Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kosttilskudd (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Kosttilskudd rives bort fra hyllene 1. august (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5799)

Dantien 11-07-05 19:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten
Vet ikke, men grunnen til at f.eks. Fitline ikke blir rammet av dette er at dette er MAT som er fermentert, har dokumentasjon på virkning - og er patenterte produkter. Og alle produktene er gjort vannløselige - og følgelig ikke kan overdoseres.

Noen som vet om andre MLM selskaper blir rammet? (Som f.eks nuskin, herbalife og andre)

themonk 11-07-05 19:24

Hvem rammes?

...det skal sies at denne nye forskriften her i Norge er egentlig den minste bekymringen. Planene til Codex er langt verre. I tillegg kommer det nye EU-direktiver for å regulere både mat og urter. I lengden vil alle helsekostprodukter rammes, dersom ingenting gjøres for å stoppe det.

Sånn fra første august tror jeg ikke man vil merke så mye her til lands. Det gjenstår å se. Først får vi vente på endelig dom i rettsaken mot EU-direktivet... i morgen klokka 0930.

HP 12-07-05 12:32

Nå er klokken 1230, noen som har hørt/lest noe?
Venter vel ikke at rettsprosessen skal gå helt etter klokken, men er spent. :)

themonk 12-07-05 15:35

EU-direktivet får klarsignal

EU-direktivet fikk klarsignal i retten i dag. Dette går tydeligvis bare en vei. Nedenom og hjem. :mad: Det er ikke på tide å sette seg ned på baken og slappe av helt ennå. Vi får se hva som skjer om noen måneders tid. Hvis utfallet blir like ille som direktivet skulle tilsi, så blir det nok opprør. :D Jeg tror det er farlig å regne med at alt kommer til å ordne seg. Noe bør gjøres så fort som mulig, hvis ikke ender det opp med at de største legemiddelprodusentene styrer helsa vår og DET er en skummel tanke.

themonk 12-07-05 17:45

http://www.fritthelsevalg.org/htmlsi...g=1&id=1&ban=1

Dantien 12-07-05 18:35

Jeg er helt satt ut her. Skjønner ikke helt at dette virkelig har skjedd. Det er tydelighvis maktaparater bak EU som har større makt en jeg kunne tenke meg. (Har jeg vært for naiv?)

Tenk hvis Norge hadde gått inn i EU ved forige valg... *grøss*

Tror det er veldig viktig for oss og holde oss utenfor EU. Men det viktigste nå er å bekjempe dette vedtaket.

HP 12-07-05 22:23

*huff*

Daniten: Norge har innført denne forskriften før EU. EØS vettu :rolleyes:

Iset 12-07-05 23:57

Merkelig at helsekostbutikkene ikke har fått noe info om dette fra produsenter osv? :confused:
Jeg måtte ringe eks-sjefen min igjen nå i kveld, etter å ha lest dette, og hun sa at hun selv har fulgt med på dette, men de har ikke hørt NOE fra produsenter eller andre om denne saken....

HP 13-07-05 10:45

Her er den:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...+kosttilskudd&

sist oppdatert 18.februar 2005

themonk 13-07-05 13:14

Et lite lysglimt

Til tross for tap i rettssaken, stod det en del positivt i rettsdokumentet. Det vil endres en del på direktivet, slik at det ikke skal omfatte naturlige former for vitaminer og mineraler. Da vil det meste forbli som det er i dag... inntil videre. Hva som skjer herfra er litt usikkert, men det er ingen grunn til å hamstre kosttilskudd ennå. :)

themonk 13-07-05 13:18

Rare greier

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Merkelig at helsekostbutikkene ikke har fått noe info om dette fra produsenter osv? :confused:
Jeg måtte ringe eks-sjefen min igjen nå i kveld, etter å ha lest dette, og hun sa at hun selv har fulgt med på dette, men de har ikke hørt NOE fra produsenter eller andre om denne saken....

Det er litt rart det der. Jeg tror forklaringen ligger i at bransjerådet for naturmidler har medlemsskap hos en rekke store legemiddelfirmaer. Altså er ikke de store helsekostkjedene heller interessert i å "reklamere" for saken. Kan høres litt merkelig ut. Tror FHV allerede har prøvd å gå via helsekostbransjen... uten hell. Skummelt at alt skal være så styrt av profitt.

HP 13-07-05 16:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av themonk
Til tross for tap i rettssaken, stod det en del positivt i rettsdokumentet. Det vil endres en del på direktivet, slik at det ikke skal omfatte naturlige former for vitaminer og mineraler. Da vil det meste forbli som det er i dag... inntil videre. Hva som skjer herfra er litt usikkert, men det er ingen grunn til å hamstre kosttilskudd ennå. :)

Godt å høre! :ja:

emin 03-08-05 22:18

Nå ble jeg et øyeblikk svett her.

Så dette siste her betyr altså at jeg kan fortsette å kjøpe Solaray Krom-pikolinat inntil videre, eller?

HP 03-08-05 22:20

Ja, inntil videre.

Har en bekjent i helsekostbransjen, han sier at de (toppene) han snakker med ikke er bekymret for utviklingen - enda. :)

themonk 03-08-05 22:24

...inntil videre

Inntil videre betyr fram til 2009. Men etter dette har de planer om å fjerne enda mer har jeg intrykk av. Jeg har mottatt mail fra diverse partier på Stortinget, og kunnskapen rundt temaet er skremmende dårlig! Jeg er stygt redd for at dette bare vil gå gale veien dersom regjeringen ikke slutter å høre på folk som synser uten å ha peiling. Tviler på at Polezynski noen gang kommer til å bli hørt, til tross for at han har imponerende kunnskap innen temaet. En eller annen gang kommer det til å bli opprør mot dette.

HP 03-08-05 22:26

Sitat:

Inntil videre betyr fram til 2009. Men etter dette har de planer om å fjerne enda mer har jeg intrykk av. Jeg har mottatt mail fra diverse partier på Stortinget, og kunnskapen rundt temaet er skremmende dårlig! Jeg er stygt redd for at dette bare vil gå gale veien dersom regjeringen ikke slutter å høre på folk som synser uten å ha peiling. Tviler på at Polezynski noen gang kommer til å bli hørt, til tross for at han har imponerende kunnskap innen temaet. En eller annen gang kommer det til å bli opprør mot dette.

Må huske på at der er markeder som er mye mer glade i kosttilskuddene sine enn det Norge er - USA og Storbritannia for eksempel :)

Kristian 13-03-06 14:29

Sv: Kosttilskudd rives bort fra hyllene 1. august

Sitat:

Fritt helsvalg holder møte i bergen på lørdag 18 mars. Noen som skal dit?

janmesi 13-03-06 18:02

Sv: Kosttilskudd rives bort fra hyllene 1. august

Hei alle sammen!

Jeg vil anbefale alle her å støtte Fritt Helsevalg og Alliance for Natural Health som begge slåss mot dette stupide forslaget. Her har legemiddelindustrien fått fullt gjennomslag for sin lobbyvirksomhet.

Vi må alle slåss for dette - det er enda mer utrolig at dette knapt har vært nevnt med et eneste ord i media! Hvor var debattene på TV om dette, hvor er politikerne?

Vi har satt ned en arbeidsgruppe i Venstre for å se på dette, men her vil nok føringene komme fra Brussel.

Uansett: Støtt Fritt Helsevalg, de gjør en kjempejobb og med svært små ressurser.

// hilsen JAN!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.