg gjerne og suppler om jeg har glemt noe.

Smurfine 28-09-06 22:19

Nå er ikke jeg gravid altså, jeg bare kom til å tenke på det ;)

jeef-micro 09-10-06 00:33

oki... jeg dytter litt på denne jeg... Leste i avisen her (tror det var for en ukes tid siden) om PCOS. Jeg har jo gått til den legen som har gjort denne studien på metformin og graviditet hoss PCOS-kvinner, og i følge avisen er dette en studie som vekker internasjonal intresse...

Legen (som flere av oss her inne går til) sa i denne artiklen at metformin som behandling av PCOS, har effekt når den brukes sammen med lavkarbokost og trening...

Enid 10-10-06 14:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro (Innlegg 205722)
oki... jeg dytter litt på denne jeg... Leste i avisen her (tror det var for en ukes tid siden) om PCOS. Jeg har jo gått til den legen som har gjort denne studien på metformin og graviditet hoss PCOS-kvinner, og i følge avisen er dette en studie som vekker internasjonal intresse...

Legen (som flere av oss her inne går til) sa i denne artiklen at metformin som behandling av PCOS, har effekt når den brukes sammen med lavkarbokost og trening...

Hvilken avis stod dette i? Gidder du å linke til artikkelen kanskje?

jeef-micro 10-10-06 16:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Enid (Innlegg 206078)
Hvilken avis stod dette i? Gidder du å linke til artikkelen kanskje?

Det sto i adreseavisa fredag for en og en halv uke siden tror jeg... jeg skal søke på nettet, men ikke sikkert jeg finner artikkelen i nettutgaven av avisen

jeef-micro 10-10-06 16:33

fant den dessverre ikke, men skal høre med mamma om hun fortsatt har artikelen (hun tok vare på den til meg, for jeg har ikke avisen) så skal jeg scanne den og se om det blir bra

Mum 4 2 10-10-06 23:05

Jeg har artikkelen iallfall.

lillemeg 28-10-06 12:39

Hei
Jeg har ikke klart å ta mer enn 2 x 850mg om dagen, men har vært syk og kvalm en stund, så det ble bare mer ubehagelig med 3 stk. Jeg skal prøve å ta 3 x 850 igjen fra mandag.
Men; jeg merker lite av de "gode" bivirkningene; jeg har søthunger fortsatt blant annet. Veeeeldig slitsomt! Noen som har noen gode råd?

Litt lavkarbo-kosthold går heller ikke så bra; er det nå jeg skal si; Mandag! Ny uke, nye muligheter? ;)

ha en flott helg!

Smurfine 28-10-06 13:38

Jeg lurer på hvorfor man ikke kan gå på disse tablettene når man er gravid jeg :confused: Legen min sa noe annet

Mum 4 2 28-10-06 18:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smurfine (Innlegg 209593)
Jeg lurer på hvorfor man ikke kan gå på disse tablettene når man er gravid jeg :confused: Legen min sa noe annet

De er ikke godkjent for bruk til gravide ennå her i Norge. Kun i forskningsøyemed/prosjekt. Disse prosjektene må godkjennes av etisk kommite, samt at du er ekstra forsikret når du deltar.

Men i følge legen min tar det nok ikke lang tid før det vil bli godkjent.

Smurfine 28-10-06 19:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mum 4 2 (Innlegg 209620)
De er ikke godkjent for bruk til gravide ennå her i Norge. Kun i forskningsøyemed/prosjekt. Disse prosjektene må godkjennes av etisk kommite, samt at du er ekstra forsikret når du deltar.

Men i følge legen min tar det nok ikke lang tid før det vil bli godkjent.

Nå er det sånn at jeg er gravid, (burde kanskje ikke ropt ut om det ennå,litt tidlig men) å jeg spurte legen min å han sa jeg bare kunne gå på disse. Det står ingenting ting om dette i denne legeboka om at gravide ikke kan bruke dem. Så jeg lurer på hvor dere har hørt at en ikke kan bruke det?

Lemen 28-10-06 20:18

Sitat:

Nå er det sånn at jeg er gravid, (burde kanskje ikke ropt ut om det ennå,litt tidlig men) å jeg spurte legen min å han sa jeg bare kunne gå på disse. Det står ingenting ting om dette i denne legeboka om at gravide ikke kan bruke dem. Så jeg lurer på hvor dere har hørt at en ikke kan bruke det?
I dag 18:03
Nå bruker jeg ikke metformin, men jeg slo opp i felleskatalogen, og der står det:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Studier i dyr har ikke vist skadelige effekter m.h.t. graviditet, embryo- eller fosterutvikling, fødsel eller postnatal utvikling. Metformin skal likevel ikke brukes under graviditet, men erstattes av insulin. Overgang i morsmelk: Ukjent. Utskilles i melken hos rotter. Preparatet skal ikke brukes under amming.

Gratulerer med den lille på vei! :)

Mum 4 2 28-10-06 20:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smurfine (Innlegg 209632)

Av legen som driver (er primus motor for) studiet/prosjektet her til lands. Som sagt så er metformin ikke godkjent for bruk til gravide her til lands. Og villmedisinering (dvs. utenfor prosjekt) kan faktisk føre til at det i verste fall ikke blir godkjent heller.

Grunnen til at det er viktig at du er med i prosjekt, er at du da blir ekstra fulgt opp med flere ultralyder av barnet, måling av blodflow mellom mor/barn, du må ta blodprøver og sukkerbelastninger osv osv. Det vil du ikke få om du tar det på egen hånd. Jeg var med i prosjekt med nr 1 og det viste seg at jeg fikk ekte metformin (altså ikke juksemedisin). Da jeg ble gravid med nr 2 så hadde jeg metformin (og ny resept) i huset, men jeg var ikke med i prosjekt. Så jeg torde ikke ta det, til tross for at det ser ut til at det er gunstig ved PCOS å ta metformin under graviditet.

Men bli med i prosjektet hennes da vel. Send meg en pm og jeg gir deg mailadressen hennes (jeg har tillatelse til det). Hun ønsker seg flere deltakere etter det jeg vet. Prosjektet er landsdekkende og du får masse ekstra oppfølging som det er verdt å få med seg.

GRATTIS forresten. Glemte helt bort det i "tordentalen" min.

:klem:

Smurfine 29-10-06 09:54

Mum42, sender deg mailadressen min jeg :)
Også tar jeg opp dette med min lege i morgen, at jeg egentlig ikke burde gått på det. Tusen takk :)

Mum 4 2 29-10-06 10:16

Se her hva jeg fant

http://www.snartgravid.com/plassen/s...ad.php?t=65409

Har vært på mailkontakt med Eszter siden i går, og hun ville gjerne at du tar kontakt.

Det skal ligge noe fra henne inne på http://www.barnimagen.com også, men jeg finner det ikke.

http://www.synnove.de/eszter.png

chili 29-10-06 10:33

Så bra at det finns sånne prosjekter!
Og gratulerer, Smurfine!:blomster:
Lykke til med graviditet, og Fedonkost!

Smurfine 29-10-06 11:34

Tusen takk, da har jeg sendt mail.

Smurfine 29-10-06 20:21

Men skulle jeg sagt at det var du som ba meg om å ta kontakt med henne eller? Det gjorde jeg ikke, men kan sende en ekstra mail å si fra at du mum42 har bedt meg om å ta kontakt :)

Mum 4 2 29-10-06 21:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smurfine (Innlegg 209846)
Men skulle jeg sagt at det var du som ba meg om å ta kontakt med henne eller? Det gjorde jeg ikke, men kan sende en ekstra mail å si fra at du mum42 har bedt meg om å ta kontakt :)

Trengs nok ikke. Hun ba meg jo si at hun gjerne ønsket kontakt med deg. Så hun venter sikkert på mail fra deg.

Smurfine 30-10-06 18:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mum 4 2 (Innlegg 209867)
Trengs nok ikke. Hun ba meg jo si at hun gjerne ønsket kontakt med deg. Så hun venter sikkert på mail fra deg.

Har sendt mail men ikke fått noe svar ennå da? :confused: Kanskje bare jeg som er utolmodig?:rolleyes:

Mum 4 2 31-10-06 11:42

Dersom det er greit for deg, så kan jeg jo sende den mailadressen du sendte meg til hennes andre epostadresse. En som hun sjekker både hjemme og på jobb. Den har jeg ikke tillatelse til å gi videre skjønner du.

Smurfine 31-10-06 17:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mum 4 2 (Innlegg 210258)
Dersom det er greit for deg, så kan jeg jo sende den mailadressen du sendte meg til hennes andre epostadresse. En som hun sjekker både hjemme og på jobb. Den har jeg ikke tillatelse til å gi videre skjønner du.

Bare å sende mailadressen min til henne det. :)

Mum 4 2 31-10-06 23:39

Da er det gjort.

Mum 4 2 01-11-06 13:13

Og kontakt oppnådd har jeg skjønt. :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:06.